Synttäriauto

MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Meissenkeri kirjoitti:
Jussi L. kirjoitti:.. kyllä on erikoista jos noissa kilometreissä menee koneet, mutta no en väittele, yksilöitä autot ovat toki.
Oli jo toisaalla juttua, että öljyt oli 70- ja vielä 80-luvullakin täyttä kuraa ja pikkupakkasessa niin jankkia, että jos koneen sai pakkasella käyntiin, niin minkäänlaista voitelua ei ollut pitkaan aikaan. Mersun koneet oli horoja muutamassa sadassa tuhannessa ja muiden merkkien koneet puolet vähemmillä lukemillä. Öljynvaihtoväli oli maksimi 5000 km.

Eri asia oli jos öljyjä oli koko ajan vaihtamassa ja ammattikäytössä kone oli koko ajan käynnissä, niin saattoi kestää pitempäänkin mutta yleensä ei.
Niin, sen tiedän että öljyt kyllä vaihdettiin useasti meillä silloin. Isä kyllä ihmetteli kovasti silti noita koneremontti juttuja, mutta sen sano kanssa että öljyt oli aika huonoa tavaraa jos vertaa tähän päivään.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

xr kirjoitti:tämähän on hyvin yleistä että 61x sarjan koneissa on männät halki tosin yleensä se ei menoa haitaa
meille ostettiin uusi 200d vuonna 1981 kilometrejä oli mittarissa 202tkm kun kone ei enää käynnistynyt syyksi sevisi lopulta se että sylinterit oli kuluneet aivan mahdottomasti
ja lisäksi kaikki männät oli halki
Teuvalla oli siihen aikaan paja joka kunnosti työkseen kyseisiä koneita minähän soitin sinne ja kysyin että löytyykö hyviä käytyettyjä mäntiä olihan niitä kuulemma
menen hakemaan niitä hyviä mäntiä osoittautui kuitenkin että kaikissa niissäkin oli halkeamia kovasti ihmettelin asiaa mutta sain kulla että yleensä kaikki on halki
kyseinen firma teki aika suuressa mittakaavassa mersun vaihtokoneita ja kunnosti alkuperäisiä moottoreita
ihmettelin meidän auton pyttyjen kulumaa niin sanoi että siinä 220-230tkm kestää kakssatanen ja 220 menee 250tkm kohdalla harvaksi
meillä olikin taxsi käytössä tuo varmaan oli tullu tyhjäkäyntiä kun oli ennen aikojaan mennyt
mulle on kenenkään turha väittää että kyseinen moottori malli kestää ajaa miljoonan jos 500tkm meinaa päästä niin ei saa ajaa kertaakaan yli 80km/h
myöhemmin oli samat kokomukset 617 moottorin osalta silloin ajattelin etten enää ikään halua nähdä diesel pataa :cry:
näin jälikäteen täytyy todeta että kyllä 60x koneet kestää ajaa eivätkä mene harvaksi ne jopa saa käyntiin :D
Harvenemisesta voidaan olla yhtä mieltä, nämä kuluivat äkkiä väljiksi ehkä huonojen öljyjen, pölyisten teitten ja puuttellisen ilmansuodatuksen takia mene ja tiedä. Mäntien halkeamisista en voi moottoria syyttää, ehkä silloin kaikki mekaanikot eivät osanneet ajoittaa pumppua oikein jolloin männät halkesivat väärästä kohtaa katotun ennakon vuoksi. Tässä moottorissa on helppo tulkita asteikon viisari väärin jolloin 24 astetta eykk muuttukin noin 40 astetta eykk ennakoksi. Tällä on melkoisen ratkaiseva merkitys mäntien kesto ikään. Voihan tietysti sekin olla vaikuttamassa jos ennakkoa käännettiin korvakuulolla "oikeaan suuntaan" paremman kylmäkäynnistyskyvyn toivossa. Eka remontti nuihin tuli joskus reilun parin sadan paikkeilla, sen jälkeen moottori kestikin reilusti. Erään tutun koneistajan kans juttelin mikä on mulle porannut 617 koneen ylikokoon ja vaihtanut uudet putket mun 617A mottiin. Hän tuumi että eka remontti tuli noin 250tkm:n paikkeilla joskus 80-90 luvun taittessa, remontin syy oli huono kylmäkäynnistyvyys.
Vuosia myöhemmin samat 200D:n omistajat kävivät tervehtimässä miestä että hyvän remontin teit kun 750tkm myöhemmin auto käynnistyy edelleen hyvin kylmästäkin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

pulkkroope kirjoitti:kertokaapa viisaammat mitä eroja nuissa manuaalilootissa on (w123). Varastosta lyötyy 2kpl valurautakuorisia lootia ja 1 alumiinikuorinen
Muistan erään W123 langin viennin "Sievin veholle". Laatikkovika oli tullut jossain vähän vaille miljoonan. Vuosi oli silloin 1995 kun tämä tapahtui. Hakalan Veikko oli laatikon nähtyään tuumannut että " jaa tämä onkin tätä alumiinikuorista mallia, eihän nämä taho miljoonaa kestää" :D

Tämä paja kunnosti varmaan satoja om 61x sarjan moottoreita. Joukossa mm. kaverin 200d:n kone joka lähti vain lämpimänä käyntiin. Kävi muuten tosi hienosti vaikka vain neljä mäntää oli halki. :wink:
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

"Synttäri"mese leimattu taas vuodeksi eteenpäin! samalla muutostekisteröin 3-litran om 617 koneelle.(sattui konttorille trafin tarkastajat. ekalla kerralla hylky,kun ei ollut riittäviä vertailu tietoja ison herran mielestä)

listaa osista/korjauksista leimalle:

ylätukivarret (sisemmät kumipuslat loppu)
alapallot
kaikki jarruletkut(vanhoissa oli mb:n merkit??)
takakelkanhelat (oli ihan loput)
käsijarruvaijerit+kengät
jarrupalat
kardaaninkannake laakeri
takatukivarsien hitsaus (iskari irtosi)
takakallistuksenvakaajan kiinnityksen hitsaus
kuskin jakotilan hitsaus
moottorin vaihto
perän vaihto (kahdesti)
yms pientä jumppaa..

sitten seuraavaksi turbolle lupia kyselemään (turbo+muut rojut on tallissa) :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

On mahtanut jäädä vuosi sitten Tornion katsastajasedältä jotain huomaamatta :shock: nimittäin jos oikein muistan autolla ei ollut paljoa ajettu edellisestä katsastuksesta kun se minulle tuli ja minähän en ehtinyt ajaa paljon mitään ... vai onko Roope ehtinyt ite rymyyttää nuo kaikki hajalle :lol:

Mukava kuulla että meni isompi konekin papereihin, tuntui niin vaikeat olleen tarkastajien vaatimukset kun aiheesta soiteltiin :idea:
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

kyllä oli mennyt torniossa läpi ihan läpi sormien..
tarkoitus oli saada leimasta läpi huomautuksitta...jopa sumuvalokin toimi!
eli kehujen kanssa läpi!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tulipa vielä mieleen, minähän ostin tähän ohjausvaihteen jonka muistaakseni annoin mukaan kun olin arvellut sen välyksen tuntuvan ajossa liiallisena välyksenä ratissa. Oletko vaihtanut sen vai oliko epämääräinen ajotuntuma pelkästään noista mainitsemistasi nivelistä johtuvaa ?
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

Vaihdoin ohjausvaihteen heti oston jälkeen,kun oli niin karmea välys ratissa..

mese nyt joka päiväisenä käyttö autona toisen auton pois myynnin takia :wink: (80km/päivä). mittarissa onkin jo 492000km,kesällä ajettava 500tkm rikki


Päitä vaan kääntää vaikka vanha rutku onkin!!
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Taisit olla tällä viime sunnuntaina Vesannolla kisoissa?
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

juu...sunnuntaina olin jm-kisoissa vanhusta ulkoiluttamassa 8) .

nyt on pellin alla turbokin...ja 2,5-tuuman putkisto yhdellä vaimentajalla
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

mesen mylly sippas taas,,,vitosen kiertokangen männäntapin laakeri särkyi.myös 1,2,3,4-sylintereistä meni kangen laakerit
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Paljonkohan oli ahtopaineita, tehoa ?
Nyt alkoi tuntua että tohtiiko tuota omaa turbottaa lainkaan :eec:
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

1-bar oli painetta,veti kohtuullisesti.
vakio öljypumpulla putosi öljyn paineet
alle 1-bar kuumana,sammui tyhjäkäynnillä kuin seinään.lähti heti kuitenkin käymään mutta alkoi kolisemaan...hieman keljuttaa tämä harrastaminen :( .

Eli ei turbotella niitä vapareita(vaatis öljyruiskut, männän tapin voitelu kehno vaparissa)eräältä palstalaiselta ostin turbopaketin (liian iso turbo käyttö autoon,kun heräsi tosi ylhäältä)

huomenna (17.4)tulee etelästä täysin rempattu kone jossa on uutta mm.

-männät+renkaat(männät 120e/kpl)
-runko ja kiertokangenlaakerit yms helat
-kanget ja kansi koneistettu ja kasattu uusilla venttiileillä
-kaikki tiivisteet uudet
-kasauksen jälkeen koekäytetty penkissä eli toimii

kalliiksi tulee,mutta elämä on!
auto maksoi 1000e,suutin remppa uusilla kärjillä,yms muut läpikäynnit n.1500e, yhteensä 2500e+kunnostettu kone hintaan lisää.ja syksyllä maalarille 2000-3000e

ens viikoksi taas ajoon!!!
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

Tuas merssu roklattaa uudella konneella,nätti ääni ehjässä koneessa
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

mikäpä on mesessä nyt taas vikana,kun puskee öljyt pihalle kierroksilla suodatinkotelon kannen välistä,puhaltaa o-renkaan pihalle.

kylmänä vika pahempi ja puskee öljyt helpommin pois.
kuumana öljyn paine 1-1.5-bar valillä,moottorilla ajettu täydellisen rempan jälkeen max 20km

huomasin ,että mittaristokin on öljyä täynnä!!!!

ylipaine venako jumissa??
öljyn lauhdutinkaan ei lämpeä vaikka mosa on kuuma!!??
öljyt ja suod uudet 5w-50 rally formula
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

tää tais olla joku turborakennelma ? mihkäs se huohottaa ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Öljypumpun ylipaine venttiili todennäköisesti jumissa, paineet kannattais mitata jollain mittarilla jossa riittää asteikkoa ylemmäksi kuin 7bar. Paine venttiiliin pääsee helposti käsiksi irroittamalla peltinen pikkuöljypohja moottorista. Öljynjäähdyttimen ei kuulukkaan lämmetä samaa tahtia moottorin kans, siellä on termostaatti joka aukeaa vasta kun öljynlämpö on yli 110 astetta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

vapari kone on nyt paikallaan,ei huohota yhtään!!
kone on vakio vielä syötöiltäänkin
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

selvittelin töiden jälkeen mesen öljynpaine ongelmaa,töistä otin mittarin mukaan.

mittari kiinni moottoriin ja taulussa oli noin 12baaria tyhjäkäynnillä kylmänä :oops: (mittari loppui jo 10baarissa).ei muutakun paineventtiiliä etsimään.

pikku öljypohja pois niin mitäs vihdua,venttilin paikalla oli kuusio kannalla oleva tulppa!!??miksi!! onko näissä ollut öljynpaine venoja muualla??
Ruuvasin kuusiotulpan pois ja laitoin oikean venan entisestä moottorista.
öljypohja paikalleen, öölit sisään ja motti tulille.
Nyt paineet kylmänä tyhjäkäynnillä n.6,5bar ja kierroksilla 7bar,
lämpimänä tyhjäkäynnillä n.3bar ja kierroksilla 6bar...onko OK??
Ei ainakaan lentänyt suodattimen o-rengas pihalle.
kovaa ajoako vain??
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllä siinä pumpussa pitäis venttiili olla ja ei ole muualla venttiileitä jos ei ole pystärin kone. Nuo "uudet paineet" kuulostaa siltä kuin pitääkin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

kone vuodelta 76 eli voipi olla pystäristä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko nyt niin että jossain toisaalla on jumissa oleva venttiili ja ongelma korjaantui asentamalla toinen venttiili "123-tyyliin" ?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Onko öljynputsari normaalisti kuskinpuolella yläkautta helposti vaihdettavissa? Jos näin on on moottori W123:sesta, jos öljynputsari on hankalasti kuskinpuolella alakautta vaihdettavissa jossain peltisen pikkuöljypohjan tienoilla on moottori pystäristä. Uskoisin että on tapahtunut niin että moottori on W123:sen om617 vm76 johon on jostain eksynyt pystärin 617 moottorin öljypumppu josta paineenrajoitin venttiili puuttuu.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

öljyn suodatin normaalilla paikalla eli helpolla paikkaa.
moottorin rakentaneella henkilöllä tuntui olevan pystäreitäkin,joten voipi olla että on sattunut pystäristä öljypumppu.
eilen ajelin noin 80km ja öljynpaineet oli hyvät,eikä muitakaan murheita ollut.
lohkossa ei ollut paikkoja öljyn lauhduttimen kiinnikkeille,moottori tuli ilman suodattimenjalkaa minulle ja laitoin jalan entisestä moottorista.
vauhtipyöräkin oli kevyempi ja sarjanumeron alku osa oli 115********.
vanha kone oli "pika hehkuilla" ja nykyinen kone isolla hehkuilla
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eipä siinä sitten muuta kuin kovaa ajoa, ei niitä paineventtiilleitä oo muualla kuin öljypumpussa W123 sovelluksissa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”