GLE:n W212

Vastaa Viestiin
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1913
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Onhan noissa valaisimissa "hengitysreikä" mutta sen pitäisi nykyisin olla peitetty gore-tex tyyppisellä kankaan palalla kosteuden pitämiseksi ulkopuolella. Ei siellä ötökän mentävää reikää saisi olla.

Valot ja lämpö varmaan oikein houkuttelee tähän aikaan kangistuvia ötököitä.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

740 GLE kirjoitti:Kulutus nousi syksyn tullen yli 10%, hyvä kun 6 sadalle riittää, eikä lyhyillä matkoilla aiokaan riittää
Tähän on nyt päivitettyä tietoa ensimmäisen teknisen haaverin muodossa.

Dealer jo varoitti huollossa löytyneestä automaatin virhekoodista "momentinmuuntimen lukituksen kitkavoima liian suuri", mutta asiaa ei ehditty silloin tutkia sen pidempään. Oulun Veho diagnostisoi ongelman turbiinin paineensäätimien viaksi.

Säätimien vaihdon jälkeen nollasin iltapäivän ulkona seisoneen auton kulutusmittarin muutaman km lämmityskäytön jälkeen. Kotipihassa oli matkan keskikulutuksesta arvio 4.9 sadalle. Automaatin liikkeellelähtö on manuaalia tahmeampi, mutta edes pienen lämmityskäytön jälkeen osuminen parin desin päähän saman reitin kesäisestä lukemasta 225 leveillä nastarenkailla, -10 asteen pakkasella, jääpolanteisella tiellä on parempi lukema kuin uskalsin toivoakaan.

Toiminta ennen korjausta tuntui siltä, kuin tomaatti olisi ajanut koko ajan ilman turbiinin lukitusta? Nyt ei kieppikello enää huoju Tempomaatilla ajaessa yhtään, vaan jäätyy vakioasetukseensa ylä- ja alamäistä piittaamatta.

Junge Sterne takuu maksoi osat ja työn, ja minä öljyt ja suotimen.

En ole mitannut lämpötiloja mutta "Musta Tuntuu", että sekä W212 moottori ja sisätilat lämpenevät jopa erittäin mukavaksi kokemaani OM646 Ceetäkin nopeammin. Kyllä tästä vielä talviauto tulee, vaikka isokokoinen automaattivaihteinen vähän hehtaaripyssy kaarteissa ja liikenneympyröissä onkin.

Pitää ainakin harkita ajamista ikäistensä tavoin, eikä huonona esimerkkinä lapsilleen, jotka onneksi ajavat isäänsä fiksummin :twisted:
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Rengas- ja vähän muutakin testiä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Älkää nyt ottako tätä yhtenä ainoana rengassuosituksena, koska ei sellaista voi eri käyttötilanteisiin antaakaan. Mutta aiemmin ensimmäisenä lumisena viikonloppuna 225/55/16 Michelineillä alkoi jo kaduttaa mitä tulikaan ostetuksi ajettavuudeltaan hienoimman koskaan omistamani auton, eli manuaalivaihteisen Cee farkun tilalle.

Kävin tänään Suomen eteläisimmän tunturin maisemissa kauppareissun pidemmän kaavan kautta, eli Taivalkoskella. Matkaa 78 km edestakaisin ja muuten keli näytti normaalilta, mutta siitä meni ainakin 5 km hukkaan, kun Taivalkoskella oli sula tie. Eikä pidä pahastua, vaikka jonkun muun normaali keli näyttää erilaiselta. Valitsee vain renkaansa sen oman normaalin kelinsä mukaan:

Kuva

Koska minun talveni on valkoinen silloinkin kun monien muiden ei ole, valitsin nyt alla pyörivät 205/60/16 kokoiset Nokian 8 nastarenkaat täysin sulasta kelistä välittämättä. Niinpä sulalla tiellä tunnen myös kapeamman ja korkeamman renkaan eloisuuden vaikkapa sivutuulessa. Ainakin uuden vasta alle 1000 km ajetun Nokialaisen nastamelu on myös aika kova, mielestäni kovempi kuin Ceen ContiIcessa?

