mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

Turbon hukkaportti jumittanut auki

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo -> W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo moottori
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
veppe
Mekka-master



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 1720
Paikkakunta: Tikkakoski

 LähetäLähetetty: 17.12.2012 3:21    Viestin aihe: Turbon hukkaportti jumittanut auki Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mersu vieläkin pajalla. Käyttöautolla pariin kertaan vasta ehtineet auton ottaa sisään, sitten taas ulos lumisateeseen Evil or Very Mad Keräävät sen 30 cm ensin lunta päälle ja sitten taas sisään...

Eli saivat ekan kerran auton sisään viime maanantaina (eli odotti reilun viikon ensin ulkona). Vikapa ei sitten ollutkaan noissa jo vaihdetuissa suuttimissa tai niiden koodauksessa, vaan turbossa! Hukkaportti jumittunut auki. Tarjosivat ensin uutta turboa (3600€ pelkkä osa), johon tuo minulle auton myynyt liike ei (yllättäen Rolling Eyes ) ollut suostuvainen, vaan halusivat ensin kokeilla, josko lähtis vetristelemällä toimimaan Rolling Eyes No, taas odoteltiin muutama lumisateinen päivä, ja pääsivät ottamaan turboa auki torstaina/perjantaina. Olivat Käyttöautolla alunperin epäilleet, että hukkaportin käyttövivusto olisi jumissa, mutta eipä ollutkaan, vaan itse hukkaportti jumittunut auki. (miten lie mahdollista?)

Sen verran harvinainen vika, että päättivät laittaa tehtaalle kyselyn, josko tuo menisi takuuseen (toukokuussa tehdastakuut umpeutuneet). Ei noille kilometreille Käyttöautonkaan mukaan pitäisi olla vielä turbossa ongelmia. Toivotaan parasta, pelätään pahinta. Rolling Eyes Siis liikehän tuon kuntoon laittaa, mutta jos eivät halua uutta turboa laitattaa, niin sitten kai lähtee turbokorjaamolle hukkaportin kunnostukseen, tms. Ja sitten meneekin taas aikaa muutama viikko äkkiä lisää Shocked

Tarkemmin turbon anatomiaan tutustumatta kuulostaa äkkiseltään harvinaiselta vialta. Onko tällaisia muilla tapahtunut?

Olenhan tuon tosiaan jo kohta 3 viikkoa omistanut, ajanutkin ehdin sen 30 km ekana iltana/seuraavana aamuna, ennen pajalle joutumista, että sellaista Mersun omistamisen ihanuutta tällä kertaa Mad No, olen sentään saanut liikkeestä sijaisautoja, joita sopivasti käyn vaihtamassa toiseen, kun edellisestä tankki tyhjenee Laughing
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
CDI203
Mesen Bill Gibbons

Itämaan tietäjä


Liittynyt: 04 Kes 2008
Viestejä: 3865
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

 LähetäLähetetty: 17.12.2012 10:06    Viestin aihe: Re: Turbon hukkaportti jumittanut auki Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

veppe kirjoitti:
Mersu vieläkin pajalla. Käyttöautolla pariin kertaan vasta ehtineet auton ottaa sisään, sitten taas ulos lumisateeseen Evil or Very Mad Keräävät sen 30 cm ensin lunta päälle ja sitten taas sisään...

Eli saivat ekan kerran auton sisään viime maanantaina (eli odotti reilun viikon ensin ulkona). Vikapa ei sitten ollutkaan noissa jo vaihdetuissa suuttimissa tai niiden koodauksessa, vaan turbossa! Hukkaportti jumittunut auki. Tarjosivat ensin uutta turboa (3600€ pelkkä osa), johon tuo minulle auton myynyt liike ei (yllättäen Rolling Eyes ) ollut suostuvainen, vaan halusivat ensin kokeilla, josko lähtis vetristelemällä toimimaan Rolling Eyes No, taas odoteltiin muutama lumisateinen päivä, ja pääsivät ottamaan turboa auki torstaina/perjantaina. Olivat Käyttöautolla alunperin epäilleet, että hukkaportin käyttövivusto olisi jumissa, mutta eipä ollutkaan, vaan itse hukkaportti jumittunut auki. (miten lie mahdollista?)

