pähkimä kysymys

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

pähkimä kysymys

Viesti Kirjoittaja xr »

lähtökohta :arrow: mäntä yläkuolo kohdassa iskun pituus 100mm
tilanne :arrow: kampiakselia on pyöräytetty 90 astetta
kysymys :?: paljonko mäntä on liikkunut

haetaan oikeaa pointtia :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

50 mm :?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

100mm/2 - (kiertokangen yläpään välys + kiertokangen alapään välys + männäntapin välys kiertokangessa + männäntapin välys männässä)

Tai jos tässä on kompa, niin sanottakoon että noin 170tkm saksasta tuodussa, 560tkm saman verran ajetussa suomi-autossa. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Väisänen
Viestit: 223
Liittynyt: 29.10.2005 1:28
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Ei yhtään kun kiertokanki on poikki :happy:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Kiertokangen pituus 100/2=

Kateetin pituus ( 50x50)-(50x50)=Tuloksesta neliöjuuri saadaan 0
------> männän liike 50 mm

mot
eli dealer on vastannut maemaattisesti oikein.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

x = r*((1-cos(phi)+1/lambda-1/lambda*(1-lambda^2*(sin(phi))^2)^(1/2)))

r=puolet iskusta
lambda = kiertokankisuhde (jää auki koska kangen pituutta ei ole määritelty)
phi=kampiakselin kaulan kulma

8)
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

r*((1-cos(phi)+1/lambda-1/lambda*(1-lambda^2*(sin(phi))^2)^(1/2))) = #¤&#¤/&(&#"!&#¤ :evil:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

dealer kirjoitti:r*((1-cos(phi)+1/lambda-1/lambda*(1-lambda^2*(sin(phi))^2)^(1/2))) = #¤&#¤/&(&#"!&#¤ :evil:
Niimpä, mutta sitte se vasta jännäksi käy kun aletaan tutkailemaan männän kiihtyvyyttä ja sitäkautta kiertokankeen kohdistuvia rasituksia... :shock: :roll: 8) :oops:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Melitos kirjoitti:x = r*((1-cos(phi)+1/lambda-1/lambda*(1-lambda^2*(sin(phi))^2)^(1/2)))

r=puolet iskusta
lambda = kiertokankisuhde (jää auki koska kangen pituutta ei ole määritelty)
phi=kampiakselin kaulan kulma

8)
Ei tommosia tarvi miettiä.... Kampiakseli sojottaa suoraan sivullepäin, eli on puolessavälissä alaspäinsuuntautuvaa matkaansa, joten mäntä on liikkunut puoleenväliin. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Kysymustä laatiessa arvasin heti että Melitos on se joka tarttuu tuohon kiertokagen pituuteen hyvä niin 8) sanotaan pituudeksi 150mm
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kaikista kaavoista huolimatta vastaan 50mm :lol:
Avatar
Heikki H.
Häjy
Viestit: 843
Liittynyt: 29.9.2005 23:12
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Sivonen kirjoitti:
Melitos kirjoitti:x = r*((1-cos(phi)+1/lambda-1/lambda*(1-lambda^2*(sin(phi))^2)^(1/2)))

r=puolet iskusta
lambda = kiertokankisuhde (jää auki koska kangen pituutta ei ole määritelty)
phi=kampiakselin kaulan kulma

8)
Ei tommosia tarvi miettiä.... Kampiakseli sojottaa suoraan sivullepäin, eli on puolessavälissä alaspäinsuuntautuvaa matkaansa, joten mäntä on liikkunut puoleenväliin. :lol:
ota huamioon että kiertokanki ei ookkaan enää pystys vaan se on vinos ja yyn suuntainen komponentti onkin vajavainen, verrattuna lakipiste tilanteeseen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jooei. :shock:
Päässälaskien jotain 58 milliä ja risat ? :evil:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

pythagorilaan lauseella 58,57864376.. siis mäntä tullut alaspäin.
enpä ole muuten moista koskaan tullut ajatelleeksi :shock:
Jos ei kulje niin kromaa se.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Pakkohan se on uskoa kun viisaat noin sanovat :roll:

Jotenkin vaan tuntuu silti hullulle...olenko ainoa joka uskaltaa myöntää :lol: Siihen voisin taipua että kangen pituudesta/nostosta riippuen männän nopeus hidastuu tuota 90 asteen kohtaa lähestyttäessä/ja toisinpäin...Meikäläisen päähän ei nyt vaan mahdu että miten voi olla jotain muuta kuin 50mm,kangen liikehän on täysin sama lopulla 90 asteella,ja yhteensä noista kahdesta pitäisi tulla se 100mm :shout:

Selittäkää nyt niin että tyhmempikin tajuaa,esim. opetusvideo aiheesta olisi poikaa.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Eip mittää, ois pitänä lukea triidi läpi kunnolla.
Viimeksi muokannut Mulqvist, 24.5.2006 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

AM kirjoitti:Pakkohan se on uskoa kun viisaat noin sanovat :roll:

Jotenkin vaan tuntuu silti hullulle...olenko ainoa joka uskaltaa myöntää :lol: Siihen voisin taipua että kangen pituudesta/nostosta riippuen männän nopeus hidastuu tuota 90 asteen kohtaa lähestyttäessä/ja toisinpäin...Meikäläisen päähän ei nyt vaan mahdu että miten voi olla jotain muuta kuin 50mm,kangen liikehän on täysin sama lopulla 90 asteella,ja yhteensä noista kahdesta pitäisi tulla se 100mm :shout:

Selittäkää nyt niin että tyhmempikin tajuaa,esim. opetusvideo aiheesta olisi poikaa.
-Samoin ajattelen ma..
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Nii-i.

