Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
-velmu-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.3.2015 15:39
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja -velmu- »

Mb w164 280cdi kauppoja hierottu ja kyseisllä kulkineella matkaa taitettu 124000km ja kuutisen vuotta on ikää. Tuolla toisaalla "vinkattiin" tätä keskustelu säijettä ja täytyy lausua kiitoksen sanat. Olisi muuten menty pahasti vipuun. Toi auto josta kauppaa hierottiin, niin sitten tiesin mennä kurkkimaan öljykorkista taskulampun kera ja yllätys yllätys, kiristimen öljyreikä näkyy kokonaan ja matkaa taitettu mittarin mukaan 124000km ja kyseessä vieläpä ns. suomi-auto. Mikä on raatilaisten mielipide, että kannattaako ko. pelistä jatkaa enää kaupan hierontaa, että onko autossa jotakin hämärää jos noilla kilsoilla ketju jo entinen?. Autoliike lupaisi kyllä laittaa jakopään uusiksi ja samalla tehdä vaihteiston huollon kun sekin on pian rästissä, kun ainokaisen kerran tehty 74000km kohdalla. Huoltokirjakin autossa oli ja noin 30000km välein oli öljyjä vaihdeltu moottoriin. Toki on meillä vielä hinnastakin eri näkemys.
Arde
Viestit: 82
Liittynyt: 04.2.2007 6:37

Viesti Kirjoittaja Arde »

Aki P kirjoitti:Eilettäin 300tkm ajettu Ml ja ketju venynyt parisen senttiä. Kiristimen mäntä purkautu käsiin kun asentaja alkoi vaihtamaan. Ajoitus heitti noin 20astetta.
Alkoi olemaan ajankohtaista vaihto....
Tää tais olla tuo meidän Mölli. Tosiaan oli aika hilkulla että ois saatu tehdä vähän isompaakin remonttia. Nyt uskaltaa kyllä huoletta taas päästellä menemään. Tarkastakaapa myös huohotin separaattorin kalvo samalla kun tukitte tällaisen kurahaaramoottorin vuotavia imu ja huohotin putkia.
Asentaja huomasi tuon vian. Ostin Veholta uuden huohottimen tatin joka oli täydellinen paketti uusineen tiivisteineen ja putkineen. Oli muuten hiukan paranneltu versio tuosta alkuperäisestä.
Parkkilalle iso kiitos kaikinpuolin hyvästä palvelusta!
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Arde kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Eilettäin 300tkm ajettu Ml ja ketju venynyt parisen senttiä. Kiristimen mäntä purkautu käsiin kun asentaja alkoi vaihtamaan. Ajoitus heitti noin 20astetta.
Alkoi olemaan ajankohtaista vaihto....
Tää tais olla tuo meidän Mölli. Tosiaan oli aika hilkulla että ois saatu tehdä vähän isompaakin remonttia. Nyt uskaltaa kyllä huoletta taas päästellä menemään. Tarkastakaapa myös huohotin separaattorin kalvo samalla kun tukitte tällaisen kurahaaramoottorin vuotavia imu ja huohotin putkia.
Asentaja huomasi tuon vian. Ostin Veholta uuden huohottimen tatin joka oli täydellinen paketti uusineen tiivisteineen ja putkineen. Oli muuten hiukan paranneltu versio tuosta alkuperäisestä.
Parkkilalle iso kiitos kaikinpuolin hyvästä palvelusta!
Näinhän se oli vaan empä viiti täällä huudella kelle mitäki tehtiin.... saa sitte ite ilmiantaa ihtensä jos haluaa. :wink:

Olepas hyvä vaan ja passaa tulla toistekin 8)
-velmu-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.3.2015 15:39
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja -velmu- »

-velmu- kirjoitti:Mb w164 280cdi kauppoja hierottu ja kyseisllä kulkineella matkaa taitettu 124000km ja kuutisen vuotta on ikää. Tuolla toisaalla "vinkattiin" tätä keskustelu säijettä ja täytyy lausua kiitoksen sanat. Olisi muuten menty pahasti vipuun. Toi auto josta kauppaa hierottiin, niin sitten tiesin mennä kurkkimaan öljykorkista taskulampun kera ja yllätys yllätys, kiristimen öljyreikä näkyy kokonaan ja matkaa taitettu mittarin mukaan 124000km ja kyseessä vieläpä ns. suomi-auto. Mikä on raatilaisten mielipide, että kannattaako ko. pelistä jatkaa enää kaupan hierontaa, että onko autossa jotakin hämärää jos noilla kilsoilla ketju jo entinen?. Autoliike lupaisi kyllä laittaa jakopään uusiksi ja samalla tehdä vaihteiston huollon kun sekin on pian rästissä, kun ainokaisen kerran tehty 74000km kohdalla. Huoltokirjakin autossa oli ja noin 30000km välein oli öljyjä vaihdeltu moottoriin. Toki on meillä vielä hinnastakin eri näkemys.
Olikohan kysymykseni tyhmä kun ei yhtään mitään kommentia tullut? No itse asiaa pohdittuani tulin tulokseen, että skipataan. On jotenkin hämärää jos jakopää noilla kilsoilla entinen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jakoketjun venymästä on näissä hankala päätellä kilometrejä, vaikka kyllähän tuo tietysti oudolta kuulostaa että vähän yli sadantuhannen niinkin paljon kiristin ulkona.
Jos auto on -09 niin mahdollisesti sähköisellä huoltokirjalla ja siitä tai testerillä voi hieman tutkia matkamittarilukeman todenperäisyyttä.
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Kuva

244tkm ajettu Chrysler 300C.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

-jorkki- kirjoitti:Kuva

244tkm ajettu Chrysler 300C.
:happy: :help: :help: :huh: :huh:
Arde
Viestit: 82
Liittynyt: 04.2.2007 6:37

Viesti Kirjoittaja Arde »

Tulipa tuossa nyt mieleen että pitäiskös tuohon möllin moottoriin vaihtaa varmuuden varalta tuo moniurahihna ja sen ohjainrullat? Hihnalla ei varmaan kovin hirveesti ajettu mutta rullia tuskin ihan äskeen vaihdettu. Tyhjäkäynnillä hihnan tienoilta kuuluu ihan pieni "sirkutus". :roll:
OM642
Viestit: 3
Liittynyt: 01.4.2015 18:05

Viesti Kirjoittaja OM642 »

Mitenkäs kun on vaihdettu ketju, oli venynyt ja kiristin ulkona. Pelkkä ketju vaihdettiin, mutta nyt on alkanut kylmänä ropisemaan/lopsottamaan taas. Johtuuko kiristimestä? Mäntä ei kovin ulkona.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

W212 350 CDI ei, niin kauheesti menny ja lämmönvaihtimen tiivisteet vuotaa huolella.
Rinkula tiivisteet vaihtaneet väriä, mitkä tuli nyt Saksasta, punasesta purppuraan.
Jotain muutosta ilmeisesti tehty, koska noilla väreillä on ongelma tapauksissa
merkitystä. Paranneltu versio yleensä eri värinen kuin eka yritys :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Arde
Viestit: 82
Liittynyt: 04.2.2007 6:37

Viesti Kirjoittaja Arde »

Johan tuo ois aikakin vaihtaa materiaalia tiivisteeseen. Tuskin nuita kukaan jaksaa tuon tuostaan vaihdella. Kuitenkin jonkin verran purkamista tiedossa. 😥
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Johan noitten rinkuloiden väri ja materiaali on aikaa sitten vaihdettu...
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
OM642
Viestit: 3
Liittynyt: 01.4.2015 18:05

Viesti Kirjoittaja OM642 »

OM642 kirjoitti:Mitenkäs kun on vaihdettu ketju, oli venynyt ja kiristin ulkona. Pelkkä ketju vaihdettiin, mutta nyt on alkanut kylmänä ropisemaan/lopsottamaan taas. Johtuuko kiristimestä? Mäntä ei kovin ulkona.
Onko siinä kiristimen vaihdossa mitään ihmeellistä? Vanha pois ja uusi tilalle?
Mikko>
Viestit: 100
Liittynyt: 11.6.2007 0:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko> »

Missähän tuo ketju kannattaisi tampereella tai lähistöllä vaihdattaa?
Suosituksia?
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mikko> kirjoitti:Missähän tuo ketju kannattaisi tampereella tai lähistöllä vaihdattaa?
Suosituksia?
MALLIAUTO OY :pappa:
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

Viesti Kirjoittaja skibe »

mitenkäs tämän moottorin turbo ja sen ahtopaineensäädin?
onko näissä eroja?

kun olen kuullut ja lukenut ettei tätä säädintä saa ostettua erikseen.
ebayta kun selaa niin säätimiä löytyy.

http://www.ebay.de/itm/Turbolader-Steue ... 3ce8b69a82
tämänkin linkin takaa kerrotaan tiettyihin malleihin passaavan.
jos omaa tötteröä miettii nii säädin passaa w164 320cdi.. miksei kävisi 280cdi?
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Kuva

Vasen purkki c220cdi ja oikea w211 280cdi. Nuo alumiinissa olevat numerot pitää olla myös oikein vaikka aivojen numero täsmääkin.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

Viesti Kirjoittaja skibe »

tarkoitin näiden v6:n turbojen säätimien eroavaisuuksia

kun tuota ebayn tarjontaa tutkii nii tietty säädin sopii
esim
w211 280cdi ja 320cdi
w164 320cdi
W251 280cdi ja 320cdi
jne.

miksi tuo w164 280cdi puuttuu? eli meikäläisen kottero
mikä tuossa on erilaista?
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

skibe kirjoitti:tarkoitin näiden v6:n turbojen säätimien eroavaisuuksia

kun tuota ebayn tarjontaa tutkii nii tietty säädin sopii
esim
w211 280cdi ja 320cdi
w164 320cdi
W251 280cdi ja 320cdi
jne.

miksi tuo w164 280cdi puuttuu? eli meikäläisen kottero
mikä tuossa on erilaista?
ei siinä mitään erilaista oo
280 on vaan harvinainen niin ei ole listattu
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
OM642
Viestit: 3
Liittynyt: 01.4.2015 18:05

Viesti Kirjoittaja OM642 »

Huomenna ois tarkoitus vaihtaa kiristin. Onko siihen joku momenttk olemassa vai ranne momentilla?
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

nyt se melkeen rävähti

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mB0bEjcG6OQ[/youtube]
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Transitmies vain soimaan! :D
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Aki P kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti:Ooppelin (B-Omega) kutosvinkkeliin saa tehä samaa remonttia.
Eli vanha laki on voimassa: "kaikista autoista tulee ooppeleita ku aikansa ajaa.

Tuli muuten mieleen että kun täältä netistä imuroidaan kaikki tieto ja sitten ihmetellään miten paskoja nämä on kuten CDI koneet yleisesti silloin ku kaikki ajo korkeintaan 124:lla kymmenisen vuotta sitten ja cdi oli outo lintu, eikä sillä tehny mitään. Nyt on kaikki naama nojessa kaikin mahdollisin kotikonstein katkomassa hehkuja ja repimässä suuttimia ylös eikä se ole mikään ongelma.

Eli tämäkin on vain suht harvoin sattuva yksittäistapaus kuten muutkin ylempänä mainitut vaivat. Näitä 642 koneita kun on jokunen valmistettu ja myyty. Mutta on hyvä tietää näistä ominaisuuksista.
Itse itseäni lainaten. Kolmisen vuotta sitten tämä oli kauheaa ja hirveää ja kaikkea siltä väliltä.
Nyt kun 642:t ovat vanhentuneet ja toimintamallit vakioituneet+ tietotaito lisinyt niin alkaa tuntumaan "viimeiseltä kunnon moottorilta" tämä :lol:

Kohta haukutaan ja on jo haukuttu 651:t pystyyn kuin pahasia ovat. Muutamassa alkupään vehkeessä on ketju katkennu ja alakertoja leiponu jumiin yms..
Kaverille -12 mallin w212 johon pyörähti juuri 500tkm tauluun. Nyt pitäis jo eka alapallo vaihtaa alustan puolesta :idiot: Veho vaihto vesipumpun takuuseen 480tkm kohdalla ja tarkastivat jakoketjun/ kiristimen :roll:
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Aki P kirjoitti:
Kohta haukutaan ja on jo haukuttu 651:t pystyyn kuin pahasia ovat. Muutamassa alkupään vehkeessä on ketju katkennu ja alakertoja leiponu jumiin yms..
Kaverille -12 mallin w212 johon pyörähti juuri 500tkm tauluun. Nyt pitäis jo eka alapallo vaihtaa alustan puolesta :idiot: Veho vaihto vesipumpun takuuseen 480tkm kohdalla ja tarkastivat jakoketjun/ kiristimen :roll:
Kyllä ne on paskoja nuo 651:set tuossa oli yks bussi sprintteri eikä kestäny kun 700tkm moottori. On sitte toinen pakettimallikin jolla menty 1 000 000km ja kyllä seki kohta hajuaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole oikein heikkoja perusmoottorin osalta olleet pitkään aikaan mersut :wink:
OM642 on omat pikku murheet, samoin OM651, vaan ne on usein sellaisia juttuja että ei kilometrit vaikuta.
Vika tulee kunon tullakseen mutta kilometrejä kertyy tarvittaessa vaikka kuinka mahdottomasti ilman että mikään paikka hajoaisi perusteellisesti. Ei kansivaivoja, ei kannentiivistevaivoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
APL
Viestit: 58
Liittynyt: 26.2.2011 2:05
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja APL »

Aika yksilöllistä on tämän koneen isohkoon purku-urakointiin johdattelevat lauhdutinvuodotkin. Omassani, hieman päälle varttimillin menneessä, ei ollut vuotanut lainkaan. Mikä sitten syynä huono onnisempien kohdalla, beats me.

Sitä en huomannut aiemmin topikkeja selatessani, että onko joku avannut jakopään ja ketjun venymän saloja. Tarkoitan, että säätyykö ennakko sähkömekaanisesti tiettyyn rajaan saakka vai kuinka paljon ketju saa venähtää ennen käyntiä huonontavia vaikutteita?
NesteMy Best or Nothing
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ainakin yhdessä noin 2,5cm venyneessä ketjussa heitti ennakot pari kymmentä astetta. Kävi liiankin "pehmeästi" sitten kun ketjun romina rauhottui startissa.

Vuodot ovat todella yksilökohtaisia. Osalla ajetaan yli 500tkm kevyesti eikä mitään ongelmaa ja toiset alkaa vuotamaan reilussa 200tkm:ssa. Eipä noita niin tarkkaa taulukkoa ole tehty
Avatar
APL
Viestit: 58
Liittynyt: 26.2.2011 2:05
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja APL »

Moi, eli onko tuossa ruiskuennakkoa korjaavaa säätöä vai onko pienikin venymä = väärä syöttöaika / vellikello :roll: :D
NesteMy Best or Nothing
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

APL kirjoitti:Moi, eli onko tuossa ruiskuennakkoa korjaavaa säätöä vai onko pienikin venymä = väärä syöttöaika / vellikello :roll: :D
En noista moottoreista mitään tiedä mutta sen kuitenkin että ruiskutus on sähköisesti ohjattu ja ajoitus tulee CPS-anturilta. Eli ruiskutuksen ajoitukseen ketju ei vaikuta kuten ehkä joillakin vanhoilla mekaanisilla pumpuilla mutta ei kai venttiilien ajoituksetkaan ihan kauheasti saa olla pielessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”