Webasto Thermo TOP Evo 5 plus asennus W211 farkkuun

Vastaa Viestiin
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Webasto Thermo TOP Evo 5 plus asennus W211 farkkuun

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Tuli hommattua tuollainen ns tarvike webasto Germaaniasta. Nyt se olisi mekaanisesti siellä paikollaan ja sähköjä ja polttoaine pumppua aletaan kytkemään huomenna.

HENNI moduulia ei vielä ole, joten läppien ja sisäilma tuulettimen ohjausta ei vielä saada tulille. Tarviketorilta sen saa välipäivinä. Meneeköhän tuulettimen moottorille CAN väylä, vai ohjaako lämmönsäätöyksikkö sitä LIN väylällä samoin kuin Bemarissa?

Kaukosäätönä on näytöllinen telestart T100.
Polttoaineputken aion viedä alakautta. Pumpun sähkön hytin kautta. En ole varma onko tässä järkee vai ei.

Toimiikohan nämä iCoudi kuvat oikein mitenkään?

https://www.icloud.com/photostream/fi-f ... dOXmGiz1sC
Viimeksi muokannut HannuS, 27.12.2012 8:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Toimiihan nuo iCloudi kuvat. Ainakun laittaa uuden niin se päivittyy tuonne automaagisesti. Omat kommentit eivät kyllä näy.

Tuossa Webaston asennuksessa auttaa paljon jos laittaa letkut paikolleen ennenkuin ruuvaa sitä kiinni. Saa ne sieltä yläkauttakin, mutta monenlaisia joutsenkauloja ja muutakin konstailuja tarvitaan klemmareiden kirirstyksessä

Tuo Thermo Top Evo 5 on näköjään semmonen webasto että sitä kontrolloidaan oman W-bus väylän kautta. Siinä ei ole semmosta piuhaa johon 12V tuomalla se lähtis päälle. Tarvitaan siis T91 tai T100 ohjausyksikkö. Vasta siihen voi laittaa napin tai ajastimen. Sitten voi kytkeä myös GSM ohjaimen.

Webaston ohjeita on mm täällä. Löytyy autokohtaisia ohjeta ja huolto ohjeita
ftp://webasto-ekb.ru/Heizgerete/
ftp://webasto-ekb.ru/Data/Car/

Nuot kannattaa ottaa hetimmiten talteen jos tarvii. Ei sitä tiedä koskaan kuinka kauan veli venäläinen noita tuolla pitää. Olisko muuten järkee jos MESE.fi:llä olis oma "database" kaikille ohjeille mitä kukin löytää netistä. Siellä ne olis varmassa tallessa. Käyttäjät sais tunkea sinne kaikki hyvät ohjeet. Toiset käyttäjät ne sitten sieltä helposti löytää.

Kuvaa vänkärin jalkatilsta. Tuonne mä tungin sen telestartin ja erillisen sulake /relepurkin. Rele ei tule käyttöön. Vain se 1A sulake telestartteria varten.
Sinne mahtuu varmaan se CAN -HENNI moduulikin jahka sen jaksaa joskus jostakin ostaa. Onko Foorumilla kellään kokeusta miten HENNI moduuli toimii. Hintaa sillä tuntuu olevan ainakin 339 euroa täällä Oulussa... :o

Kuva

Tässä vaiheessa kannattaa jo laittaa letkut irtonaiseen webastoon kiinni

Kuva

Polttoainepumpulle menevä kaapeli on vaikea pujottaa verhoilujen alta ellei sitä pura. Vihreä muoviosa sivuun ja jollakin piikillä lukitus sisään ja veto kaapelista niin lähteehän se. Sitten kun on päästy tankille niin liitin murikka takasin piuhan päähän.
Kuva

Telestartterin asettaminen kaukokäyttömoodiin pois nappi startti moodista on konstikasta. Sulake irti odotus 5s, sulake kiinni. odota 2s mutta vähemmän kuin 6. Yksi painallus napista. (Yhdistää harmaan ja punaisen johdon) tai sitten 2. Sitten kolmas kuittaus jossakin 10 s kohdalla. Jotenkin se viimein vahingossa kait meni siihen kaukosäätö moodiin. :o
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Nyt tilasin TEC modulin Moskovasta ohjaamaan CAN väylän kautta puhaltimet päälle ja läpätt auki. Moduli toimii loistavasti. Lämmönsäätöyksikön näyttöön tuli liekkilämmityksen kuva. Ja kiertovesipumppu meni päälle. Puhalin jää myös muutamaksi minuutiksi päälle sen jälkeen kun webasto on sammunut joten kaikki "jälki lämpö" tulee kabiiniin.

Olin käytänyt mersun omaa kiertovesipumppua siten että joko webasto tai mersun järjestelmä syöttää sinne virtaa diodien läpi.

Homma toimi hyvin niin kauan kunnes otin tämän sisäilman puhallus systeemin käyttöön. Nyt webasto ei suostunutkaan enään käynnistymään. :shock:

Sen aiheutti se seikka että tuo webasto tarkistaa kiertovesipumpulle menemää virtaa. Nyt kun myös auto alkaa syöttämään sinne samalle pumpulle virtaa, niin sitä ei enään menekään webaston puolelta niin paljoa kuin pitäisi vaan Webasto luulee että kiertovesipumpun virtapiirissä on katsos ja pumppu ei sen mielestä pyöri. Siitä aiheutuu ennen pitlkää vikatila mistä webasto ei selviä ellei sitä laita johdon nokkaan. Webastolle löytyy kuitenkin hyvä softa jolla pääsee siihen kiinni ja hälytykset pystyy kuittaamaan.

Pisteet meni Webastolle. Hyvän autokäyttöön tarkoitetun laitteen tunnistaa minun mielestä siitä että kontrollisofta löytyy toimittajan sivulta.

Softa löytyy tuolta samoista ru linkeistä kuin ohjeetkin. Se on vähän huono juttu mutta näin internetin aikana tuon asian kanssa tulee toimeen.:D
Vähän se ohjelma mulla pätki mutta luulen että se johtuu siitä että menin sinne kiinni siten, että myös telestartteri T100 oli yhtäaikaa samassa väylässä. Helpompi sieltä hytistä oli kytkeä W-bus väylään kuin sieltä konepellin alta olevaan katkaisupiste liittimeen

Nyt joudun käyttämään TEC moduulin ohjaamaa kiertovesipumppua. Se toimii hyvin. Webasto syöttää pumpulle tarkoitetun virtansa 30 Ohmin tehovastukseen ( 5W tehonkesto) ja luulee kaiken olevan hyvin.


Jos joku muukin haluaa noita TEC moduleja niin voin niitä tilata ja auttaa asennuksessa. Varmaan saa toimiin Eberissä ja muissakin systeemeissä.
Se tarvii lämmittimeltä vain päälle /pois tiedon yhdestä on/off 12V jännitteisestä karvasta.

http://canbus-alarm.com/?mode=product&p ... =252004401
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Sorbus
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2010 19:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

Terve,

Autona: S211 280CDI 4MATIC 2007.

Mulle kulkeutu samanlainen Thermotop evo 5 diesel malli ja harkinnu sen asentamista autoon. Ajatuksena olisi hommata tuohon vielä kännykkä ohjaus, jollain thermocall tapaisella systeemillä.
Tuo moottorin puolen lämmitys kyllä onnistuu toteuttaa helpostikkin, mutta miten tuo kabiinin puoli? Tuossa mun evo paketissa tuli mukana myös 1kpl IPCU relekkin, mutta tekeekö sillä mersussa mitään?
Jotenkin pitäisi saada puhallin systeemi heräämään kabiinin puolella. Miten sen toteuttaisi kyseisellä kokoonpanolla?
S211 280CDI 4MATIC 2007
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Laita ennemmin remuc ku webaston oma gsm ohjain. Itellä on remuc ja toimii moitteetta, toimii datapaketilla. Näin käyttökulut 3-4€/kk.

Ipcu releellä 211:ssa saa puhaltimen pyöriin..
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Sorbus
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2010 19:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

Moro,

Kattelin tuohon omaan myös tota remucia. sillä ilmeisesti voi siis korvata tuon webaston omat ohjaukset? Mites nuo puhaltimen ohjaukset siinä toteutettu?

Katselin myös tuota vaihtoehtoa toimisiko tuo tässä tapauksessa:
http://canbus-alarm.com/?mode=product&p ... =931078806

Tuolla vois ohjata suoraan ilmeisesti myös puhaltimia kännykän perästä?
Itselle riittäisi hyvin tuo kännykkä ohjaus, jolla voisi samalla vaikka käynnistää noi puhaltimet.
S211 280CDI 4MATIC 2007
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Eipä se puhallin niin nopiaan pyöri, että kerkiäis kesällä jäähyttää.

Remuc:in saa myös can-väylään kytkettyä. Itellä kytketty niin, että remuc antaa telestartille 12 voltin jännitteen ja telestart muuttaa sen can väylään. Remuc on kytketty telestartin napin kanssa rinnan.
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 sähkö”