Pyöränsuuntaus hajonneiden raidetangonpäiden vuoksi

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

sv22 kirjoitti:Täällä listahinta on 77€.. :roll:
Ja meillä muistaakseni 70 € 4-pyöräsuuntaus. :pappa:

Vaan kun sulla muutui vaan aurauskulmat, niin edelleen 20-40€ tällä kulmalla suomea. :leidi:
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Täällä paikallisessa 90, ja suuntauksen jälkeen ratti vielä enemmän vinossa kun mittatangon jälkeen :lol:
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Vie takasin.

Samoja pojuja säätämässä. :whisper: mistä edellä kirjoitin. :wink:
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Cool Hand Saku kirjoitti:Vie takasin.

Samoja pojuja säätämässä. :whisper: mistä edellä kirjoitin. :wink:
Monennäköistä pyöränsuuntaajaa on tullut nähtyä mutta ensimmäinen kerta kun yritettiin taka-alatukivarren pulttia kääntää ja sitten vielä ihmetteli ääneen ettei oikeen tahdo muuttua auraus :lol:

Minä katselin hetken ja sitten kaivoin taskusta orkkis auraustangonsäätötyökalun ja näytin että avaa tuo pultti tällä ja sitten käännä :roll:
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Se on oikeasti taitolaji tuo alustan kohdalleen laitto. :ope:

Kannattaa luottaa vanhempaan ammattilaiseen jolla on kokemusta ko. automerkistä. (Tai on niitä varmaan nuoriakin jotka osaa)

Esim. Easyn kertomukset jopa renkaan kulumisesta, luovat ainakin minulle kuvan että toveri tietää mistä puhuu ja jos säätää tietää mitä tekee. :pappa:

Muistuipa mieleen taas yksi poju vuosien varrelta (oikein volvon merkkihuollosta meille :lol: )

Vaihtoi raidepään, katto kulmat, seuraavana päivänä asiakas takaisin:"Ei sillä pysy tiellä" :shout:

Pomo uteli mites näin ko. asentajalta. Vastaus kertoi kaiken:" no siinä oli 2,5 cm aurausta tullessa, laitoin saman verran. :idiot: "
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

jolle kirjoitti:
Cool Hand Saku kirjoitti:Vie takasin.

Samoja pojuja säätämässä. :whisper: mistä edellä kirjoitin. :wink:
Monennäköistä pyöränsuuntaajaa on tullut nähtyä mutta ensimmäinen kerta kun yritettiin taka-alatukivarren pulttia kääntää ja sitten vielä ihmetteli ääneen ettei oikeen tahdo muuttua auraus :lol:

Minä katselin hetken ja sitten kaivoin taskusta orkkis auraustangonsäätötyökalun ja näytin että avaa tuo pultti tällä ja sitten käännä :roll:
Puolustetaan pojuja vähän, jos et tiedä mistä pitäisi säätää. Ja katsot autodatasta niin ei ole yksi tai kaksi kertaa kun se ohjekuva on aivan päin persettä. :wink:

Järjen käyttö auttaa näissä ongelmissa, mutta pojuilla ei monesti sitä ole. :pappa:
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Easy Rider kirjoitti:
piippu kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti:Tässä säätötavassa tulee vastaan se iankaikkinen kysymys. Kun mitataan auraus milleissä, onko annettu ohjearvo annettu renkaan poskesta, vanteen reunasta, vai mistä? Jos vanteesta, niin minkä kokoisesta?

Mutta eihän näillä ammuta eikä lennetä tai leikata potilaita, rullamitalla vaan. :wink:
Niinpä...tästä on väitetty iät ja ajat, eikä ole oikein ikinä tullut faktaa pöytään, vaikka aina väittelyn lopuksi ollaan tulokseen tultu :lol: Varovainen kaivelu muistin perukoilta, että oliko ne millimetri-auraukset annettu metrin matkalle ja nämä asteet & minuutit sitten jollekkin muulle määreelle? :roll:

Onhan se tosiaan HIEMAN eroa jos mittaillaan 3mm auraus morris minin 10" vanteen etu ja takareunasta, tai jostain 22" tuninkirinkulasta :lol:


Xux:in piirtämällä "haarukalla" sitä on täälläkin vaaksottu menestyksekkäästi jo vuosia noita vähempi tärkeitä autoja...ja jos ei heti tullut käteen käypä, niin sitten rohkeasti uusiksi vähän erilainen asetus :deku2:
Ainakin minun aikanaan käyttämäni Hoffmann kyseli mittaustapaa ja vannekokoa pituusmittasäädössä, huomattavasti yksinkertaisempaa ajatella vain kulmayksiköitä säätäessä, ei tule tulkintapoikkeamaa. Kulmamääräisen mittaukset ilman laitteita voi unohtaa.
Kyllä…tuota ajoin takaa, vaikkakin vähän epäselvästi. Moni autotallisäätäjä ainakin täälläpäin ajattelee noita aurauksia vain milleinä….onhan se totta että esim. 3mm ON prikulleen tasan 3mm oli se vanne sitten 40cm tai 2m halkaisijaltaan. Mutta….asteina asia on ihan muuta noilla vannehalkaisijoilla ja samalla 3mm aurauksella.
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Elkää mietikö, laitatte eteen 1-3 mm ja taakse 2-4mm ja jos ruorin vielä punotte aurauksia justeeraamalla suoraan ni se on siinä. :pappa:

Menee mekein niiku 900 saappi. :lol:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Cool Hand Saku kirjoitti: Esim. Easyn kertomukset jopa renkaan kulumisesta, luovat ainakin minulle kuvan että toveri tietää mistä puhuu ja jos säätää tietää mitä tekee. :pappa:

:oops: Kaiketi sitten. :lol: Tuli nuita kulmia justeerattua jo joloppina rc-kaluston kanssa. Silloin ei vaan ollut ohjearvoja, eikä renkaiden kuluminen huolettanut... :happy: En vain vieläkään menis myymään työtäni mittatangolla ja vatupassilla tehtynä, vaikka auto tuntus käteen sopivalta. :idea:

Mielenkiintoisin säätö oli laittaa 5 min. aurausta puolelleen mkII ralli Escortiin hitsillä krymppäämällä, tai hakea kulmat takas kohdilleen BJ40:stä, kun leikattiin olat pois ja käännettiin akseliputkea perineen kohti jakolaatikkoa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eli miten tuon välin kun säätää just eikä melkein vanhan mittaseksi, voidaan mennä pieleen?
Siten, että et välttämättä saa sitä väliä just eikä melkein vanhan mittaiseksi.
Muuten kyllä ok.
Tässä säätötavassa tulee vastaan se iankaikkinen kysymys. Kun mitataan auraus milleissä, onko annettu ohjearvo annettu renkaan poskesta, vanteen reunasta, vai mistä? Jos vanteesta, niin minkä kokoisesta?
Meillä on valittu suuntauslaitteeseen millinäytöt, tuntuu selkeämmältä niin.
Siinähän ei tarvitse pohtia em. asiaa.

Mittakepillä tarkistellessa mennään ilman muuta millien mukaan, mittaus kumin keskikohdalta. Miksi ? No siitä onnistuu parhaiten :shock:

Ennen renkaiden erilaisesta koosta (vakio-tuning) johtuvan mittavirheen - niin, paljonko sitä tulee jos verrataan vaikka 195/65/15" <-> 225/45/17" - miettimistä pitää ymmärtää myös se että erilaisilla renkailla varustetuille samanlaisille autoille ei välttämättä ole ihan samat arvot parhaita, mitä madallus vaikuttaa asiaan jne....ja eihän ohjeen mukainen Beissbarth-tanko unohtunut ? :wink:

Silloin tällöin tulee säädettäväksi auto jossa suuntauslaite näyttää että auraus on huomattavasti pielessä eikä omistajalla ole selitystä miksi niin on, eikä renkaiden kulumisestakaan voi päätellä mitään.
Silloin tulee aina nelipyöräsuuntauksen jälkeen varmistettua auraus mittakepillä, ja kyllä se niin vaan on että n. puolen millin heitto on maksimissaan näiden kahden eri mittaustavan välillä.
Tarkistuksella varmistetaan ettei pyöränsuuntauslaitteessa tai testaajassa (vain teoriassa :no:) ole ollut ongelmaa joka johtaisi virheelliseen lopputulokseen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

dealer kirjoitti:
Tässä säätötavassa tulee vastaan se iankaikkinen kysymys. Kun mitataan auraus milleissä, onko annettu ohjearvo annettu renkaan poskesta, vanteen reunasta, vai mistä? Jos vanteesta, niin minkä kokoisesta?
Meillä on valittu suuntauslaitteeseen millinäytöt, tuntuu selkeämmältä niin.
Siinähän ei tarvitse pohtia em. asiaa.

Mittakepillä tarkistellessa mennään ilman muuta millien mukaan, mittaus kumin keskikohdalta. Miksi ? No siitä onnistuu parhaiten :shock:

Ennen renkaiden erilaisesta koosta (vakio-tuning) johtuvan mittavirheen - niin, paljonko sitä tulee jos verrataan vaikka 195/65/15" <-> 225/45/17" - miettimistä pitää ymmärtää myös se että erilaisilla renkailla varustetuille samanlaisille autoille ei välttämättä ole ihan samat arvot parhaita, mitä madallus vaikuttaa asiaan jne.....
Ei tarvitse pohtia, miten niin? Mitataan sama vaikkapa pari milliä renkaan pinnasta, renkaan kyljestä ja vanteen reunasta, akselin asento joka kohdassa erilainen.

Tuntuuhan se sikäli selkeämmältä, että iät ja ajat on autotalleissa mittakeppien kanssa ährätty, kuitenkin kulmamitta on eksaktimpi kuin millimitta, juuri tästä mittauspisteen sijainnista johtuen. Enkä ymmärrä miksi peili/kameramittariin pitää ne millit sotkea kun kulmanäyttö löytyy. Kulmamitta on mikä se on, ei tulkinnanvaraa. Se on totta että mitä matalanleveämpiin tyyningpyöriin mennään, sitä miedommat arvot tulisi säätää, mutta miksi se ei kulmaminuuteissa onnistuisi? Onnistuuhan se ja selkeämmin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Cool Hand Saku kirjoitti:Kun tuon Jim Beam :lol: ohjearvoja tuosta edeltä lueskelin niin 0 mm aurausta on 0 mm vaikka vanteen halkaisija olisi 2 m.

Väykkää ei vaan jätetä nolliin vaikka kuinka olisi vihreällä. :ope:

Enempi minua huvittaa nämä pojat jotka tulee meille töihin. Mittakeppi kouraan ja säädä auraukset. :amis_selittaa:

Poju: en minä osaa mutta olen minä 4- pyöräsuunnannut koulussa, se oli helppoa kun se muuttu vihreälle kun oli ok.

Ko. jantteri ei edes osannut selittää aurausta ja haritusta minulle. :shout:
Ilman lippalakkia ei varmaan onnistu amispojilta mikään vaikka ois mitkä vehkeet. Nukkuvat, syövät ja kaiketi haaveilevat joskus harrastavansa :sex: lippis päässä.

Silloin kun itse olin amiksessa opetettiin mm geometriaa. Sillähän nyt yhdet auraukset säätelee itsekkin:

Tässä esimerkki. Auraus (liioiteltu) 2 astetta puolelleen.

Kuva

Esimerkkitapauksessa mitataan vanteesta samalta korkeudelta mitta 2 kohtaa (etu ja takareuna - punaiset ympyrät). Tässä saadaan aurauksen suuruudeksi 1511.87-1488.12=23.75mm

Kun lasketaan yhden renkaan aurausta saadaan taasen asteluku seuraavasti:

23.75/2=11.875mm

Ja muodostetaan kolmio jossa kateetit ovat 11.875 ja 340mm

Tan-1 (11.875/340)=2 astetta

Taskulaskin pitää olla tai taulukkokirja apuna. Olen kuullut huhuja että nykyaikaisissa puhelimessakin olisi trigonometrisia funktioita aurauksen säätelijöiden suureksi helpotukseksi. :D

Sanoinko jo että asteina kun ilmoittaa se on ilmoitettu yksiselitteisesti ilman tulkinnan varaa. Muistaa vain sanoa että onko kokonais-auraus vai yhden renkaan auraus. Kotimittaajan on tyytyminen kokonais-auraukseen.

Kuvassa on piirretty auraus ylhäältäpäin ja renkaan sivukuva samaan kuvaan. Ei siis ole teknisen piirtämisen sääntöjä noudattaen piirretty ihan piirtotyökalun heikkouden ja oman laiskuuden takia.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

easyrider kirjoitti:Ei tarvitse pohtia, miten niin? Mitataan sama vaikkapa pari milliä renkaan pinnasta, renkaan kyljestä ja vanteen reunasta, akselin asento joka kohdassa erilainen.
Just tasan yhtä hyvä ja tarkka mittaus tulee ainakin meidän nelipyöräsuuntausvehkeillä riippumatta siitä toimitaanko milleissä vai asteissa, vai mitä meinasit ?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tulee tulee, mutta silti lue edellä kirjoittamani. :)
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä kyllä, meillä käytetään millejä mm. selkeyden vuoksi.
Kepillä säätäessä on samat tiedot kerrottavana asiakkaalle, suuri osa etuaurauksen tarkistuksista tehdään mittakepin avulla.
Säätäessä ei tosiaan ole käytännössä mitään eroa sillä kumpaa käyttää.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Meillä katotaan aina varuiksi kepillä vielä suuntaa vaikka kamerat kiinni. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun näissä digihienoissa saattaa olla kalibrointi ongelmiakin ihan yleisesti, samoin mersujen ohjearvon ovat vähän sinnepäin.
Ihan turhaa kattoo vihreitä ja punasia näytöllä jos ei ymmärrä mitä tekee ja mikä vaikuttaa mihinkin. Jonku vanhan volkkarin, japsin tai ranskiksen saa aina kepillä kohilleen ja mersuja joutuu aina vähän kameroillakin tutkiin mikä olisi paras tällä kertaa.
Milli erilailla aurausta ohjearvon sisälläkin saattaa jollain renkaalla vaikuttaa taas erilailla ajettavuuteen . :x

Meidän koneessa kun auraus mitataan asteissa ei ole merkitystä vannekoolla, mutta kun mitataan auraus milleinä, pitää vannekoko aina syöttää.

Aurauksen saa kyllä kepilläkin justiinsa jos haluaa, ainakin etupäässä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”