MB 312d sprinter -99 ei käynnisty EDC ja hehku valot palaa

Vastaa Viestiin
Ilari
Viestit: 16
Liittynyt: 08.12.2012 15:09
Paikkakunta: Kerava

MB 312d sprinter -99 ei käynnisty EDC ja hehku valot palaa

Viesti Kirjoittaja Ilari »

Moi!
Ongelma alkoi syylarin vaihdon jälkeen. Auto ei käynnisty. Olen jo tutkiskellut johtoja, mutta en ole löytänyt vikaa tai todennäköisesti vian aiheuttavaa johtoa.
Mitä johtoja tulisi tutkia ja missä ne sijaitsevat? Akun luona olevassa pussissa olevat johdot näyttivät minusta ihan hyviltä. Lähteekö pumpulta joku paksu musta piuha? Mihin se menee? Missä on liitin?

EDC ja hehkuvalot palaa loputtomasti, kun virta on päällä. Ilmeisesti kone ei saa löpöä. Onko autossa vain tuo jakajapumppu vai onko erillistä ns siirtopumppua, joka ei nyt käynnistyisi. Eikös sitä pitäisi roiskua aika lailla startatessa, jos paluu letkun on löysännyt?
Sulakkeet on silmämääräisesti tarkistettu. Pitänee ensi keralla myös mitata. Mitkä sulakkeet voisivat vaikuttaa tahän? Onko sulakkeita muualla kuin kuskin penkin alla?
Avatar
190dee
ST-mies
Viestit: 492
Liittynyt: 05.7.2007 21:29
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja 190dee »

kattoppa onko saako moottorinohjausboksi virtaa ja onko sen liitin hapettunu ja toinen vika voi olla että sulakerasian virtajohto ei yhdistä kunnolla, sen huomaa siitä kun ottaa virtajohdosta kiinni ja heiluttelee sitä edestakaisin.
[miitit]0000000111111111001110001[/miitit]
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

Poksille menevät piuhat happanevat samoin pistoke
Yksi vika kohde saattaa olla sammutus releen maavika
Öljyn suodattimen ja moottorin kannattimen välistä menevä johtosarjakin saattaa temputa
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Ilari
Viestit: 16
Liittynyt: 08.12.2012 15:09
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Ilari »

Kiitos nopeista vastauksista.
Nyt olen kyllä niin uusi näitten Mersujen kanssa, että ihan perustietoa tarvitsen kanssa eli missä tuo moottorin ohjausboxi mahtaa olla? Onko se siellä aikalailla akun alla musta pieni laatikko, johon tulee 2 liitintä? Toisessa taito olla 2 johtoa ja toisessa enemmän johtoja.
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

Moottori tilassa kuskinpuolella akkukotelon alla
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ei ole erillistä siirtopumppua. Ohjekirjakin kertoo starttaamaan 2min dieselin loppues mutta kannattaa aukoa suutinletkuja niin lähtee nopeammin.

Ne valot saattaa liittyä siihen kun kone ei käy tai olet tökänny jonkun liittimen auki? Hehkuvalo on kiinni hehkuista ja sen releestä. Hehkurelees on järki joka ilmoittaa jos hehku rikki.

Tankille menevästä paluuletkusta ei varmaankaan pitäisi ämpärikaupalla tulla dieseliä... pitääpä kokeilla ens kesänä.
Ilari
Viestit: 16
Liittynyt: 08.12.2012 15:09
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Ilari »

Miten näissä tuo käynnistyksen esto toimii? Virrat varmaan tulee, mutta starttaako, jos esto päällä?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ei ole kokemusta kun harvoin 312 sprinterissä on ajonestoa, tai ainaakaan noissa ole ollu mitä minä olen päässyt räpläämään. Sellanen systeemi tuossa omassa on ettei starttaa jos olet sammuttanut ja siitä on kulunut jonkin aikaa. Silloin pitää käyttää virrat kokonaan pois ja sitten uudestaan startata niin johan suostuu starttaamaan.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ilari kirjoitti:Miten näissä tuo käynnistyksen esto toimii? Virrat varmaan tulee, mutta starttaako, jos esto päällä?
Omas -99 mallis ei ole kun siru avaimes.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Ilari kirjoitti:Miten näissä tuo käynnistyksen esto toimii? Virrat varmaan tulee, mutta starttaako, jos esto päällä?
starttaa
Ilari
Viestit: 16
Liittynyt: 08.12.2012 15:09
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Ilari »

Moikka!
Nyt pitäisi pikkuhiljaa saada sprintteri liikkelle, kun kevätkin kait kohta tulee.

