OM642 jakoketjun venymä

Avatar
dealer
Viestit: 28372
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

OM642 jakoketjun venymä

Viesti Kirjoittaja dealer »

OM642 eli diesel V6 jakoketjusta, kuvat nimimerkiltä Sorsso ja hänen luvallaan:

Auto -06 facelift W211, ajettu 274000 km. Nykyinen omistaja oli ostanut auton keväällä ja heti kohta kiinnittänyt huomiota ylimääräiseen rallattavaan ääneen moottorista, silloin ajettu noin 267000.

Tässä kuvassa kiristin 274000 km ajetulla ketjulla:

Kuva

Tässä kuvassa kiristin toisesta autosta jolla ajettu vajaa 200000 km:
Kuva

Tässä kuvassa kiristin 274000 km ajetusta autosta ketju vaihdettuna:
Kuva

Tältä näytti vanhalla ketjulla kun kampiakselin pyörä oli merkissä:

Kuva

Tuosta kun pyöritti kuvan merkin kohdalleen oli kampiakseli 15 astetta pielessä, hylkyraja taisi olla 11 astetta.

Kurkkikaahan korkeista :idea:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5148
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

On kyllä näppäräksi tehty tuo venymän tarkastus. Saisi olla muissakin kamppeissä. Mm. M112/3-koneissahan täyttökorkki toisella puolella eikä sinne muutenkaan taitaisi nähdä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Viestit: 28372
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ketjuja on vaihdettu useita, taas muutaman päivän päästä tulee yksi laitettavaksi. Työpaikalla lisäksi tällä hetkellä 400cdi ässä ja 200K slk odottamassa kasausta uudella ketjulla.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Mikäs tuon nyt sitten tappaa? Tuohan näyttäs olevan vielä kunnollinen 2-rivinen ketjukin, miten se nyt noin kovasti venyy?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
dealer
Viestit: 28372
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä. Käyntiäänikin muuttuu aika rumaksi ketjun venyessä "tarpeeksi".
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

omassa huomasin semmosen jutun ku kurkkasin korkista nii oli vähä vähempi ulkona mitä kuvassa 2. noo siinä vaihoin hammastankoon öljyt huuhtelemalla ja auto oli käynnissä välillä, nii meinasin ottaa kuvan että miten vähä se on ulkona tuommosessa 270tkm ajetussa nii oliki samanlailla ku ekassa kuvassa :shock: :lol: eli vaikuttaa mihin kohtaan kone sattuu sammumaan... nii ja tuohon venymiseen että on sen verta pitemmpi tuo v moottorin ketju. saman verran venymää per silmä mitä rivikoneen ketjussa, mutta niitä on enempi nii "kertaantuu" pitemmällä ketjulla. tämä on siis vain minun pöhölössä päässä liikkunu ajatus asiasta. :oops:
Viimeksi muokannut jupi, 19.11.2014 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Mikä ero noissa 1 ja 2 kuvan kiristimissä on, kun tuossa 2 kuvassa näkyy kierre tuossa kiristimen juuressa ja 1 kuvassa taas samainen kohta on sileä?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

no niinpä onki.. mutta jos kahtoo tuota mäntää minkä verran on ulkona, nii huomaa eron.
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
dealer
Viestit: 28372
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voihan se tosiaan olla mahdollista että venynytkin ketju näyttää kiristimen ulkoneman perusteella kunnolliselta jos noin :roll: käy, mietin tässä että lieneekö kiristin enää tikissään tuollaisessa tapauksessa.
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

en sitte tiiä näkiskö sen parhaiten jos pyörittäs koneen läpi räikällä samalla ku tiiraa korkista :roll:
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