Manuaali Cee istuu optimaalisessa balanssissa kuin Häkkisen Mäkkäri ja sen hienoon neutraaliin kaarretasapainoon verrattuna E on selvästi yliohjaavan puolella. Ei mikään Irtoperä-Carina, mutta havaittavasti. Minulle tämä on positiivinen havainto, koska pelkäsin jo hieman, miten saan automaatin kääntymään talvella ilman tarkkaa moottorijarrutuksen kontrollia. Huoli pois, 25 vuotta Volvo 744 ja 944 malleja ajaneelle W212 sedan taitaa olla tutuin auto, mitä nykyisin kaupasta saa? Renkaat ovat kehittyneet ja alustan mitat kasvaneet, joten kaikki tapahtuu rauhallisemmin, mutta periaate on vanha tuttu. Taas kerran ymmärrän, mitä mainoslause "Willkommen zu Hause" merkitsee. Ex-Volvoäijä on Eemelin ratin takana kuin kotonaan.

Edes provosoimalla en saanut esiin mitään puskemistaipumusta maantienopeuksilla, ja keli oli kuitenkin aika liukas, eli kuvan kaltainen tie, +1 ja lasinpyyhkijät siivosivat hiljalleen satavaa tihkua pois lasilta.

Onkohan 2008 ja 2012 vuosimallien välillä tehty ESP softaan päivityksiä, kun tuo uusi tuntuu sallivan enemmän vastaohjausta? Polanteisissa kaarteissa "riittävällä" nopeudella luiston rajalle pakotettuna lipsuvan takapään luistoja kestää hakea kiinni ohjauksella Suojelusenkelin puuttumiskynnystä ylittämättä jopa cruise päällä, kunhan ottaa ne kiinni heti, eikä annan luiston levetä. Samoin aiemmin oli jyrkässä liukkaassa mäessä oltava todella tarkkana, ettei sutaisu ja lipsahdus sivuun napsauttanut cruisea pois päältä. Piti oikein erikseen varmistaa, että onhan tuo turvaominaisuus edelleen mukana, kun normaalilla ajotavallani en siihen törmää nyt ollenkaan?

Tuoreen lumiauran jäljen kapeissa "sormiurissa" leveä Michelin meni kuin käärme. Syötteen ja Virkkusen välillä (ST 862) ajoin reilut parikymmentä kilometriä tuollaista pintaa eikä Nokian tunnu välittävän urista lainkaan.

Mökiltä lähtiessä vakio sudituspaikka tuotti positiivisen yllärin. S80 + Nokian 5, V70 + Nokian 7 ja Cee + ContiIce nousivat tuon mäen vain vauhdilla, eikä yksikään niistä kyennyt mäkeen pysäytettynä jatkamaan matkaa. Kaikki on kokeiltu uusilla renkailla aiemmin. Painojakauman vuoksi en odottanut paljoa, mutta jarrut HOLDiin poljettuna ja ESP sallivammassa asetuksessa automaatin pehmeä liikkeellelähtö ja uudet Nokian 8 renkaat nostivat Eemelin mäen ylös eka yrityksellä vain pienen sutimisen kera. Ei sentään mopolla mahdottomiin, kokeilin palatessa samaa perä edellä, ja se jäi sentään tekemättä :escape:

Täysin epätieteellisen kokeeni kelit ovat tietenkin eri talvilta, mutta E ei saanut ainakaan kuormasta yhtään tasoitusta, koska ajoin yksin tyhjällä autolla.

Oman ennätyksen parantamisesta huolimatta Bonnie Tylerin Simply The Best soi silti ehkä näissä maisemissa vakuuttavammin mökkinaapurin autossa. Kävin jututtamassa, kun huomasin punaisen Ceen vaihtuneen mustaan ja takahelman kummaltakin nurkalta törrötti lupaavasti iso pakoputki. Rouvansa kysyikin tuoreelta C350 CDI 4Maticin omistajalta, onko ihan pakko joka paikassa kiihdyttää niin kovaa. Minua iäkkäämmän kuskin poikamaisesta virnistyksestä päättelin vastauksen olevan myöntävä 8)

Mutta "mä halusin tällasen" ja nyt se toimii kuten odotinkin. Äärimmäisiin talviolosuhteisiin voi tällä pikakokeella suositella Nokian Kasia, mutta jos hakee ajamiseen lisää vakautta, ei ContiIce minusta kovin paljon pitoa uhraa rauhallisen etenemisen hyväksi.