Sen verran harvinainen vika, että päättivät laittaa tehtaalle kyselyn, josko tuo menisi takuuseen (toukokuussa tehdastakuut umpeutuneet). Ei noille kilometreille Käyttöautonkaan mukaan pitäisi olla vielä turbossa ongelmia. Toivotaan parasta, pelätään pahinta. Rolling Eyes Siis liikehän tuon kuntoon laittaa, mutta jos eivät halua uutta turboa laitattaa, niin sitten kai lähtee turbokorjaamolle hukkaportin kunnostukseen, tms. Ja sitten meneekin taas aikaa muutama viikko äkkiä lisää Shocked

Tarkemmin turbon anatomiaan tutustumatta kuulostaa äkkiseltään harvinaiselta vialta. Onko tällaisia muilla tapahtunut?

Olenhan tuon tosiaan jo kohta 3 viikkoa omistanut, ajanutkin ehdin sen 30 km ekana iltana/seuraavana aamuna, ennen pajalle joutumista, että sellaista Mersun omistamisen ihanuutta tällä kertaa Mad No, olen sentään saanut liikkeestä sijaisautoja, joita sopivasti käyn vaihtamassa toiseen, kun edellisestä tankki tyhjenee Laughing


Siis mikäs kone siinä on jos on hukkaportilinen turbo? eikä muttuva siipinen?
_________________
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 Wink
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
markoala
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 18 Tam 2007
Viestejä: 1172
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

 LähetäLähetetty: 17.12.2012 18:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

http://www.osasuora.fi/product_details.php?p=1060

Ilmeisesti tuo kaksoisahdettu 250cdi.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pepi



Liittynyt: 22 Lok 2010
Viestejä: 258

 LähetäLähetetty: 17.12.2012 20:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Onko auton jokainen määräaikaishuolto tehty valtuutetussa liikkeessä? Jos on niin ns. Goodwill voi olla mahollinen tai osa siitä.

Paljonko autolla on rullattu?
_________________
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veppe
Mekka-master



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 1720
Paikkakunta: Tikkakoski

 LähetäLähetetty: 19.12.2012 1:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

markoala kirjoitti:
http://www.osasuora.fi/product_details.php?p=1060

Ilmeisesti tuo kaksoisahdettu 250cdi.

No yllättäin marmoritiskillä on turbolle "hiukan" eri hinta Laughing Vaan tuo lie jonkin sortin käytetty/kunnostettu turbo, mitä osasuora myypi Rolling Eyes

Juu, allekirjoituksen 250 CDI on kyseessä.

pepi kirjoitti:

Onko auton jokainen määräaikaishuolto tehty valtuutetussa liikkeessä? Jos on niin ns. Goodwill voi olla mahollinen tai osa siitä.

Paljonko autolla on rullattu?

Saksassa tehty valtuutetuissa liikkeissä. Huoltohistoria on OK, ja tosiaan pyysivät tehtaalta "lausuntoa". 155tkm ajettu. Toivottavasti menee Goodwillinä... Tai no, mulle sen ei niin väliä, kun myyjäliike sen maksaa kuntoon, mutta olishan se jokaiselle osapuolelle helpoin ratkaisu Rolling Eyes Ärsyttää vaan kun se käy Käyttöautolla 2 tuntia sisällä ja taas viikon pihalla Evil or Very Mad
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lucky-Dog
Ylläpitäjä



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 7701
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

 LähetäLähetetty: 19.12.2012 10:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Garretilta ei saa tehdaskunnostettuja turboja, vain tehdas uusia !
Joka muuta väittää puhu ***kaa Laughing

Ihan pikkuvinkkinä vain jos jossain saitilla, niin annetaan ymmärtää Wink
_________________
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AM
Mr.Tuning



Liittynyt: 01 Lok 2005
Viestejä: 5928
Paikkakunta: Keski-Suomi

 LähetäLähetetty: 19.12.2012 10:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

No eipä tuossa linkissä Garretista puhutakaan. Voihan se olla kunnostettu vaikkapa makkaraTehtaalla Laughing
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pupetti
saranapuolen kulkija

