Janochin vaimon A140 -98

Vastaa Viestiin
Janoch
Viestit: 14
Liittynyt: 12.7.2011 5:18

Janochin vaimon A140 -98

Viesti Kirjoittaja Janoch »

Tulipa päivä kun piti hankkia halpa kakkosauto bensiinikoneella minulle. Aika aikansa nettiauton penkomista, soittelua myyjille ja vatvomista. Juhannusreissun tiimoilta yhden w210:n missaus kun en paikkakunnalla ollut ja lopulta turhautuminen koko hommaan. Annoin vaimolle vapaat kädet etsiä hänelle sopiva masiina ja päätin ajella itse tuolla entisellä taloon jääneellä (Opelilla, köh).
Koeajo erään autoliikkeen A140:llä. Voimansiirto ääntää (pyöränlaakeri todennäköisesti), tuulilasi halki, kone rallattaa (kuulostaa kalliilta), vakavia ruostevaurioita ympäri autoa, vaihteensiirto toimii kuin ajatus(ts. ei mitään tuntumaa kepissä, vääriä vaihteita ja hakemalla vaihteet kohdalleen) ja sisusta kuin rasvamonttu. Myöhemmin päättelin että mittarin 300tkm oli vahvasti ruuvattu lukema.

Toinen koeajo yksityiseltä myyjältä.
Metallivihreä väri. Ruostevaurioita olikin jo korjattu ja kiveniskemätkin oli kynällä torpattu. Pieniä naarmuja mutta tämän hintaluokan autossa ei haittaa.
Hyppy (nouseminen) kabiiniin. Joo, siistiltähän tämä näyttää. Ratin päällä oleva mintunvihreä muovi vähän repsottaa. Mittariston on näköjään tehnyt Magneti Marelli eikä vdo, mieleen tulee pikkupoikana nähdyt mainokset... varmaan formuloista tai jostain. Noh, formulafiilistä kuitenkin, edes vähän.

Miten tässä on näin paljon tilaa? Jos uudehkossa Octaviassa tuntee ahtautta, niin tässä ulkomuodoltaan mopoauton näköisessä ei. Tilaa on sivusuunnassa hyvin ja jalkatila riittää keskikasvuiselle mainiosti. Niin jalat, ovat aika lähellä etupuskuria. Kummallista.

Kone käyntiin, tuttu "piip" huolloista muistuttajana. Nyt arvotaan vaihde, oho. Ompas jämäkkä... tai no suhteessa edelliseen. Tuntuma ihan kuin normaalisti pitäisikin olla. Moottori kiskoo kevyesti kopperoa, oikeastaan ihmeellisen hyvin ollakseen pieni. Ajaminen on siis helppoa pyörittelyä. Kiihtyvyyttä maantienopeuksissa suurilla vaihteilla ei sitten ole, mutta pykältämällä tulee kyllä toimeen. Muutenhan tuo menee pintakaasulla ja hyvin alhaisilla kierroksilla.

Alusta. Sorateillä (tietyömaalla) ajaminen on yhtä tuskaa. Muita valittamisen aiheita ei sitten olekaan. Auto ei vetele kiihdytyksissä niinkuin etuvetoisen pitäisi. Urat menee mallikkaasti pienissä ja suurissa nopeuksissa. Alustahan on jäykkä, ei huoju sitten pätkääkään. Kaupungissakin näppärä.

Kaksosten peräkkäin istuttavat rattaat menee konttiin heittämällä (väykyssä piti pyörät irroittaa). Muksut on helppo laittaa vöihin kun voi seistä selkä suorana.

Odotukset olivat nolla, koeajo oli niin positiivinen yllätys että unohdin tinkiä ja kaupat tehtiin pyyntihinnalla 1250€. Mukaan tuli tuoreet kesärenkaat ja 2uutta talvirengasta jolloin 2talvirengasta tulee vielä syksyllä hankkia.

Miinuksia. Keskuslukko ei tottele nappia eikä avainta, tuo pitää selvittää tai asentaa rinnalle ovimoottoreilla oleva. Tuosta ei nyt vain ota mitään selvää kun ei ole kytkentäkaavioita. Pumppu sentään löytyi. Vinkkejä otetaan vastaan.

Pientä öljyn tihkumista jostain... merkkaa reviiriänsä käynnissä ollessaan... tähänhän on siis vaihdettu moottori entisen mentyä silpuksi.

