Toyota HJ61

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Toyota HJ61

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jälleen tuli ostettua auto suunnilleen pussi päässä ja lisäksi vielä silmät kiinni, eli kyseisen yksilön olen nähnyt kerran viime vuonna vähän kauempaa ja rekisterinumerolla selvisi kaupanteon jälkeen että auto on malliltaan HJ61.
Vuosimalli -87, pyöreillä valoilla, ja tietysti 4,0 turbodiesel.

Epäilen että hitsaamaan joutuu jotain, mutta aiemmin on korjailtu tarpeen mukaan ihan huolellisesti joten ei pitäisi olla mikään koko kesän projekti.
Moottori- ja vaihteistoremontin jälkeen on ajettu noin 100tkm ja ne kilometrit on ajanut minulle hyvinkin tuttu mies, siitä into ostaa auto näkemättä kun tarjottiin. Enkä ole nähnyt vieläkään, edes kuvia :lol:

Asiaan :idea:

Kokemuksia saa ja pitää kertoa;
Heikkoja kohtia ?
Millaiset lukot ?
Kulutus ? odotuksena 10-12 ...
Hyvä ja huonoja puolia ?

Muuta ?
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Pumppu, suutimet pasille ja 33 pyörät sekä kylki pakoputket. Ilman vaimentimia niin tulee hyvä. Putkista tulee mun makuun just oikee melu, ja ääni eli hillitty. Kaverilla oli tollanen
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Vaihda '96 Ooppel Astraan tai S202 200CDI:hin ja sopivaan tukkuun käteistä? 8)
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Kokemukset armeija ajoilta jolloin tuollaisella ajoin ehkä noin 8-10tkm.
Muistikuvat 26 vuoden takaa.

Hyvä auto pitkillä matkoilla, kouvola-hki väliä tuli rampattua melkoisesti.
Kevyen tuntuinen ajettava, ohjaus ja hallintalaitteet.
Lukoista ei muistikuvaa...ei tarvinnut koskaan ja koulutuksen aikaiset muistikuvat surkeat.
Maantiellä 90 nopeudella kulutus oli aika tarkkaan kymppi.
Kohtuu hiljainen.
Ei raketti mutta vauhtiin päästynä kohtuullinen.
Huonot valot.
Ajoasento formulamainen, = penkin ja lattian väli pieni.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Olen ajanut metsäautotiellä ja maastourilla tuollaisella laitoksella puolen päivän mittaisen kierroksen. Pitkänä miehenä tuntemukset oli, että olipa puuduttava kokemus, sillä kuskin paikka on minun raajoille ahtaanpuoleinen.

Lisäksi kyseisen yksilön lehtijouset oli kuoleentuneet, joten jousitusmukavuus oli olematon röykkyisillä maastourilla.

Luotettava peli muuten; uutena ultraluotettava kampe, käytettynä vaatii ylläpitohuoltoa ja huolenpitoa kuten kaikki muutkin ikääntyneet työjuhdat.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla oli tuollanen hj61 -90 tuossa toissatalvena - viimekesänä.

Menee kesäkelissä takavedolla varsin pienellä kulutuksella. Ei ole vaikea päästä alle 10l/100km, nimenomaan 61:llä jossa on suoraruisku kone.

Kardaanien ristikot ja liu'ut tarkistuksen alle. Samoin perien pinion akseleiden laakereiden välykset.

Runko voi olla ihan loppu taka-akselin takapuolelta.
Samoin tankin löpöputket, jolloin vetelee ilmaa polttoaineen sekaan.

5v-lootalla varsin leppoisa kampe ajella vaikka pitempiäkin reissuja kun ei kiirehdi. On kyllä ihan hyvä ajella vaikka reipasta satastakin.

Mekaaniset lukothan noissa akseleissa on. Käyttövivut kuskinpenkin oikealla puolella. Käytönpuutteesta voi olla vaijerit jumissa.

Onkohan koneremonttia tehty? Männänrengasurat väljistyy ja katkoo renkaat.
EDIT: olihan siihen remppaa tehtykkin.

Kuva

Matalahan tuo mulla oli. Jouset kuoleentuneet pahasti.
Kuvassa 33/12.5/15 renkaat.
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Miten mulla on sellainen kuva että ainakin omat kokemukset on vapari 4L koneisesta....-87 mallista.

