Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajoituksista en tiedä muuten mutta nokan anturihan on siellä venyneimmässä kohtaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

dealer kirjoitti:Ajoituksista en tiedä muuten mutta nokan anturihan on siellä venyneimmässä kohtaa.
Mutta eihän nokan anturilla normaalisti muuta tehdä kuin tunnistetaan ykkösen sytytysvuoro, vai miten se nyt kuuluisi sanoa oikeilla termeillä.

Kampiakselin asentotunnistin mittaa kampiakselin kulmaa ihan eri tarkkuudella kun on isolla kehällä ja tiheä "hammastus". Sen ajoitus ei muutu mihinkään suhteessa mäntien yläkuolokohtaan, paitsi sitten ne ongelmatapaukset joissa vauhtipyöräkään ei tahdo pysyä vauhdissa mukana.

Selvää kuitenkin että pelkkä oikea-aikainen ruiskutus ei riitä jos ilmaa päästetään sylinteriin ja poistetaan sieltä ihan väärään aikaan. Tuossahan aiemmin mainittiin aika hurjia astelukuja venttiilien ajoitukseen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu joka tapauksessa ei toimi oikein pahoin venyneellä ketjulla.

Tässä aiheesta kuvia ym.
Avatar
APL
Viestit: 58
Liittynyt: 26.2.2011 2:05
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja APL »

kiitos kommenteista, huoleni siirtyy siis kysymykseen venttiilin ajoituksesta suhteessa suihkaisuihin. Tässä on tietääkseni kyllä hieman pelivaraa ilman dramatiikkaa.

Kyselen lähinnä siksi, että kun ruiskutusaikoja pidennetään voi asiasta (venyneestä ketjusta) koitua ongelmiakin. Aikaikkuna on olemassa, eri työvaiheille, tietty.

Ja tämäkin hoituu pois vaihdattamalla kuluneet osat uusiin. Täytyy vain tehdä hieman duunia moisen kulun kattamiseen.
NesteMy Best or Nothing
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tähtikuljettaja kirjoitti:
APL kirjoitti:Moi, eli onko tuossa ruiskuennakkoa korjaavaa säätöä vai onko pienikin venymä = väärä syöttöaika / vellikello :roll: :D
En noista moottoreista mitään tiedä mutta sen kuitenkin että ruiskutus on sähköisesti ohjattu ja ajoitus tulee CPS-anturilta. Eli ruiskutuksen ajoitukseen ketju ei vaikuta kuten ehkä joillakin vanhoilla mekaanisilla pumpuilla mutta ei kai venttiilien ajoituksetkaan ihan kauheasti saa olla pielessä.
Ja jos ventiilit aukeilee kovin väärään aikaan siihen nähden
ei kone "hengitä" kuten kuuluisi lisä "kivana" osa palanestaa ruiskutelussta
ei pääse ulos siinä aikana mikä on suuniteletu ja uusi ilma myöskään ei pääse täysin oikeaan aikaan sisään(haitat tulee paremin esiin vasta jos muutosta on paljon tai ruiskutusta on lisätty paljon, "ikuna" käy pieneksi nopeammin kuin semmoisessa missä tuota kulumaa ole)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Sorbus
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2010 19:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

OM642 moottori myös minulla ja ruvennut auto ruvennut merkkaamaan alleensa lumelle. Ajoin auton pukille ja otin suojalevyt pois. Auto käyntiin ja öljyä rupeaa tippumaan pikku hiljaa. Öljy valuu vaihteiston kuskinpuoleista kylkeä alas ja siitä pohjalevylle. Kuvat liitteenä. Onko nuo vuodot juuri "kurahaaran" ongelmakohdan eli jäähdyttäjän silmälasitiiviste on aikansa elänyt.

Kuva

Kuva
kuvaan merkitty kohta josta rupeaa tiputtamaan öljyä.

Kysymys kuuluukin uskaltaako tuolla ajella. Olen ajellut noin 350km täytettyäni öljyt tikun ylärajaan ja ei ainakaan sinä aikana oli juurikaan vähentynyt.

Auton on 280CDI 4 matic 2007 ja ajettu vajaa 300tkm
Arde
Viestit: 82
Liittynyt: 04.2.2007 6:37

Viesti Kirjoittaja Arde »

Sorbus. Oletko katsonut ettei turbon imuputki tai siihen tuleva huohotinputki falskaa? Sitten kun vielä huohottimen kalvo halki niin öljyä tulee yllättävän paljon sieltä imuputkien tiivisteiden välistä ja valuu läppämoottorin päältä sinne haaroväliin.
Sorbus
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2010 19:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

Arde kirjoitti:Sorbus. Oletko katsonut ettei turbon imuputki tai siihen tuleva huohotinputki falskaa? Sitten kun vielä huohottimen kalvo halki niin öljyä tulee yllättävän paljon sieltä imuputkien tiivisteiden välistä ja valuu läppämoottorin päältä sinne haaroväliin.
Kyllä koneen yläpuolta katselin kanssa ja turbolle menevä imuputki oli halki ja vuotanut siitä kyllä varmasti alaspäin. Korjasin halkeeman ja vaihdoin turbon pään tiivisteen. Onhan se aika hurjan näköinen tuo turbon seutu. Huohotin putkessa ei kuitenkaan ollut hirveästi öljyä, että en usko vuodon tulevan sieltä. Jos tuo nyt tarkentuu siihen jäähdytin vuotoon haarovälissä niin samalla lähtee kyllä läppämoottori eripaikkaan surisemaan. On vaan pirun kylmä tuolla pihalla tuusailla tuon auton kanssa.
Alapuolen vuoto oli kuitenkin jatkuvaa kuin kraana olisi ihan minimillään.
kaasari
Viestit: 7
Liittynyt: 27.1.2016 14:43
Paikkakunta: Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja kaasari »

Kuinka paljon tämmöinen moottori syö öljyä? 248tkm ajettu kyseessä. Auton alle ei ainakaan jää lammikkoa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yleensä ei lainkaan, en muista että koskaan olisi asiakas tullut pyytämään öljyn lisäystä.
Volkkareita kyllä käy öljyä kyselemässä vaikka niitä ei muuten juuri meidän asiakkailla ole 8)
oulaistenliikenne.fi
kaasari
Viestit: 7
Liittynyt: 27.1.2016 14:43
Paikkakunta: Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja kaasari »

Mites sitten mikä määrä öljyä tuola haarassa on normaalia? Sen vähän mitä sinne näin niin näkyi vähäsen semmoista kosteaa.
Sorbus
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2010 19:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

Omassa kävikin sitten niin, että aukihan se haara oli saatava, öljyä kului sittenkin 1000km lähes se litra. Auto merkkasi itseään ärsyttävästi joka paikkaan. Hommasta löytyi erittäin kattavasti ohjeet netistä, mutta hommana oli kyllä todella valtava, jota en enään mielellään kyllä tee. Hommana meni 3 päivää ja varmuuden vuoksi uusin myös koko syylärin kun oli niin happaman näköinen. Lisäksi tuolla öljynjäähdyttimen alla oleva öljypropun tiiviste tuli tarkistettua.
Samalla revin läpät kokonaan pois.
Huomioitavaa imusarjan läpistä: Omassa läpät oli lukittu nippusiteellä aukiasentoon eli toiseen ääriasentoonsa, joka näyttää olevan huono tapa. Kun läpppien säätöaskeli vedetään ääriasentoon, menee läpät hieman yli ja ovat näin noin 80% auki. Lisäksi jos autolla on ajettu paljon on läppiä liikutteleva akseli kulunut ja ainakin mulla yksi läppä per/puoli oli noin 60% auki ja kaksi muuta noin 80%. Imusarjat olivat todella tukkeutunuteet ja paksun 5mm karstan peitossa. Pelkissä pesuhommissa meni 1 päivä. Molemmilla puolilla sama homma.
Alla muutama kuva projektista.
KuvaKuva
KuvaKuva
S211 280CDI 4MATIC 2007
kaasari
Viestit: 7
Liittynyt: 27.1.2016 14:43
Paikkakunta: Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja kaasari »

Ei kyllä läheskään noin pahalta näyttänyt. Semmoista perus huohotuksen näköistä. Onko se normaalia? Eikä ainakaan kun päivän seisoo niin merkkaa reviiriään.
Viimeksi muokannut kaasari, 28.1.2016 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
noroljan
Viestit: 232
Liittynyt: 13.5.2013 18:00