Lukkopesät. No siis kuskin puolella sentään avaa oven, lukkoon päin ei pyöri milliäkään. Apukuskin puolella pyörii tyhjää kumpaankin. Konttiin on katkennut avain ja nyt se on pysyvästi auki kun ei keskuslukkokaan toimi.

Ei ilmastointia. Tosin ei ole tehtaalta tullessaankaan ollut, joten en tätä viaksi laske.

Ei valoautomatiikkaa. Muistamista aina ajoon lähtiessä.

Nitinöitä. Jotenkin semmoinen Seat fiilis tulee tuosta jämäkkyydestä tai sen puutteesta. Tilankäyttö hämmentää edelleen.

Korjausraporttia tulee, jos saan jotain korjattua.
Janoch
Viestit: 14
Liittynyt: 12.7.2011 5:18

Viesti Kirjoittaja Janoch »

Kirjoittelen vielä pieniä tarkennuksia kokemuksistani tähän.
Tilankäyttö tosiaan ihmetyttää, tilaa on ihan kivasti. Kokoluokka huomioiden hurjasti, mutta tottakai suurempiin (vaikka w210) ei voi verrata, ei myöskään vakautta suuremmissa nopeuksissa.

Sisämelu. Pikkuauton luokkaa. Kone pitää kovaa ääntä kovilla kierroksilla, mutta toisaalta tuossa riittää puhtia vetää omituisen pienillä kierroksilla.
Kaasuun vastaavuus on erinomainen. Verraten vaikka uudemman astran ecotekiin: "nytkyti, puutuu, vetää, puutuu"
Maantienopeuksissa moottorin äänet peittyvät melko suuren rengasmelun alle. Kokonaisuutena siedettävä kuitenkin, ottaen huomioon että pikkuauto tämä kuitenkin on.

Sisusta on hyvin muovinen, tekstiilipinnat vaikuttavat kuitenkin laadukkailta ja hyvin aikaa kestäviltä.
Hallintalaitteissa tuntuu säästäminen. Jokaisen nappulan ja vipstaakin käyttäminen antaa muovisen vaikutelman. Polkimissakin on muovia käytetty. Nitinät mistä aiemmin mainitsin tulevat penkeistä, muualta ei nitise.

Semmoinen on kiinnittänyt nyt huomion että vaikka kone kuulostaa normaalilta sisälle niin ulos kuuluu sähkömoottorimainen vinkuna, tai oikeastaan remmiahdinmainen vihellys.

Eihän tämä Mersu ole mutta kiva pikkuauto kuitenkin. Rahalla saa isompaa ja parempaa, pikkurahalla ei välttämättä tähän tarkoitukseen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

unohdin tinkiä ja kaupat tehtiin pyyntihinnalla 1250€
Tässä yksi olennainen; ei korkealta putoa vaikka hajoaisi per heti.
Ei valoautomatiikkaa. Muistamista aina ajoon lähtiessä.
Parilla- kolmellakympillä päivävalosarja, asennus varttitunti.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

dealer kirjoitti: Parilla- kolmellakympillä päivävalosarja, asennus varttitunti.
Toisilla se onnistuu. Itse olen viikon tuusannut valoja paikoileen. Tulokset ovat vielä ohuet, mutta rohkaisevat.
Janoch
Viestit: 14
Liittynyt: 12.7.2011 5:18

Viesti Kirjoittaja Janoch »

Vastauksia edellisiin ja ensituntemuksia tuosta keskuslukituksesta.

1250€, siinäpä se. Tuskin tuolla hintaa loppuelämän mukana kulkevaa kampetta saa, rahamiehet voisivat sanoa vaikka että rengassarjan hinta.

Tuohon ajovalo-automatiikkaan tuskin tulen perehtymään. Jotenkin mielessä on kukkunut että valokytkimen vaihdolla tai starin perässä tuon saisi tehtyä, mutta todennäköisesti olen lukenut vain eri mallin foorumitarinoita.

Noniin eli siihen keskuslukitukseen, vähän erilailla mennään kuin veholla. Ei totellut napista, eikä avaimesta. Tosin lukkopesät ovat huonossa kunnossa joten keskuslukitus tuskin ovista signaalia saa.

Tutkimaan. Peräkontista ohjausyksikkö ja moottori esille. Ohjausyksikölle tulee maa, plussa ja ohjaus. (Sulake on muuten apukuskin jalkatilassa) Luutun varrella (yltää nipinnapin) painoin kojelaudan lukitusnappia. Klik. Rele naksahtaa, jes.
Moottori esille. Yleismittarissa heilahtaa jännite nappia painaessa, jes.
Mutta moottori onkin -ruostunut- jumiin. Moottoripumppupakettihan on irrallisena ohjausyksiköstä ja on kytketty ohjausyksikköön mustalla ja valkealla johdolla, sekä kirkkaalla muoviletkulla.

Noh. Paine/alipaine linjojen testaus. Ohjausyksiköstä irtoaa kolmen letkun jakopalikka kampeamalla palikan keskellä oleva muovipalikka ulospäin ja standardin klipsin avaamalla palikka lähtee irti.
Ovet lukkoon.
Fillarin jalkapumppuun rantapallojen täyttöön soveltuva adapteripalikka kiinni, letku palikkaan ja kevyt painallus. Testasin kuskin oven, ja muut kolme ovea. Toimivat kaikki eikä paineistettaessa vuotoja tuntunut.
Toiseen suuntaan en päässyt testaamaan kun ainoa alipainetta tuottava vehje mikä tuli mieleen olisi ollut tissipumppu ja sellaista meillä ei enää ole.
Voisi tuollaisia paine/alipaine moottoreita olla yleismallisia. Nyt pitää romikselta ostaa mallikohtainen, hittolainen tuolla hintaa olisi saanut kaksi kaukosäätöistä lukitussysteemiä moottoreilla. Huomenna ostan... ehkä huomenna asennan. Tai loppuviikosta.

Kaukosäätöohjaus tulee myös. Nuo rempulat lukot hirvittää talvea ajatellen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meissenkeri kirjoitti:
dealer kirjoitti: Parilla- kolmellakympillä päivävalosarja, asennus varttitunti.
Toisilla se onnistuu. Itse olen viikon tuusannut valoja paikoileen. Tulokset ovat vielä ohuet, mutta rohkaisevat.
Ohuet näissä kiinanvalosarjoissa on johdotkin :lol: mutta varttitunnin kytkennässä virta otetaan rosvolla lasinpyyhkijänmoottorin virtajohdosta, rele väliin ja ajovalot kytkemään pois päältä. Valot parilla peltiruuvilla keulaan ja johdot jostain reiästä konetilaan 8)
Sampa
Viestit: 25
Liittynyt: 04.10.2013 10:00

Viesti Kirjoittaja Sampa »

dealer kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti:
dealer kirjoitti: Parilla- kolmellakympillä päivävalosarja, asennus varttitunti.
Toisilla se onnistuu. Itse olen viikon tuusannut valoja paikoileen. Tulokset ovat vielä ohuet, mutta rohkaisevat.
Ohuet näissä kiinanvalosarjoissa on johdotkin :lol: mutta varttitunnin kytkennässä virta otetaan rosvolla lasinpyyhkijänmoottorin virtajohdosta, rele väliin ja ajovalot kytkemään pois päältä. Valot parilla peltiruuvilla keulaan ja johdot jostain reiästä konetilaan 8)
Jos saapi kysellä tyhmiä (ja lievästi offtopiccina), mitä tarkalleen ottaen meinaat tuolla "ajovalot kytkemään pois päältä", i.e. tarkalleen mihinpäin releen (ja minkälaisen releen?) johdot tosta sitten vedettäis? Mitään tarkempaa paikkaa mihin tollaset saa/ei saa puskurissa laittaa airbagin törmäysantureita ajatellen (W208:ssa)?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pariin autoon olen laittanut ja katsoin että valojen virrankulutus oli vain 10 watin luokkaa yhteensä -> otin niille päävirran lasinpyyhkijän moottorilta, sen johto oli helpossa paikassa ja siihen tuli virta aina avaimen kakkosasennossa (myös ykkösasennossa, eli valot syttyvät siinä avaimen asennossa kun SRS valokin, mutta mitäpä se haittaa).
Vedin päävirtajohdon releen kautta, sellainen 5-napainen rele jossa on 87 ja 87A ja niin että virta kulkee kun rele on lepotilassa.
Sitten otin seisontavaloilta herätevirran releelle eli aina kun on vähintään seisontavalot päällä rele kytkee päivävalot pois päältä.

Seisontavalot eivät siis tuolla kytkennällä pala yhtä aikaa päivävalojen kanssa, mutta lain mukaan ei tarvitsekaan kun valoissa on (en muista tarkemmin mikä) E-hyväksyntä.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3023
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

No eikö ne kytkeydy pois vaikka niin, että ottaa päivävalojen maadoituksen vaikka ajovalon plus-johdosta?

Edith Bunker: Hidas.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Sampa
Viestit: 25
Liittynyt: 04.10.2013 10:00

Viesti Kirjoittaja Sampa »

dealer kirjoitti:Pariin autoon olen laittanut ja katsoin että valojen virrankulutus oli vain 10 watin luokkaa yhteensä -> otin niille päävirran lasinpyyhkijän moottorilta, sen johto oli helpossa paikassa ja siihen tuli virta aina avaimen kakkosasennossa (myös ykkösasennossa, eli valot syttyvät siinä avaimen asennossa kun SRS valokin, mutta mitäpä se haittaa).
Vedin päävirtajohdon releen kautta, sellainen 5-napainen rele jossa on 87 ja 87A ja niin että virta kulkee kun rele on lepotilassa.
Sitten otin seisontavaloilta herätevirran releelle eli aina kun on vähintään seisontavalot päällä rele kytkee päivävalot pois päältä.

Seisontavalot eivät siis tuolla kytkennällä pala yhtä aikaa päivävalojen kanssa, mutta lain mukaan ei tarvitsekaan kun valoissa on (en muista tarkemmin mikä) E-hyväksyntä.
Asia vilpitön. Kiitoksia vastauksesta!
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

dealer kirjoitti:Pariin autoon olen laittanut ja katsoin että valojen virrankulutus oli vain 10 watin luokkaa yhteensä -> otin niille päävirran lasinpyyhkijän moottorilta, sen johto oli helpossa paikassa ja siihen tuli virta aina avaimen kakkosasennossa (myös ykkösasennossa, eli valot syttyvät siinä avaimen asennossa kun SRS valokin, mutta mitäpä se haittaa).
2000 luvun mercedeksissä ja miksei vanhemmissakin, tuo minkä olet ottanyt lasinpyyhkijän moottorilta, tunnetaan nimellä virtapiiri 15, jolle on on oma rele etu-Samilla ja sitä on sulakkeilla jaettu pitkin autoa.

Virtapiiri 15 on käyttökelpoinen esimerkiksi päivävalojen virityksiin, koska se antaa virran kun avain on käännetty johonkin asentoon, mutta on virraton kun avain käännetään 0-asentoon tai avain otetaan pois virtalukosta. Virtapiiri 15 löytyy ympäri autoa ja sitä käytetään esimerkiksi perävaunupistokkeessa vaunun akun lataukseen.
Janoch
Viestit: 14
Liittynyt: 12.7.2011 5:18

Viesti Kirjoittaja Janoch »

Hyvä että herättää keskustelua. Toisinsanoen ei häiritse nuo päivävalokeskustelut, hyvä tietää juttuja.

Romikselle. Naks, moottori ja ohjausyksikkö käteen. "Tämmöisen tarviin", myyjä kävi takahuoneessa. Kortti koneeseen, moottori mukaan ja uusi moottoripaketti paikoilleen. Naks naks naks.

Noin, nyt toimii jo siitä sisänapista keskuslukko. Lukkopesät edelleen jumissa ja kontin lukitus (mitä en pystynyt testaamaan) ei toimi.

Josko sitä viikonloppuna avaisi kontin oven verhoilun ja katsoisi mikä mättää kontin lukossa.

Harkittavaksi sitten jää lähteekö ovipahveja irroittelemaan ollenkaan vai tyytyykö pelkkään kaukosäätöohjaukseen.

Jarrut kitisee jarrupoljinta painamatta, en tiedä miksi.

Offtopickina. Astran takaoven keskuslukko alkaa reistailemaan helteilläkin kun aiemmin se ei toiminut pakkasella. Kuukausi sitten siitä hajosi ilmastointi. Vuosi sitten sähköpeilien ohjaus. ...eilen ulisi joku pyöränlaakeri... tuo on neljä vuotta tuoreempi ja 120tkm vähemmän ajettu.
Janoch
Viestit: 14
Liittynyt: 12.7.2011 5:18

Viesti Kirjoittaja Janoch »

Keskuslukkoremppaa.
Ihmettelin tosiaan tuon kontin lukon, se kun ei tuntunut toimivan. Niin, se vikahan oli siinä että kun ovia ei saanut muuten kuin sisäpuolelta lukkoon ja aina ovea aukaistessa keskuslukitus avasi kaikki ovet. Kontin mekanismi toimi aivan normaalisti, oli vain käyttäjässä vika.

Ostin Rime merkkisen kaukosäätölaitteen. Mukana tuli jotkut turkkilaisen humalassa piirtämät kytkentäkaaviot, joten yleismittarin kanssa leikkimiseksi meni. Ajattelin ensin kytkeä laitteen tuohon keskuslukituksen kojelautanappiin mutta totesin että sen jälkeen ei ota mitään tolkkua siitä että meneekö ovet milloinkin ja mistä napista kiinni tai auki. Aikani pähkäiltyäni tuumin että molemmista etuovista täytyy tulla johdot joissa kulkee signaali avaimen kääntämisestä. Noniin, johtoja olikin oikein paljon, piti avata ovipahvi että näki minkä näköiset johdot lukolta tulee(musta ja sininen, muistelen). En uskaltanut lähteä yritys-erehdys periaatteella kokeilemaan.

Ohjauslaitehan onkin melko yksinkertainen vehje. Avaus nappia painamalla laite sulkee releen navat joista lähtee luonnollisesti kaksi johtoa (kolmaskin johto kai oli, mutta en tiedä mikä tarkoitus sillä oli), sulkunappia painamalla tämä tapahtuu toisessa johtoparissa.

Toinen releen johto maihin, toinen ovelta tulevaan johtoon.
Sama operaatio toiselle johtoparille.

Laitteen pistin akkukoteloon, johdot vedin maton alta apukuskin puolen potkinta-paneelin taakse nippuun josta tulee ovijohdot.

Toimii kuin ajatus. Aiemminhan keskuslukitus ei toiminut muuta kuin avaus-suuntaan kuskin ovesta. Lukkopesät ovat niin huonokuntoiset.

Se etten kytkenyt laitetta pumpun napoihin... no jotenkin ajattelin moisen kytkennän olevan hanurista, joten jouduin purkamaan oven :)

Jarrujen kitinän syy selvisi. Jarrupalat jumissa, levyt lasittuneet ja ruosteessa. Helppo juttu... mitä nyt jarrupalojen paikoilleen laittamisessa piti tuumailla ihan perinteen vuoksi. Torksi kärki sanoi naks irroittaessa toista levyä, se kärki on nyt siellä ruuvin sisällä. Enin kitinä hävisi jo toisen puolen kuntoon laittamisella, enkä usko että toiseenkaan puoleen tuhottomasti aikaa menee vaikka pientä vastustelua heti alussa olikin.

//edit:

Menee aikaa. Ruuvi on aivan tajuttoman tiukassa. Torxin pätkään ei pysty yksikään poranteräni eli en saa porattua kantaa pois, torxi repii kaikki terät hajalle heti terän nähdessään. On koitettu öljytä, vasaroida ruuvia löysemmälle, on koitettu porata tartuntakohtia ruuviin ja on taas vasaroitu.

Tässä joku päivä porailen jarrulevyn ruuvin ympäriltä pois tai huristelen rälläkällä vähän miten sattuu kunnes rupeaa riittämään. Niin hitsausvehkeitä en omista.
Janoch
Viestit: 14
Liittynyt: 12.7.2011 5:18

Viesti Kirjoittaja Janoch »

Auto pelasi moitteetta tämän ajan minkä sillä ajoin, huristelin työmatkaakin talvikelissä 75km/suunta, huonoillakin teillä rekkojen seassa. Suuntavakavuus alkoi kärsimään kevään lähestyessä ja kontin lukko meni jollakin tapaa lukkoon, eli avausnappi ei painunut enää pohjaan. Nämä huolet seuraavalle omistajalle.

Vaihtoon meni. W202 -97 C180 Bensa-automaatti tuli vaihdossa, siitä oma tarinansa omalle alueelleen mikäli innostun.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W168”