:roll:

.
E: muisti tepostelee....sen on täytynyt olla -85 tai -86 koska oli pyöreät lamput...kantikkaat valot taisi tulla -87 ?
Viimeksi muokannut todellauupunut, 11.1.2013 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vaparikoneinen HJ on malliltaan HJ60
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Lukot oliko lie aina ja vakiona 61:ssä, jos ei niin mekaaniset vaijerilla on kuitenkin alkuperäissysteemi. Jos siinä ei niitä ole, niin kiinalainen(?) airlocker eteen ja aussie/ spartan taakse, tulee hyvä. Maasturia siitä ei oikeen helpolla saa, iso nelivetofarkku korkealla maavaralla kun vaan on. :wink:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Mahtivehe, mie oon kade ny 8)

Hitsaamaan varmaan tarvii oppia ja kato ettei tipu öljyt laatikosta jakiksen kautta ulos tai tee "hullunkierto" (stefa vuotaa lootan öljyt jakikseen, pohjapropusta letku täyttöproppuun ja tasaa itsensä)..

Paukkaako edestä nivelet, vaiha ennenku särkee muutakin :!:

Kulutus turbolla 13-15, turboton litran pari enee jos yrittää satasta ajella.

Vitonen särkyy, kohiseeko laatikko ? Jos kohisee mutta pitää pykälät vielä on toivoa. :!:

Takaiskarien väliputki lahoaa, voi korvata suoralla kuten mie kerran tuunasin
Kuva

Minoon joskus hitsannu hoijakoita silleen "reilusti :happy:

Kuviakin löytyy jos niitä halutaan :idea:

Edit: ai niin, muista ajaa ensimmäiset ajot sitten joku ohut kenkä jalassa.. Voi tulla tuolla turbokoneella vähä nykkivää menoa jos on tottunu jousikaasuihin :happy:
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

61:sen kaasun herkkyys on haukuttu aikoinaan TM:n testissäkin :lol:

Sillä saa tosiaan helposti aikaan vanhan tutun "bonanza" ilmiön
Homer
Viestit: 23
Liittynyt: 12.9.2012 20:14

Viesti Kirjoittaja Homer »

Mika.T kirjoitti:61:sen kaasun herkkyys on haukuttu aikoinaan TM:n testissäkin :lol:
Sen kanssa tottuu elämään aika nopeasti ja hetken päästä koko asiaa ei edes huomaa. Kaasuun voi toki hommata jäykemmät jouset tai ainakin katsoa että ne molemmat on paikallaan.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tulee harvinaisen mielenkiintoisia savu efektejä putkesta kun ne palautusjouset katkeaa. :shock:
Pikkusen meinas tulla kiire saaha kone sammuksiin. :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Täältähän löytyi nopeasti käyttäjien kokemuksia, eikun lisää vaan :idea:
Mika kirjoitti:Onkohan koneremonttia tehty? Männänrengasurat väljistyy ja katkoo renkaat.
EDIT: olihan siihen remppaa tehtykkin.
Tosiaan joo, tuolla on ollut kilsoja jotain 500000 koneremontin aikaan ja nyt 600000.
Lerssinen kirjoitti:Vitonen särkyy, kohiseeko laatikko ? Jos kohisee mutta pitää pykälät vielä on toivoa.
Laatikkokin on remontoitu samaan aikaan. Jotain on ilmeisesti mennyt hieman pieleen koska myyjä kertoi että pitkässä alamäessä viitonen lähtee joskus pois päältä, ja tämä oire on ollut koko ajan samanlainen remontin jälkeen eli 100tkm matkan.
(myyjä on tosiaan tuttu ja läpeensä rehellinen eli tuo pitää paikkansa)

Minähän ostin aikoinaan samalta mieheltä pitkän Patrolin (3,3TD) ja hänellä oli jo silloin tämä HJ.
Lyhyt vertailu autojen ominaisuuksista hänen mukaansa: Patrol parempi tiellä, HJ maastossa.
Patikan ongelma automaattiset napalukot. No, ongelmia on jokaisessa 25-vuotiaassa maasturissa jossain määrin :lol: paitsi susukissa
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Patikan ongelma tosiaan on napalukot,mutta ne korjaantuu MIG liimalla =D
Avatar
lystis
Perämoottorin Kauhu
Viestit: 1796
Liittynyt: 19.4.2008 21:17
Paikkakunta: Invala

Viesti Kirjoittaja lystis »

Sen seittemänsataa kertaa tuli aikonaa oltua juoppokuskina invala-hjärvi-reisperä-lesti-invala reitillä tuommosella 6tiiseli ja turpolla.
Palijo mahtu porukkaa koppii ja aina ajettii nii lujaa ku se kuluki (145km/h eikä yhtää enempää), ison auto hyvä puoli oli että se isompikaa kööri (yleesä 8-10 henk.) joka jorasi sielä sisustassa ei vaikuttanu ajo-ominaisuuksii suuntaa eikä toisee.
Yllättävän hyvä ajaa oli tiellä verrattuna bj40 (ylioppilas malli) jonka ajo-ominaisuudet oli ku ostoskärryissä.
Maastossa en muista että ois tarvinu koskaa ajaa.
----------------------------------------------------------
Otsa auki, silmä musta, syli täynnä oksennusta. Ahaa, taidan aavistaa, tää taitaa olla krapulaa.

