Synttäriauto

Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Tuuppaa siihen 220 kone, 604 :whistle:
No Merc at the moment
Sopuli
Viestit: 46
Liittynyt: 08.6.2012 18:20

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

dealer kirjoitti:Haapavedellä :roll:
Mulla ois 240D tuossa pihassa. Lumijoella on. Kiinnostaako?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikä ettei, jos on hyväkuntoinen moottori ja hinta sopiva :idea:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ensimmäinen tankillinen poltettu tielle, Oulu-Haapavesi-Yka-Haapavesi-Yka-Haapavesi-Liminka-Haapavesi ja sekalaiset pyöritykset päälle.
Kulutus 7,5 ja kuka väitti että 200deellä tientukkona oltaisiin, juuri Limingasta tullessa ohiteltiin kolme henkilöautoa mutta kukaan ei ohittanut meitä :kuski:
Matkavauhtina 110-120 mittarissa on parasta menoa.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Good movi`n on :)
Kyllähän tuo menee kun vauhtiin saa eikä tarvii pidätellä :lol:
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

dealer kirjoitti:kuka väitti että 200deellä tientukkona oltaisiin
Minä ja moni muu. Kyllähän sitä vapaapäivinä harvassa liikenteessä saa tuommoisillakin tehoilla auton matkavauhtiin, mutta epäilen että olet itsekin todennut tilanteen niin epätoivoiseksi, että turbosarja on ollut ensimmäisenä hankintana päivityslistassa :D

Oikeasti esim. tuolla kasitiellä on lyhyet suorat ja pitkät rekkajonot arkipäivinä, niin alitehoisella autolla jää armottomasti jalkoihin kun mitään vauhdinkelaus/arvaus/kurkistus-mahdollisuuksia ei ole.

Hieno auto, ei sillä, varsinkin kun turbosarjalla tehot päivitetään edes hieman tämän päivän vaatimuksia vastaaviksi.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Kerran olen ajanut 200D:llä. Kyseessä oli w123 korimalli ja pidin sitä ihan mahdottomana autona suorituskyvyn puolesta. Annan kuitenkin isot respectit sille, että joku pitää näitä hengissä. Vielä paljon laiskemmilla w115 korisilla 200D;llä meidä kuskattiin kouluun aikanaan. Ja minut tietty sairaalaankin pari kertaa.

Onnea synttäriautolle!! Ja tietty omistajallekin.
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Mukava auto ajaa ja näköjään hieno yksilö. Itsellä oli aikanaan W123 240D ja muistaakseni Lahti-Tampere -välillä pääsi etukäteen kiihdyttämättä rekasta ohi kuudessa eri paikassa :lol: Sen verran verkkaista menoa se :D
® Mesen linttaklubi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

W123 200D vei mulla polttoainetta noin 12l satasella, kiihtyvyys 0-100 oli reilut 30s. Samaan koriin vaihdoin 300D moottorin jolloin kulutus tippui 9,5 litraan satkulla ja kiihtyvyys noin 15s 0-100 koska välitykset pysyi samana. 200D on kyllä reilusti alitehoinen moottori tähän koriin, kyllä sillä pääsee mutta ohitukset on vaikeita ja matkanopeus on syytä pitää suurena jotta ohi pääsee rattia kääntämällä :lol: . Tuosta 200D:stä saattaisi syntyä luja turbomoottori hiukan askartelemalla, tuo on pienemmällä iskulla ja männänhalkaisijalla kuin 240 ja 300D.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä veljet ovat edellä varsin oikeassa :pappa:
Kimmo kirjoitti:Kyllähän tuo menee kun vauhtiin saa eikä tarvii pidätellä
Just näin :lol:

Muutamia kysymyksiä ja ajatuksia viesteistänne heräsi.

Meissenkeri, tottahan se on ettei tällaisella risteyksestä liikenteen sekaan lähdetä kovin helposti niin ettei tulijat joutuisi hiljentelemään.
Vaikeaa olisi ajella vilkkaassa liikenteessä.
Turbosarjan hankintaan tosin ei minun tapauksessani ole pääsyynä se että tällä ei pärjäisi minun ajoja näilläkin tehoilla, kovin harvaliikenteisiä kun ovat nämä tiet joita pääasiassa ajelen.
Toisaalta ongelmiin ei tarvita muuta liikennettäkään kun on sopiva paikka - Oulaisten tieltä kun kääntyy Ylivieskaan ja on heti ylämäki niin joutuu kaasu pohjassa odottelemaan mäen päälle että lähdettäisiin kiihtymään...

Höömy, kiitos onnitteluista. Kyllä näitä voidaan sanoa "mahdottomiksi autoiksi" suorituskyvyn osalta, itse olen ajanut parilla yksilöllä joiden huippunopeus oli alle 120....

Arto, 200D ja 240D välillä on selvä ero - jopa niin että viime kesän 123:sta huomasi heti ajossa että omituisen pirteä on, ja niinhän sinne olikin vaihdettu 240 kone 200:n tilalle.
Tietysti perä oli edelleen 3,92 eli kiihtyvyys hieman parempaa kuin alkuperäisellä 240:llä.

Jari, paljon on sinun 200D vienyt - oliko ajo millaista ?
Vaikea kuvitella että tällä saisi noin paljon menemään kun aina on kuitenkin ollut kaasu pohjassa ellei olla tavoitenopeudessa.
Minulla ei kulutuksella ole niin paljon merkitystä kun kyseessä ei kuitenkaan ole se ympärivuotinen käyttöauto mutta pitäähän ne mittailla.
Viimeksi muokannut dealer, 15.7.2012 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ajo mitä mulla oli koostui pääasiassa kaupunki ajosta jossa liikkeellelähtöjä ja kiihdytyksiä oli paljon. Maantiellä minun 200D yksilö kulutti noin 10l satkulla, syynä tähän oli miltei jatkuva huippunopeudella ajo. Vuosi oli tuolloin 2003 jolloin peltipoliiseja ei oikein paljon vielä maanteillä ollut ja pystyi pitämään paljon nykyistä kovempia matkanopeuksia. Mun 200D moottori ei todellakaan ollut hyvässä kunnossa, mm outo naputtava sivuääni oli moottorissa ja huono kylmäkäynnistyvyys ja tavallistakin heikompi suorituskyky vaivasi tuota yksilöä. Ajotapa mikä mulla oli tuon 200D:n kanssa oli jatkuvaa repimistä ja kaasupohjassa ajoa että kerkesi muiden mukana.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

kulutuksista vielä...

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Meillä nyt farmari 240TD siis vapari 2,4 diesel S123ja silläkin menty nyt tankki täyteen meiningillä ja joka kerta otan kilometrit ja litralukemat ylös ja laskeskelen. Matka-ajossa pääsee IHAN NORMAALILLA vauhdeilla ja ohituksilla pienimmillään 7.0L/100km ja kaupungissa on vienyt sen 8,3L/100km kun oikein piiskailee tuossa valoista vauhtiin. Enempää se ei ole vienyt vielä meillä, keskiarvo on aika tarkkaan koko aika ollut 7,4-7,8l/100km ja en ajele mitenkään sen ihmeellisemmin, piiskaan vauhtia ja OHITAN aina kun sen TARVE on, kyllä tuollakin vain rekkojen ohi menty monessa kohtaa, toki ennakointia ja raakaa piiskaa niin kyllä se siitä menee ohi aivan hyvin, tuokin semmoinen auto että vauhtiin kestää kyllä saada, mutta kun saa vauhtiin, se menee aivan erinomaisesti. Kulutus on omasta mielestäni vanhalle 123 FARMARILLE aivan sopiva, koska mulla on sedanit vienyt samaa. Nuo JariW123 kulutukset ovat jotain aivan utopiaa minun saamiini lukemiin verraten, mulla on ollut kohta varmaa 15kpl 123:a ja kaikilla ajanut ainakin kymmeniä tuhansia per auto, toisilla toki vähempi ja joillain paljonkin ja kulutuksia seurannut jokaisessa, niin maksimi kulutus 123:lla oli viime talvena kun ostin -77 300DA:n ja 300km kylmää kaupunkiajoa, niin vei sen 11l/100km. Muuten sekin vei koko aika keskimäärin 8,9-9,5l/100km.

Että semmoista..
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla nuo autot tahtoo viedä vähän reilummin soppaa kuin muilla. Nykyinen 300 turbodiesel on mielestäni taloudellisessa kunnossa kun ei vie kuin 10,5 satasella taajamna ajossa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

jari_w123 kirjoitti:Mulla nuo autot tahtoo viedä vähän reilummin soppaa kuin muilla. Nykyinen 300 turbodiesel on mielestäni taloudellisessa kunnossa kun ei vie kuin 10,5 satasella taajamna ajossa.
No ei tuo paha kulutus kyllä sille autolle ole.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Pari vuotta sitten ajoin w123 200d:llä n. 400km talvikelissä. Ohituskaistoilla ylämäessä huomasi, että rekoista ei meinannut päästä ohi, kun pöperö ahisti menoa. Koneen lämpö vaikuttaa nykyautoihin verrattuna paljon menohaluihin. Kylmänä meno on kuin tervassa, mutta kuumaksi poljettuna herkkyys lisääntyy merkittävästi.
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Joo kylmällä moottorilla ajo tuntuu siltä, kuin joku olisi sivellyt liisteriä tiehen :lol:
Mulla kolmisatanen farmari automaatti ei mennyt koskaan alle 10 l kulutuksella.
Nykyinen kolmisatkufarkku mutta viisvaihteisella manuaalilla vie nopeudesta(90-120km/h) riippuen 7-8 litraa, veisi varmaan viel paljon vähemmän jossei olisi kaasu aina pohjassa :oops:
Saa nähä mitä se alkaa nyt turbotettuna hörppimään...
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tässäpä turbosarjan osat.
Lisäksi tarvitaan imu/pakosarjan ja ös-jalan tiivisteet ja ilmansuodatin, tietysti uudet moottoriöljyt ja suodatin.
Saattaa olla että myöskin öljypohjan tiivisteen joutuu vaihtamaan, ja öljypohjan sen pienemmän osan eli koko öljypohjaahan ei vaihdeta vaikka se tällä kertaa osakasan mukana tulikin.
.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Tulipa ostettua 300D -82 valkoinen manuaali. :roll:


