Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Vastaa Viestiin
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Samuli H kirjoitti:Mistä kaupasta tilasit Saksasta osat?

Mulla menee sieltä akun vierestä sisälämppärille johto. Akkutelineen kun purkaa pois niin pääsee hyvin pujottelemaan.
juu niin pääsee, mutta kannattaa varoo niitä akkutelineen kiinnitysruuveja ettei aukastaessa väännä niitä poikki (M6 ja 10 kantit)
mulla olis kottikärrillinen noita vanahan mallin vetareita jos syntyis tarvetta :wink:
Viimeksi muokannut touhottaja, 16.11.2015 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

touhottaja kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:Mistä kaupasta tilasit Saksasta osat?

Mulla menee sieltä akun vierestä sisälämppärille johto. Akkutelineen kun purkaa pois niin pääsee hyvin pujottelemaan.
juu niin pääsee, mutta kannattaa varoo niitä akkutelineen kiinnitysruuveja ettei aukastaessa väännä niitä poikki (M6 ja 100 kantit)
mulla olis kottikärrillinen noita vanahan mallin vetareita jos syntyis tarvetta :wink:
Kauppa oli carondo.com, ihan perusgooglettamalla sattui löytymään, voin siis suositella ainakin toistaiseksi, ei tunnu vuotavan tuo uus ainakaan vielä :D

Kiitos vinkistä johdon suhteen, akkuteline on ollut kerran irtikin, mutta eipä sitä muista tarkkaan miltä se läpivienti näytti. Sieltä siis !

Jos touhottaja olisi ystävällinen ja laittaisi vaikka yv:nä lisää noista vetareista, luulen että jossain vaiheessa se on vielä (ainakin...) kerran ruvettva vaihtohommiin ja sulta varmasti saan semmoisen joka kestää !
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eihän noista vanhoista nivelistä koskaan tiijä, mutta ei se viikossa passaa hajota :wink:
juu laitan jottain niistä nivelistä jahka kerkeen :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29052
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pontus kirjoitti:Ja kuten autoistakin jo voi arvata, vaatemuotikin täytyy tietysti olla aina viimmeisen päälle viimeisten virtausten mukaista, joten netin syövereistä tilasin itelle:
Kuva

:lol:
Nyt taidan tietää mitä toivon Joululahjaksi! 8)[/quote]

Paita tuli :bates: ja no, XXXXL on muuten NIIN iso että voi kamala :eec:
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

dealer kirjoitti: Paita tuli :bates: ja no, XXXXL on muuten NIIN iso että voi kamala :eec:
No olipas harmi ! Nyt olis toisaalta hyvä hetki opetella brunssit sun muut välipalojen väliin tulevat napostelut jotta sitten lopulta paita alkaakin yhtäkkiä istumaan :lol:

Nojuu, täällä päin elelty taas mielenkiintoisia aikoja kotturoiden suhteen. Alkuviikosta alkoi vaihteeksi kahina ja rahina taas kuulumaan takapään suunnalta, mikähän tällä kertaa...kulminaatiopiste saavutettiin torstaina, jolloin talliin peruutettaessa kahina muuttui kirskunnaksi ja meno meinas hyytyä kokonaan. Noh, ajattelin, että josko vielä pääsisi tuonne naapuriin jossa paremmat remppapaikat, 20 m etiäpäin ja siihen jäi 123nen kotitielle, jossa hän vieläkin seisoskelee lumipeitteen alla. Vahva oletus, että laakeri se hirtti kiinni, jarruosat kuiten kaikki melko lailla uudet (vetari irrotettuna pyörii ok).

No tämä tietysti promptasi Ässärempan vauhtiin, joten ensin tarkisteltiin virranjakajan kuntoa, laitettiin sinne tiivistekin samalla.