TM kehui Nokialaisen alhaista vierinvastusta, mikä kuulostaa uskottavalta. Ilman esilämmitystä raskaassa mäkisessä maastossa lumikelillä tämän sudittelun loppulukemaksi jäi 5.5 sadalle. Toistaalta, sehän säästää polttoainetta, kun ei suotta himmaile mutkiin mennessä :twisted:

Terveisiä vaan Huuhkasen mökin naapureillekin, jos olette Meseläisiä?
Viimeksi muokannut 740 GLE, 30.11.2014 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

...ja alamäkeen Oulua kohti ajaen 4.5 sadalle.

Muutaman asteen pakkasesta näköjään sähkölämmitys nostaa moottorin lämmön -5 -> 25 asteeseen tunnissa ja Webasto varttitunnissa.

Webasto herjaa tyhjästä akusta ja samasta syystä oli tarttunut muistiin jo aiemmin vikakoodeja. Peräkontissa on Webaa varten oma pikkuakku, joten tulee mieleen onko mitään syytä, miksi en vaihtaisi pienen moottoripyörän akun tilalle 55Ah tai 63 Ah starttiakkua, kun siellä tilaa näyttää olevan? Tämän auton starttiakkuhan on konepellin alla.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1913
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Mitä pikkuakkua tarkoitat? Jokin jälkiasennettu akku?

Jos pääakku on moottoritilassa niin takakontissa on Start/Stop akku mutta se ei syötä webastolle sähköjä. :?:
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

No just sitä peräkontin pikkuakkua tarkoitan, kun kuvittelin sen olevan Webastoa varten? Kuulostaa, että arvasin väärin?

Joka tapauksessa, Webasto ilmoitti mittaritaulussa virheilmoituksena kytkeytyneensä pois päältä akkujännitteen vuoksi.

Sen lisäksi aiemmin huollossa huomattiin lämmittimen yhteydessä tallennetut vikakoodit
9102 "poiskytkentä alijännitteen vuoksi" ja
9101 "Toimintajännite ohjainlaitteelle A6n1 (lisälämmityksen ohjainlaite) on liian pieni (alijännite)".

Näiden lisäksi kyllä ihmettelin myös sitä, miksi ECO-näyttö mittaritaulussa pysyy parin asteen pakkasessa vielä 150 km jälkeenkin keltaisena, eikä siis Start-Stop ole tietenkään käytössä?

Onkos mulla nyt sitten kaksi kyseenalaista akkua ja sisältääkö tuon mallin akun vaihto jotain Starilla tehtäviä operaatioita?

Eipä tullut katsotuksi latausjännitettä, vaikka ELM 327 oli OBD portissa kiinni, kun seurailin moottorin lämmön nousua TorqueLitestä.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1913
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Start/Stop-akku on käytössä vain kun moottori käynnistetään Stopin jälkeen. Sillä estetään startin aiheuttamat jännitteenvaihtelut muuhun sähköjärjestelmään (kuski saattaisi muuten huomata jonkin valon vähän himmenevän mikä tietenkin olisi iso katastrofi).

Ei kai webaston pois kytkeytyminen alijännitteestä välttämättä tarkoita mitään ongelmaa paitsi jos auto on tullut ajosta akku täynnä ja webaston käyttöaika ollut kohtuullinen. Mikähän siellä webastossa oli asetettu kytkentärajaksi, näkeekö torquella?

Pre-facelift 211:ssä riitti SBC-akun heikko varaus webaston pois kytkentään mutta kuvittelisin että 212:n Stop/Start akusta ei aiheudu samaa kun se ei ole mikään turvallisuus varuste (eihän SBC-akkua tarvita webaston käydessä mutta auto haluaa suojella pääakun varaustilaa jos SBC-akku on heikossa hapessa).