Viesti Kirjoittaja noroljan »

kaasari kirjoitti:Ei kyllä läheskään noin pahalta näyttänyt. Semmoista perus huohotuksen näköistä. Eikä ainakaan kun päivän seisoo niin merkkaa reviiriään. Onko se normaalia?
Normaalista nyt tiedä, mutta katso se Y-haaran ja turbon välinen tiiviste. Se sinne tiputtaa öljyä kanssa, josta saattaa pieni märkyys johtua.
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sorbus kirjoitti: Huomioitavaa imusarjan läpistä: Omassa läpät oli lukittu nippusiteellä aukiasentoon eli toiseen ääriasentoonsa, joka näyttää olevan huono tapa. Kun läpppien säätöaskeli vedetään ääriasentoon, menee läpät hieman yli ja ovat näin noin 80% auki. Lisäksi jos autolla on ajettu paljon on läppiä liikutteleva akseli kulunut ja ainakin mulla yksi läppä per/puoli oli noin 60% auki ja kaksi muuta noin 80%. Imusarjat olivat todella tukkeutunuteet ja paksun 5mm karstan peitossa. Pelkissä pesuhommissa meni 1 päivä. Molemmilla puolilla sama homma.
Jos läpät on paikassaan poissa käytöstä niin
läppien säätömoottori kannattaa jättää paikalleen niin ei tarvitse
miettiä nippusiteitä

karsta töhnä on normaali kun annettan EGR systiimiin olla käytössä
sotkemassa paikkoja
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

CDI203 kirjoitti:Jos läpät on paikassaan poissa käytöstä niin
läppien säätömoottori kannattaa jättää paikalleen niin ei tarvitse
miettiä nippusiteitä
Miten läpät voi olla yhtäaikaa poissa käytöstä ja moottorissa kiinni?

Moottori disabloitu ohjelmallisesti?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Roisto kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Jos läpät on paikassaan poissa käytöstä niin
läppien säätömoottori kannattaa jättää paikalleen niin ei tarvitse
miettiä nippusiteitä
Miten läpät voi olla yhtäaikaa poissa käytöstä ja moottorissa kiinni?

Moottori disabloitu ohjelmallisesti?

t.
Risto
Helposti johto irti siitä moottorista
ohjeet eri tavoista läppien käytöstä poistosta
on aiemin tänne palstalle kirjoitettu :)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

CDI203 kirjoitti:Helposti johto irti siitä moottorista
ohjeet eri tavoista läppien käytöstä poistosta
on aiemin tänne palstalle kirjoitettu :)
OK. Ajattelin, että moottori menisi vikatilaan tai jotain, jos se oisi irti. Kiitoksia. Jatkakaa. :D

EDIT:
Eli jos se huohotusöljy tms. särkee moottorin, sitä ei tartte vaihtaa? Vääntelee sen jollakin opilla aukiasentoon.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Alkuviikosta oli kans yksi "täys setti" GL320 lauhduttimen tiivistys, uusi turbo vähän ääntävän tilalle, jakoketju joka ei vielä romissut mutta lenkin verran venynyt. Oikean puolen kannen suutinprikat kun käytti koppaa auki + yksi supsutti, huohotinrasia uusiksi, hehkut ylös jos tarvii porata+ rasvan kans takas ja öljytilan pesu ja uudet öljyt .

Johan siinä kolmatta päivää sai aikaa käytettyä ja vähän rahhaa.... :roll: :roll:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Aki P kirjoitti:Johan siinä kolmatta päivää sai aikaa käytettyä ja vähän rahhaa.... :roll: :roll:
Asiakas oli varmaan tyytyväinen. Paljonko oli ajettu?
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Roisto kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Helposti johto irti siitä moottorista
ohjeet eri tavoista läppien käytöstä poistosta
on aiemin tänne palstalle kirjoitettu :)
OK. Ajattelin, että moottori menisi vikatilaan tai jotain, jos se oisi irti. Kiitoksia. Jatkakaa. :D

EDIT:
Eli jos se huohotusöljy tms. särkee moottorin, sitä ei tartte vaihtaa? Vääntelee sen jollakin opilla aukiasentoon.

t.
Risto
Moottori on virrattomana läpät auki-asennossa. Johto irti, jatko väliin ja uusi moottori johonkin kuivaan paikkaan huitomaan. Näin olen muutaman kerran nähnyt tehtävän :idea:
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

et kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Johan siinä kolmatta päivää sai aikaa käytettyä ja vähän rahhaa.... :roll: :roll:
Asiakas oli varmaan tyytyväinen. Paljonko oli ajettu?
Niin ja tietysti imusarjan läpät lähti ja läppämoottori siirtyi kuivempaan paikkaan.

Asiakas oli tyytyväinen..... tai no eipä tuo rouva ole vielä paljoa kerenny autolla ajellakaan. Kaikkea muutakin huoltoa ja remppaa tehty välihommina ja ite ajellu muut ajat sillä :wink:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

745 kirjoitti:
Roisto kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Helposti johto irti siitä moottorista
Eli jos se huohotusöljy tms. särkee moottorin, sitä ei tartte vaihtaa? Vääntelee sen jollakin opilla aukiasentoon.
Moottori on virrattomana läpät auki-asennossa. Johto irti, jatko väliin ja uusi moottori johonkin kuivaan paikkaan huitomaan. Näin olen muutaman kerran nähnyt tehtävän :idea:
Tässä nyt on kaksi ristiriitaista ohjetta. Yhdessä kehotetaan jättämään moottorin paikoilleen ja irrottamaan vain johdon. Toisessa siirtämään moottorin jatkojohdon avulla muualle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Roisto kirjoitti:
745 kirjoitti:
Roisto kirjoitti: Eli jos se huohotusöljy tms. särkee moottorin, sitä ei tartte vaihtaa? Vääntelee sen jollakin opilla aukiasentoon.
Moottori on virrattomana läpät auki-asennossa. Johto irti, jatko väliin ja uusi moottori johonkin kuivaan paikkaan huitomaan. Näin olen muutaman kerran nähnyt tehtävän :idea:
Tässä nyt on kaksi ristiriitaista ohjetta. Yhdessä kehotetaan jättämään moottorin paikoilleen ja irrottamaan vain johdon. Toisessa siirtämään moottorin jatkojohdon avulla muualle.

t.
Risto
Ei sitä vanhaa risaa moottoria sieltä mihinkään pois oteta. Se jätetään pitämään läppiä auki. Uusi moottori laitetaan jatkojohdolla kuivempaan paikkaan.
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

745 kirjoitti:Ei sitä vanhaa risaa moottoria sieltä mihinkään pois oteta. Se jätetään pitämään läppiä auki. Uusi moottori laitetaan jatkojohdolla kuivempaan paikkaan.
Tämä selevä, jatkakaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Roisto kirjoitti:
745 kirjoitti:Ei sitä vanhaa risaa moottoria sieltä mihinkään pois oteta. Se jätetään pitämään läppiä auki. Uusi moottori laitetaan jatkojohdolla kuivempaan paikkaan.
Tämä selevä, jatkakaa.

t.
Risto
Eikä tarvi edes uutta moottoria, vastus vain töpseliin ja hyvin pelaa.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
noroljan
Viestit: 232
Liittynyt: 13.5.2013 18:00

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Sitä on tullu mietittyä, kun näitä ohjeita läppämoottorista lukenut, että mistäs sen tietää jotta se hajoaa juuri aukiasentoon hajotessaan? Vai pitääkö sitä sitten kääntää johonkin suuntaan?

Vielähän tuo on ehjä, mutta vähän se on öljymömmössä uinut, joten tiedä sitten kauan kestää :roll:
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Läppämoottorissa on jousi joka kääntää vivun aina toiseen laitaan ellei sähköllä liikutella.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kumipää kirjoitti:
Roisto kirjoitti:
745 kirjoitti:Ei sitä vanhaa risaa moottoria sieltä mihinkään pois oteta. Se jätetään pitämään läppiä auki. Uusi moottori laitetaan jatkojohdolla kuivempaan paikkaan.
Tämä selevä, jatkakaa.

t.
Risto
Eikä tarvi edes uutta moottoria, vastus vain töpseliin ja hyvin pelaa.
Ja vastus homa kannatta tehdä tarkasti että ei ala vastustamaan...
ja tule asiaa kuusenalle ;)

moni on sen jotenkin onnnistunut tyrimään(ei tietoa miten) mistä sitten on seurannut
acutia ECU:un tarvetta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vastusvirityksessä säästyy ne vajaa parisataa mitä uusi läppämoottori maksaa, riski on sitten jotain ihan muuta :wink:
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”