Mesen münchhausseni


Liittynyt: 20 Hel 2008
Viestejä: 4236
Paikkakunta: Vaasa

 LähetäLähetetty: 19.12.2012 12:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

VOI herranpieksut..ja muut jalkineet, luin otsikosta: TUHON hukkaportti jääny auki Shocked Shocked
_________________
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Lestrange
Tunnollinen



Liittynyt: 17 Hel 2011
Viestejä: 450

 LähetäLähetetty: 19.12.2012 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

pupetti kirjoitti:
VOI herranpieksut..ja muut jalkineet, luin otsikosta: TUHON hukkaportti jääny auki Shocked Shocked


Ja heti alkoi Pupetilla maailmanlopun preppaaminen. Very Happy
_________________
Entiset:
E220Cdi -02
E250TD -95
230TE -89
200D -89
200D -89
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veppe
Mekka-master



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 1720
Paikkakunta: Tikkakoski

 LähetäLähetetty: 20.12.2012 10:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

AM kirjoitti:
No eipä tuossa linkissä Garretista puhutakaan. Voihan se olla kunnostettu vaikkapa makkaraTehtaalla Laughing

Niin no, kun noita ehtoja sitten tarkemmin lukee, niin jostain makkaraTehtaaltahan ne tuleekin Laughing

http://www.osasuora.fi/product_catalog.php?c=323
Koodi:
SUORAAN TEHTAALTA

Tarjoamme laadukkaat kunnostetut turboahtimet suoraan tehtaaltamme Euroopasta. Emme ole sidoksissa turboahtimien alkuperäisvalmistajiin ja näin voimme tarjota kunnostetut turbot kaikissa turbomerkeissä kautta linjan. Kaikki tarjoamamme turboahtimet kunnostetaan vain ensiasennusahtimista.

LAATU

Turbot kunnostetaan joko alkuperäisillä varaosilla tai alkuperäistä vastaavilla Euroopassa valmistetuilla parhailla saatavissa olevilla varaosilla (Melett). Kaikki turboahdinvalmistajat eivät tue turbojen korjauksen jälkimarkkinoita ja tämän johdosta alkuperäisiä varaosia ei ole kaikkiin turboahtimiin saatavilla.

Kaikki turboahtimet kunnostetaan uusimman mittaus-, säätö- ja tasapainotusteknologian laitteistoilla. Turboahtimen mukana seuraa aina todistus tasapainotuksesta.

TAKUU

Annamme kaikille myymillemme turboahtimille alkuperäisvalmistajista riippumattoman turboahtimia kunnostavan tehtaamme meille myöntämän takuun, joka on 12KK ILMAN KILOMETRIRAJOITUSTA. Ahtimen mukana saat takuutodistuksen. Takuuehdot löydät TÄÄLTÄ. Turboahtimen ostajan on tutustuttava takuuehtoihin ja hyväksyttävä ne ennen tuotteen ostamista.


Näyttävät kuitenkin antavan kohtuuhyvän takuun turbolle (tosin lukematta vielä pientä pränttiä takuuehdoista... eli saako tehdä kylmäkäynnistyksiä, tai esim. saako autolla ajaa etuperin lainkaan tuon 12 kk:n aikana tms. Twisted Evil ) Anyway, ei minun suurin murheeni, kunhan vain laittavat kuntoon tuon romun. Rolling Eyes
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lucky-Dog
Ylläpitäjä



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 7701
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

 LähetäLähetetty: 20.12.2012 15:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

En nyt muista oliko se tämä myyjä joka sai harhaanjohtavasta mainonnasta pikkusen ukaasin markkinatuomioistumelta tms. Cool
_________________
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
markoala
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 18 Tam 2007
Viestejä: 1172
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

 LähetäLähetetty: 20.12.2012 17:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Turbotukku, professional motors lisäksi ainakin myy ja jälkimmäinen itse korjaa vnt ahtimia. Myös Garretteja. Tuon mottorin ahtimethan ei taida olla Garretin vaan borg&warner muistaakseni.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
XUX63
Ylläpitäjä



Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 9734
Paikkakunta: 90560

 LähetäLähetetty: 20.12.2012 18:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Lucky-Dog kirjoitti:
En nyt muista oliko se tämä myyjä joka sai harhaanjohtavasta mainonnasta pikkusen ukaasin markkinatuomioistumelta tms. Cool

