mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

OM615 pumpun voitelu

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W123, sedan, coupe, farmari, lang
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
wildfrontier



Liittynyt: 23 Lok 2010
Viestejä: 58

 LähetäLähetetty: 25.10.2012 20:35    Viestin aihe: OM615 pumpun voitelu Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

No heitetääs tämä kyssäri vuorostaan yykaakoo-miehille kun taitaa olla tuolla oldtimers puolella vähän hiljasta eikä vastausta ole vielä löytynyt, eli homman nimi on tämä:

-76 mallin OM615 2,2 litran versiona, pumppu on mallia "punakorkkinen" eli voitelu tapahtuu manuaalisesti täyttöaukkoon kaataen, ei siis automaattisesti moottorin öljynkierrolla. Kysymys kuuluu: kuinka usein ja kuinka paljon voiteluainetta tuonne tulee laittaa? Vastauksia tähän mennessä olen saanut vastaavasti:

- "laita pikkasen aina sillontällön"

- "0,5 desiä 1000km välein"

- "1 desi 10000km välein"

Eli jos joltain löytyis ihan virallista tietoa asiasta huolto-ohjelman mukaisesti.

Tämä kesä on mennyt paremman tiedon puutteessa niin että aina öljynvaihdon yhteydessä olen desin verran tuonne kipannut Confused
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wildfrontier



Liittynyt: 23 Lok 2010
Viestejä: 58

 LähetäLähetetty: 03.11.2012 19:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Noniin löytyihän sitä asiantuntemusta pumppuun liittyen, kiitos ja kumarrus Ripatille.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
potox
Pirunkepin löytäjä



Liittynyt: 26 Lok 2010
Viestejä: 1002

 LähetäLähetetty: 08.11.2012 21:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jaa.. Voisit tokia kertoa sen meille muillekkin, ettei jää salaisuudeksi Rolling Eyes
_________________
® Mesen linttaklubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wildfrontier



Liittynyt: 23 Lok 2010
Viestejä: 58

 LähetäLähetetty: 09.11.2012 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ripatin ohjetta lainaten:

"Diesel pumpun ulkopuolella on 14mm kannalla oleva öljynmäärän mittausproppu.Se ruuvataan pois ja täytetään moottori öljyä kunnes kuuluva määrä on oikea.Kannattaa tarkistaa että pois tuleva öljy on öljyn väristä. Koska pumpun elementit vuotavat jonka vuoksi öljy määrä pumpussa nousee ja ohenee.Jos pumpussa on liikaa öljyä se voi aiheuttaa käyntihäiriöitä. "

Kaikilta "asiantuntijoilta" joilta tuosta asiasta olen kysellyt olivat kaikki sitä mieltä että pumppuun vain lisätään öljyä ja että siellä on pieni kanava jota pitkin pumpun öljy valuu pikkuhiljaa moottoriöljyn sekaan ja siten sitä täytyy aina tietyn ajan välein lisätä. En tiedä mistä tuo harhatieto on peräisin mutta moni oli tosissaan vilpittömästi sitä mieltä että öljyä vaan lisätään. En tiedä kuinka moni tuossa uskossa oleva 123-mieskin ajaa tällähetkellä piripintaan täytetyllä pumpulla.... Very Happy ja vielä isompi osa ei varmasti ole koskaan tiennytkään että noissa vanhoissa pumpuissa ei ole automaattista voitelua vaan että pumpun öljyt täytyy aina välillä vaihtaakin.... Embarassed
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W123, sedan, coupe, farmari, lang Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit