Pyöränsuuntaus hajonneiden raidetangonpäiden vuoksi

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Pyöränsuuntaus hajonneiden raidetangonpäiden vuoksi

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Heinäkuussa vaihdettu raidetangon päät ja ovat jo hajonneet. Motonetistä ostetut. Kävin kysymässä, tokihan tälläkertaa ihan rahapalautuksena osien hinta takaisin, mutta siihen se näyttäisi jäävän.

Miten tällaisessa kuluttajansuojalakia tulkitaan?

"20 § (5.1.1994/16)

Vahingonkorvaus

Ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii tavaran virheen vuoksi. Edellä 10 §:n 3 ja 4 momentissa tarkoitetun välillisen vahingon myyjä on kuitenkin velvollinen korvaamaan vain, jos virhe tai vahinko johtuu huolimattomuudesta hänen puolellaan taikka jos tavara kaupantekohetkellä poikkesi siitä, mihin myyjä on erityisesti sitoutunut."

Osien lisäksi kyse on siitä että hajonneiden raidetangonpäiden vuoksi tulee rahallinen vahinko koska pyöränsuuntaus täytyy suorittaa uudelleen. Voidaanko tämä tulkita laissa tarkoitetuksi kärsityksi vahingoksi jonka myyjä on velvollinen korvaamaan?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä taida takuu korvata tuollaisessa tapauksessa.

Jos meillä korjaamolla asennetaan osa ja se rikkoutuu takuuaikana vaihdetaan uusi veloituksetta kaikkine tarvittavine töineen.
Takuuaikahan on 3 (kolme) vuotta / 100000 kilometriä jos kyseessä on Kahan maahantuoma osa.


http://www.autoluettelo.fi/upload/10324 ... 202009.pdf
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Korjaamolla laitettuna ei olisi ongelma, mutta tuskin ottavat kantaa "kainaloon asennetuissa" osissa. :?
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Soitteleppa sinne kunnan kuluttajapoliisille vai mikä asiamies se on ja kyselepä niiltä miten edetään. :idea:
Kein siknatuur
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tarkasti mittomalla voi uuden nivelen asentaa samaan kohtaan kuin edellinen. Ennen ja jälkeen asennuksen tarkkailee vielä samalla tasaisella ajoalustalla ratin asentoa ja vie säätöön vain jos tulee muutosta. Tokihan olisi aina hyvä mittareilla tarkistaa joka tapauksessa. Useat olen vaihtanut näin, ei ongelmia. En toki korjaamolla kun oli mittarit.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

En alkanut suuntauksen maksajasta taistelemaan, osaltaan myös siksi että olivat tavallaan reiluja ja korvasivat raidatangon sisäpäätkin rahalla vaikka niissä ei todettua vikaa. Myönsivät itsekin että kyseisellä osien valmistajalla (Mapco) on ollut laatupoikkeamia, ja tähän vedoten palautin sisemmätkin koska en halunnut ottaa riskiä että ne ovat seuraava mikä hajoaa.

Myös suuntauksen tehnyt firma oli reilu, tekivät suuntauksen normihintoja halvemmalla tässä tapauksessa :) Tokihan kaikki asiaan liittyvät firmat on jo kovin tietoisia, kuten myös foorumi, miten tuon väykän kanssa taisteltu.