Ei oo tainnut ehtiä kun verkkokauppa ollut vasta syyskuusta saakka pystyssä Wink
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
xr
ohjelmoija

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 04 Jou 2005
Viestejä: 1833
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

 LähetäLähetetty: 20.12.2012 19:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

tuolta on tullu viimmeksi tilattua ahdin ja taitaa olla niin jatkossakin
http://www.ebay.co.uk/sch/Turb.....sn=nerings
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lucky-Dog
Ylläpitäjä



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 7701
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

 LähetäLähetetty: 20.12.2012 19:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tuossa aiheesta Arrow http://www.oikeus.fi/markkinaoikeus/60209.htm

Tästä tuli ihan kirjekkin päätöksestä ja siinä oli mainittu myöskin tuo tuomion saanut myyjä Cool
_________________
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
markoala
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 18 Tam 2007
Viestejä: 1172
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

 LähetäLähetetty: 20.12.2012 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tuomio ei ole lainvoimainen lukee lopussa. Markkinointi ehkäpä sopimatonta mutta kuluttajaa kiinnostaa onko tuote hintansa väärti? Ehkäpä hyvinkin.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
XUX63
Ylläpitäjä



Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 9734
Paikkakunta: 90560

 LähetäLähetetty: 20.12.2012 21:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Elikkäs se saattaa olla tuo osasuora kohta samassa jamassa Rolling Eyes
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
veppe
Mekka-master



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 1720
Paikkakunta: Tikkakoski

 LähetäLähetetty: 20.1.2013 0:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Laitetaas tänne nyt yhteenveto hommasta, eli pitkän odottelun jälkeen, mm. joulunpyhät, yhteensä 6 viikkoa oli Mersu Käyttöautolla, ja lopputulos oli, ettei tehdas tule yhtään vastaan. Annetun kustannusarvion (3600€ turbo + työt) jälkeen ei mikään yllätys, ettei auton myynyt liike halunnut tuolla autoa korjauttaa, vaan lähti Jyväsautoon, jossa yllättäen saivatkin hukkaportin käyttövivuston liikkumaan. Eli Käyttöauto=osienvaihtoputiikki vs. Jyväsauto=autokorjaamo Rolling Eyes

No, turbo tuli kuntoon, ja nyt tuntuu olevan kaikki tehotkin matkassa Very Happy Katsotaan nyt miten kauan kestää. On mulla autoon myyjäliikkeestä onneksi 12 kk:n takuu Rolling Eyes

Jyväsautosta arvelivat, että olis käyttämättömyyttään mennyt jumiin, että jos pintakaasulla ajeltu aiemmin Question Tiedä häntä, mutta tietysti auto ehtinyt vähällä ajolla ainakin syksyn olemaan, kun on ensin seissyt Saksassa liikkeessä ja sitten Suomessa. Autot on ajamista varten, vai miten se menee Rolling Eyes
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tähtikuljettaja
Mersuvelho



Liittynyt: 05 Mar 2006
Viestejä: 1637
Paikkakunta: Lounais-Suomi

 LähetäLähetetty: 20.1.2013 10:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Olisi tullut parempi kuva siitä toisesta liikkeestä jos olisivat asiakkaalle oikeilla termeillä selittäneet ongelman, vai miksi sitkeästi puhut hukkaportin ongelmasta kun jo threadin ekassa kommentissa sanottiin ettei siinä voi olla vikaa (kun ei ole hukkaporttia).

Toivottavasti se korjaus nyt kuitenkin toimii enemmän kuin autosi takuuajan.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Easy Rider
hupimestari



Liittynyt: 05 Hei 2007
Viestejä: 8063
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

 LähetäLähetetty: 20.1.2013 12:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Vitosella uuninpuhistajaa johdinsiivikoille ja kovaa ajoa. Laughing
_________________
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veppe
Mekka-master



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 1720
Paikkakunta: Tikkakoski

 LähetäLähetetty: 20.1.2013 17:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

tähtikuljettaja kirjoitti:
Olisi tullut parempi kuva siitä toisesta liikkeestä jos olisivat asiakkaalle oikeilla termeillä selittäneet ongelman, vai miksi sitkeästi puhut hukkaportin ongelmasta kun jo threadin ekassa kommentissa sanottiin ettei siinä voi olla vikaa (kun ei ole hukkaporttia).

Toivottavasti se korjaus nyt kuitenkin toimii enemmän kuin autosi takuuajan.

Siksi puhun, koska siinä on hukkaportti, johon threadin toinen kommentti jo viittaakin, jos sinne asti vain jaksaa lukea happy

Vaikkakin tuo nyt ei ihan perinteinen turbo ole, niin kyllä siinä on perinteisessä mielessä oleva hukkaportti ja sen lisäksi vielä jotain muutakin Question Itse en mikään turboasiantuntija ole, ja kun on noin monimutkainen rakennelma tämä OM651:n kaksitoiminen turbo, niin olis hyvä, kun joku joka turboja tuntee, selittäis vaikka tämän turbon toiminnan alusta alkaen. Eli kokeillaas erillisessä topicissa selvittää tuon turbon toimintaperiaate:
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?p=561863
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tähtikuljettaja
Mersuvelho



Liittynyt: 05 Mar 2006
Viestejä: 1637
Paikkakunta: Lounais-Suomi

 LähetäLähetetty: 20.1.2013 18:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

veppe kirjoitti:

Siksi puhun, koska siinä on hukkaportti, johon threadin toinen kommentti jo viittaakin, jos sinne asti vain jaksaa lukea happy

Vaikkakin tuo nyt ei ihan perinteinen turbo ole, niin kyllä siinä on perinteisessä mielessä oleva hukkaportti ja sen lisäksi vielä jotain muutakin Question Itse en mikään turboasiantuntija ole, ja kun on noin monimutkainen rakennelma tämä OM651:n kaksitoiminen turbo, niin olis hyvä, kun joku joka turboja tuntee, selittäis vaikka tämän turbon toiminnan alusta alkaen. Eli kokeillaas erillisessä topicissa selvittää tuon turbon toimintaperiaate:
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?p=561863


Totta että pitäisi noita termejä määritellä tarkemmin ennen kuin voi sanoa onko siellä hukkaportti vai ei. Eiköhän tämä selviä tuossa toisessa threadissa mutta itse tulkitsisin hukkaportiksi sellaisen joka päästää pakokaasuja kokonaan turbon ohi "hukkaan". Onhan se tuossa tuplaturbossa toisen kannalta hukkaportti mutta koko koneen kannalta ei kun niitä kaasuja ei päästetä "hukkaan".

Ilmeisesti siis sinun tapauksessasi juuri tuo systeemi joka ohjaa pienemmän turbon toimintaa, ei ne VNT-siivekkeet joita ainakin itse kuvittelin ongelman koskevan. Hyvä tarkennus.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veppe
Mekka-master



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 1720
Paikkakunta: Tikkakoski

 LähetäLähetetty: 20.1.2013 20:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

tähtikuljettaja kirjoitti:


Totta että pitäisi noita termejä määritellä tarkemmin ennen kuin voi sanoa onko siellä hukkaportti vai ei. Eiköhän tämä selviä tuossa toisessa threadissa mutta itse tulkitsisin hukkaportiksi sellaisen joka päästää pakokaasuja kokonaan turbon ohi "hukkaan". Onhan se tuossa tuplaturbossa toisen kannalta hukkaportti mutta koko koneen kannalta ei kun niitä kaasuja ei päästetä "hukkaan".

Ilmeisesti siis sinun tapauksessasi juuri tuo systeemi joka ohjaa pienemmän turbon toimintaa, ei ne VNT-siivekkeet joita ainakin itse kuvittelin ongelman koskevan. Hyvä tarkennus.

Juu, katotaan, kun saadaan termit ensin selväksi Laughing Siis tässä turbossahan (käsittääkseni) nimenomaan sitä isompaa turboa ohjaa se hukkaportti, ja siten korkeammilla paineilla oikeasti päästää pakokaasut hukkaan (tai oikeastaan kompressori/turbiinia, koska saman turbon sisällä sekä pienempi, että isompi "turbo" -> miten nämä termit lie pitäisikään olla).