- Mikä voimassa voitetaan, se älyssä hävitään.
aadolf
Viestit: 585
Liittynyt: 28.11.2010 12:13

Viesti Kirjoittaja aadolf »

Minullakin on HJ 61, tällähaavaa pois liikenteestä lähinnä harraste/hupikäytössä. 33" pallot muuten vakio mutta hyvä se on etenemään ja menee kyllä hyvin vetelässäkin lukkokelnsa ansiosta! Voi sanoa oikein ääneen että hoijjakka on maasturi! Monelta ns maasturilta meno loppuu kun joku pyörä jää tyhjänpäälle......
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Näissä isoissa Landcruisereissa (HJ/HDJ) on vaan se ongelma "offroadissa" että ne painaa niin helevetisti.

Saa olla järkyttävän kokoiset pallot alla että menee sinne missä tuollaisella pikku susukilla käy normi kesärengastuksella. :D

HJ:n pelkkä tekniikka (moottori/vaihteistot/akselit) painaa melkein saman mitä tuollainen pikku susukin omapaino on. :lol:
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

todellauupunut kirjoitti:Miten mulla on sellainen kuva että ainakin omat kokemukset on vapari 4L koneisesta....-87 mallista.

:roll:

.
E: muisti tepostelee....sen on täytynyt olla -85 tai -86 koska oli pyöreät lamput...kantikkaat valot taisi tulla -87 ?
Intin autot taisi kaikki olla vapareita, joten hieman nuhaisempi varmasti, kuin tuo turbollinen.


Riippuen maastosta, mutta jos tuollaista puun kiertoa ja kivien ylittelyä, niin kyllähän ovet on sisällä ja helmat solmussa.. Miehekästähän sillä on vetää ja näyttävää, mutta noin pitkän päälle ehkä hiukka kyseenalaista.

Jos taasen traktroriuraa ja metsäteitä ajelee, niin varmasti hyvä vehe.

Hitsaaminen on vaan kivaa tai sitten on väärä auto :lol:
W124 500E
W903 316cdi
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Tuossa tulikin paljon tuttua juttua kavereilta. Itse ajelin joka päiväistä ajelua ensin vm 81 60:sellä noin 10v ja 2000kg asuntovaunua vedeltiin pitkin suomea lomareissuilla, no sitten noita on ollut muutama ja yksi 61 myös . Kulutus kaikilla sekalaisessa ajossa 11 litraa ja vaunulla 14- 16 . Noi ovay olleet sellaista 400tkm ajettuja . Yhtena hauskana vinkkina maasturimattila heitti, että laitappa samalla männän renkaat uudet, niin kulutus laskee litralla ja niin teki tuolla ekalla 60;llä . Meillä mahtui kahdet lasten vaunut taakse, mahtava juttu kolme lapsiselle perheelle, jossa kakarat ihan perä kanaa. Todella mahtava auto, ei mitään oikeastaan haukkumista , sekin ruostuu kuten kaikki, mutta ei minulla oikeastaan ole koskaan mikään silleen hajonut, paitse mitä porukat edelleä kertoneet. Ihan ykkös autoja mitä minulla koskaan ollut :D , no toki tuo leikkikalu 560 SEL hieman toinen juttu. Uusiin verrattuna työkaluhan se on mutta kun ei aikoinaan ollut tottunut hienoihin juttuihin ,niin hyvin meni.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

supersepe kirjoitti: Uusiin verrattuna työkaluhan se on.
Kyllä. Varsinainen jyrä verrattuna vaikka pykälää uudempaan HZJ/HDJ:hin
Viimeksi muokannut Mika.T, 12.1.2013 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Nuo Lantikathan ovat OIKEITA maastureita. Mitä nämä nyky citymaasturit ei ole.