Enpä usko että Stop/Start-akun vaihdossa mitään muuta tarvita kuin normitoimet. Pitäisi varmistaa WIS:istä, joku sen varmaan jo selvittänyt.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Ei kai sentään noin uudet akut mee vielä vaihtokuntoon? Ylläpitolaturilla saa todella vanhojakin akkuja virkisteltyä :) On muuten mukavaa rahan/ajansäästöä tällaises firmas jossa on paljon akkuja!
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Lisää omia mittauksia ja lisää tietoa Siniseltä Tiskiltä.

ECO Start-Stopin alin käyttölämpötilaraja on kuulemma eri vuosina vaihdellut nollasta pikku pakkaseen. Mittasin pari päivää seisoneen auton pikkuakun napajännitteeksi 12.7 V. Se on suunnilleen parasta mitä 12 voltin akusta voi löytyä, ellei sitä ole ihan vasta irrotettu laturista. Nyt on vähän lauhtunut ja ulkolämpömittari näytti asteen verran plussan puolella, joten Start-Stop toimii normaalisti. Pitänee jossain vaiheessa pyytää Starin omistajia katsomaan voisiko tuota rajalämpötilaa pudottaa vaikka muutaman asteen pakkaselle?

Starttiakun lähtötilanne oli 12.3 volttia ja Webaston käytyä 10 minuuttia oltiin vielä yli 12, joten ei sekään nyt aivan tillin tallin ole. Mitään varsinaista ongelmaa en ole havainnut, kunhan ihmettelin tuota viikonlopulla näyttöön tullutta ilmoitusta. Ainakin startin jälkeen näyttää latausjännite Volvokuskin mielestä aika isolta, reilusti yli 14.

Mulla on Torquen ilmainen kevytversio TorqueLite, joka ei näytä paljon mitään, joten ihan yleismittarilla mittailin. Täyden version hankinta on ollut harkinnassa odottamassa sopivaa testauskohdetta. Tässähän sellainen saattaisi ollakin? Ainakin OBD livedataa pitäisi täydellä versiolla saada paljon enemmän. Siihen saakka siirrytään tarkkailemaan, onko starttiakulle syytä joskus tehdä jotain? Vehon ohje tuollaisen auton akun vaihtoon oli, että sen kuin vaihtaa vaan, ei tarvi erikoistemppuja.

@C-Klasse, akun kestävyys riippuu latausalgoritmista. Vanhan Volvon tyylinen jatkuva lataus matalalla latausjännitteellä näyttää säilyttävän akun kunnossa yli 10 vuotta. Sen sijaan joissakin Volkkareissa kuulostaa olevan ihan normaalia, että akku vaihtuu alle 5 vuoden. Meillä pitkään talvehtivat 740 GLE ja moottoripyörät vuorottelevat CTekin ylläpitolaturissa koko talven. Laturi vaihtuu vehkeestä toiseen aina kun joku käy tallissa. Pitkään käyttämättömän kesäauton tai pyörän akkuhan menee helposti juuri kertomaasi elvytystä vaativaan kuntoon.

Painojakauman kannalta nuo akut ovat väärin päin. Iso lyijykasa kuuluisi peräkonttiin, mutta kun vetovoima on jo nyt vajaavetoisten ennätyslukemissa, niin en taida alkaa säätämään?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Hommaa ylläpitolaturi. Webaston kanssa ehdoton varuste, niin ei tarvii miettiä onko akku latingissa vai ei!
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

On jo. Defan täysi setti, siis sisälämmitin, letkulämmitin ja laturi.

Käytössä on vaan opettelemista, kun en ole ennen Webastollisella autolla ajanut. Eli "invalid user Error", kuten niin monesti ennenkin :shock:
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Lisävalojen asennuksen periaate on jo kerrottu tuolla:

viewtopic.php?t=53840

Valoja arvioi jokainen oman käyttötilanteensa mukaan, joten laitan kuvat valokuvioista tähän. NBB 225 Alpha on siitä hyvä, että se on EU hyväksytty sekä H1 (ref. 25) että xenonpolttimolla (ref. 20). Valokuvio on hyvä ja tehokas jo halogeenipolttimoin, joten valoa saa laillisesti ja paljon. Huono puoli on, että valaisin näyttää henkilöauton nokalla isolta ämpäriltä.