Lisä tutkimuksia tehty. Auto hehkuttaa ihan normaalisti eli hehku rele napsahtaa päälle ja pois, mutta hehku valo ei sammu eikä se EDC valo.
Ei käynnisty. Naftaa mielestäni tulee.

Olisiko jollain Mersuista tietävällä mahdollisuutta käydä katsomassa autoa tai lukea siitä vika koodit, niin voisi edes vähän saada vinkkiä mistä vika voisi johtua.

Auto on Hyvinkään Nukarilla.
Ilari
Viestit: 16
Liittynyt: 08.12.2012 15:09
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Ilari »

Nythän minä vasta luin mitä mulle oli kirjoitettu.

Eli jos hehkuvalo ei sammu se ei tarkoita sitä, että auto ei käynnistyisi, vaan yksi tai useampi hehku on rikki. Eli siihen ei pidä keskittyä.

Tuo EDC valo taas pitäisi kait saada sammumaan jotenkin ennen kuin auto lähtee käyntiin? Vai onko silläkään mitään tekemistä käyntiin lähtemisen kanssa?

Minusta ECU liitin oli hyvässä hapessa piuhat näytti ehjiltä.

Voiko näistä lukea vikakoodeja? Olisiko jollain mahdollisuutta lukea noita koodeja Hyvinkään seudulla?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vikakoodit voi lukea ja testerillä selviää syy miksi moottori ei käynnisty.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Kyllä käy EDC valon palaessakin, toki viasta riippuen. Itellä oli mm kaasupolkimen piuhat poikki siitä läpiviennin kohdalta, niin ei ottanu kierroksia, valo paloi, mutta käynnistyi kyllä.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ilari kirjoitti: Tuo EDC valo taas pitäisi kait saada sammumaan jotenkin ennen kuin auto lähtee käyntiin? Vai onko silläkään mitään tekemistä käyntiin lähtemisen kanssa?
Sammuuhan se valo kun auto on käynnissä. :D

Jos moottorin ohjainlaitteen merkkivalo ei sammu tai palaa ajon aikana, on se merkkinä häiriöstä moottorin ohjainlaitteessa. Tällöin moottorin teho voi alentua.
Toimintahäiriöiden syy on viipymättä selvitettävä M-B -huoltokorjaamolla


Suutinletkuja on varmaankin auottu kun on startattu 2min :shock:
_[niko]_
Viestit: 2
Liittynyt: 01.2.2015 10:46

Viesti Kirjoittaja _[niko]_ »

vanha juttu, mutta selvisikö vika? itselläni samat oireet hehkun valo sammui ennen ja nyt palaa niin kauan kun virrat ovat päällä ja auto ei käynnisty.
hehkujen johdot olivat hanganneet auton runkoon ja olivat oikosessa, mutta johdot uusittu ja releen sulake on nyt ehjä, mutta vieläkään valo ei sammu ja auto ei edes lupaile.
ja kaikkien hehkujen vastus on 0.7 ohm
_[niko]_
Viestit: 2
Liittynyt: 01.2.2015 10:46

Viesti Kirjoittaja _[niko]_ »

vika olikin niin yksinkertainen kun paristojen vaihto avaimeen :lol:
Vanhojaromuja
Viestit: 13
Liittynyt: 09.1.2016 21:37
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Vanhojaromuja »

Minun auto ei käynnisty jos hehkun valo palaa ilman että auto hehkuttaa.

Jos hehkuttaa niin käynnistyy heti ja jos vain valo palaa niin ei tunnu käynnistyvän ollenkaan. Lämpöisenä siis näin :(

Kylmäkäynnistyksessä ei hehkun valo sammunut ollenkaan ja tuossa en hoksannut vielä tarkemmin sitä valoa katsoakaan, eikä luvannutkaan. Starttipilotilla lähti käyntiin kyllä.

Hehkuttamisen ja pelkän hehkun valon palamisen huomaa siitä että se hehkunvalo on selvästi kirkkaampi jos ei hehkuta :idea:

Nyt kun ongelmia on siis lämpimänkin auton kanssa niin kyse ei voi olla siitä että polttoaine ei syty vaan se että sitä ei liiku. Eli virran syöttämisellä hehkun releen ohikaan ei varmaan ole vaikutusta. Ilmeisesti kumminkin käynnistyminen (pilotilla) laittaa polttoaineen liikkeelle.

Mikä lie vikana?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”