Maasturithan on siitä mukavia että harkitsemattomalla käytöllä, niillä pääsee kauema tieltä kun normaali autoilla. Mutta niillä ei pääse pois kun tällä ehkä vielä pääseekin :)
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Kimmo Koo kirjoitti:Nuo Lantikathan ovat OIKEITA maastureita. Mitä nämä nyky citymaasturit ei ole.
Lantikka=Land Rover, mutta oikea maastoauto sekin :D
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Mika.T kirjoitti:
supersepe kirjoitti: Uusiin verrattuna työkaluhan se oni.
Kyllä. Varsinainen jyrä verrattuna vaikka pykälää uudempaan HZJ/HDJ:hin
Tarina kertoo eräästä täkäläisestä metsäteknikosta joka ajeli ensin BJ:llä 400000km kunnes vaihtoi henkilöautomaisempaan HJ60:een ja ajeli sillä lähes 600000km kunnes jäi eläkkeelle ja osti Mazdan. Sekään ei kuulemma ollut oikea henkilöauto.. :)
Hyvä ja huonoja puolia ?
Verot ja kulutus kuorma-autoluokkaa... Oikeastaan mihinkään hommaan ei hirveen hyvä mutta aika perusvarma sinänsä ja vetääkin sillä saanee meleko painavaa kärryä.
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Mulla on vanhalla koneella video miten hoijakka ammutaan käyntiin -26 ilman roikkaa :D Kaivan sen joku päivä ja uppaan tuubiin..

(helvetin hyvä käynnistyjä se on !! )
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo suoraruuta kone on kyllä aivan ilmiömäinen käynnistyjä. :shock:

Hehkutulppiakaan siinä ei ole. Ainoastaan imusarja lämmitin. jos sattuu toimimaan.
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Mika.T kirjoitti:Tuo suoraruuta kone on kyllä aivan ilmiömäinen käynnistyjä. :shock:

Hehkutulppiakaan siinä ei ole. Ainoastaan imusarja lämmitin. jos sattuu toimimaan.
Mihinkähän tämä muuten perustuu...?
Ot:na mulla on toi 1117mb 6.0td (ei hehkua ollenkaan) ja se lähtee todella nätisti käyntiin kelillä kuin kelillä, ilman spriitä ja webastoa. Ei mitään kolinoita jne startin jälkeen kuten näissä uudemmissa on sellainen karhea ääni joka tasoittuu minuutissa startin jälkeen.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mika.T kirjoitti: HJ:n pelkkä tekniikka (moottori/vaihteistot/akselit) painaa melkein saman mitä tuollainen pikku susukin omapaino on. :lol:
Yep. Siinä on auto, missä maansiirtokoneen tekniikka ja matkustusmukavuus häkellyttävästi yhdistyvät kinkkupaperista tehtyyn koriin.

Eipä sillä, meillä oli perheautona tuommoinen joskus. Kävi ja kukkui kuulemma jokseenkin kellon lailla, tuolloin tarvittua tilaa sekä vetovoimaa riitti ja painoihin nähden kulki ihan ilmalla eli kympin pintaan vähän joka ajossa.'

E: todella: Land Rover on lantikka, se oli sitä jo silloin kun Toyotalla tehtiin vielä kutomakoneita. Land cruiser on sitten vaan ruiseri tahi muuta mutta ei lantikka.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

todellauupunut kirjoitti: Mihinkähän tämä muuten perustuu...?.
EIkö maar 24V sähköt jo anna vähän lisäruutia pyörittämiseen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Aku P kirjoitti:
todellauupunut kirjoitti: Mihinkähän tämä muuten perustuu...?.
EIkö maar 24V sähköt jo anna vähän lisäruutia pyörittämiseen.
Antaahan se, mutta ei se auta sinänsä siihen, että se dieseli lähtee hyvin tulille ilman hehkutusta.

Mutta se suoraruutta :idea: :!: Apukammiokoneet on niitä, jotka sitä hehkua kipeimmin tarvii.

Se, mikä on toki jännää, että lähtee kovastakin pakkasesta käyntiin ilman hehkuja, samoten 475:n Intikka, Perkinsin suoraruutta, ja käynnistyy, vaikka oon aina ymmärtäny että Perkinsi tarvii lohkoa aina jos on jo palmun alla varjossakin. :happy: (niin, eikä tuossa juuri hehkuja ole, tai kait siinä on, mutta liekö toimii, aina on vaan käännetty avaimesta..)

Commonrail koneetkin lähtee hyvin käyntiin ilman hehkuja, jos akussa on vaan virtaa. Bmw ekana talvena -16, 1 hehku toimi, käynnistyi jos vaan oli virtaa akussa, mutta kävihän se kun intin MaSi ensimmäisen minuutin ja savu oli samaa luokkaa! :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”