Ei pitäs ajatella asioita liian vaikeasti. Yleensä kun miettii helpoimman kautta, saa nopeiten vastauksen... Joka on vieläpä oikea. Sillä. Että. Katsos. Kun: miten sen yksinkertaisesti oikeaksi todetun asian voi kumota ajattelemalla saman asian kiertotietä pitkin savolaisella korkkiruuvvi-aivolla? :wink:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kampiakselia on käännetty 90 astetta.
Kiertokangen alapää ja kampiakselin keskikohta ovat siis samalla korkeudella.
Jos kiertokanki olisi pystysuorassa, liike olisi 50 mm - senverranhan kiertokangen alapää on alempana kuin lähtötilanteessa.

Mutta mutta, sen alapää on 50 mm sivussa yläpään kohdasta eli kiertokanki on vinossa.

Tai sitten minä olen väärässä. :lol:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jos mäntä on alakuolokohdassa ja kampiakselia käännetään 90 astetta, nouseeko mäntä sitten 58mm? Eli jos iskunpituus on mitalla mitattuna 100mm, se onkin kaavoilla laskettuna 116mm?

:happy:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Oikein 100 mm edellyttää kampiakselilta 50 mm mukkaa ja mäntä liikkuu edelleen 50 mm
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

90 asteen sylinterikulma on optimaalinen V8 konelle ja 60 astetta V12 ja V6 koneille. Vastaamme siis V8 :D
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Se sivusuunta on huijausta! Pystysuuntainen liike on edelleen 50mm. Ei siinä mikään auta! :lol:
-Männän nopeus vaan taitaapi olla huipussaan tuossa kohtaa. :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Liike on 100 mm josta ylhäältä "kampirauta vaakatasoon" noin 58,6 mm ja siitä edelleen alakuolokohtaan noin 41,4 mm. :ei_tajuu:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Mietin jotta tuo 58mm passaisi sen kiertokangen silmän keskipisteen kulkemaksi kokonaismatkaksi, ja männälle edelleen se 50mm. Tuntuis aika loogiselta, hmmm... :jerkit: Siis suoraviivainen matka yläkuolosta sivupisteeseen. Kaareva rata jonka "silmä" kulkee lienee eri.

Edit vielä: kaarevan radan pituus mielestäni n. 78,5mm
Viimeksi muokannut romu, 25.5.2006 6:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Uskottava on antaa kat.p. 141.42 ^58.57 Hyvä vedätys tap.tap.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

taas muut kerkis ensin
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Minä oon melitoksen kanssa samaa mieltä. Siis tuosta kaavasta minkä hän kirjotti. Jossain vihossa on mullakin tuon suuntaista, muistelisin niin..

Eli noin se menee..

Ne kiihtyvyys jutut, mistä Melitos mainitsit on ihan mielenkiintoisia. Joskus jopa kirjotin HP:en sellasen ohjelman, jolla niitä laskettiin...

Joo, mutta samalla kurssilla (muistaakseni mekaniikka 2 vai oliko konedynamiikka) tulee puhetta myös 1. ja 2. kertaluvun voimista. Sillä kurssilla selvii se, että miksi V8- kone on täysin järjen vastanen. Kutonen on jees.. Siis tasapainossa jne.. Siitä johtuen esim. lentokone moottorit on 6:n kerrannaisia..

Oikeestaan ihan OT:a tämä koko minun juttu.. Ei kai sillä toisaalta niin väliä.
Avatar
Heikki H.
Häjy
Viestit: 843
Liittynyt: 29.9.2005 23:12
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Sivonen kirjoitti:Jos mäntä on alakuolokohdassa ja kampiakselia käännetään 90 astetta, nouseeko mäntä sitten 58mm? Eli jos iskunpituus on mitalla mitattuna 100mm, se onkin kaavoilla laskettuna 116mm?

:happy:
alhaaltapäin tilanne on sillä lailla erilainen että se deltta y: joka kuvastaa kiertokangen y:n suuntaisen kompenentin muutosta - VÄHENNETÄÄN männän kulkemasta matkasta.
Viimeksi muokannut Heikki H., 24.5.2006 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

dealer kirjoitti:Liike on 100 mm josta ylhäältä "kampirauta vaakatasoon" noin 58,6 mm ja siitä edelleen alakuolokohtaan noin 41,4 mm. :ei_tajuu:
Näin se muuten menee. Olin siis väärässä yksinkertaisine ajattelutapoineni (muunlaista ajattelutapaa en osaakaan ;) ). :(

Kuvassa kampura on kääntynyt 90 astetta ja mäntä tullut puoleenväliin alaspäin:
Kuva
Kuva

Kyllä siihen väliin rako jää, klappia on koneessa oltava jos mittatulokseksi saa 50mm. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”