Joskus muuten ois mukava kokeilla tuollaista "viritettyä" 200D 123:sta :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Löysin maanantai-iltana geokätkön Pulkkilan liepeiltä.
Wikipedia kirjoitti:Geokätköily (engl. geocaching) on ulkoiluharrastus, jossa piilotetaan ja etsitään geokätköiksi kutsuttuja auton varaosia. Kätköjä etsitään GPS-satelliittipaikannuksen avulla, mutta laitteen käyttö ei ole välttämätöntä. Geokätkön koordinaatit ja muut tarpeelliset tiedot kätkön löytämiseksi ilmoitetaan kätkökuvauksessa, joka julkaistaan jollain harrastuksen Internet-sivustoista. Tyypillinen kätkö koostuu Lidlin muovipussista, ja sisällä olevasta ohjausvaihteesta, jonka kätkön löytäjä voi asentaa 123.eensa.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

:lol:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

dealer kirjoitti:Löysin maanantai-iltana geokätkön Pulkkilan liepeiltä.
Wikipedia kirjoitti:Geokätköily (engl. geocaching) on ulkoiluharrastus, jossa piilotetaan ja etsitään geokätköiksi kutsuttuja auton varaosia. Kätköjä etsitään GPS-satelliittipaikannuksen avulla, mutta laitteen käyttö ei ole välttämätöntä. Geokätkön koordinaatit ja muut tarpeelliset tiedot kätkön löytämiseksi ilmoitetaan kätkökuvauksessa, joka julkaistaan jollain harrastuksen Internet-sivustoista. Tyypillinen kätkö koostuu Lidlin muovipussista, ja sisällä olevasta ohjausvaihteesta, jonka kätkön löytäjä voi asentaa 123.eensa.
Esimerkkikuva mahdollisesta geokätköstä:

Kuva
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Oho!
Muutaman päivän olin poissa ja heti alkaa tapahtua.
Onneksi olkoon vaan tiilerille ja uudelle löydölle.
Omaani vaihdoin pidemmän perän kulutuslukemien pudotuksen toivossa, mutta eipä juurikaan tippunut. n.9,5l
Tosin matkamittarikin näyttänee liian vähän, jolloin laskutoimituskin menee sekaisin. Kiihtyvyys muuttui huonompaan suuntaan. :cry:
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

dealer kirjoitti:Onko tuttu auto Jaakkoselle, Torniosta tuli minulle ?
Kyllähän tuola Suomen Torinossa pyörii paljon Mersuja, w123:siakin, mutta just tätä autoa en kyllä muista nähneeni. Näyttäis olevan vielä samanvärinen ylä- ja alaosistaan, niin ei passaa siihen yhteen veikeään kaksväriseen tapaukseenkaan.
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

...niin ei passaa siihen yhteen veikeään kaksväriseen tapaukseenkaan.
Juuri se auto :lol:
Alaosa on maalattu keväällä samanväriseksi muun auton kanssa, aiemmin ollut kirkkaan sininen.
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

dealer kirjoitti:
...niin ei passaa siihen yhteen veikeään kaksväriseen tapaukseenkaan.
Juuri se auto :lol:
Alaosa on maalattu keväällä samanväriseksi muun auton kanssa, aiemmin ollut kirkkaan sininen.
Jaa, no kyllä mää sen sitte oon nähäny pariki kertaa. Se oli tosiaan aika ilonen ilmestys vielä joku aika sitte.
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Pitäskös se tämä laitos penkittää ennen/jälkeen turposarjan laittoa niin näkisi että ovatko kaikki 57 kopukkaa tallella ja paljonko toiselle sadalle tuolla puhaltimella pääsee :?:

LC-Productions voi osallistua heti kympillä kuluihin :kuningasajatus:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jaasu
Viestit: 906
Liittynyt: 27.3.2011 12:58
Paikkakunta: 86600

Viesti Kirjoittaja jaasu »

vieläko 2.4D kone haussa? Ois yks mutta toimivuudesta en tiiä muttei se kallis ois.. samalla kylällä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Koneen tarve riippuu hieman siitä meneekö auto kaupaksi vai jääkö ensi kesään minulle ... et ole siis käytellyt kyseistä konetta koskaan ? Kuitenkin pumppu ym. paikallaan ?
Avatar
jaasu
Viestit: 906
Liittynyt: 27.3.2011 12:58
Paikkakunta: 86600

Viesti Kirjoittaja jaasu »

en muista tähän hätään onko pumppu paikallaan. ainakin 2 oli irrallaan.

ostin varaosa raadon nii siinä tuli mukana.
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Jokos se tämäki sitten meni uudelle omistajalle??
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”