Kuva

Perjantaina vielä ajot tällä ennen tuota kauan lykättyä tukivarsiremppaa; miksi turhaan käyttää kesäkelejä siihen hommaan kun sen voi tehdä lumen keskelläkin pikkupakkasessa :roll:

Vaihtokunnossa siis, rengas tosiaan killotti jo meleko selvästi vinossa.
Kuva

Mitäs sitä sitten...rengas pois, vetarin pultti pois ja vetari ulos, jarrusatula pois, koiranluu irti. Takapenkki pois, iskari irti. Auton alla sitten pakoputken laskeminen tuen varaan, iskarin irroitus ja tukivarren pultteja irrottelemaan tarpeeksi järeillä kaluilla, kylläpä ne kohtuu hyvin nasahti auki. Kardaaninpuoleinen pultti mahtuu tulemaan ilman suuria ponnisteluja suht helposti, se toinen teettää enemään töitä, lopulta tuollain sain isolle 24 mm hylsylle tarpeeksi tilaa:
Kuva

Käsijarruvaijerin sitten lopulta katkaisin kun en jaksanut sitä löysytellä, liekö olis pitänyt jarrulevy ottaa pois jotta olis saanu sieltä kautta tarvittavat sentit.

Kasausta sitten käänteisessä järjestyksessä ja kyllä siinä sai aikansa ähertää, jotta sai omain päin tukivarren nostettua paikoilleen ja jousenkin oikeaan koloonsa. Tuli sitten samalla vähän tervattua paikkojakin, vaikka eihän se näillä keleillä kuivu...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vaan kyllähän se olikin sitten Ässällä makiaa taas ajella pitkästä aikaa, ajaijjj 8)

Josko sitä hinuria seuraavaksi 123lle ja laakerin vaihtoon pajalle.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ihan vaan sellanen vaatimaton huomio noista etu kynkkien kiinnitys ruuveista, että niistä ei mahollisesti kannata autoo nostella koska kynkän kumin vastin prikka taipuu kumia vasten joka aiheutta "oleskelu saliin" turhaa maantien ja muita alusta ääniä :oops:
ihan vaan itellä olis vaan hiukan kokemusta tästä mainitsemastani asiasta :fillari:
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

touhottaja kirjoitti:ihan vaan sellanen vaatimaton huomio noista etu kynkkien kiinnitys ruuveista, että niistä ei mahollisesti kannata autoo nostella koska kynkän kumin vastin prikka taipuu kumia vasten joka aiheutta "oleskelu saliin" turhaa maantien ja muita alusta ääniä :oops:
ihan vaan itellä olis vaan hiukan kokemusta tästä mainitsemastani asiasta :fillari:
No tuleepahan tämäkin nyt empiirisesti testattua, muistetaan tämä jos / kun tarttee joskus toiselle puolelle tehä sama homma, kiitos vinkistä :oops: :)

Täytyy tunnustaa että kun 5 - 6 h auton ympärillä häärää niin taitaa siinä loppupuolella aina otteet ronskistua sitä mukaa kun tuntuu että pitäisi jo valamista alkaa tulla :escape:
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jaajaa, vastustaavastustaa. Sinne jäi Ässä kaupunnille pötköttämään ja odottelemaan kuivempia kelejä. Sama vika näemmä iski päälle kuin keväällä. Ei vastaa kunnolla kaasuun, hyvä kun etiäpäin joten kuten pääsi sopivalle parkkipaikalle nytkytellen. Sytkäpuoli pitäis olla kunnossa, samoten polttoainereleet...vähän ihmetyttää / hirvittää kun paikallaan kaasua antaessa kuului semmoinen napse auton alta, että kuin kardaanikin olis koittanu liikuskella, liekö siis vaiheloova kohta tiensä päässä (jotain epämääräistä hajuakin tuntui).

Pitäis vissiin se kolomas mersu ostaa itelle että pääsis aina liikkeelle kun tarvis :roll: :lol:
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Sehän vastustaa :/

Siis onko se käyntivikaa vai laatikkovikaa, vai eikö saa selevää?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Kylä se varmaan käyntivika lie, just kävin sitä laina-autolla kaupunkireisun yhteyvesä käyttämässä, hyvin lähti käyntiin, sammui sitten n. 15 sek kuluttua issekseen moottoriröpötyksen kera. Kait se ehkä sittenkin varmaan luultavasti jospa sytkäpuolelle viittaa kun näyttää että vain kosteilla keleillä robleemaa pukkaa; eilen vielä ajelin 100 km hymyssä suin itseäni ilmeisen onnistuneesta alustaremontista salaisesti onnitellen kun kyyti oli niin kerrassaan mukavaa ja tosiaan käyntikin oli niin tasaista ettei liikennevaloissa tiennyt moottorin olevan tulillakaan, hah, ylpistyi mokoma :D

Häätyy tutkia tulupat ja sytkäjohot seuraavaksi, jakajan kansihan olikin äsken auki ja se suht uus muutenki, mutta nykyisten varaosien laadulla mistä sitä sitäkään tietää kun ei suurennuslasin kanssa tullut katottua...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Ok. Jos tarvihet hinuhommiin apuohjastajaa tms, niin huikkaa ihimeessä, vapaalla tässä illat ollaan ainahin ylleesä ;)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Noniin, Ässä ajettu kotio. Todennäköisin syypää näkyy kuvassa kaksin kappalein (käytetty osa jo paikoillaan):

Kuva

Ajellaan nyt jonniin aikaa ennen lopullisia tuuletuksia (ja seuraavaa korjauskohdetta odotellessa :D) Onneksi sattui ko. osa olemaan tämän syksyn tilauksessa Saksasta, alle satkun tais olla (käytettynä tietysti) tuo.

Sitten täytyy visiteerata elektroniikkakaupassa hommaamassa sitä lämpötahnaa ja kalvo tuo alle.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

en nyt oikein saa selevää nuista numeroista, olisko se mahollisesti-
008 545 62 32
0227 400 674
voisin tarkistaa olisko kaapissa tuollasta :roll:
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

touhottaja kirjoitti:en nyt oikein saa selevää nuista numeroista, olisko se mahollisesti-
008 545 62 32
0227 400 674
voisin tarkistaa olisko kaapissa tuollasta :roll:
Just oikein luit, sain nyt vasta tarkistettua omalla silmällä myös livenä jutun. Ei kait tuo haittais vaikka ois toinen varastossaki, kattelepa jos löyvät !

Yykaakookin liikkuu taas eteen- ja tarvittaessa taaksekin päin. Olihan savottaa korjausmiehellä vaihtaa laakeri:
Kuva
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

oliko ulkokooli pyöriny tukivarressa :roll:
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jaahans, pidempää taukoa tullu tässä päivitysten osalta. Noh, Ässä makaa tallissa edelleen viallisena, out of leima ja liikennekäytöstä poistettuna; pakoputkikin tuossa joulukuussa ilmoitti olemassaolostaan pukkaamalla reiän ihan läpi asti, uusi odottaa sentään takaloosterissa inspiraatiota remontille.

123:lla siis ajeltu pitkin talvea, sain naapurifoorumilta hommattua tuommoisenkin:

Kuva

Joten maskin alla piilossa ollut paffilätyskä jouti pois ja tuo nippusiteillä kätevästi maskiin kiinni ja kokeillaan tämä talvi näin. Eipä muuten ollut käynnistymisessä ongelmia noilla -30°C:n pakkasillakaan kun jokunen tunti auto roikassa oli, iso peukku siitä hänelle, hieman kyllä hirvitti etukäteen !

Joulukuussa pääsin kokemaan elämän ensimmäisen rengasrikonkin, Haukiputaalla -17°C:een pakkasessa ja tuulessa tuli kesärengas pyöräytettyä eräänä iltana alle:
Kuva
Kuva

Vanhalle vanteelle ei rengasliike suostunut uutta kumia laittamaan (ruostetta liikaa yllättäen), joten varastosta valkkasin sopivampaa vannetta eholle ja onneksi kelpasi. Löytyi jopa yksi sarja Nordmaneita suoraan varastosta, joten siitä yksi kumi alle, 95 € kustansi se lysti.

Sitten yhtenä loskailtana ajellessa tuulilasin pyyhkijät + pesunestepumput sanoivat sopparin irti, lampunpesurin pumppu ulisikin jo kesällä isseksein joten se oli jo kytketty irti. Epäilys nyt tietysti heräs tuohon toiseen pumppuun --> sulake ja lopulta sitten hain Motonetistä uuvet tilalle:

Kuva

Selkeästi kevyemmät ja heppoisemmat nuo mustat ja suihkukin aikalailla eturauhasvaivaisen oloinen, mutta pääasia että perille lentää :lol:

Sitten kävi jo kylmät eräänä aamuna tallille könytessä töihin lähtöä varten:
Kuva

Mokoma jo vuosia vanha ajastin oli päättänyt yrittää hybridisoitua töpselin kanssa yhteiseksi massaksi, minullahan oli ajastin ja roikkatöpseli puskurin alla kiinni siinä hinausrenkulan tuntumassa, ehkä onni onnettomuudessa verrattuna siihen, että olis ollut hirsineinän töpselissä kiinni...no eipä siinä siis sen enempää vahinkoa, sulake tietty paloi tallista. Roiston topikista sitten muistin, että kaapelia oli sielläkin haettu ja Tarviketoriltapa tosiaan hain itsekin vastuskaapelin ja lämppärijohdon 45 €:oon, joten tulipa päivitettyä tämäkin feature nykypäivään. Jos sitte joskus irrottelis tuon vanhan pois konetilasta...

Kuva

Nuinkin eleganttiin ratkaisuun päädyin eilen illalla tuon kiinnityksen suhteen, kun ei muovipuskuriakaan ole mitä rei'ittää, hah.

Ensi viikolla sitten alapallon vaihtoon kipinkapin, nivel narisee kuin purjelaiva tuulessa rattia käännettäessä...

Kuva
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Pontus
Viestit: 95
Liittynyt: 19.10.2010 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Tuleeko muuten autosta mitään kommenttia muilta kun ajat tankille, töihin tai kauppaan :?:

Mukava nähdä että sentään Diesel w123 jaksaa kulkea oli keli tai vuosi mikä tahansa :!: :wink:
W124 E200 1994
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Pontus kirjoitti:Tuleeko muuten autosta mitään kommenttia muilta kun ajat tankille, töihin tai kauppaan :?:

Mukava nähdä että sentään Diesel w123 jaksaa kulkea oli keli tai vuosi mikä tahansa :!: :wink:
No eipä oo ku yks kännipäinen kerran kesällä tupissu ohi hoiperrellessaan erään kerrostalon pihalla että "sshe on khyyllä kunnon peli tollanen" :lol: Automaattiasemilla tulee käytyä yleensä tankilla, siellä ei vissiin kovin suulasta väkiä pyöri tai sitte nuo taas näkösälle tulleet ruosteet pelottaa kyselijät poies :roll:
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29052
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mustan Lang-123:n aikoihin riitti juttuseuraa tankatessa tai vaikka missä.
Kerran seurasin paikallisen ABC pihalla kun pari nuorehkoa miestä nousi autostaan, kävelivät pääovea kohti ja toinen huomasi Langin, viisasi toiselle ja molemmat tuijottivat kävellessään niin että oli aivan siinä ja hilkulla ettei edellä kävellyt törmännyt katoksen pylvääseen.
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Öljyt ja suodatin vaihdettu 615500 km kohdalla. Se näyttää tommonen 2 x 5 l ostos piisaavan 10 000 km matkalle ja jääpi vielä litran verran ylikin. Semmottinen erikoisuus käväisi että vanha suodatin irtosi kahessa osassa, piti rautalankakoukulla kalastella alaosa ylös roopista.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Äskön kotio ajellessa pisti sivusilmään:

Kuva

Ja sitte ulukopuolelta:
Kuva

Mitenkäs se nyt noin herkesi irtoomaan ? Listan kun länttää paikoilleen niin jää vielä reilun sentin välämä näkösälle; katkeskohan tuosta siis peräti palanen...? Kait se joku patentti häätyy kehitellä tai hommata uus käytetty tilalle...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jotahhii tullunna värkättyä, Ässä pitäis alkaa olemaan nyt ajokunnossa:

Pakoputken väliosaa (Saksasta, jotain 180 € kustansi, tarviketta tietty):
Kuva

Lambda-anturia (Bosch, Saksasta, ~80 €):
Kuva

PA-suodattimelta lähtevä polttoaineletku (mb-osasta, ostin myös pumppupaketin toiselle puolelle tulevan yhdysputken, n. 80 € yhteensä):
Kuva

Kerran tuli jo leimaa yritettyä, mutta olipahan unohtunut kiinnittää käsijarruvaijeri tukivarren vaihon jäliltä :oops: No sekin nyt paikoillaan, joten konttorin kautta huomenna liikenteeseen vaan (konttorilla huomattiin myös tuo polttoaineputken vuoto, ei se iso ollut, mutta kuitenkin valui pisara bensaa aika ajoin putken päälle tuosta metalliosan ja kumiletkun kiinnityskohdasta) !

Olihan savottaa noissa sinänsä yksinkertaisissa hommissa (=käsijarruvaijeri + pa-letku), kun sitä yrittää mahdollisimman vähällä purkamisella selvitä, josta seurauksena ahtaat paikat, tolkuton äherrys ja hierautuneet kämmenselät...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Puuilosa maksaa kympin paikkeita öliynkestävät kummihanskat 100 kpl paketti, yllättävän paljon suojaavat ihoa nirhamilta ja jopa pitäävät lämpöä paremmin kun palias iho :idea: Niihen kanssa pystyy jopa tarkempiakin äherryksiä tekemään, eivät ole haitoilla.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Tästä vihjeestä vaari, häätyypä kävästä ennen seuraavaa remonttia, kiitos !
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2929
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Joo nitriilikäsineitä tulee itselläniki käytettyä öljyisissä tarkkuuta vaativissa hommissa ja käteviä myös pakkeloidessa
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

No eipä oo saanu hanskoja vielä hommattua; sotkettiin siis taas kädet Ässän kimpussa, joskin varsin kevyillä huoltohommilla tällä kertaa.

Kun tuli tuo sytkäboksi vaihdettua (tod.näk. turhaan), niin nyt kun kelit lämpeni niin laitoin piitahnan boksin pohjalle. Alkuperäisessä oli vielä ohut kalvo suojaamassa pellin sotkentaa, semmoista kun ei ollut niin siitä sitten vain paikoilleen.

Kuva

Sitten löysi paikkansa tuulilasin alareunan tiiviste, se kun tahtoo järjestänsä olla kehnon näköinen näillä vuosilla.

Kuva

Samalla tuli kaukaloa puhdisteltua ja pyyhkijän niveliä rasvailtua, onneksi ei vielä ruostetta juurikaan löytynyt...
Kuva

Kävipä tuossa joku viikko sitten tuommoinenkin tapaus:
Kuva

Ihmettelinkin kyllä yhtäkkiä alkanutta outoa naputusta ko. aamuna töihin ajaessa kaupungin läpi, manailin jo pyöränlaakereita yms., no asiahan selvisi kun kotia lähdön aika koitti, kuskin eturengas tyhjä...ei muuta kuin talvirengas kontista alle ja etiäpäin. Paikkaussarjasta joutui kaksi paikkaa käyttämään ennen kuin tuli tiivistä.

Bensakin rupesi vienosti haiskahtelemaan risteyksiin pysähdyttäessä, naapurifoorumin vinkin perusteella vaihdon EHAn O-renkaat toisinpäin ja haiskahtelu loppui...täytyy kyllä hommata uus EHA tälle kesää, se vain on semmoinen vajaa 300 € tikki sitten (voisi toisaalta loppua satunnaiset lievät käynnistys-/käyntivaikeudetkin, joihin voipi kyllä iänikuiset suuttimetkin vaikuttaa, joutaisi vaihtaa siis nekin tiivisteineen tälle kesää vielä). Nyt mittarissa 570 000 km, moottorilla 440 000 km.

Saksan foorumilta luettujen hyvien kokemusten perusteella lähetin joku aika sitten Hollantiin eräälle (koti)elektroniikkasepälle vesiventtiilin, pa-releen ja automaatti-ilmastoinnin käyttöyksikön korjattavaksi (~170 € teki kaikkinensa), pakettia odotellaan ja vaihdellaan heti osat kun saapuvat ja toivotaan tietysti lämpötilansäädön ongelmien olevan historiaa...Tänään tuli vielä vaihdettua pari kesää sitten mustaksi maalattu maski takaisin alkuperäiseen harmaaseen; vaikka oli monta kerrosta mustaa maalia ja vielä lakkaa päällä niin jo vain lohkeilleita paikkoja oli muutamia vaikka ei nyt niin hirveästi kilometrejekään ollut tullut.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
InsaneMe
Tolokun mies
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.9.2006 11:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

onko tuotuulilasin tiiviste jotaki metritavaraa vai tilattu jostaki? itelläki ässäsä huonosa kunnosa niin vois hommata uuden.

olitko ite vaihtanu alapallot vai käyttäny jossaki? muistelen että oli juttua alapalloista täällä mutten äkkiseltään löytäny kohtaa. itellä olis vaihdon tarpeessa ja kävin nyt ainaki aihion hommaamassa prässityökalulle, mutta ois mukava saada mitat jos sattus työkalu löytymään?



T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
Avatar
Seppo
Viestit: 498
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Tiiviste löytyy Saksasta W126-classicparts.de --> klik.

Alapallon vaihtoa varten otin olka-akselit irti ja vein mb-osalle, säästi sillainkin muistaakseni melekeen 200 €.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
InsaneMe
Tolokun mies
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.9.2006 11:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

Seppo kirjoitti:
Alapallon vaihtoa varten otin olka-akselit irti ja vein mb-osalle, säästi sillainkin muistaakseni melekeen 200 €.
juu, mulla o tähä mennesä tullu maksaan 5€ tuo työkalu :lol: ja prässi löytyy omasta takaa niin pittää alakaa leikkeleen sopivaksi tuota työkalua, jos ois ollu se työkalu niin ois ollu näppärä kattoa oikiat kohat mistä leikata olka-akselille kolo, mutta näkkeehän sen ku on olka-akseli vieresä 8)




T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

InsaneMe kirjoitti:
Seppo kirjoitti:
Alapallon vaihtoa varten otin olka-akselit irti ja vein mb-osalle, säästi sillainkin muistaakseni melekeen 200 €.
juu, mulla o tähä mennesä tullu maksaan 5€ tuo työkalu :lol: ja prässi löytyy omasta takaa niin pittää alakaa leikkeleen sopivaksi tuota työkalua, jos ois ollu se työkalu niin ois ollu näppärä kattoa oikiat kohat mistä leikata olka-akselille kolo, mutta näkkeehän sen ku on olka-akseli vieresä 8)




T.Sankari
laitoinhan minä sulle kuvan siitä putkesta, mutta eikös miittireisulla olis ollu hyvä käyvä ottamassa mitat siitä kun en hennonnu lainata sitä :wink:
ainiin, tarjosinhan minä sulle valmiiksi kunnostettuja olka-akseleitä mitkä oli maalattu ja uusilla nivelillä postimaksua vastaan mutta et huolinut :violin:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”