Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Pitää kato teille kahelle töitä hommata :lol:

Joo tuossa taannoin yksi öljyttyläppämoottorityyppi kertoi, että sulake aina paloi ja ainakun laittoi uuden sulakkeen, niin se paloi. No oli sitten laittanut isompaa tilalle, vieläkin kuulemma jottain vikkaa :idea: :lol:
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
kaasari
Viestit: 7
Liittynyt: 27.1.2016 14:43
Paikkakunta: Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja kaasari »

Erinäisistä syistä "uusi" auto etsinnässä. Onko 320tkm paljon ajettu tälläiselle motille? Huollot yms tehty ajallaan. Missäs kilometreissä turbo antautuu? Että pitäisi uusia tai laakereita vaihtaa?
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

kaasari kirjoitti:Erinäisistä syistä "uusi" auto etsinnässä. Onko 320tkm paljon ajettu tälläiselle motille? Huollot yms tehty ajallaan. Missäs kilometreissä turbo antautuu? Että pitäisi uusia tai laakereita vaihtaa?
Itsellä 200tkm. mittarissa. Jakoketju venynyt, lauhduttimen tiiviste vuotaa, hehku pimeä ja suuttimen pohjatiiviste vuotaa.

Vastaan siis: ei ole paljoa :lol: Ei nuo vaivat kai oikeasti ole kovin kilometrisidonaisia :?:
Toisiin vaihdellaan ketjuja ja turboja 200tkm. ajettuna ja toisilla mennään tuplat. Vai onko niistä vähemmän ajetuista ruuvattu 200 päältä pois :lol:
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Leemu kirjoitti:
kaasari kirjoitti:Erinäisistä syistä "uusi" auto etsinnässä. Onko 320tkm paljon ajettu tälläiselle motille? Huollot yms tehty ajallaan. Missäs kilometreissä turbo antautuu? Että pitäisi uusia tai laakereita vaihtaa?
Itsellä 200tkm. mittarissa. Jakoketju venynyt, lauhduttimen tiiviste vuotaa, hehku pimeä ja suuttimen pohjatiiviste vuotaa.

Vastaan siis: ei ole paljoa :lol: Ei nuo vaivat kai oikeasti ole kovin kilometrisidonaisia :?:
Toisiin vaihdellaan ketjuja ja turboja 200tkm. ajettuna ja toisilla mennään tuplat. Vai onko niistä vähemmän ajetuista ruuvattu 200 päältä pois :lol:
Hampaan jako mettäs Leemun piilis nyt uus vitja paikalla merkit paikallaa :wink: :arrow:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

hotari kirjoitti:Hampaan jako mettäs Leemun piilis nyt uus vitja paikalla merkit paikallaa :wink: :arrow:
Olihan se sitte hiukan venahtanu :shock:
Jotakin muuta puuha taitaa olla jäljellä vielä :lol:
Joko on suutin :klapi: rikki ja hehku :axe: poikki :lol:
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Leemu kirjoitti:
hotari kirjoitti:Hampaan jako mettäs Leemun piilis nyt uus vitja paikalla merkit paikallaa :wink: :arrow:
Olihan se sitte hiukan venahtanu :shock:
Jotakin muuta puuha taitaa olla jäljellä vielä :lol:
Joko on suutin :klapi: rikki ja hehku :axe: poikki :lol:
Tänää tehtii jakovitja ja vähä aloteltii sitä ittiää :lol:

EDIT: Laitan sun omaa topiikkii kuvatusta kun koto tiluksille pääsen
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Tuos Leemun vitjaa vaihtaes tuli kaikennäköst mieleen esim. Välillä turpot on niin öljyttyjä huohotus öljystä. Oliskohan vika tuos stefassa sehän tulee nokkaa vaste takapuolelta.

Kuva

Lähikuvaa kiristäjästä kun venymää on 1 hammas

Kuva

Suunnilleen mitta uudella riimulla

Kuva
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Laiton tuohon tiilerin alottamaan myös tän jutun saTTU SIVUN EKAKS :shock:

viewtopic.php?t=52760&start=90
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Onko mitään käsitystä onko tämä tiiviste vaihdettu jostain vm. lähtien?

Edes mutu tietoa?
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mites ketjun kesto w212 korissa ? onkos niissä kaikissa versioissa ja "pelti" edessä ettei ees näy koko kiristäjää öljykorkista.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

epk kirjoitti:mites ketjun kesto w212 korissa ? onkos niissä kaikissa versioissa ja "pelti" edessä ettei ees näy koko kiristäjää öljykorkista.
Kyllä mää työkaverin autossa näin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mikä kone ja vm ? kaverin -10 231hp versiolla ei näy mitään :/
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kaikissa 212:ssa ei näe, mutta kuulostaa olevan samanlaista rallatusta kylmänä startissa :roll:
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

"Jumissa" oleva om642 tullut hommattua ja ajan kuluksi hieman metsästellyt vikaa siintä.

Pyörii n20 astetta ja selkeästi kolahtaa.

Lohkossa ei selkeää reikää missään ollut ja toisen puolen venttiilikopan otin pois, eikä suoraa sattunut silmään, että olisi venttiilit ottaneet mäntiin kiinni.

Mutta onko nyt uskottava, että öljypohjan irroitusta varten tarvitsee laatikko ottaa perästä pois?

Sinällään eihän tuossa nyt isoa ongelmaa jatkon kannalta ole, jos kone joka tapauksessa uusiksi menee, mutta..

Autolla alle 100tkm ajettu, mutta joku käyttäjälähtöinen ongelma tuon on aiheuttanut, ei siis tekniikan kestämättömyys.
W124 500E
W903 316cdi
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Nyt päässyt kurkkaamaan toisen puolen suuttimien reiästä kameralla koneeseen ja yhdestä männästä puuttuu laki :roll:

Onko tähän mennessä kukaan ostellut sisuskaluja näihin uusiksi, eli esim. mäntien hintoja? Ja kasallinen kaikkea muuta..

Tietoahan ei ole missä kunnossa seinämät on jne ja potentiaalisena vaihtoehtona pidetään vieläkin vaihtokoneen hommaamista.
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Äkkiseltään vaihtokone tulee halvemmaksi. Jotain mäntiä ja kankia löytyy hyllystä ja pari konetta 250tkm ja 240tkm ajetuista 251:stä ja 211 4-maticista
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Aki P kirjoitti:Äkkiseltään vaihtokone tulee halvemmaksi. Jotain mäntiä ja kankia löytyy hyllystä ja pari konetta 250tkm ja 240tkm ajetuista 251:stä ja 211 4-maticista
Kunhan homma konkretisoituu alkamiseksi..

Kone on Grand Cherokee:ssa, joten mahdollisia eroavaisuuksia vielä ihmeteltävä, jos niitä edes on?
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

epk kirjoitti:mites ketjun kesto w212 korissa ? onkos niissä kaikissa versioissa ja "pelti" edessä ettei ees näy koko kiristäjää öljykorkista.
Samalla tapaa kuin vanhemmissa on ollut venymää ketjuissa W212 -221 mitä olen vaihdellut.
oulaistenliikenne.fi
Mese212
Viestit: 4
Liittynyt: 07.11.2016 8:49

Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Mese212 »

Hei,

Tuli hommattua tuossa tammikuussa W212 koppanen E350 7-lovisella tomaatilla -09 ja kilsoja nyt 220tkm.
Nyt autossa on öljyvuoto ja lisäksi kuluttaa jäähdytinnestettä. Lueskelin ajan kuluksi tätä palstaa läpi ja näyttäs tuo öljynlauhdutin olevan aika yleinen öljyvuodon aiheuttaja. Oireet ja öljyvuodon kohta on juurikin sama. Oulun MB-osalle soitin osista ja sielä meinasivat että voi vuotaa jostain putkestakin, en muista enää mistä. Kuulemma samasta tulee vuoto esille.
Pienenä lisäyksenä vielä, auton hiukkasuodatin eli DPF? polttaa jatkuvalla syötöllä. Eli melkein joka ajopätkällä puhdistus lähtee käyntiin ja se vaikuttaa myös laatikon toimintaa. (kierrokset nousee ja 2-3 vaihto nykäisee yms.)
Voisiko dpf poltto "vikana" olla tuo läppämoottorin rikkoontuminen?

Auto on nyt siis menossa huoltoon pienemmälle pajalle jossa näitä samoja vikoja on korjailtu aiemminkin. Kysymys kuuluukin että mitä kaikkea sinne kannattaa uusia samalla.
Tiedossa on että ainakin se öljynlauhduttimen oranssi kaksoistiiviste x2, mahdollisesti läppämoottori ja imusarjan punainen iso tiivisterengas joka on koneen päällä näkyvillä.

Onko tästä moottorista mahdollista myös poistaa nuo läpät kokonaan ja jättää myös niitä ohjaava moottori uusimatta?
Mitä muuta pitää ottaa huomioon? :roll:

Vastauksia ootellessa.. [/url]
Mese212
Viestit: 4
Liittynyt: 07.11.2016 8:49

Viesti Kirjoittaja Mese212 »

Itse itselleni vastaten.
Siinä lista mitä tuli hommattua remppaa varten:
Kuva

Pistän pari kuvaa purkuvaiheesta ja lopuksi kasaus vaiheesta ennenkuin päällimmäisen lauhduttimen ja imusarjan välisen pikkuputken o-rengas antoi periksi.
Auto on on nyt levällään mutta toivon mukaan jo huomena liikenteessä.
Kuva

Tässä ympyröity putki josta o-rengas antoi periksi. Rastilla merkkitty hankalin ruuvi koko rempassa.
Kuva
Kuva

Kuva

Toinen imusarjoista oli puoliksi tukossa.
Kuva

Siinä syypää koko touhuun, eli silmälasi tiivisteen öljypuoli oli täysin lutussa ja jonkun verran kovettunut.
Kuva

Siinä lauhduttimet purettuna ja putsattuna.
Kuva

Tämän hetkinen tilanne. Imusarjat pitäisi saada paikalleen ja niiden välissä oleva väliputki. Aika monta osaa pitää saada samaan aikaa hollille.
Oisko jollain vinkkiä onnistuuko tuota koko pakettia kasaamaan ensin pöydällä ja tiputtamaan paikalleen? Tuo ympyröity kokonaisuus haittaa jonkunverran imusarjojen paikalleen laittoa...
Kuva
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Eikös nuot imusarjan läpät kannattaisi heittää tässä vaiheessa mäkeen ja läppämoottorikin. Ois tulevaisuudessa yks remppa vähemmän.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Mese212
Viestit: 4
Liittynyt: 07.11.2016 8:49

Viesti Kirjoittaja Mese212 »

Noniin.. pirssi on nyt kasassa ja laitettiin läpät takasin toimintaan. Sen verran neuvoja tuli täältä vähän ettei uskaltanu jättää poiskaan. Jos joku niin haluaa tehdä niin toisen imusarjan läpät on topparia vasten ääriasennosssa 100% auki ja toisessa (ei topparia) näytti kääntyvän yli ja jäi auki vain 80%. Vivusto ja moottorikin näytti pelaavan vielä hyvin vaikka palautus vähän jäykähköä olikin.
Kaikkinesa työtä oli reilusti ja täysiä työtunteja osaavalla ukolla menee n. 10h.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Höh, onpa jäänyt huomaamatta Mese212 kyselyt.

Imusarjoista olisi voinut poistaa läpät ja tulpata ne, mutta eipä tuossa nyt mahdotonta vahinkoa tullut vikaa paikat on kunnostettu alkuperäiseen toimintaan.

Kiitoksia hyvistä kuvista !
oulaistenliikenne.fi
Mese212
Viestit: 4
Liittynyt: 07.11.2016 8:49

Viesti Kirjoittaja Mese212 »

Eipä mitään.
Sen verran lisäyksenä tuosta nestevuodosta. Jäähdytinnesteet vuoti egr-venttiilin peltisen tiivisteen välistä. Egr vaihdettiin vehon toimesta n. 35tkm sitten. Nyt kiristysvaiheessa huomattiin että mutterien kierteet oli sorvautunu melkein sileäksi ja alumiinilastua täynnä. Nyt egr pultattiin pitemmillä pulteilla kiinnikkeestä läpi ja vastapuolle mutterit.
Samalla konerempan yhteydessä vaihdettiin myös kaikki hehkut kun alkoi sopivasti ennen purkkua hehkun merkkivalo ilmotteleen itestään. Jäi siis palamaan vähänksi aikaa käynnistyksen jälkeen ja sen jälkeen vilkkui noin 15sec välein. Vaihdon jälkeen jatkui sama homma mutta muutaman hehkutuksen ja kilometrin jälkeen valo kuittaantui itsestään niinkuin isot pojat kertoi.
Toivon mukaan nyt ois pitkästi matkaa seuraavaan remppaan ja mikäs tuolla on ajella.
Nico_de_Nirvi
Viestit: 5
Liittynyt: 23.2.2017 13:25

Ketjunvaihdon tarve?

Viesti Kirjoittaja Nico_de_Nirvi »

Mielipiteitä kuinka lähellä ollaan vaihto tarvetta vai ohi jo?

Ajettu 250 tkm 320 CDI.

Kuva
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

ootko pyörittäny konetta kampiakselista
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Nico_de_Nirvi
Viestit: 5
Liittynyt: 23.2.2017 13:25

Viesti Kirjoittaja Nico_de_Nirvi »

No empä ole...
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Pakosarjan vaihdosta, kannattaako pinnapultit vaihtaa samalla ? Meinaa se o kone ylös jos tarvii ruveta korjailee katkenneita ?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ohje taitaa olla kaikkiin MB moottoreihin sellainen että pitäisi vaihtaa pinnapultit kun pakosarjaa irrotellaan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no niinpä tietysti. Kumma kun tavailin wissistä eikä mielestäni sanallakaan mainittu asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”