Yet another halpa lankku - S124 230TE

richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Yet another halpa lankku - S124 230TE

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Alkoi porukoilta tulemaan kommenttia, että 200D alkaa olemaan liikaa minulla ajossa ja foorumilla Hannu.H laittoi myyntipuolelle halvan farkkulankun myyntiin. Tämä johti hyvin nopeaan puheluun ja auton hakuun seuraavana päivänä (7.8 ). Perinteiset kun halvalla sai ja eihän nyt satalankku liian monimutkainen laitos voi olla askarreltavaksi vaikkei näistä bentsiinin polttimista kokemusta olekaan. Karvalakkiversiohan tämä on. Pieni bensamotti ja manuaali.


Kuvatuksia:
http://richarttos.datanurkka.org/124.083/

Kuva

Tsellaanen kapistus. Vieressä epämääräinen nippu renkaita ja peltivanteita sekä yksi kasireikäinen. Sulakekotelosta löytyi 14mm lenkki ja takapenkin alta Wunderbaum, joka pääsi roskiin. Hajun haihtumista odotellessa. Eipä tässä isommin mitään kehuttavaa ole, muutakuin että käy ja liikkuu ilman ihmeempiä yllätyksiä. Ainakin vielä... Uitettu Saksasta -04 ja sen jälkeen kiertäny Suomea melkoisella tahdilla.

VINillä tulee jotakuinkin seuraavaa

Koodi: Valitse kaikki

WDB1240831F218682

ENGINE: 	102982 10 212094
TRANSMISSION: 	717413 06 092189
ORDER NUMBER: 	0122502964
LIGHTS: 	BOSCH
WIPER: 	BOSCH 920304
INTERIOR COLOR: 	068
PAINTS: 	929

211       	AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
260       	TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
412       	Unknown
428       	Unknown
466       	Unknown
541       	DOUBLE ROLLER BLIND USD.AS LUGG.AND PASSENG. GUARD
550       	TRAILER COUPLING
591       	Unknown
620       	AIR POLLUTION CONTROL


DONE
2012 loppuvuonna
-Jarrut jumpattu joka nurkalta, paloja on hyvin eikä levytkään huonossa hapessa ole, sylinterit liikkuu ja nesteitä ruikittu läpi
-Käsijarrua kiristelty, pito vieläkin epätasainen
-Yleistä putsailua ja ihmettelyä, reikiä löydetty
-Alavesiletku vuoti, letku hajalla klemmarin alta, pätkä pois ja toimii
-Etupyörien laakereita kiristetty inansan
-Vas. takavalon lamppulistan teippikiinnitys vaihdettu peltiseen, kuvat
-Uudet takajouset (Hannu.H)
-Paperit kunnossa
-Pyyhkijän sulka uusittu
-Huohottajan letku uusittu
-Takalasin pyyhkijä elvytetty, ei ollut kuin akseli hapettunut kiinni
-Takalasin pissapojan letku vaihdettu saranan pätkän osalta ehjään
-Vararenkaan kiinnitys mallia järeä&omaa tuotantoa
-Kattoluukun hajonneet mekanismit purettu pois, luukku liikkuu käsipelillä
-Jäähdytysnesteet vaihdettu
-Vänkärin peilin nappulan kosketushäiriö korjattu
-Sytytystulpat vaihdettu
-Takalasin pyyhkijän sulka vaihdettu
-:asd: toimii, vaati releen ja yj-releen kolvailun
-Ylijännirele kolvailtu läpi
-Takasumari toimii, tuntuu olevan hieman kosketushäiriötä siellä sun täällä
-Kaasuvivuston tyhjäkäynnin katkaisija ei painunut pohjaan kaasuvaijerin säädön ollessa liian kireällä

2013
-Lohkolämmittimen vastus uusittu
-Jarruletku, OE
-Raidetanko, VE
-Koiranluu, OT
-Vaihteistoöljyt vaihdettu, 408tkm
-Öljyt+suodatin, 411tkm
-Kuskin puolen etu-umpiota ehostettu
-Kattoluukkuun uudet mekanismit asennettu
-Kuskin puolen tuulilasin alalaidan kumi/muovilista palautettu paikoilleen
-Jäähdyttimen puhaltajan termostaatti uusittu
-Pakoputken kiinnitys vaihteston kohdalta korjailtu
-Termostaattijumppaa, paluu vanhaan
-Mittariston himmentimen uudelleen juottaminen
-Venttiilinnostimia vaihdettu 2kpl

2014
-Lämmityksen kiertovesipumppu asennettu
-Sisälämmitin asennettu
-Valoreleellä oma elämä, kopauttamalla korjaantuu
-Oikean takapyörän sedanin napa ja laakeri vaihdettu käytettyyn farkun vastaavaan
-Käsijarrun hilppeet vaijerin kera, OT
-Pyörijän kansi
-Sytytystulpat
-Öljyt+suodatin 424tkm
-Kesärenkaat, Nokian Hakka Blue 05/14, 424tkm

TODO
-Reikiä paikattavaksi, kuvissa osa, takapyörän kotelot, taka-apurungon kiinnitys, tunkinreiät jne...
-Loppujenkin reikien etsiminen
-Yksi pölykapseli lähti koeajolla lentoon
-Vanteet, yksi kasireikäinen tuli mukana, varmaankin lisää pitäisi hommata
-Takalasien tummennuskalvot repsottavat alalaidasta, takaovista nyppäsin jo pois
-Huomiovalot takaisin?
-Nostopisteen kumi kuskin nurkkaan

?
-Paisarissa hieman rasvainen tunnelma, mutta eipä nesteet muuten vaikuta sekaisin olevan
-Kuskin ovessa eriparin lukko, johon löytyypi avain


KULUT
-11,20€ Rekisteröinti omiin nimiin
-19,00€ Huohotinletku, KL-varosat
-20,20€ Pyyhkijän sulka, SWF-merkkinen, KL-varaosat
-9,24€ Takalasin pyyhkijän sulka, Bosch, "-"
-11,99€ Sytytystulpat x 4 kpl, "-"
-32,77€ Lukkoperäöljy ASD 2ltr, "-"
-50,00€ ASD-rele, foorumilta
Viimeksi muokannut richarttos, 28.5.2014 14:55. Yhteensä muokattu 16 kertaa.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Hyvän värinen laitos, ja ehiän, etten sanoisi ryhdikkään näköinen 8)

Välillä käypi mielessä että tuommonen varkkuversio ois sittenkin kätevä Rouvalle, ja menisi kyllä jo pensanakin kun ajot on vähentyny melekosesti. Toisaalta 200D on kohtuukunnossa, joten mittään järkiä ei ole alakaa vaihtelemaan :P
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Noniin ! Tämä laitetaan seurantaan 8)

Kävin etsimässä pöläriä, ei löytynyt :? Tai no yksi löytyi, muttei ollut oikea :tuumaus:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Eipä ihmeempää edistystä auton suhteen. Yleistä ihmettelyä ja netin selailua ollut tämä ilta, kun aamupäivä meni sahan vierellä pyöriessä ja puutavaraa nostellessa.

Tuleekohan tässä Saksan eBay kuinka tutuksi. ASD-rele 35€+postit, noh ihmetellään, jos löytyisi lähempää.
http://www.ebay.de/itm/Mercedes-ASD-Rel ... 4839fe5152
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Ukon 200D saipi leiman ja samalla reissulla omat papyrykset kuntoon. Matkalta tarttui mukaan huohottajan letku ja pyyhkijän sulka, jotka löysivät tiensä paikoilleen. Pientä testilenkkiä heitin ja käsijarru ei vieläkään pidä.

Kuva

Kuva
Bongaa puuttuva osat. Oikeita vastauksia ekassa viestissä. Muut tunkinreiät eivät ole yhtä hyvässä hapessa :lol:

Kuva
Yleisilme konehuoneessa suht koht siisti, toivotaan että huohottajan letku oli ainoa isompi öljyn vuotokohta.
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Takalasin pyyhkijän elvytys oli illan kuvio ja lopputulos yllättävän hyvä. Ainoastaan pyyhkijän akseli oli ruostunut jumiin eli mekanismi irti ja palasiksi, putsaus, rasvaus sekä kasaus. Täytyy kyllä ihmetellä miten ihmeessä mekanismi oli muuten täysin ehjä moottoria myöten :o Täytyy vielä käydä ostamassa kunnollinen sulka ja homma toimii kuin uudessa, mitä nyt vähän ruostetta havaittavissa. Pissapojan letkun vuotoa tuli myös tarkasteltua ja saranan kohdallahan se. Tuli nykäistyä vähän reilummin, josko olisi löysiä katon välissä, mutta eipä ollu vaan lähti liitoksesta irti :oops: Yksi syy lisää purkaa katon verhoilut...

Jos jotallakulla sattuisi olemaan samainen ongelma ja toivottavasti yhtä halpa ratkaisu niin kirjoitanpas lyhyesti tempun vaiheet talteen tähänkin topikkiin. Niilllä joilla pyyhkijä toimii niin muistakaapas jatkossa pitää akselin pää puhtaana ja hyvässä rasvassa. Kumien väliin tuntuu kertyvän hienoa hiekkaa ylläpitämään kosteutta.

-Takaluukun verhoilu lähtee alalaidasta poispain vetämällä ja ylälaidasta nostamalla (ainakin tässä yksilössä, tiedä sitten kuinka monta kiinnikettä on hajotettu ennen minua)
-Pyyhkijää ohjaava rele on kuljettajan puolella, varmista toki toiminta ja virrankulku pyyhkijän liittimelle, joka on pykälän lähempänä mekanismia
-Pyyhkijän varsi irti, 13mm mutteri suojamuovin alla
-Mukava istuma-asento peräboksiin
-Mekanismin mutterit irti 3 x 10mm
-Virtajohto irti klipsustaan, pujottelua kiinnikkeiden läpi, varo ettei piuhojen järjestys mene sekaisin
-Sopivasti vetoja ja mekanismi on kätösessä

-Mekanismin kansi irti, torx kertaa 6
-Akselin ulkopäässä lukkoprikka ja kaksi prikkaa, nämä irti
-Sopivasti mitoitetulla lyömävälineellä takomaan akselin päätä sopivaa alusta vasten, älä hajota jenkoja tai muuta mekanismia, saattaapi olla kovassa, muu mekanismi tulee kyllä akselin mukana ulos
-Akselin mukana saattaa tulla holkkeja, joita vasten akselin tulisi pyöriä eli nämä takaisin mekanismin runkoon
-Pessimisti testaa moottorin toimivuuden muun mekanismin irrottua, jos tuuri käy kuten allekirjoittaneella niin se toimii
-Akselin ja holkkien putsaus sopivilla välineillä, esim. poranterä ja hieno hiomapaperi
-Kannen sisällä on todennäköisesti tarpeeksi rasvaa akselin ja holkkien voitelemiseen

-Koko nippu kasaan käänteisessä järjestyksessä, pessimisti taas suorittaa testejä kasauksen edetessä 8)
204.201
EX 124.083
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 975
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

ite jätin tuon pyyhkimen irrotuksen jälkeen takasi asennuksen kokonaan pois :lol: takalasiin vaan sopiva tulppa ja that`s it 8)
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Kuva
->
Kuva
->
Kuva
Sellanen korjaus se. Pikkasen paksuhkoa tuo letku, mitä sattui autotallista löytymään, mutta ajaa tehtävänsä eli homma toimii. Kyllähän tuolta verhoilujen alta ruostettakin löytyi, mutta pintakupruja vasta. Rasvaa pintaan prosessia hidastamaan.

Kattoluukkukin tuli otettua ihmettelyn alle, kun verhoilut tuli purettua ihan mielenkiinnosta tuon letkun vaihtoa isommalta alalta pois ajatuksella, että jos jatketaan niin kohta ollaan kattoluukulla. Välissä kävin koneella hieman ihmettelemässä operaatiota ja loppujen lopuksi nämäkin nakkisormet mahtuivat irroittamaan kattoluukun verhoilun, jonka jälkeen mekanismi onkin melko helppo purkaa osiin. Tosin tyydyin vain kaivamaan hajonneet palaset välistä pois ja luukku "kiinni" asentoon odottamaan tulevaa. http://okiebenz.com/pipermail/mercedes_ ... 27261.html tuossa vastaava tilanne ja hyvät ohjeet, miten tästä pienestä pattitilanteesta pääsee omin kätösin eteenpäin.

Kuva
Se ahtain vaihe saada nuo neljä muovitappia irti, jotta kattoluukun verhoilu pääsee luistamaan vapaasti.

Kuva
Mekanismi tai mitä siitä on jäljellä kiinni asentoon ja luukku lepäilemään päälle. Moottori pyörii ja vaijeri kyllä liikuttaa tuota oikean laidan muovilevyä, kun mitään ei ole nyt poikittain edessä.

Kuva

Kuva
P*llun päreinähän se on molemmilta puolilta...

Kuva
Toisella puolella tuon lipan nostin tallessa, tällä puolella mystisesti kadonnut.


Alavesiletku jatkoi tihuttamistaan, joten päätin laskea nesteet pihalle ja purkaa letkun liitokset, jolloin paljastui selvä syy vuotoon. Letku oli murtunut klemmarin alta. Samalla tuli vaihdettua nesteetkin. Vanhat nesteet olivat melkoisen ruskeat ja hieman öljyiset, eivät kuitenkaan mitään puuroa. Öljyssäkään ei ole mitään merkkiä vedestä. Saas nähdä milloin ja miten tuo pieni määrä on karannut väärälle puolelle vai onko siellä oikeasti pieni vuoto. Lisää ajoa ja nesteiden tarkkailua siis.
204.201
EX 124.083
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Kannattaa kurkata myös etukusijussin letkun kunto. Mikäli on lämmitettävää versiota, niin saattaapi olla konepellin saranan kohdalta katkeamispisteessä. Se ei ole yksi tai kaksi lankkua, jotka on tuon takia kärähtäneet. Akku kun sattuu olemaan sopivasti siinä hollilla.