Vertailukohteena W212 ILS bi-xenonit. Ei nämä minusta huonot valot ole:
Kuva

NBB tuo jo H1 polttimoilla paitsi muutaman sekunnin lisää näkemää suoraan eteen, myös leventää auton omaa jo lähtiessä vakioautoksi sangen leveää valokuviota. Eivät nuo halogeenipolttimoilla yötä päiväksi tee, mutta katsokaapa aitaa tien vasemmalla puolella. Porojen piilopaikat ojien takana vähenevät mukavasti:

Kuva

Molemmat kuvat on otettu samoilla käsisäädöillä f4.5 ja 1/4 s.

Aiemmin ILS tuntui usein vaihtavan sen verran aikaisin, että kohtaavien autojen väliin jäi parin sekunnin pimeä kohta, jota ei kunnolla nähnyt ennen lähivaloille vaihtoa. Nyt ILS tuntuu vaihtavan juuri Liikenneturvan ohjeen mukaan kaukovalojen kohdatessa. Vastaantulijat eivät valita, joten isotkin kaukovalot toimivat ILS automatiikalla jopa paremmin kuin uskalsin odottaakaan.

Takaa tulevan ohittaessa joudun sen sijaan nyppäämään valonvaihtoviiksen hetkeksi lähivaloasentoon ennen kuin ILS palaa kaukovaloille. Muuten 200 metrin päähän edelleni loitontunut ohittaja näkee edellään oman varjonsa ILSin räpsäyttäessä päälle kaukovaloja 100 m enemmän kuin arvasikaan. Joku 200 metrin jälkeen tarkasti rajattu kaukovalo varmaan toimisi myös tältä osin ILSin kanssa oikein?

Jälkimmäinen ongelma on itse aiheuttamani. Liika on liikaa ja kohtuus on liian vähän. Nyt ollaan minun mielestäni kohtuuden ylärajoilla. Saa nähdä, kauanko se riittää 8)

EDIT: riitti noin viikon. Nyt on Jussinmäeltä tilattujen ballastien ja johtosarjojen turvin installoitu D1S polttimot myös lisävaloihin. NBB xenon kurkottaa keskellä tietä hieman pidemälle kuin sivuilla, ja pudotin suuntauksia hieman, etteivät häiritse vastaantulijoita ILS automatiikalla. Nyt Quad xeon näyttää tältä:
Kuva

Kaksi viimeistä kuvaa osoittavat selvästi, että tuo umpio on tehty xenonille ja sovitettu H1:lle. Samoilla valotusarvoilla halogeenipolttimo polttaa kuvassa lähialueen puhki jopa pahemmin kuin xenon moninkertaisesta valotehosta huolimatta. Tien sivuista näkeekin valokuvion levenemisen xenoneilla. Kuvissa tuo näyttää hienolta, ja asennus on käsittääkseni joka suhteessa laillinen. Mutta ennen tilaamista kannattaa silti muistaa, että nämä eivät ole ruuhkavalot, joten niiden hyvyys riippuu käyttötilanteesta.

Mutta siellä, mihin nuo valot mahtuvat, on valokuvio kyllä xenoneilla hyvin rajattu, ja edelleen voi ajaa ILS päällä ilman protesteja vastaantulijoilta. Ilmeisesti polttimon asemointi xenonin ja H1 välillä ei ole aivan sama, koska valmistajan mukaan valokuvio lyhenee muutamia kymmeniä metrejä xenoneilla. Pistevaloa kisakäyttöön etsivä pettyy kantamaan. Kuvien suoran loppuun reilun 400 metrin päähän näkee parhailla halogeenivaloillakin (Bosch Rallye 225), mutta NBB:n leveä versio on xenoneillakin selvästi lyhempi. Minä pidän tuota vain hyvänä asiana ja erityisesti ihastuttaa viimeisen kuvan puhki palava lumiharso ojan takana. Kirkkaan keskialueen vuoksi näitä ei liene järkevää asentaa viuhkaksi?