Käsittääkseni VNT siipiä ei tässä turbossa ole lainkaan. Mitäs niillä tekisikään, kun on pieni ja iso "turbo" sitä varten, että saadaan laajemmalle kierrosalueelle sopivat ahtopaineet (näin olen ymmärtänyt VNT:n tarkoituksen).
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
204



Liittynyt: 19 Huh 2008
Viestejä: 662

 LähetäLähetetty: 20.1.2013 22:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

VEPPE.

Olisi hyvä tietää millainen kone tuo 250 yleensä on?

Kulutus ja kulkupuoli ja onko noista pitempiaikaista kokemusta,ovatko yhtä lujia kuin suorat kuutos koneet?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veppe
Mekka-master



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 1720
Paikkakunta: Tikkakoski

 LähetäLähetetty: 20.1.2013 22:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

204 kirjoitti:
VEPPE.

Olisi hyvä tietää millainen kone tuo 250 yleensä on?

Kulutus ja kulkupuoli ja onko noista pitempiaikaista kokemusta,ovatko yhtä lujia kuin suorat kuutos koneet?

En osaa vielä sanoa, kun tosiaan ostin marraskuun lopussa, ajoin 30 km ja sen jälkeen vietti 6 viikkoa pajalla tuota turboa ihmetellessä. Reilu viikko nyt ollut ajossa, ja kyllähän tuo ainakin mukavasti kulkee, nyt kun turbo on kunnossa Smile Ja kyllähän tässä tietty pitäis olla saman verran vääntöjä kuin mun edellisessä (R500), mutta kun on niin eri luonteinen kone, niin ovat toki erilaisia. Vielä hiukan totuttelua tähän dieseliin taas Smile
Kulutuslukemista paha sanoa vielä, pitää seurata hetken aikaa. Ainakin ens viikonloppuna tulossa pitempi reissu, niin näkee muutakin kuin pätkäajon kulutusta Rolling Eyes
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pceder1



Liittynyt: 07 Syy 2012
Viestejä: 10

 LähetäLähetetty: 22.2.2013 11:26    Viestin aihe: 250 CDI kokemuksia Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

204 kirjoitti:
VEPPE.

Olisi hyvä tietää millainen kone tuo 250 yleensä on?

Kulutus ja kulkupuoli ja onko noista pitempiaikaista kokemusta,ovatko yhtä lujia kuin suorat kuutos koneet?


Oman 5-2010 käyttöönotetun 250 CDI TA:n hain Belgiasta 38 000 ajettuna 12/2012. Nyt, vähän toista vuotta ja 55000 kilometriä myöhemmin, matkalle mahtunut erilaisia kokemuksia.

Takuujuttuina:

- oikean etuiskarin vaihto (Veholla piti käydä 5 kertaa marmattamassa ennen kuin "itse" löysivät vian)

- polttoainetankin kansi vaihtoon kierouden takia, ja nyt menossa uudestaan koska taas kiero ja muutenkin huonosti sovitettu (koko runko pitäisi vaihtaa jotta tulisi kuntoon.)

- Memory Packin softapäiviitys, niskatukien korkeudensäätö kun sekoili miten sattui penkkiä liikutettaessa

- umpioiden tuuletus korjattu huurtumisen takia

- suuttimet vaihdettu uusiin kun jätti tien päälle lomareissulla Belgiassa

- laatikko ohjelmoitu uudestaan parin kylmälähdön jälkeisen täryyttämisen jälkeen

Eli niitä näitä pikkujuttuja, suuttimet harmillisimpana, mutta ovatpahan nyt kunnossa.

Verrattuna aikaisempaan 2005 W211 320 CDI -farkkuuni, edistystä on tapahtunut joissain asioissa. Command on parempi, nyt toimii Bluetoothikin. Samoin ILS, autopitkät jne. -varusteet ovat ihan kivoja, niitä kun tässä sattuu riittämään.

Harman Kardon 7.1 on kohtalainen, mutta aikaisemman normiaudio oli mielestäni ihan yhtä hyvä jos ei parempikin.

Moottori on mielenkintoinen sikäli, että teho/vääntö on paperilla sama kuin aikaisemman, mutta kyseessä on kuitenkin luonteeltaan (ymmärrettävästi) täysin eri kone.

Suurin ero tulee vääntömomentin jakautumisesta kierrosalueelle, 320:ssä vääntö oli laajalla alueella, kun 250:ssä huippuvääntö tulee parinsadan kierroksen alueella. 250 on hyvin tyypillinen virittämällä ominaisuutensa saavuttanut kone, kun 320:ssä puhutaan ominaispiirteistä. 4-sylinterisen ero 6-sylinteriseen rivikoneeseen on huima.

Ei sillä, kyllä tuolla pikkukoneellakin kerkiää, hyvinkin, mutta ajaminen on vain hieman erilaista.

Kulutus on ollut positiivinen yllätys, varsinkin suuttimien vaihdon jälkeen.

Nyt on 20 000 km:n keskikulutus 6.0l/100km, (ollut sen verran pätkäajoa että pääsi nousemaan yli kuuden). Toissapäivänä Helsinkiin meno, 100km matka jolla alkuun 10 km taajamaa, 30km maantietä ja 60km moottoritietä, näytti perillä kulutukseksi 5.1l/100km. Matalin saavuttamani on olllut 4.8l/100km 280km matkalta, ja siinäkin oli 10km kaupunkiajoa mukana. Eli ihan hyvä siis.

Kaikkiaan olen ollut melko tyytyväinen, mutta yleisesti voi sanoa että jonkinmoisesta Mercedekselle tyypillisestä "tinkimättömyydestä" on luistettu. Avantgarden istuinten nahkojen vaihtuminen keinonahkaan, sisäilmanilmanvaihdon ilmanoton siirtyminen pois konepellistä tuulilasin eteen (lasinpesunesteen haju on todella voimakas) ovat mielestäni esimerkkejä tästä. Moni varmaan pitää saivarteluna, mutta eivät nuo ainakaan parannuksia ole.

Samoin voisi kritisoida 245-koon vakiopyöriä, jotka eivät toimi Suomessa. Vaihdoin omani 235-kokoon kesärenkaissa, ja 225-kokoon talvirenkaissa ajovakauden takia.

Mutta, kehitys kehittyy, ja kuka on kiinnostunut, niin voin kyllä suositella. Itse lähdin pikkukoneeseen tuon kulutuksen takia, ja se valinta toimi.
Jos kulutuksella ei olisi väliä, niin taitaisi vinkkeli kutsua Smile
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2531
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 23.2.2013 0:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

No kuinka suuri se kulutusero sitten 320 CDI:hin verrattuna näyttäisi olevan?

Ja onko tuotantosarjan alkupään W212 350 CDI:ltä odotettavissa samaa kulutuslukemaa kuin W211 320 CDI:ltä? Tekniikkahan on "periaatteessa" samaa?
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pceder1



Liittynyt: 07 Syy 2012
Viestejä: 10

 LähetäLähetetty: 23.2.2013 8:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

740 GLE kirjoitti:
No kuinka suuri se kulutusero sitten 320 CDI:hin verrattuna näyttäisi olevan?

Ja onko tuotantosarjan alkupään W212 350 CDI:ltä odotettavissa samaa kulutuslukemaa kuin W211 320 CDI:ltä? Tekniikkahan on "periaatteessa" samaa?


Pitkän aikavälin keskikulutus W211 320 CDI:n (R6 moottori) kanssa oli 8l/100km (90% matka-ajoa), mutta on sanottava että en yrittänyt ajaa mitenkään erityisen säästeliäästi. Samalla ajotyylillä 250CDI söisi epäilemättä lähelle 7l/100km.

Vaikka omaa kokemusta ei olekaan W212 V6 moottorista, niin veikkaan, että sen kulutus on jonkin verran pienempi kuin W211 mallilla, ihan johtuen jo automallin kehittyneemmästä aerodynamiikasta. Joka muuten kerrottiin syyksi sille, miksi tuo sisäilmanotto on siirretty pois konepeitosta...

Ja onhan tuo moottorikin varmasti jonkin verran kehittynyt matkan varrella, ohjaukseltaan ja komponenteiltaan verrattuna W211-aikuisiin malleiihin, vaikka perusrakenne lienee jokseenkin sama.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo -> W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo moottori Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit