124 puhaltaa toisesta suuttimesta lämmintä

Karpelaani
Viestit: 9
Liittynyt: 17.5.2006 18:17

124 puhaltaa toisesta suuttimesta lämmintä

Viesti Kirjoittaja Karpelaani »

eli itsellä oli vahva epäilys säätö paneelin rikkountumisesta,mutta käytin sitä paikallisella elektroniikka asentajalla jonka mielestä se olisi kunnossa... ei tosin ollut 100% varma :? mietittiin semmosta et ohjaako säätöpaneeli suoraan magneetti ventiilejä vai onko siellä rele välissä ??
venttiileille toiseen tulee tasainen 12v ja toiseen jotain heitteleviä milli voltteja... niin ja ilmastointi ei suostu käynnistymään,onko näillä jokin syy/yhteys
Pietu
Mersutohtori
Viestit: 36
Liittynyt: 02.10.2005 14:21

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Mulla on 2 kertaa alkanu repsikan puoli hönkiin kuumaa kun on munista katkennut jousi,eli sillon ei sulje kertoa olleskaan.
230TE vm.86 Koirankoppi
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Säätöpaneeli ohjaa suoraan magneettiventtiileitä. Magneettiventtiileissä on koko ajan sähkö päällä ( ovat kiinni ) ja säätöpaneeli katkoo tätä piiriä tarpeen mukaan joka on lämmön säädöllä valittu.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Toni R
Viestit: 261
Liittynyt: 06.10.2005 18:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Toni R »

Sulla on toisenpuolen kulukusenmuna jumissa. Avaat ja putsaat ja kasaat. Tai ostat uudet!
Kuva
Hintaa uudella 170 €
W210 290 DT -96 Avantgarde

ex.W124 300 TD -91

ex.W124 250D -88
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Toni R kirjoitti:Sulla on toisenpuolen kulukusenmuna jumissa. Avaat ja putsaat ja kasaat. Tai ostat uudet!
Kuva
Hintaa uudella 170 €
Ei välttämättä. Vika voi olla myös lämppärin ohjauspaneelissa. Kannattaa tarkastaa molemmat ennen kuin ryntää ostamaan.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Beginning of OT
Minullakin hönki lämpimien ilmojen alettua kuumaa kuskinpuolen kanavasta kun olin ajatellut herkutella kesäkuumalla ilmastoinnilla.
Ajattelin siinä ajaessa että voi p**kele nyt hajos ilmastointi.
Ikkunat ja kattoluukku auki ja aurinko porotti täysillä - oli vähän lämmin.
Kunnes tajusin että kääntäessäni ilmastoinnin lämpötilaa kylmemmälle olinkin laittanut lämmöt täysille :oops:
Kyllä poskia kuumotti :lol:
End of OT
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Karpelaani
Viestit: 9
Liittynyt: 17.5.2006 18:17

Viesti Kirjoittaja Karpelaani »

Mittailin taas uudestaan niitä venttiilejä ja toiselle ei tule jännitettä ja kun laitoin 12v suoraan akulta venttiiliin niin kyllä se ainakin alkaa lopsahtelemaan..... eli venttiilin ei tule ohjausta :cry: ja jos kerta säätö paneeli ohjaa "suoraan" venttiilejä,niin ainakin tulee sellainen tunne et se säätöpaneeli ois kuiteski sökö...onpas muuten ihanan kallis... :?
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ota säätöpaneeli irti ja tarkista säätöpotikoiden juotokset. 90%:lla varmuudella juotos murtunut. Halpa korjaus.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

rujoapinalla taitaa olla ylimääräinen valmiiksi tinattu, jos ei kolvi kotona kuumene.
Pro HVM
Karpelaani
Viestit: 9
Liittynyt: 17.5.2006 18:17

Viesti Kirjoittaja Karpelaani »

kun käytin sitä paikallisella "elektroniasentajalla",niin sillon juotettiin potikat irti ja mitattiin ne vastus mittarilla....kummastakin potikasta saatiin suunnilleen samat arvot... samalla mitattiin muitakin komponetteja siintä piirilevystä ja löydettiin yksi komponentti josta tämä asentaja ei nyt ollu aivan varma....en nyt vaan muista mikä sen hippulan nimi oli,mut se sais sellasen tilattua ranskasta hintaan 35 senttiä mut toimituskuluja siihen kuulemma tulis sit 40 ekee... oishan tuo tietysti halvempi kokeilu mitä ostaa uusi/käytetty
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kerro sen komponentin tyyppi. Kaikki löytyy Suomesta paitsi se iso piiri. Kalleimmat komponentit noin euron luokkaa. Veikkaan, että Fetti on hajonnut. Tyyppi on MTP3055E tai BUZ71A.
Kuva
Kuva
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Julli
Viestit: 132
Liittynyt: 19.2.2006 13:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Hieman ooteeta:
Käykö mallia ilmastoitu ja ei-ilmastoitu lämmönsäätöpaneelit ristiin?
W211 270 CDI
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
Karpelaani
Viestit: 9
Liittynyt: 17.5.2006 18:17

Viesti Kirjoittaja Karpelaani »

oli taas elektroniikka-asentaja siinä kunnossa et höpötti jostain triakista..... onko siellä semmosta?? en ainakaan usko et käy ristiin.... en kyll tiedä
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Julli kirjoitti:Hieman ooteeta:
Käykö mallia ilmastoitu ja ei-ilmastoitu lämmönsäätöpaneelit ristiin?
Eivät yleensä käy ristiin :cry: Jopa samanlaisilla varusteilla olevissa on säätöpaneeleissa eroja....
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Karpelaani kirjoitti:oli taas elektroniikka-asentaja siinä kunnossa et höpötti jostain triakista..... onko siellä semmosta?? en ainakaan usko et käy ristiin.... en kyll tiedä
Ei ole. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Julli
Viestit: 132
Liittynyt: 19.2.2006 13:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Perskules. Tänään hönki tuo läähättäjä kummaltakin puolelta tulikuumaa ilmaa. Moitin siinä jo, että on se musta auto kuuma näin kesäkelillä ennen kuin tuon huomasin. Onkohan vika enempi munissa vai paneelissa? Teki kerran ennenkin tuon, mutta korjaantu pitkäksi aikaa ihan itsekeeen.
Munat uusittu joku vuosi aikaa ja paneelin tinaukset sulatettu uudelleen viime talvena. Voiko kulkusten toiminann testata syöttämällä suoraan 12V napoihin?
W211 270 CDI
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Julli kirjoitti:Perskules. Tänään hönki tuo läähättäjä kummaltakin puolelta tulikuumaa ilmaa. Moitin siinä jo, että on se musta auto kuuma näin kesäkelillä ennen kuin tuon huomasin. Onkohan vika enempi munissa vai paneelissa? Teki kerran ennenkin tuon, mutta korjaantu pitkäksi aikaa ihan itsekeeen.
Munat uusittu joku vuosi aikaa ja paneelin tinaukset sulatettu uudelleen viime talvena. Voiko kulkusten toiminann testata syöttämällä suoraan 12V napoihin?
VOI! :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Julli
Viestit: 132
Liittynyt: 19.2.2006 13:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Venttiilit lotisi komesti, kun antoi virtaa. Vika oli sulakkeessa nro 7, joka oli ikäänkuin murtunut keskeltä. Alkoi sulaketta pyörittelemällä kelit jäähtyä. Panin vielä rahamiehenä uuden sulakkeen . :)
W211 270 CDI
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mainitsin jossain vaiheessa, että säätöpaneeli ohjaa suoraan magneettiventtiileitä ( sen se tekeekin normaalitilanteessa ), mutta nyt selvisi, että omassa ( jälkiasennusilmastointi ) ohjaus meneekin releiden kautta. Oletan kuitenkin, että jos ei ole ilmastointia niin ohjaus on suoraan magneetiventtiileille.
Itse otan ilmastointi tuulettimen manuaakiohjauksella käyttöön vaunun vetopuuhissa ja tässä yhteydessä huomasin moisen kytkennän ( jälkiasennusreleitä ) mikä on kuitenkin erittäin hyvä koska ei rasita ohjauspaneelin fettejä.
Pyydän anteeksi erheellistä tietoani joka ei näköjään pidä paikkaansa kaikissa olosuhteissa. :oops:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Karpelaani
Viestit: 9
Liittynyt: 17.5.2006 18:17

Viesti Kirjoittaja Karpelaani »

Missäs moiset releet on? testailin itte silleen et virrat päällä revin rele rasiasta releitä niin ei magneettiventiilit alkaneet lopsuttamaan... tosin mulla on sellainen tunne et tuossa on alkuperäinen ilmastointi...ehkä
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Minulla on releet akun edessä, aivan lokasuojan sivun vieressä. Releitä on kolme, kaksi kuukusille ja yksi joka ohjaa tuulettimen relettä painekytkimien ohjaamana. Tähän tuulettimen releen viereen asennan toisen releen jota ohjataan kytkimellä, näin saan tuulettimelle pakko-ohjauksen. Minulla ei ilmastointi toimi tällä hetkellä viallisen kompuran takia.
Tuulettimen ohjausrele on kuljettajan puolella iskarin yläpään kohdalla.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
capriceman
Viestit: 23
Liittynyt: 07.10.2005 10:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja capriceman »

mjo33400, kuullostaa hyvältä. Noi lämmpäri viat on sitten välillä ihmeellisiä.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kiva kun sinäkin "capriceman" olet löytänyt tänne, täällä oikeasti kaivataan sinun osaamista. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Kertokaa nyt tyhmälle, että mitä tarkoitetaan noilla lämmönsäätöpaneeleilla? Tarkoitetaanko niillä niitä rullia. joilla lämpötilaa pyritään säätelemään, vai onko kyse jostain piilossa olevasta masiinasta? Alkoipa meinaan minullakin puhaltelemaan toisinaan vain kuumaa repsikan puolelta ja vika olisi mukava korjata.

Miten tämä lämmönsäätöpaneeli irrotetaan ja missä se on? Entä miten toimitaan mainitsemieni rullien kanssa, jos ne eivät ole lämmönsäätöpaneeleita?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lämmönsäätöpaneeli on se missä rullat ovat kiinni.
Absinthe
Viestit: 114
Liittynyt: 13.2.2007 21:29

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Vasemmasta suuttimesta tulee normaalia ilmaa ja oikeasta tulee ihan mitä sattuu.

Kokeilin kuukusenmunat ja ne toimii. Irroittelin sitten tuon lämmönsäätöpaneelin ja rupesin mittailemaan noita rullien potikoita niin melko ihmeellisiä tuloksia antoivat molemmat.

Kiinni asennossa 0 ohmia, keskivaiheilla korkeimmillaan jotain 50kohm ja sitten taas laskee ja potentiometri aukiasennossa 1kohm

Mikäs se semmonen säätövastus on joka on suurimmillaan keskivaiheilla???? kertokaa.

Molemmissa saa homma. Siitä oikeanpuoleisesta oli tosin pari juotosta murtunut niin syy on ilmeisimmin siinä.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Absinthe kirjoitti:Molemmissa saa homma. Siitä oikeanpuoleisesta oli tosin pari juotosta murtunut niin syy on ilmeisimmin siinä.
Syvempään sielunelämään saapi joku muu vastailla mutta mulla teki samaa tuo paneeli ja juottelin kaikki komponentit uusiksi niin siihen loppu ongelma :wink: Luulen vaan että tuo on niin heikkoa valmistetta ettei kestä ku puolimiljoonaa ajaa :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Absinthe
Viestit: 114
Liittynyt: 13.2.2007 21:29

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Nyt sain lämmönsäätöpaneelin juotokset juotettua uudelleen. Rupesi pelaamaan! Mutta aina sama virsi, kun yhden vian saa korjattua niin toinen tulee tilalle. Nyt puhaltaa molemmista normaalisti lämmintä mutta kun auto käy tyhjäkäyntiä rupeaa puhaltamaan molemmista haaleata. Eikös tuo ole oire rikkinäisestä/väljästä vesipumpusta?? Koneen lämmöt kyllä pysyvät ,ihmeellistä kyllä, kurissa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sähköinen kiertovesipumppu ei toimi :roll: varsinainen vesipumppu on erikseen.
oulaistenliikenne.fi
Absinthe
Viestit: 114
Liittynyt: 13.2.2007 21:29

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Jeps jeps. pitää rueta tutkimaan asiaa. kiitoksia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”