Taidan jäädä näiden turvin odottelemaan hyviä ja kohtuuhintaisia matalia LED valoja, jotka voi piilottaa säleikön taakse.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Mökiltä palatessa 100.000 km täynnä. Sisäänajo on edennyt oikein hyvin. Toinen mokoma vielä niin päästään asiaan. :kuski:

Riittävällä lumimäärällä palattiin normaaliin vajaavetoiseen, jolla mökkitien jyrkkään mäkeen ei ole varaa pysähtyä edes kunnon talvirenkailla.

Webaston toiminnan opiskelun lisäbonuksena löytyi lämpökeskuksesta myös pysäköintituuletus kesäpäiviä varten. Toimii samalla kauko-ohjauksella ja ajastuksella kuin Webastokin. En tuollaisesta tiennytkään, mutta kesää ajatellen kuulostaa kivalta :D
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

740 GLE kirjoitti:Kirkkaan keskialueen vuoksi näitä ei liene järkevää asentaa viuhkaksi?
EDITtiä tähän. Juuri sen kirkkaan keskialueen vuoksi ne PITÄÄ asentaa viuhkaksi. Muuten kahden valon yhdessä tekemä kirkas piste vangitsee katseen seuraamaan mutkaisella tiellä metsässä juoksevaa kirkasta täplää kuin kissa lampun valoa lattialla.

Sen verran levitystä, että kirkkaat kohdat asettuvat rinnakkain. Kirkas kohta sekä himmenee että leviää ojasta ojaan.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Jos joku käyttää ajaessaan mieluummin puhelinta tai tablettia musiikin toistoon, navigointiin ja online-palveluihin, en pane vastaan. Se on ihan hyvä tapa, jos tykkää pitää puhelimen käsillä ja käyttää mieluummin sitä.

Minulle mieluisimmat COMANDin parhaat puolet kuvastavat omaa tapaani heittää ajoon lähtiessä takki takapenkille, jossa puhelimeni on ajon aikana ulottumattomissani ja silti saada käyttööni COMANDin kautta haluamani mediapalvelut:
- BT-HF (tietenkin)
- myös SMS auton näyttöön
- SD muistikorttipaikka (metrinen CD-pino ripattuna MP3-tiedostoiksi)
- Linguatronic
- "mikä keli siellä nyt on?"

MB-Applikaatioissa on mukana muutakin, Facebookissa en edes ole, Google local search on kovin hidas ja kömpelo. POI downloadia en ole kokeillut? Reitin tai kohteen pitäisi voida lähettää auton naville, mutta enpä löytänyt google mapsista "send" nappulaa?

Mutta mökille lähtiessä kaupungin valojen jäädessä taakse tulee varmasti kysymys ensin säästä:
Kuva

Ja sitten rinneinfo:
Kuva

Koska molemmat ovat auton COMANDiin asennettuja applikaatioita, niiden käyttö on sangen näppärää. Rajoittuneempihan tämä on kuin aito selainikkuna älypuhelimessa, mutta mielestäni ajaessa kivempi käyttää.

Online ominaisuuksien käyttö Android-puhelimella vaatii puhelimeen asennettavan Bluetooth DUN (Dial-Up Network) applikaation BlueDUN:
viewtopic.php?p=677990#677990

Ilmankin varmaan pärjää, mutta jos COMAND on tullut hankituksi, ei mielestäni 3.85 € COMANDin onlineen kytkevästä BlueDUN applikaatiosta ole kohtuuton?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1913
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

740 GLE kirjoitti:JReitin tai kohteen pitäisi voida lähettää auton naville, mutta enpä löytänyt google mapsista "send" nappulaa?
Pitäisi ja pitäisi, minkä helkkarin fiitserispeksaajan ne on Nokialta hankkineet. Onhan tuo aina toiminut ja nyt taas ei toimi.

Tosi hyvät ohjeet:
https://support.google.com/maps/answer/3500417?hl=fi

"Jos Lähetä autoon -linkkiä ei näy, lue vaihtoehtoiset ohjeet...". Miksi ne ensisijaiset ohjeet siellä on jos niitä noudattaen palvelu ei toimi? No sen takia kun se vaihtoehtoinenkaan ohje ei toimi. Näyttää se vanhan google mapsin vaihtoehto toimivan vain mbrace-autoille, tiukkaan tulkiten ainakin tarkoittaa vain US(NA)-autoja.

Kuva

Hienot palvelut on hienoja mutta vain jos ne toimivat luotettavasti. Muuttuvat raivostuttaviksi jos mukana on vähänkin satunnaisuutta.

iPhone ja (uusilla) Windows puhelimilla muuten ei tarvitse mitään appseja, nettiyhteyden pystyy jakamaan BT PAN:illa suoraan. Samoin aatamin aikaiset Sympparit toimii suoraan BT DUN-profiililla.

Tuo Comandissa näkyvä juttu on varmasti tarkoituksella rajoittuneempaa ja yksinkertaisempaa tietoa kuin mitä älypuhelimessa saisi näkyville. Muuten sitä ei saisi ajon aikana näyttääkään.

EDIT'iä tähän vaikka onkin ehkä jo off-topic ja joutaisi kokonaan poistettavaksi: eihän se karttalinkin lähettäminen autoon toimi ohjeen eikä varaohjeenkaan mukaan vaan pitää tehdä näin:

Kuva

Siitä "lähetä autoon" kun painaa niin ajokohde löytyy omasta autosta.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Olipa aika källi operaatio saada tuo "lähetä autoon" nappula näkyviin google mapsissa Google tilille rekisteröityneenä auton tiedot tallentaen. Ainakin mulla olisi ollut nopeampaa ottaa autossa kenkä ja sukka jalasta ja näpelöidä osoite suoraan naviin vaikka varpailla :D

Käyttöohjeiden kirjoittaminen toisen firman ylläpitämiin internet-sivuihin viitaten saattaa olla yhtä turhauttavaa kuin vuosia sitten auton valmistuessa ajankohtaisten ohjeiden lukeminen. Molemmat osapuolet tietävät, kuinka siinä tulee käymään. Pessimisti ei pety :(

M-B applikaatioiden logiikkana näyttää olevan tosiaan esiohjelmoitavuus, ettei ajaessa tarvi syöttää monimutkaisia hakutietoja. Pari kliksausta hakee tiedot valmiiksi tallennetuista osoitteista. Jos haluaa tietää jotain muuta, niin se on tauon paikka.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Nyt se sitten napsahti kohdalle, vaikka useampi läheltäpiti on jo väistetty osin tuurilla osin taidolla. Parkkipaikalla viereisen auton kuski ei joko pitänyt tumman Mersun ulkonäöstä tai ei hahmottanut oman autonsa ulkomittoja:

Kuva

Tekijää ei tavoitettu, huomenna vakuutusyhtiön juttusille :(
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

No voi p*rkele! :evil:

Näyttää oikein kunnon kopautukselta vai enkö hahmota millainen tuo jälki on. Onko sulla toista kuvaa tuosta?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Maasturin vetokoukku vai mikä tuommoisen jäljen saa aikaan?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1913
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Saako liikkeestä kameravalvontakuvat jos tuollainen tapahtuu valvotulla parkkialueella?
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

No voi helvetti! Nostaa kyllä V-käyrää kivasti, mutta onneksi on vakuutukset jos jotain positiivista pitää hakea. Itselle juuri samankaltainen tilanne takanapäin, tosin poliisijutuksi meni omani ja tekijä jää toivottavasti kohta kiinni.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Todella ikävän näköinen jälki ja pakko sanoa, nykyiseen "rehtiin" suomimenoon kuuluu, ettei mitään lappua jätetä. Minullekin If myi vakuutuksen parkkipaikkakolhujen varalta, vaikkei näissä romuissa tavallisia parkkikolhuja edes erota.

Toivottavasti maksavat asiallisen korjauksen.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Menee varmaan ovi uusiksi, ku lommo on niin lähellä pokkausta. Kateusvaurio varmasti kyseessä. Meillä tuli aikoinaan äitini Saab 9-5:n kuskin oveen kunnon pyöreä lommo vetokoukusta.

Se äijä yritti unohtaa vahinkoilmoituksessa syyllisyyskysymyksen, mutta poliisi auttoi muistivaivaista. Kirjallinen tunnustuskin oli, mutta ei sillä tee mitään jos vahinkoilmoitus on muunneltua totuutta.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kiitos myötätunnosta! Ei ole täyttä varmuutta millä pysäkillä kopsahti kun olimme liikkeellä monen pysähdyksen taktiikalla. IFin vakuutusvirkailija antoi hyvät uutiset ja huonot uutiset. Hyviä uutisia oli kaksi, pitkän vahingottoman historian vuoksi bonuksia ei alenneta yhdestä tällistä ja koska muidenkaan vakuutusten vahinkoja ei ole viime aikoina kovin kalliisti korjailtu, putosi myös omavastuu selvästi.

Uskoisin pääseväni tästä aika vähällä, mutta pysäköinti muuttuu jatkossa entistäkin paranoidimmaksi.

Huonona uutisena virkailija kertoi vuodenvaihteen jälkeen pakoon luikkineiden tapausten määrän kasvaneen "noin puolella". En tiedä tarkoittiko 50% vai 100% aiempaa enemmän, mutta selvästi kuitenkin. Ja koska vakuutusyhtiö ei loppupeleissä näitä laskuja maksa, niin perästä kuuluu.

Ruttu on vähän outo, kun koristelista on virheetön, mutta myös sen alapuolella on loiva notko. Olisin muuten epäillyt kengänmuotoista ilkivaltaa, mutta maalipinnassa näkyy vaalean puskurin raapaisujälki sekä rutun kohdalla että sen takana.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

740 GLE kirjoitti:Huonona uutisena virkailija kertoi vuodenvaihteen jälkeen pakoon luikkineiden tapausten määrän kasvaneen "noin puolella". En tiedä tarkoittiko 50% vai 100% aiempaa enemmän, mutta selvästi kuitenkin. Ja koska vakuutusyhtiö ei loppupeleissä näitä laskuja maksa, niin perästä kuuluu.
Tuo vakuutusvirkailijan mainitsema asia ei valitettavasti ole tullut yllätyksenä, vaan korkein oikeus on linjannut viime vuoden lopulla että parkkipaikkakolhuista ei tarvitse ilmoittaa kenellekään --> http://www.hs.fi/autot/a1411698546016?r ... e7f83543cd
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Juuri tähän IFin virkailijakin viittasi. Useille lehdille riitti jo sensaatiomainen havainto, että KKO ei ole tietoinen TLL 59 § olevan edelleen voimassa.

Hesari sentään sai muistutetuksi TLL 57 § ja 58 § olevan edelleen myös KKO:n tiedossa. Tai ainakaan tällä päätöksellään KKO ei vielä nollannut henkilövahinkojen auttamivelvoitetta.

Vielä kun olisivat muistaneet kertoa, että toisten omaisuuden tuhoaminen on edelleen yhtä kiellettyä kuin aina ennenkin.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Halvan kuuloinen irtonainen räminä pienillä käyntinopeuksilla paikallistui helppoon paikkaan, moottorin päällä olevan äänieristys/koristelevyn etummaiset kiinnikkeet sohlona.

Toisessa oli kumisisus riekaleina ja toinen ihan tiukan näköinen taas ei ollut enää kunnolla kiinni siinä levyssä vaan heilui kiinnikkeissään.

Räminä vaikeni parilla eurolla. Oulun Veholla oli nuo kumitulpat suoraan hyllyssä. Sain käsityksen etten ollut ensimmäinen kysyjä.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Vuosi takana ja puhelimen vaihduttua paljastui, ettei MyCar Android applikaation ilmainen versio ollutkaan tallettanut kortin backupille kaikkea. Siitä sisuuntuneena lemppasin hänet mäkeen ja kirjasin koko tankkikirjan Spritmonitoriin. Hyvä pilvipalvelu, toimii nätisti sekä puhelimella että PC:lla että puhelimen selaimella

Kuva
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Onko se oven lommo jo korjattu?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo”