Mikan w123 200B rönttä.

Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ihtellä on kaksinkappalein W123:sen simpukoita joissa välys on kuularadassa eikä simpukan hammastuksessa jota voi kirimällä poistaa. Monesti olen miettiny että simpuksata vois saada tosi hyvän jos koneistamolla hiotuttaisi kuularadat uusiksi ja laittaisi ylikoko kuulat. Näinhän ne tehtaallakin kunnostetaan, pelkkä kuulien vaihtokin voisi auttaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Joo jotain tuolle pitäs alkaa tekemään.
Saattais ohjausiskarin uusintakin rauhottaa vähän tuota, tosin ei se välystä poista.

Käväsin pikkureisun tulvia katselemassa. Kovin oli vaisua...

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tänään innostuin vahailemaan pirssin ja illanpäälle vielä vaihdoin takaiskunvaimentimet.

Vanhat olikin jo melkoiset polkupyörän pumput :shock:
Kivasti jämäköity persaus. ei pompi heitoissa enää montaa kertaa eestaas. :lol:

eipä löytyny mitään ruosteyllätyksiä takaiskareiden suunniltakaan.
Ruiskuttelin silti koloihin öljyä ja kotelosuojaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tähän pirssiin voisin ostaa penkkien väriin (tumman vihreä) sopivan ehjän käsinojan.
Samoten takavalojen alle tulevat "kromi"listat.
Neloskoneisen kierrosluku mittarillinen kokonainen ehjillä kuorilla oleva mittaristokin kiinnostaa. (3. sarjaa)

Tähän taitaa käydä esim 124sen 5vaihteinen vaihdeloota suoraan?
Vaatii tietenki keppimekanismin viitoslootalle.
Missä 5v lootassa on pisin vitosen välitys? 300E:n lootassa?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tämäkin tuli kaivettua talvisäilöstä ulos ja otettua liikennekäyttöön.

Kuva

Kuva

Hienosti käynnistyi vaikka seisonut puolisenvuotta ajamatta/käymättä tallissa.
Ei vaatinut kuin muutaman sekunnin normaalia kylmäkäynnistystä pidemmän startin ja heti jäi siististi käymään tyhjäkäyntiä :shock:
Käväsin satakunta kilometriä ajelemassa ja hyvin toimii. Sais käyä katsastamassakin.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuva

Nakkelin vähän karkeampaa rengasta alle.
Moottoriöljyt vaihoin kans. On nämä kummia myllyjä nämä m102set. Taas alko putsari olla tukossa, paineet kuumana tyhjäkäynnillä ~0.8-1bar. Ja 80kmh: vauhissa ~2.5bar
Uudella putsarilla napottaa tyhjäkäynnilläkin 3:ssa, ja tippuu vasta kun vaihde päällä kytkimellä tiputtaa koneen kierrokset sinne 500 nurkille.

Sama oire oli tasan vuosi sittenkin kun tämä haettiin Kaustiselta.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Siellä on vissiin vähän kuraa koneessa liikenteessä, jos kerran suodatin tukkoon meinaa mennä... Omassa M102:ssa tein Forte käsittelyn nii sen jälkeen pojotti paineet aina tapissa... :lol: Mitäs öljyä käytät..?
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Kyllä ne pentat ossaa olla vaan komiat kuustoistasena. :)
Taitaa olla oikee ysit takana?
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nämä on ihan peruspökäle viistoistaset.
ET on niinkin pieni kuin 11. Se tekee näistä ihan näppärän näköiset kun tulevat aika "ulos"

"made in britain" mitä sitten merkkaakaan laadusta. Noh, pyöreät tuntuu olevan. :lol:
Keskiöt ois kiva löytää.
RoopeK kirjoitti:Siellä on vissiin vähän kuraa koneessa liikenteessä, jos kerran suodatin tukkoon meinaa mennä... Omassa M102:ssa tein Forte käsittelyn nii sen jälkeen pojotti paineet aina tapissa... :lol: Mitäs öljyä käytät..?
Kai sieltä jotaki sakkaa irtoaa.
Tämä on vaan jo ainakin kolmas M10x kone joka tekee samaa tasasin väliajoin.
Viimeksi ollut castrollin 5w40 magnatekkiä ja nyt meni 10-40 valvolinet.

Venakopan alunen on kyllä ihan puhdas eikä siellä mitään sakkaa ole missään. Kummia vehkeitä...
Viimeksi muokannut Mika.T, 19.3.2015 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tuo väri on kyllä aivan magian näköinen. Me Like :pappa:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Mika.T kirjoitti:Nämä on ihan peruspökäle viistoistaset.

:shock: :oops: Kumma miten näyttävät isommilta..
Mutta erittäin makiat kuitenkin :wink:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä nuo tuohon välttää.
etu ja takavanteet samoilla mitoilla.
Huulta reilu 5cm vaikka on aika kaposetkin nuo vanteet. No parempi vaan ajaa kapeilla nakeilla.

Kuva

Taakse vois vaihdella laskujousien tilalle jämerämpää jousta kun painuu persaus alas kun tankaa tankin täyteen. :lol:
Eli kuorman kantavuutta ei noissa ole oikeastaan yhtään.

Yläkuvassa tankki oikeastaan tyhjä.
Taisi merkkivalokin jo palaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tässä vähän kahden vaiheilla että alanko vaihtamaan alle 5v manuaalin vaiko 4v automaatin.

Nykyisellä 4v manuaalilla alkaa "ajomukavuus" kärsiä yli 90kmh vauhissa kun kone alkaa rääkyä niin helevetinmoisilla kierroksilla.

Automaatti olis mukavampi mutta kun se on nelivaihteinen niin perävälityksen joutus vaihtamaan harvemmaksi, ja sitten nopeusmittari näyttää puuheinää kun tuskin löytyy 123sen mittaria harvoille välityksille.

5v manuaalilla sais perävälitys jäädä vakioksi ja mittarikin näyttäisi oikein.

Kaverilla olis sopiva automaattikin jouten mutta vaihdekepin joutus metästää jokatapauksessa joko automaatille tai 5v manulle.
Kardaani menis käsitöiksi molemmissa tapauksissa.
3.07 perä löytyykin jo omista lokeroista. Nykyinen on 3.46
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käytön mukaa, jos tuolla enemmän pyörit pikkuajoa niin automaatti, jos tiellä niin 5v manuaali ?
Jos ajoa on vähän niin ei kumpaakaan :?
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Hmm, millähän tuon mun röntän 6v-manuaalin puhuisin läpitte.. :? :lol:

Kannattasko Mikan koittaa jotain moottorinpuhistusainetta? Lamppuöljyä tms?
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

6vaihteinenkin kävi mielessä mutta niissä ei taida olla mittarivaijerin lähtöä missään mallissa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mika.T kirjoitti:6vaihteinenkin kävi mielessä mutta niissä ei taida olla mittarivaijerin lähtöä missään mallissa.
Minkälainenhan oisi tehä joku sähkömoottoriviritys, joka pyörittäisi mittaria pyörimisnopeusanturin perusteella? Pitäisi olla varmaan joku takaisinkytkentä, ettei esim. pakkasen jäykistävä vaikutus lerpauttaisi viisaria.

Vai onko noissa 6-vaihteisissa edes sitä sähköistä anturiakaan. ABS:ltähän ne paljolti taitaa tiedon saada. :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Roisto kirjoitti:pakkasen jäykistävä vaikutus lerpauttaisi viisaria
Tapana on kahesti ravistaa, mutta ei pakkasellakaan lerputa viisaria :nocando:
Avatar
kerosiini
Viestit: 766
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Mika.T kirjoitti:Tässä vähän kahden vaiheilla että alanko vaihtamaan alle 5v manuaalin vaiko 4v automaatin.

Nykyisellä 4v manuaalilla alkaa "ajomukavuus" kärsiä yli 90kmh vauhissa kun kone alkaa rääkyä niin helevetinmoisilla kierroksilla.

Automaatti olis mukavampi mutta kun se on nelivaihteinen niin perävälityksen joutus vaihtamaan harvemmaksi, ja sitten nopeusmittari näyttää puuheinää kun tuskin löytyy 123sen mittaria harvoille välityksille.

5v manuaalilla sais perävälitys jäädä vakioksi ja mittarikin näyttäisi oikein.

Kaverilla olis sopiva automaattikin jouten mutta vaihdekepin joutus metästää jokatapauksessa joko automaatille tai 5v manulle.
Kardaani menis käsitöiksi molemmissa tapauksissa.
3.07 perä löytyykin jo omista lokeroista. Nykyinen on 3.46
Mulla pitäis olla 280E:stä jäänyt automaatin vaihdekeppi hässäkkä jos päädyt tomaatin vaihtamaan.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

....
Viimeksi muokannut Mika.T, 20.3.2015 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Mika.T kirjoitti:6vaihteinenkin kävi mielessä mutta niissä ei taida olla mittarivaijerin lähtöä missään mallissa.
Sitä varten on Speedhutin GPS-mittarit :ope:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kerosiini kirjoitti: Mulla pitäis olla 280E:stä jäänyt automaatin vaihdekeppi hässäkkä jos päädyt tomaatin vaihtamaan.
Älä hukkaa sitä vielä. Tiä mitä täsä keksii.
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Laita vaan joku näppärä manuaali ja dokumentoit tänne kattavasti. Minulla sama paketti ja painelaakeri ääntää, voisi ehkä vaihtaa muutakin samalla...

EDIT: No ei olekaan sama, louskussa M102.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

M102 on tässäkin.
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Ai kaasari M102:sia on olemassa? Eikö M115 ole se W123:sen 2-litrainen kaasarikone?
Avatar
kerosiini
Viestit: 766
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

reverend kirjoitti:Ai kaasari M102:sia on olemassa? Eikö M115 ole se W123:sen 2-litrainen kaasarikone?
Kaikki 200 bensat W123 korissa on kaasarikoneisia. Syksyllä 1980 päivittyi moottorit m115:sta m102:een jolloin 2.0 jatkoi kaasarilinjalla ja 2.3 ruiskuna.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuva

Hurjat 109 hv ja 170nm :D
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

5v loota hommattu. Saapa nähhä koska saa sen verran virtapiirejä että jaksais vaihtaa paikoilleen.
Kartaanista pitäs samalla sipasta slaissi pois.

230 konekkin saattaa eksyä keulille pienen lisäväännön toivossa.
Samalla saisi hydraulinostajat ja paremmin lyijytöntä bensaa kestävät venttiilit/seetit tuon raplattajan tilalle.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Löytyyköhän mistään vakiokuntosten M102 200 vs. 200E vs. 230E vääntökäyriä :?:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nakkelin tänään taakse uudet jarruhilut.

Seisontajarru vaan prkl ei pidä oikein mitenkään.
Vanhoilla loppuunkuluneilla kengillä ja urasilla levyillä piti paremmin. Tosin aika toispuoleisesti. :shock:

Pitäs olla sääjettykki oikein. Auton alta säätö löysätty ja rummut säädetty sen jälkeen iholle ja sitte auton alta löysät pois.
Kenkien levityslinkutkin liikkuu keveästi, eikä vaijerit jumi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”