Ettei mee OT:ksi, niin ei enempiä kuin et empä saanut sinne päinkään vaikka kuinka yritin mittailla.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Yhden tenavan raidetankoja vaihtaessa huomasin ettei niitä saanut paikoilleen pyörät roikuksissa. Palloista loppui liikevara, ts. ne olisi olleet asennettuina ulosjouston rajoittimena, mikäli pysyisivät kuopissaan. :shock: Tais olla kyseistä merkkiä... Orkkisosilla ei sitten ongelmaa ollut, eli syy ei ollut autossa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kui h*lvetissä te teette noita laskelmia että tulee takaisin samaan kohtaan? :shock: Itse koittanut laskea kierteitä (jos vastaava osa), mitata tönärillä vaikka mistä suunnasta mutta aina on suuntauksen kautta saannut mennä. Edelliseen autoon vaihdoin koko raidetangon, että oli vanha ja uusi vierekkäin mutta eihän ne mennyt edes sinne päin :?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mää oon mitannu keskeltä pallon kuppia kontramutterin reunaan. Tarkkuus riippuu sitten tekijästä ja kuinka silmät ristissä askartelee, mutta kyllä sen kymmenyksen, parin sisään saa. Tarkkuutta vaativin homma on sen kupin keskikohdan määritys esim. terävällä harpilla. :arrow: hiastaan kuppi kiiltoon, ritsiväriä päälle, harpilla keskikohta, mittaus ja sama uudelle osalle asentaessa. Eihän se sitä sano etteikö tarvetta säätää olisi, muttei se tarve ainakaan yhden raidepään vaihdosta aiheudu, kun sen tarkasti tekee.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Harvoimpa tuo onnistuu laskemalla saada kohdilleen. Sprinterissa tosin onnistuin saamaan ratin yhtä vinoon kuin ennenkin, ei varmaan olis onnistunut jos lähtötilanteessa olis ollu ratti suorassa :lol:
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Olisko sitä mitään siedettävän hintaista ratkaisua mitata tuota aurausta kotioloissa, millä sais suurinpiirtein samoihin arvoihin kuin lähtökohta? Madallettu auto kun menee automaagisesti tarkastuksesta säädettäväksi, vaikka camberit olis niin hyvät kun mitä niitä saa säädettyä :D
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

jolle kirjoitti:Harvoimpa tuo onnistuu laskemalla saada kohdilleen.
Juu ei siinä tarvihe laskea ku että käessä on pallonivel ja autossa toinen. Vertaamalla pelataan. :D Kierteitä lasketaan puolitoista vasemmalle, ruuvi on lasia ja mutteri kertakäyttöinen. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

sonikki kirjoitti:Olisko sitä mitään siedettävän hintaista ratkaisua mitata tuota aurausta kotioloissa, millä sais suurinpiirtein samoihin arvoihin kuin lähtökohta? Madallettu auto kun menee automaagisesti tarkastuksesta säädettäväksi, vaikka camberit olis niin hyvät kun mitä niitä saa säädettyä :D
Ulkomailla näkyi olevan kaupan sellainen lätkä jonka yli ajetaan ja se kertoo aurauksen. Pirun kätevä härveli jos toimisi niinkuin youtuuppi videossa :shock:
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

jolle kirjoitti:
sonikki kirjoitti:Olisko sitä mitään siedettävän hintaista ratkaisua mitata tuota aurausta kotioloissa, millä sais suurinpiirtein samoihin arvoihin kuin lähtökohta? Madallettu auto kun menee automaagisesti tarkastuksesta säädettäväksi, vaikka camberit olis niin hyvät kun mitä niitä saa säädettyä :D
Ulkomailla näkyi olevan kaupan sellainen lätkä jonka yli ajetaan ja se kertoo aurauksen. Pirun kätevä härveli jos toimisi niinkuin youtuuppi videossa :shock:
Eihän siihen tarvita kuin tanko millä mittailee renkaasta toiseen.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Kaks pitkää vatupassia ja rullamittakin ajaa asian kuha kaveria saa.
E46 330D & E46 328i
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Minä oon säädelly sillon kun aurausten säätöjä ei tupannut oleen saatavilla, neliöraudasta tehdyllä, säädettävällä tangolla olevalla hässäkällä missä oli koukut molemmissa päissä... prkl... piirrän hienon kuvatuksen :lol:

Kuva
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suksilla on hyvä mittaustyökalu :roll:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tässä säätötavassa tulee vastaan se iankaikkinen kysymys. Kun mitataan auraus milleissä, onko annettu ohjearvo annettu renkaan poskesta, vanteen reunasta, vai mistä? Jos vanteesta, niin minkä kokoisesta? Lisäksi pitää mittausta suorittaessa ottaa vertailumittoja autoa siirrellen, pyöränheiton kompensointiin. Halpa konsti tosin ja toimii.

Peilit pyörissä ja puomikamera ajosiltanosturilla on nopea, helppo ja tarkka menetelmä. Auto pysyy koko ajan pyörillään jolloin akseleiden nostelun ehkä aiheuttama ajokorkeuden virhe eliminoituu täysin. Mittaus ja säädöt voidaan tehdä ja tehdäänkin kulmamittoina, asteina ja minuutteina. Se kertoo pyöränakselin asennon mikä haluttu tieto onkin, ei niinkään se kuinka etäällä Michelin teksti on toisesta :idea:

Mutta eihän näillä ammuta eikä lennetä tai leikata potilaita, rullamitalla vaan. :wink:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Suksilla on hyvä mittaustyökalu :roll:
Juu, tuon tapaisella laittelin aurauksen kolmikutoseen kun ei paikallinen kolarikorjaamo Nyström tai Tyninharjun autohuolto saaneet rattia suoraan ja autoa kulkemaan liukkaalla kelillä ilman luikertelua. Tussilla vaan merkki liukuun ja tussimerkeistä tönärillä ero etu ja takareunalle.

Yritin kovast itsekkini saada keskelle toleranssia mutta aina meni joko yli tai melkein nolla auraukselle. Lopulta aurausta oli hieman alle alarajan verran ja rattikin oli suorassa ja olikin hyvä ajella - ei jaksanut viidettä/kuudetta kertaa säädellä enää lisää. Talvellakin loppui sellainen levottomuus, meni aiemmin kuin rapalan uistin.

Mittasin vanteen reunasta edestä ja takaa samalta korkeudelta ja laskin kulman siitä. Tokihan tuossa pikkuisen virhettä tulee mutta parempi lopputulos tuli kuin ammattilaisen tekemänä. Ihme juttu kertakaikkiaan.

Silti koneella kannattaa tehdä, itsellä vaan meni epäilyksen puolelle että johan on kumma ettei rattia saa suoraan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuva

Pallo irti olka-akselista, sisäpää irti hammastangosta, ei pituus muutu. Uus ruuvailtu tarkasti saman mittaiseksi paketiksi, mitta sisätangon reunasta ulomman pallon keskelle, moneen kertaan mittailtu ja hienosäädetty, uudet alle ja lopputulos näkyy yllä. Ratti vinos ku mikäkin ja ABS/BAS/ESP valot huusi. Eihän se ny ite ihan viimeiseen piirtoon osu mut et niinki rajut heitot niin ei käsitä missä meni pieleen.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Sisätanko=?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

sv22 kirjoitti:Kuva

Pallo irti olka-akselista, sisäpää irti hammastangosta, ei pituus muutu. Uus ruuvailtu tarkasti saman mittaiseksi paketiksi, mitta sisätangon reunasta ulomman pallon keskelle, moneen kertaan mittailtu ja hienosäädetty, uudet alle ja lopputulos näkyy yllä. Ratti vinos ku mikäkin ja ABS/BAS/ESP valot huusi. Eihän se ny ite ihan viimeiseen piirtoon osu mut et niinki rajut heitot niin ei käsitä missä meni pieleen.
Ne osat on eri mittaisia. Jos haluaa suunnilleen kohilleen pitäisi ottaa raidetangon pää holkki-istukkaan ja sorvissa painaa merkki keskilinjalle. Sitten kun vaihtaa seuraavan kerran on hyvä mittailla :D

Jonkinlainen mutterista mittaaminen saattaa toimia sinnepäin samanmerkkisellä vaihto-osalla. Erimerkkisellä menee kyllä pieleen ellei easyn tapaan pähkäile ja mittaile. Tässä erottuu jyvät akanoista.

Pilalle nopeesti kuluneet halpisrenkaatkin maksaa enempi kuin säädättäminen. Tietty jos on melkein loput renkaat alla niin voihan niillä kokeilla miten kulkee ja kuluuko jotenkin pervosti renkaat.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vaihdoin siis raidetangonpäät ja sisemmät raidetangot, sillähän ihmettelenkin miten niin päin veetä menee, kun yhdistelmän mittas just saman mittaseksi vanhan kanssa.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Easy Rider kirjoitti:Tässä säätötavassa tulee vastaan se iankaikkinen kysymys. Kun mitataan auraus milleissä, onko annettu ohjearvo annettu renkaan poskesta, vanteen reunasta, vai mistä? Jos vanteesta, niin minkä kokoisesta?

Mutta eihän näillä ammuta eikä lennetä tai leikata potilaita, rullamitalla vaan. :wink:
Niinpä...tästä on väitetty iät ja ajat, eikä ole oikein ikinä tullut faktaa pöytään, vaikka aina väittelyn lopuksi ollaan tulokseen tultu :lol: Varovainen kaivelu muistin perukoilta, että oliko ne millimetri-auraukset annettu metrin matkalle ja nämä asteet & minuutit sitten jollekkin muulle määreelle? :roll:

Onhan se tosiaan HIEMAN eroa jos mittaillaan 3mm auraus morris minin 10" vanteen etu ja takareunasta, tai jostain 22" tuninkirinkulasta :lol:


Xux:in piirtämällä "haarukalla" sitä on täälläkin vaaksottu menestyksekkäästi jo vuosia noita vähempi tärkeitä autoja...ja jos ei heti tullut käteen käypä, niin sitten rohkeasti uusiksi vähän erilainen asetus :deku2:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

piippu kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti:Tässä säätötavassa tulee vastaan se iankaikkinen kysymys. Kun mitataan auraus milleissä, onko annettu ohjearvo annettu renkaan poskesta, vanteen reunasta, vai mistä? Jos vanteesta, niin minkä kokoisesta?

Mutta eihän näillä ammuta eikä lennetä tai leikata potilaita, rullamitalla vaan. :wink:
Niinpä...tästä on väitetty iät ja ajat, eikä ole oikein ikinä tullut faktaa pöytään, vaikka aina väittelyn lopuksi ollaan tulokseen tultu :lol: Varovainen kaivelu muistin perukoilta, että oliko ne millimetri-auraukset annettu metrin matkalle ja nämä asteet & minuutit sitten jollekkin muulle määreelle? :roll:

Onhan se tosiaan HIEMAN eroa jos mittaillaan 3mm auraus morris minin 10" vanteen etu ja takareunasta, tai jostain 22" tuninkirinkulasta :lol:


Xux:in piirtämällä "haarukalla" sitä on täälläkin vaaksottu menestyksekkäästi jo vuosia noita vähempi tärkeitä autoja...ja jos ei heti tullut käteen käypä, niin sitten rohkeasti uusiksi vähän erilainen asetus :deku2:
Ainakin minun aikanaan käyttämäni Hoffmann kyseli mittaustapaa ja vannekokoa pituusmittasäädössä, huomattavasti yksinkertaisempaa ajatella vain kulmayksiköitä säätäessä, ei tule tulkintapoikkeamaa. Kulmamääräisen mittaukset ilman laitteita voi unohtaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jonkinlainen mutterista mittaaminen saattaa toimia sinnepäin samanmerkkisellä vaihto-osalla. Erimerkkisellä menee kyllä pieleen ellei easyn tapaan pähkäile ja mittaile. Tässä erottuu jyvät akanoista.

Juur tätä meinoottelin, vaan kuoma sen sanoiksi solisti. Jos on hyvin erisortin pallo kun risa, niin homma haastavoituu.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

sonikki kirjoitti:Olisko sitä mitään siedettävän hintaista ratkaisua mitata tuota aurausta kotioloissa, millä sais suurinpiirtein samoihin arvoihin kuin lähtökohta? Madallettu auto kun menee automaagisesti tarkastuksesta säädettäväksi, vaikka camberit olis niin hyvät kun mitä niitä saa säädettyä :D
Mikä on siedettävä hinta :?:

Pätkähti vaan pieneen mieleen, kun auraukset ja ratti suoraan menee yleensä hintahaarukkaan 20-40 € :wink: (jos säädöt ei ole jumissa)



Ja jottei alkaisi isoa kinaa, 4-pyöräsuuntauslaitteet (kolmas vehje josta on jotain käryä) on käytössä ja osannu omasta ja äitin mielestä suunnata vuodesta 1994 ( 1992 alottanut ammatikseni rassuun mutten osannu suunnata. :oops: )
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eli miten tuon välin kun säätää just eikä melkein vanhan mittaseksi, voidaan mennä pieleen? Tokikaan en pyöränsuuntausraportista nyt osaa arvioida paljonko pituus mm on heittänyt jos asteissa eroa 1,3 oikealla.

Kuva
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Täällä listahinta on 77€.. :roll:
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Kun tuon Jim Beam :lol: ohjearvoja tuosta edeltä lueskelin niin 0 mm aurausta on 0 mm vaikka vanteen halkaisija olisi 2 m.

Väykkää ei vaan jätetä nolliin vaikka kuinka olisi vihreällä. :ope:

Enempi minua huvittaa nämä pojat jotka tulee meille töihin. Mittakeppi kouraan ja säädä auraukset. :amis_selittaa:

Poju: en minä osaa mutta olen minä 4- pyöräsuunnannut koulussa, se oli helppoa kun se muuttu vihreälle kun oli ok.

Ko. jantteri ei edes osannut selittää aurausta ja haritusta minulle. :shout:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”