on toki käyny mielessä tuo kiristin homma ki ku on 2 kertaa kylmäkäynnistyksessä tullu semmonen pieni loplotus noin sekunnin ajan. sitte taas jos lämmität vepastolla tai roikalla nii ääntä ei oo kuulunu. eikä kyllä aina kylmänäkään.
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
dealer
Viestit: 28372
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä varmaan parhaiten näkee kun kääntää kampiakselilta pyörimissuuntaan.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Väitän että näitä ketjun venymiä tulee noilla 30tkm huoltoväleillä herkemmin kuin 15tkm. :? :?
HannuS
Viestit: 432
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Minkälainen homma on tuo ketjun vaihto? Jostakin kohtaa poikki ja niittaamalla uutta tilalle.? Työkaluja varmaan saa nettikaupoista....
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
nalle05
Viestit: 151
Liittynyt: 21.6.2014 20:00

Viesti Kirjoittaja nalle05 »

siitä 400cdistä siihen ei riitä pelkkä ketjun vaihto siinä on suunitteluvika sinne pitää vaihtaa kaikki laahaimet ja kiristin ,mulle tehtiin toi remppa ,kiristinkin on erilainen kun alkuperänen,mulla oli laahinkin halki ,onneks meni autoliikkeen piikkiin
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Aki P kirjoitti:Väitän että näitä ketjun venymiä tulee noilla 30tkm huoltoväleillä herkemmin kuin 15tkm. :? :?
Meillä on M271 moottorinen S203:nen johon on tehty täys jakopääremontti 20tkm sitten edellisen omistajan toimesta. Meillä moottoriöljyt vaihdetaan siihen 7500km välein. Varmaan turhaa jonkun mielestä, mutta mielestäni kustannuksena olematon. Tarkoitus kun olisi pitää kyseinen auto useita vuosia.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
nalle05
Viestit: 151
Liittynyt: 21.6.2014 20:00

Viesti Kirjoittaja nalle05 »

joo toi on aika halpaa remonttia siihen nähden mitä se säästää oikeita korjauksia, ite vaihdan kans öljystä riipuen 10000-15000 välein,en usko että mitkään öljy kestää kunnossa 30000km
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

nalle05 kirjoitti:joo toi on aika halpaa remonttia siihen nähden mitä se säästää oikeita korjauksia, ite vaihdan kans öljystä riipuen 10000-15000 välein,en usko että mitkään öljy kestää kunnossa 30000km
Voihan se öljy kohtalaisesti kestääkin, mutta sen öljyn sekaan sotkeentuu aina likaa eikä se kaikki jää suodattimeen. Magneetilla varustetussa öljypropussa, jos autossa sellainen on, on aina metallia, kun öljyt vaihdetaan. Eikä se öljy ilman nokea mustaksi muutu, sitäkin kiertää moottorissa öljyn mukana vaikka öljy itsessään olisikin vielä ominaisuuksiltaan kunnossa.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
nalle05
Viestit: 151
Liittynyt: 21.6.2014 20:00

Viesti Kirjoittaja nalle05 »

kyllä näin on juu :cry:
HannuS
Viestit: 432
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Aika pahalta se kuulostaa kun rallattaa. Tuossa Jeep crd:ssä on sama OM642
http://youtu.be/GopD_qPGx9s

Öljynvaihto varmasti kannattaa tehdä 10.000 km välein. Se on nimittäin hyvin pieni öljynpuhdistaja tuossa koneessa.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2347
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

.........
Viimeksi muokannut Bomber4, 19.3.2017 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Viestit: 28372
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olipa eräässä M271:ssä kannen ja venakopan välissä johto kuorineen.
Vähän ajettu auto, ihme juttu ... ei pidetä todennäköisenä että olisi koppa avattu tehtaan jälkeen, mutta pakkohan se on ... kuvassa jo uudet nokkapyörät/säätimet paikallaan.
Kuva
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Minun autoon tänään vaihdettu ketju, oli tuon ensimmäinsen kuvan mukaisesti. Ei kannattanut käsiä liata tuontakia, sen verta edullinen homma. 5ooe.
Avatar
Melody
Viestit: 585
Liittynyt: 04.10.2005 18:38

Viesti Kirjoittaja Melody »

shrteam kirjoitti:Minun autoon tänään vaihdettu ketju, oli tuon ensimmäinsen kuvan mukaisesti. Ei kannattanut käsiä liata tuontakia, sen verta edullinen homma. 5ooe.
Missäpäin?
Tjoo, missä kaikki halvat autot on?
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Toivalan auto.

241000km mittarin mukaan ajettu.
Avatar
dealer
Viestit: 28372
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiristimen asennosta ei pysty lainkaan päättelemään ajettuja kilometrejä. Ihme homma sinänsä, on ollut 450tkm taulussa ja ketju ei kovin venynyt - sitten taas jossain 250tkm ja kiristin pahoin ulkona jo.
Missä vaiheessa mahtaa sitten kilahtaa, aloitusviestini kuvissa oltiin puolitoista hammasta pielessä kuten näkyy eikä vielä hajonnut mutta käyntiääni muuttui remontissa huomattavasti nätimpään suuntaan.
Riku1111
Viestit: 22
Liittynyt: 13.11.2014 11:04
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

Viesti Kirjoittaja Riku1111 »

Vähän yli 380tkm menty ja rallattaa (ottaa kiinni) 0,5s vain kun päästää kaasupolkimen nopeasti ylös n.5000-6000rpm:stä. Tuo kiristimen reikäkin näkyvissä mutta tuntuu toimivan OK enkä olisi huomannut venymistä ilman tätä forumin vinkkiä.

Alkoi kiinnostamaan että olisiko jollakin kokemusta ja/tai vertailutietoa miten tuo ennakon muuttuminen vaikuttaa moottorin toimintaan normaaliajossa siis silloin kun ketju venynyt n. tuohon reikään asti? Teho, kiihtyvyys, käynnistyvyys, alkaako kuluttamaan merkittävästi jotain muuta mekaanista osaa(mikä kilahtaa ensin) yms? Katkeamisvaara ei taida kuitenkaan olla yleisin syy vaihtoon...
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Riku1111 kirjoitti:Vähän yli 380tkm menty ja rallattaa (ottaa kiinni) 0,5s vain kun päästää kaasupolkimen nopeasti ylös n.5000-6000rpm:stä. Tuo kiristimen reikäkin näkyvissä mutta tuntuu toimivan OK enkä olisi huomannut venymistä ilman tätä forumin vinkkiä.

Alkoi kiinnostamaan että olisiko jollakin kokemusta ja/tai vertailutietoa miten tuo ennakon muuttuminen vaikuttaa moottorin toimintaan normaaliajossa siis silloin kun ketju venynyt n. tuohon reikään asti? Teho, kiihtyvyys, käynnistyvyys, alkaako kuluttamaan merkittävästi jotain muuta mekaanista osaa(mikä kilahtaa ensin) yms? Katkeamisvaara ei taida kuitenkaan olla yleisin syy vaihtoon...
Niin minä ainakin odotin jotain muutakin muutosta kuin tuon käynnistys rolahduksen häviämisen, mutta eipä kyllä oikein muu sitten muuttunut. Kulutus olisi kyllä saanut vähän pudota.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2475
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

onko 212 korin om642ssa sama homma ? ja riittääkö yleensä pelkkä ketjun vaihto ? ja paljonko se maksaa....
Avatar
dealer
Viestit: 28372
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alkavalla viikolla tulee W212 OM642 ketjun vaihtoon, katsotaan onko samanlainen työmaa kuin muihin malleihin niin selviää hintataso.
Ketjun venymää ei voinut samalla tapaa tarkistaa, öljykorkista ei näy kiristintä.

Ketjujumppaa on riittänyt, viimeksi toissapäivänä W221:een. Tulollaan myös pari M271-koneista mutta se on toinen juttu se...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”