Tuota kuskijussin letkua saa muuten Veholtakin aika halpaan hintaan, ite hain pari-kolme metriä ja hinnaksi annettiin vähän alle neljä erkkiä metri.
Kein siknatuur
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Pitääpä pitää mielessä seurata tuonkin letkun kuntoa. Vänkärin peilin ohjaus oli mykkä ja aloin askartelemaan ohjaustatin kanssa ja siinä tuntui virta kulkevan loogisesti. Kytkin takaisin paikoilleen ja voila se toimii. Pieniä tuntuvat tämän auton viat olevan (ei varmaan pitäisi sanoa ääneen edellistä :twisted:), nytkin vain joku kosketushäiriö.

ASD-releen kannan kanssa tuli myös leikittyä ja nätistihän kojetauluun syttyi valot.
204.201
EX 124.083
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Tulipa tänään käytyä Jykylässä pyörähtämässä ja samalla osia tarttui taas mukaan. Takalasin pyyhkijän sulka, sytytystulpat ja peräöljyä kaksi litraa. Tulpat ja sulan vaihdoin, tuntuvat toimivan. Jos sitä huomenna liikahtaisi Tampereelle ja kävisi ASD-relettä sovittelemassa. Vaihtelisi nuo öljyt kun seuraavan kerran kun kotona piipahtaa.

Sytytystulppien vaihtoon päädyin kun kryptoniten viewtopic.php?p=510251#510251 mittailuja luin joskus taannoin. Toteutimpa sitten saman itse ja mittailin lambdan lukemaa, joka pomppi kuin mikäkin vanhoilla tulpilla, eli jossakin ei aivan kaikki palanut. Väli oli jotain 30-70. Nyt uusilla tulpilla ollaan 40% tietämillä. Mittaukset tosin suoritettu vain kerran, että menetelmän pätevyydestä en nyt vielä väittelemään alkaisi. Eipä noista tulppien iästä muutenkaan tietoa ollut ja halpojan nuo olivat.
204.201
EX 124.083
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Ja kannattaaki kerran vuoteen vaihella ne tulpat... :wink: Pysyy vedot edes vähän tallessa... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Tampereelta tarttui ASD-rele mukaan viime viikonloppuna, kiitos jäsen Sorvarille. Nyt kun kotiin kerkesi niin vikakoodia nollaamaan ja samantienhän se uuden pukkaa tilalle. 8 väläystä eli jarruvalokatkaisin tai magneettiventtiili.

http://mercedes-bulgaria.com/Download/r ... %20202.pdf

Tuon mukaan aloin mittailemaan ja kohdassa 7.0 (releen kannan pinnit 8 ja 10 välinen jännite) tulee vain ~0,7V, kun jarrua ei paina vaikka kuuluisi tulla täysi jännite. Noh jarruvalokatkaisin käteen ja mittailemaan sitä. Pienemmästä liittimestä kulkee virta kun jarrua ei paina ja isommasta liittimestä päin vastoin, aivan kuten katkaisijan koteloinnin aukaistua liitännöistä voisi päätellä.

Sitten mittailemaan katkaisimelle tulevia johtoja ja isommassa 12v ja pienemmässä samainen 0,7V kuin releen kannassa. Tällä jännitteellä ei paljoa kohdan 8.0 testikään edenne ja johtojen kytkennästä akun takana ei ota selvää. Oikean takapenkin alta kaivoin mielestäni tuon magneettiventtiilin liittimen Y38x1 ja sen resistanssi täsmäsi ja vieläpä käämin tavoin hissukseen oikeaan arvoon nuosten (vaiko muistihärö?). Tosin eipä suoraan liittimeen virtaa syötettäessäkään kuulunut magneettiventtiilin naksuntaa tahi virta isommin kulkenut, tosin eipä tietoa miten pitäisi käyttäytyä.

Siispä muna vaiko kana? Diagnostiikan järjestyksen mukaan jännitteen tulisi olla oikea vaikka magneettiventtiili olisiki hajalla. Ehdotuksia? Ylijänniterele?
204.201
EX 124.083
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Sähkökaavioista hieman vinkkiä eli virta tulee suoraan ylijännireleeltä jarruvalokatkaisimelle, josta magneettiventtiilin kautta releen pinniin 10. ASD-rele maattaa kyseisen pinnin ja lukko menee päälle. Täytyy jatkaa mittailuja, kun kerkeää. Eli tuleeko ylijännitereleeltä oikea jännite maahan nähden ja jatkaako se magneettiventtiilin liittimelle asti. Jarruvalokytkin kyllä hoitaa oman osansa.
204.201
EX 124.083
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Tuossa mittailin niin ylijännitereleen 87L pinneistä tosiaan tuli tuo aikaisemmin havaittu 0,7V. Rele palasiksi ja juotosten lämmittelyä kolvilla. Takaisin paikoilleen, mittailua ja jännite oli oikea. Pari metriä sai ajaa ennen kuin ASD-valo syttyi taas. Nooh lisää mittailua ja jännitteet hävöksissä. Uusintaottelu yj-releen kanssa ja lisää tinaa kentälle...

:asd: valo pysyi testilenkin sammuksissa ja hiekalla kaasutellessa syttyi nopeusmittarin keskellä oleva valo iloisesti 8)

Olisihan sitä taas kerran helpommalla päässyt, kun olisi ottanut yj-releen kolvin alle heti alussa, mutta tulipahan ainakin mittailtua melkein joka välistä. Talvea odotellessa...
204.201
EX 124.083
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Hienoa että sait ASD:n toimimaan 8)
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Viikolla ajelun huomioita. YJ-releen kolvailun myötä myös käynnistyksen jälkeinen tyhjäkäynti jää korkeammalle, mikä on ihan hyvä ja varmasti tarkoituskin ettei ihan kytkintä hipaisemalla sammu kuten aikaisemmin. Toisaalta kylmänä ruudusta pakituksen jälkeen kone sammahtaa melko usein kun kytkintä painaa ja kaasun vapauttaa vaikka tyhjäkäynnillä tuntuu olevan enemmän vääntöä kuin aikaisemmin, jolloin sai antaa aika paljon kierroksia ennen kuin auto edes liikahti mihinkään. Sama homma lämpimänä eli tyhjäkäynti on jonkin verran alempana, melkein alkaa jo täristämään joskus. Mielenkiintoinen yhtälö eli joku tyhjäkäyntiä säätelevä osa sai myös virrat takaisin, mutta säädöt ovat hieman metsässä. Täytyypä tarkkailla kierrolukemia jatkossa tarkemmin, jos tuo vielä "oppisi" takaisin tavoille. Bensataikureilla ehdotuksia mitä kannattaisi ihmetellä näillä "ominaisuuksilla"? Eihän tämä mikään merkittävä vika ole, mutta huomaa eron aiempaan.
204.201
EX 124.083
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Taas kerran hieman lisää mittailuja ja kuvien tutkiskelua. Elikkäs YJ-releen pinnistä 87L menee kuvien perusteella jännite Idle speed air valvelle, mikä täsmää tyhjäkäynnin muutokseen. Oireet tuntuvat olevan pahimmillaan hieman lämpimällä koneella, täysin kylmänä toimii melko hyvin. Eilen tuli käytyä Jykylän Sokkarilla ja oli vallan hauskaa tulla parkkihallissa alaspäin, kun moottori meinasi sammua joka kerta kun kaasuun ei koskenut :D

Tuossa aloin mittailemaan sitten diagnostiikkaliittimestä, että antaako vikakoodeja. Tässä hieman saa ajatella tarkkaan, kun näemmä mersun inssit ovat valinneet pulssisuhteen jännitteettömän ajan merkkaavaksi tekijäksi toisin kuin yleismittari taitaa mitata jännitteellistä aikaa. Eiköhän tämäkin hissukseen selviä, kun taas kerkeää ihmetellä. Pyykkikone ja koira aiheuttavat tällä hetkella enemmän murheita täällä kotikona eli mersun tunkkausta myöhemmin.
204.201
EX 124.083
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Tietty kun asettaapi yleismittarin johdot niin päin, että saapi oikean tuloksen niin ajattelu helpottuu. Tai ainakin meikän mittari vaihtoi lukemat päikseen johtojen vaihdolla eli edellisen viestin on/off tulkinta ei ainakaan kaikilla mittareilla pidä paikkaansa. Onneksi tavoiteltu lukema on 50% niin samapa tuo kummasta suunnasta lähestyy :roll: Tulipa siinä säädeltyä seosta, että tyhjäkäynnillä hieman alle 50% ja kaasulla hieman päälle. Eroa aloituslukemasta 20%. Suuntaa en vanno, mutta väittäisin, että laihan puolella oltiin. Oli varmaan ennenkin säädelty, tuskin tehtaalta ilman suojaa on yksikään auto lähtenyt. Ihmetellään kulutuslukemia ja tyhjäkäynnin oireita. Edellinen tankki meni melkoisen tarkasti 60L/700km=8,57L/satku, tosin jonnin verran askartelua ja kaupunkiajoa kaverina.

Veikeä tuo polttoainemittarin viisari, sai varmaan 50km päästellä viisari pohjassa ennen opiskelijavalon syttymistä. Muutaman kerran piti tankilla käydä ennen kuin uskalsi luottaa, että opiskelijavalo ei tässäkään autossa ole pettänyt.

Hauskana havaintona termostaatin kotelossa pieni halkeama, josta jäähdytysjärjestelmän painetta purkaantuu ilman muodossa juuri ja juuri erottuvalla suhinalla. Nestettä ei kyseisestä halkeamasta vuoda.

Edit: Kaikki %-merkit tarkoittavat pulssisuhteen %-yksikköä.
204.201
EX 124.083
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Seoksen säätö auttoi jonkin verran matalaan tyhjäkäyntiin, mutta eipä ongelma kokonaan kadonnut. Hissukseen kierrokset laskevat ja lopulta moottori sammuu. Täytyypä alkaa hissukseen ihmettelemään ominaisuuden syntysijaa. Hitusen öljyinen tuo ruiskun ympäristö eli puhdistuksesta pääseepi aloittamaan, saattaahan tuo olla maavikakin, kun ei aina tunnu vaivaavan. Öljyä näyttää tihkuvan öljykorkista jonkin verran, tiiviste varmaankin mallia kovettunut eli vaihtoon...

Käsijarrua tuli hieman korjailtua, taino myönnettäköön heti alkuun että tuli erittäin härski patentti tilannetta auttamaan siihen asti kunnes laakerin jaksaisi vaihdatuttaa kyseiseen pyörän napaan uusien samalla pellit. Tarkemmin oikean puolen alapalan liukumapinta oli litistynyt melkein kokonaan kasaan. Siis se, jota vasten pala liukuu jousen pitäessä palan paikoillaan. Lisää rautaa siis väliin tasoittamaan tilannetta. Kyllähän tuon vian huomasi jo ensimmäisellä purkukerralla, mutta nyt alkoi tuo käksän pitämättömyys häiritsemään uusintaottelun verran. Näin ollen pala ei pysynyt urillaan käksää käytettäessä, joten oikea puoli ei jarruttanut nimeksikään samalla antaen löysiä vieden pitoa toiseltakin puolelta. Eihän tuo vieläkään pidä kunnolla, koska palat ovat taas hieman eri asennossa.
204.201
EX 124.083
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Tyhjäkäynti ei viikolla halunnut toimia pariin otteeseen sitten kirveelläkään. Ongelma esiintyy pahimmillaan esimerkiksi kauppareissun ajan parkissa seisoneella koneella, kylmänä lähtee käyntiin ja tyhjäkäyntin toimi vallan hyvin ja täysin kuumana myöskin, tosin hieman matala tyhjäkäynti tällöinkin on. Esimerkiksi valot jo hieman himmenevät pahimmillaan ja valojen vikavalokin sammuu :lol:

Sentään ei tänään ei mennyt metsällä kovin myöhään ja kerkesin äsken hieman tutkimaan ruiskun ympäristöä. Ensimmäinen huomio autoa katokseen siirtäessä niin konehan nakuttaa kuin diiseli :shock: Eipä tosin montaa sekunttia kestänyt kyseinen ääni, mutta joku siellä jumissa varmaankin oli. Pitäisi varmaan vaihtaa moottorinkin öljyt, kun paisariin ei ole enempää öljyä ilmestynyt...

Ilmansuodattimen ja kumppaneiden purkamisen jälkeen aloin kaasuvivustoa heiluttelemaan ja kas kaasun vapautuksen kytkin napsahti vasta kun sormella hieman työnsi lisää. Kierroksen pari, kun löysäili kaasuvaijerin säätöä alkoi kytkinkin olemaan pelialueella. Toiminnan vielä mittarilla varmistin... Tyhjäkäynti laski hieman lisää, mutta saas nähdä löytyisikö tällä korjauksella sitä välillä kateissa olevaa vakautta tai edes vaikutusta kulutukseen. Moottorilla jarrutettaessa tahtoi pienemmillä vaihteilla esiintyä pientä nykimistä eli syöttö ei täysin katkea?

X11-liitimen navoista 1 ja 2 tulee kierronopeussignaali ainakin tämän ohjeen mukaan. 4 pulssia per kierros väitetään ainakin eli lukema kertaa 15 olisi kierrokset minuttissa? Kaasun vapautuksen kytkin pohjassa lukema on ~25Hz eli 375rpm ja kytkin auki ~30Hz = 450rpm. Ei täsmää kierroslukumittariin ja kuullostaa todella alhaiselta lukemalta verrattuna käyntiin. "This signal is derived from the ignition amplifier and is synchronized with the low side of the ignition coil." Olisikohan puolimoottorissa puolet vähemmän kipinääkin, kertoimella 60/2=30 ja 25Hz*30=750rpm mikä olisi tyhjäkäyntimoottorin tavoite ja täsmäisi aika hyvin kierrosmittariin...

Pitäisi myös jaksaa hommata tuulilasin alalaidasta puuttuva tiiviste, kun ei tuo teippipatentti oikein jaksa pitää kaikkea tämän syksyn tuomaa sadetta ulkopuolella...
204.201
EX 124.083
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Lankku on toiminut ihan mallikkaasti sitten viime viestin. Tyhjäkäyntiongelmiakaan ei ole ollut. Tänään tuli vaihdeltua ilmansuodatin, öljynsuodatin, moottoriöljyt ja peräöljyt sekä lisättyä hydrauliikkaöljyä. Jos huomenna olisi aikaa ihmetellä lisää sähköjä...
204.201
EX 124.083
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Olihan sitä muutama tunti aikaa askarrella ja tuloksena lämmönsäätörullat, keskituulettimen ja vänkärin tuulettimen rullat saivat uudet lamput. Taitaapi olla nyt kaikissa hallintanappuloissa valot eli iso plussa näin pimeään vuodenaikaan.
Roisto kirjoitti:Tere,
richarttos kirjoitti:Juurikin vastaava tilanne. Selvä eli keskikonsolin katkaisija toimii pääkatkaisijana. Täytyypä sitten tutkia mikä ovikytkin päästää läpi.
Takaovet on näppärä testata mutta kontin katkaisin on semmoinen mikrokytkin imumoottoripaketissa. Tässä oma raportti.

Pikkuisen vaatii vielä vissiin säätöä tms. koska joskus (eniten talvella) valo jää edelleen palamaan ja jos tuo tilanne on päällä, niin avausnapin painaminen vetää ovet lukkoon, jos lukot on avattu muualta kuin peräkontista. :?

t.
Risto
Koko topiksi


Tämäkin tuli otettua vihdoin työn alle. Takaovien kytkimet ok, luukun piuha irti ja kas valot sammuvat. Eihän siinä lukkomekanismi kätöseen ja ihmettellyä. Hetken aikaa saa pyöritellä, ennen kuin on kärryllä mikä vipu tekee mitäkin... Hieman mittailuja ja samainen mikrokytkin pissii. Meisselillä heilutettaessa kytkin tuntuu kuitenkin toimivan. Nuukapihinä tuumasin taivutella kytkimen luistia parempaa asentoon, tuntuisi toimivan ainakin irtaallaan. Ovatten suunnitelleet liikeradan vain muutaman millin mittaiseksi niin en yhtään ihmettele, jossei pysy tikissä maailman tappiin. Lukkopatruuna tuntuu myös olevan jumissa, mutta eipä tuo varsinaisesti haittaa. Saas nähdä onko luukun sähköiseen sulkijaan tällä jumpalla vaikutusta, enemmän kuitenkin päänvaivaa aiheuttaa peräluukun auki pysyminen. Ylämäessä ei tahdo enää pysyä yhdellä nostolla auki :x Huomenna paketti kasaan ja testiin.

Öljyjen vaihdolla ei suurempaa muutosta koneen nakutukseen kylmänä, jos nakutuksen muutosta aaltoilevaksi ei lasketa :? Pitääpä tuottaa video aiheesta, kun ehtii.
204.201
EX 124.083
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2WIR4ydZJC8[/youtube]

Siinäpä E7:n taltiointi asiasta hieman lämpimällä koneella. Samainen nakutus on tasaista kylmällä koneella ja aaltoillen(video) katoaa lämmitetessään. Muuttuu kierrosten mukaan eikä korvakuulolla oikein pysty paikallistamaan tarkempaa kohtaa. Matkamittarissa 400 kiloa ja rapiat. Herrasväen veikkauksia milloin räjähtää :D Iloisesti kumminkin liikutaan eteenpäin eikä tuosta jaksa stressata liikoja. Voisihan sitä vaiheessa tutkia mistä tuo ääni oikein syntyy varsinkin jos tilanne perkelöityy ja jopa korjata, kun eiväthän osat tähän oikein mitään maksa. Kannattaavuus tosin on aina kysymysmerkki... Tiedä sitten onko tyhjäkäynnin katoilun ja sitä myötä öljynpaineiden laskun myötä joku osanen ottanut itseensä. Veikkauksia?
204.201
EX 124.083
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Tässähän kai on jo hydrauliset nostajat?

ölpänpaineen lasku ja moinen nakutus voisi sitten veikata kansi nahkaan :shock:
® Mesen linttaklubi
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Saattaisi korjaantua pelkkien nostimienkin vaihdolla. Ainakin Dieselissä helppo homma, hieman hiljaisempi nostimien raklatus hävisi ja on pysynyt poissa jo pari vuotta. Huonolla tuurilla kansipahvin vaihto. Eipä sekään mahdoton savotta ole. Paljonko siellä on öljynpaineita lämpimällä koneella?


Jos ei muuten oireile, niin ajelee menemään :mrgreen:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Hydraulisethan ne on minunkin ymmärrykseni mukaan ja ääni tosiaan vaikuttaa niiltä, mutta nakutus on suurimmillaan kylmällä koneella ja kuumalla en ole vielä havainnut. Eli kylmänähän paine pysyy ja lämpöisenä laskee viskositeetin laskiessa näin yleisesti ajatellen. Öljynpainemittari näyttää kaikkea mahdollista, joten en sen varaan paljoa luottaisi. Mutta nyt uusilla öljyillä näyttää pysyvän hyvin yli 1,5 kilon, tyhjäkäynnin ollessa kateissa mittari kyllä näytti ihan pohjalukemia. Mitenkäs päin oireilu yleensä alkaa? Toki painetta pitää olla jonnin verran, mutta vaikuttaako lämpötila muuten kuinka paljon painetta toimintaan tarvitaan? Ihmetellään miten tilanne kehittyy...
204.201
EX 124.083
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Kyllä 1.5 kuulostaa vielä ihan OK paineilta.

Noissa runsaasti ajetuissa tiisselikoneisissa on kuumana riskin maantierepäisyn jälkeen 1-1.2 kiloa, ja nostimet ovat hiljaa. Nuo öp-mittarit ovat toki hieman suuntaa antavia, monessa on paineita auto sammuksissakin toista kiloa :lol: 0,3 baria taisi olla tehtaan hyväksymä alaraja paineille tyhjäkäynnllä, ja kolmessa tuhannessa kierroksessa piti olla 3 bar?

Nostimien oireilu alkaa naksutuksena kylmänä, ja jossakin vaiheessa naksuttavat hiljalleen lämpimänäkin. Tuossa yksilössä johon vaihdettiin nostimet, nostimien ääni hiljeni välillä samallatavalla.

Nykyisessäkin tiisselifarkussa yksi nostin naksuttaa hiljalleen kylmänä. Ääni aaltoilee samallatavalla, ja häviää lämpimänä. Mitään muita oireita ei ole, eikä ääni ole muuttunut miksikään kahden vuoden ja 80tkm aikana, joten olkoot :D
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Perjantaina piti ajella 140km siirtymä talvirenkaiden luo. Eihän siinä varmaan sen 138km meni nätisti, mutta juurikin huoltsikan viereisessä T-risteyksessä perä hieman ojanpenkalle ja eihän se sieltä noussut vaikka :asd: Eipä jaksanu liikkeen pihassa alkaa vaihtamaan sekä liikaa tilaa liukastella niin vituiksihan se meni. Sarjassamme vanha kunnon ei pidä lipaista liian aikaisin. Jospa tästä oppisi pitämään talvirenkaat mukana...

Nooh viimeiset pari kilsaa kotikotiin ja alle eksyi Nordman+ halpagummit. Tarkemmin varaston pohjalta kasa lankun peltivanteita á 15" ja 195/65 päälle. Eipä noissa ainakaan 200D:n tehoilla ole ollut ongelmia ja hinta useamman satkun Nokian uudempia Hakkoja vähemmän... Ei liian hyvää tähän linttaan :lol:

Tuntuu lähtevän ainakin näin pikkupakkasilla iloisesti käyntiin. Laturin takana (asennuspaikka?) näyttäisi olevan joku lämppärin vastuksen näköinen pää, mutta piuhasta ei tietoa. Pitääpi tutkia, mikä siellä oikein majailee...
204.201
EX 124.083
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Viime yönä olisi pitänyt pieni keskustakeissi heittää, mutta avain virtalukkoon, käännös toiseen pykälään ja valot himmeät kuin kynttilät. Kiroilua mielessa, nooh yrittänyttä ei laiteta, mutta eipä montaa sekuntia edes jaksanut pyörittää. Muutaman kerran on käynyt mielessä, että ei varmana tällä akulla talvea selviä ja niinhän siinä kävi. Tosin pariin viikkoon ei ole kovin pitkää pätkää ajeltu eikä montaa lyhyttäkään. Voipihan tuosta vielä jonkun harrasteakun askarrella...

Aamusta normaalisti koululle laskemaan todennäköisyyksiä, ruokaa nassuun ja arpomaan miten päin kikkailisi. Lopputulemana kaverin kanssa reissu mötönettiin ja suoraan uusi akku kantoon. Bossilainen 77Ah - eipä jaksanut kaupungin muuta akkutarjontaa ihmetellä, kun oli parempaakin tekemistä. Tosin kympillä otin melkein pätevän näköiset apuvirtakaapelit mukaan, jos joku toveri sattuu kokemaan saman kohtalon.

Ja minä kun luulin, että käynnistyvyys oli hyvä vanhalla akulla niin vielähän se parani pykälän. Latausjännite ~13,8V korotetulla tyhjäkäynillä mitattuna varmistuksen vuoksi. Operaatiossa lohkolämppäri ei edistystä, enemmän hajottaa skraappailla jäitä laseista katokseen tottuneena. Voisi kotikotona tallissa koittaa myös kuivattaa auton sisustaan, kun tuntuu auringonpaisteessa keräävän kosteutta aika tehokkaasti varjon puolelle...
204.201
EX 124.083
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”