E200 CDI Automaatin kulutuslukema?

Vastaa Viestiin
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

E200 CDI Automaatin kulutuslukema?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

0610 päivätty esite kertoo E200 CDI normikulutukseksi 5.5 - 5.9. Juuri ennen 7G-Tronicin tuloa neloskoneisiinkin 0611 päivätty esite kertoo lukeman 5.1 - 5.4.

Esitteiden mukaan 7G-Tronic tuli pian tuon jälkeen, samoin start-stop.

Ero on lähes merkityksetön, mutta kiinnostaisi tietää, liittyykö muutokseen jokin tekninen edistysaskel, vai pelkästään uusintamittaus uudelleen kalibroidulla dynolla?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
T.S
Viestit: 83
Liittynyt: 31.10.2010 6:58

Viesti Kirjoittaja T.S »

Minulla on 250 CDI:ssä start ja stop toiminto, enkä ole huomannut mitään eroa kulutuksessa. Aika turhake, sanoisin, etenkin käytännön kulutuksessa.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

T.S kirjoitti:Aika turhake, sanoisin, etenkin käytännön kulutuksessa.
No siis tämähän on täyttä kusetusta ja kuluttajalle totaalisen tarpeeton kapistus, millä on vain saatu himpun verran kaunisteltua auton kokonaispäästöjä myyntiesitteeseen :wink:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Start/stop-automatiikka säästää puhtaassa kaupunkiajossa noin 10 % polttoainetta --> http://www.autobild.fi/artikkeli/uutise ... unkiajossa
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Meissenkeri kirjoitti:Start/stop-automatiikka säästää puhtaassa kaupunkiajossa noin 10 % polttoainetta --> http://www.autobild.fi/artikkeli/uutise ... unkiajossa
Mitä oot tykännyt käytännössä? Lähteekö tarpeeksi rivakasti valoista jne :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Meissenkeri kirjoitti:Start/stop-automatiikka säästää puhtaassa kaupunkiajossa noin 10 % polttoainetta --> http://www.autobild.fi/artikkeli/uutise ... unkiajossa
Eli melkoisesti saa tulla kilometrejä että tuon hankintahinta (kyllä, vakiovarusteetkin maksaa rahaa) on maksettu takaisin ja voisi ainakin kuvitella starttimoottorikin tarvitsevan huomiota useammin verrattuna autoon ilman ko. ominaisuutta.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

sonikki kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti:Start/stop-automatiikka säästää puhtaassa kaupunkiajossa noin 10 % polttoainetta --> http://www.autobild.fi/artikkeli/uutise ... unkiajossa
Eli melkoisesti saa tulla kilometrejä että tuon hankintahinta (kyllä, vakiovarusteetkin maksaa rahaa) on maksettu takaisin ja voisi ainakin kuvitella starttimoottorikin tarvitsevan huomiota useammin verrattuna autoon ilman ko. ominaisuutta.
Minä taas meinasin sanoa että tuo kannattaa vaikka ei säästäisi polttoainetta ollenkaan. Sillä kun saadaan ne CO2 prosentit alemmas ja sitä kautta säästää autoverossa reippaasti.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

tähtikuljettaja kirjoitti:Minä taas meinasin sanoa että tuo kannattaa vaikka ei säästäisi polttoainetta ollenkaan. Sillä kun saadaan ne CO2 prosentit alemmas ja sitä kautta säästää autoverossa reippaasti.
Uuden E 220CDI BE:n tietojen perusteella, pikaisesti laskettuna tuo ~10% tiputus päästöissä vaikuttaa n. 800€ autoveroon. Ei nyt mikään kovinkaan "reipas" alennus +50k€ autossa, mutta kieltämättä vaikuttavatekijä, mitä itse en tajunnut laskea yhtälöön.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

XUX63 kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti:Start/stop-automatiikka säästää puhtaassa kaupunkiajossa noin 10 % polttoainetta --> http://www.autobild.fi/artikkeli/uutise ... unkiajossa
Mitä oot tykännyt käytännössä? Lähteekö tarpeeksi rivakasti valoista jne :roll:
Ei minun autossa ole star/stop-automatiikkaa, mutta sen mitä olen tuommoisella varustetulla ajanut, niin kyllä se säikäyttää ensimmäisissä liikennevaloissa mutta kun siihen tottuu, niin normaaliliikennevalolähdöissä lähtee sammuksistakin nopeammin kuin tyypillinen oululainen nenänkaivaja, joka vasta vihreiden palaessa havahtuu sovittelemaan oikeaa vaihdetta silmään :D
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Meissenkeri kirjoitti:Ei minun autossa ole star/stop-automatiikkaa, mutta sen mitä olen tuommoisella varustetulla ajanut, niin kyllä se säikäyttää ensimmäisissä liikennevaloissa mutta kun siihen tottuu, niin normaaliliikennevalolähdöissä lähtee sammuksistakin nopeammin kuin tyypillinen oululainen nenänkaivaja, joka vasta vihreiden palaessa havahtuu sovittelemaan oikeaa vaihdetta silmään :D
Eikun ajattelin kun tuo T.S. tuumasi ettei ole huomannut eroa kulutuksessa niin ajattelin että toimiiko se edes oikein ja oletko päässyt tuohon 10% säästöön eli vastaako tarkoitustaan :roll:
Nenänkaivajiin en tuota rivakkaa lähtöä lähtisi vertaamaan... Niin hidasta lähtijää tuskin löytyy, olkoon vaikka ukko-Aminoff joka lähti nelosvaihteella valoista :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Jos start/stop päällä ollessaan säästää kaupunkiajossa 10%, niin silloin se ei maantieajossa aktivoidu, eikä siis tuhoa starttia ennen aikojaan.

Jos kaupunkiajoa tulee vähemmän, myös 10% säästöön oikeuttavaa ajoa on vähemmän, mutta silloin kun on, säästyy kai siis tuo 10% (jos se oikesti säästyy?)

Eli siis autoveron alennuksen lisäksi saa startin kestoiän aikana ajetuista kaupunkiajoista 10% alennuksen.

Ja sen lisäksi vielä kympin pois joka vuosi ajoneuvoverosta.

Kyllä sillä startin vaihtaa sitten kun sen aika on.

Mutta kun se uudempikin esite kertoo, että tuossa vähemmän kuluttavassa 5-vaihteisessa ei ole start/stoppia, joten mistä kulutusero edellisen vuoden 5-vaihteiseen mahtaa johtua?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

IMHO hyvin suunniteltu S/S toimii manuaalivaihteisen kanssa hienosti. S/S saa olla aina päällä ja kytkin pohjassa vaihde päällä odottaen tai vapaalle vaihtaen voi jokaisella pysähdyksellä päättää sammutetaanko tällä pysähdyksellä vai ei.

Voiko tuota samaa tehdä automaatilla, eli pitää vaikka S/S päällä, mutta kertoa asetuksiin koskematta että tällä pysäkillä ei tarvi sammuttaa?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
karvine
Teräshermo
Viestit: 783
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Viesti Kirjoittaja karvine »

Onnistuu jos painaa jarrua erittäin kevyesti. Mutta lähinnä tasamaalla.

Jos liikennevalot on alamäessä pitää jarrua painaa enemmän jotta auto pysyy paikallaan. Silloin sammuu.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

740 GLE kirjoitti:Mutta kun se uudempikin esite kertoo, että tuossa vähemmän kuluttavassa 5-vaihteisessa ei ole start/stoppia, joten mistä kulutusero edellisen vuoden 5-vaihteiseen mahtaa johtua?
Sanoisin nykyisillä tiedoilla, että esitteen tekijällä on tullut bugi ajoituksessa ja on menny aikajana sekaisin 5-vaihteisen, 7-vaihteisen ja start/stop-automatiikan kanssa.

Viisvaihteisella pääsee helposti tuohon alla olevaan kulutukseen ja kun kierrokset pysyy Suomen maantieajossakin alle 2000 rpm:n niin tasan vitosen kulutuksia olen itse mittaillut maantieajon jälkeen tankatessa.

0610 päivätty esite kertoo E200 CDI normikulutukseksi 5.5 - 5.9.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Meissenkeri kirjoitti:
740 GLE kirjoitti:Mutta kun se uudempikin esite kertoo, että tuossa vähemmän kuluttavassa 5-vaihteisessa ei ole start/stoppia, joten mistä kulutusero edellisen vuoden 5-vaihteiseen mahtaa johtua?
Sanoisin nykyisillä tiedoilla, että esitteen tekijällä on tullut bugi ajoituksessa ja on menny aikajana sekaisin 5-vaihteisen, 7-vaihteisen ja start/stop-automatiikan kanssa.
Voi olla? Mutta sama esite kertoo S/S ja 7G-Tronicin olevan saatavilla muihin malleihin. Eivätkä kulutuslukemat ole myöskään 2011 loppuvuoden 7-vaihteisen lukemat, vaan muutaman desin suuremmat.

Mutta kuulostaa siltä, että teknistä eroa ei viisivaihteisten väliltä löydy, vai?

Edelleenkin sitä mieltä, ettei tuo kulutusero ole kynnyskysymys, vaan ihmettelen muuttuiko mikään muu kuin mittaus aiempaa enemmän optimistisilla dynoasetuksilla?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

740 GLE kirjoitti: ...Kyllä sillä startin vaihtaa sitten kun sen aika on.

Mutta kun se uudempikin esite kertoo, että tuossa vähemmän kuluttavassa 5-vaihteisessa ei ole start/stoppia, joten mistä kulutusero edellisen vuoden 5-vaihteiseen mahtaa johtua?
Ei kai näissäkään tarvitse starttia vaihtaa, isommat ainakaan ei starttaa startilla.

WIS:issä joskus ollut selityksiä vuosimallimuutoksista mutta saisi olla tarkemmin. Kai noissa on sama vakiorengas, joku rengasmallin muutoskin voisi pienen kulutuseron syynä olla.
Jullikka
Viestit: 5
Liittynyt: 27.6.2012 14:07

Viesti Kirjoittaja Jullikka »

karvine kirjoitti:Onnistuu jos painaa jarrua erittäin kevyesti. Mutta lähinnä tasamaalla.

Jos liikennevalot on alamäessä pitää jarrua painaa enemmän jotta auto pysyy paikallaan. Silloin sammuu.
Tuosta onkin tullut "harrastus" kaupunkiajossa. Kun näkee, että jonon pää jo lähtee, kun hännille pitää vielä pysähtyä, niin alkaa äärimmäisen kevyt jarrunpainaminen ja/tai liuttaminen ettei pariksi sekunniksi sammuis.

Usein ei jaksa, vaan suosiolla ottaa S/S toiminnon pois päältä. :(
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tuolla ulkona saattaa olla joku niin hätäisesti auton vaihtoa suunnitteleva, ettei edes lue merkkifoorumia läpi kannesta kanteen ennen valinnan lukitsemista, joten päivitän kulutuslukemani myös tähän.

E220 CDI 7G-Tronicin tämän kesän ajot 14.038 km on menty 729 litralla, eli 5.2 sadalle. Noin 10% matkasta on ollut iso kuomukärry perässä tai kanootti katolla.

Ajotietokone on nollattu matkan varrella, mutta 10.000 km pätkällä se arvasi keskikulutukseksi 5.1 kun tankkikirjasta laskettu todellisuus oli 5.24.

EU-Normilukema on malliversiosta ja rengaskoosta riippuen 4.9 - 5.3 sadalle.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Messersmith
Viestit: 57
Liittynyt: 13.9.2012 12:13

Viesti Kirjoittaja Messersmith »

XUX63 kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti:Ei minun autossa ole star/stop-automatiikkaa, mutta sen mitä olen tuommoisella varustetulla ajanut, niin kyllä se säikäyttää ensimmäisissä liikennevaloissa mutta kun siihen tottuu, niin normaaliliikennevalolähdöissä lähtee sammuksistakin nopeammin kuin tyypillinen oululainen nenänkaivaja, joka vasta vihreiden palaessa havahtuu sovittelemaan oikeaa vaihdetta silmään :D
Eikun ajattelin kun tuo T.S. tuumasi ettei ole huomannut eroa kulutuksessa niin ajattelin että toimiiko se edes oikein ja oletko päässyt tuohon 10% säästöön eli vastaako tarkoitustaan :roll:
Nenänkaivajiin en tuota rivakkaa lähtöä lähtisi vertaamaan... Niin hidasta lähtijää tuskin löytyy, olkoon vaikka ukko-Aminoff joka lähti nelosvaihteella valoista :lol:
Moro
Mulla on E220 Bluetec 9G niin sammuksista lähtee kun hauki rannasta. Kyllä jää vaihteen veivaajat paikoilleen. Mutta kylläkin start/stop toiminto aika turhake on
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo moottori”