Kokemuksia ML mersusta (w164)

Nevaste
Viestit: 15
Liittynyt: 08.7.2012 19:16

Kokemuksia ML mersusta (w164)

Viesti Kirjoittaja Nevaste »

Kaikki kokemukset maasturista kiinnostavat: huollon ja varaosien hinnat jne.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Täällä ei taida monellakaan olla w164 mölliä. Edellisestä mallista sanoisin, että ylläpito on henkilömalleja kalliimpaa, varsinkin alusta ja voimasiirto ovat erilaisia ja osat siis kalliimpia ja vaikeampia saada. Monesta paikasta loppuu myös osaaminen ja työkalut.

Sanoisin kuitenkin yleisellä tasolla, että jos käyttökulut huolestuttaa, ei pidä maastomersua ostaa. Edullista autoilua saa jollain muilla vehkeillä. Samanlaista ei sitten saa halvalla mistään.
mnuut
Viestit: 38
Liittynyt: 09.5.2007 11:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mnuut »

Vuosi ja 20 000 kilometriä takana W164 korimallin ML:llä. Hyvä, huoleton ja mukava auto. W164 on kaikessa mahdollisessa paljon paljon paljon W163 mallia parempi auto. Huollot maksavat 300 - 800 euroa, riippuen siitä, onko kyseessä A,B vai C -huolto.

Säästäväiset ja saidat, kuten minä huollattavat autonsa Virossa Silberautossa 1/3 Vehon hinnoista. Paremmalla asiakaspalvelulla ja työn jäljellä.

En pysty nimeämään ainuttakaan alle 40 tuhannella eurolla ostettavissa olevaa autoa, joka olisi W164 ML:ää parempi käyttöauto Suomessa. Toki polttoainetta kuluu, vakuutukset ja käyttöverot ovat kalliimmat, mutta hinta/laatu suhde on silti aivan uskomaton.

Itse etsin vuosi sitten edullista GLK:ta, koska tarvitsen nelivetoa. Halvimmat 100t ajetut maksoivat tuolloin yli 40t. ML löytyi lähes 10t euroa halvemmalla. Toki kolme vuotta vanhempana, mutta mittarissa samat kilometrimäärät. Uskomatonta, mutta totta. Enää en GLK:ta ottaisi.
SLK 320 2004 Final Edition
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ihan mielenkiinnosta. Millainen neliveto systeemi tuossa w164:ssa on?
mnuut
Viestit: 38
Liittynyt: 09.5.2007 11:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mnuut »

Jatkuva neliveto. Ei vakiona alennusvaihteita, kuten W163:ssa.

Lisävarusteena W164:ään on saanut offroad -paketin, jossa alennusvaihteita vastaava nelivetosysteemi, en tiedä tarkemmin minkälainen, koska omassani on vain optical offroad -paketti, joka pitää sisällään kromilistat etu- ja takapuskureissa... varmaan jonkun mielestä ihan kivat maastossa, mutta itse olisin mieluummin valinnut sen oikean offroad -paketin.
SLK 320 2004 Final Edition
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

voimanjaosta etu/taka akseleiden mitään hajua?
Planeettavaihteistoilla?

Miten toteutettu tuo etuveto? jakolaatikossa ketju vai hammasrattaat? :D
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

W164:sta himoitaan täälläkin. Alkas hinnat kohta olla mahdollisuuksien rajoissa. Onko kellään tuolla offipaketilla. Se ois muuten ehoton, mutta tulee ilmajousilla ja niiden kesto Suomen talvessa tiedetään :roll:
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Nevaste
Viestit: 15
Liittynyt: 08.7.2012 19:16

Viesti Kirjoittaja Nevaste »

Ei kai ilmajouset ole ongelma, ei ainakan bemareissa? Onko juuri w164:n ilmajousissa ollut ongelmia?

Onko mitään tyyppivikoja?

Kävin ajamassa 320cdi ja 350 mallia. Diesel oli paljon miellyttävämpi kaikin puolin. Airmatic kyllä pitää olla, oli se niin huippu esim. Motarilla
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmajousiahan näistä menee. Bemareista kompuraa.
Nevaste
Viestit: 15
Liittynyt: 08.7.2012 19:16

Viesti Kirjoittaja Nevaste »

Mitä muuta vakioongelmaa?
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Ja mitähän kustantaa noiden pussien vaihto? ja meneeköne vain ne pussit vai pitääkö muuta vaihtaa?
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
pjj53
Viestit: 271
Liittynyt: 03.8.2007 16:02

Vertailuksi S211 pussien hintoja

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Kun ei kukaan vastaa, niin heitän tuon S211 (airmatic) pussien hinnat: taakse n. 1100 e /pyörä, eteen n. 1700 e/pyörä, Veholla. Jenkeistä saanee n. 30% halvemmalla. Tuossa S211:ssä takapussien vaihto onnistunee vain takakelkka irroittamalla, eli siinä menee työpäivä.
mnuut
Viestit: 38
Liittynyt: 09.5.2007 11:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mnuut »

Taka-oven lukkomekanismi alkoi juuri temppuilemaan. Edellisessä ML:ssä meni etuovesta lukkomekanismi suurin piirtein samoissa kilometreissä. Eli tuntuu tyyppivialta.
SLK 320 2004 Final Edition
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Kun ei kukaan vastaa, niin heitän tuon S211 (airmatic) pussien hinnat: taakse n. 1100 e /pyörä, eteen n. 1700 e/pyörä, Veholla. Jenkeistä saanee n. 30% halvemmalla. Tuossa S211:ssä takapussien vaihto onnistunee vain takakelkka irroittamalla, eli siinä menee työpäivä.
Mikä h*lvetti noissa noin paljon maksaa :shock: Eihän nuo pussit maksa ebayssa ku pari hunttia. Ja tolpatkaan ku 500ekua.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Nevaste
Viestit: 15
Liittynyt: 08.7.2012 19:16

Viesti Kirjoittaja Nevaste »

Tuli hommattua -08 ML jossa on off-road paketti ja muut heebelit. Ensimmäinen havainto oli kun pakkaset tuli, että hehkuja on pimeenä kun käynnistys pykii. Lisäksi ohjaus ei palauta, onko ominaisuus vai mitä?

Muuten auto tuntuu mahtavalta ja lumihanget ei haittaa :D
Nevaste
Viestit: 15
Liittynyt: 08.7.2012 19:16

Viesti Kirjoittaja Nevaste »

Nyt on vähän matkaa ajettu. Kylläpä tuntuu hyvältä ajaa ja airmatic-alustaa en vaihtaisi mihinkään. Ajoin aiemmin vakioalustaisella ML:llä ja se keinui (roll) kuin ruotsinlaiva aallokossa eli pitkittäissuuntainen keinuminen oli todella epämiellyttävää. Pientä fiksattavaa on myös eli parkkitutka pimeni heti (anturi rikki) ja hehkuboksi oli pimeänä. Autoliikkeen pikkiin nuo korjasi.

Autolla on ajettu 124tkm, joten pikkuhäikkää on aina odotettavissa. Hommasin auto huoltohistorian ja sen mukaan aika pienillä korjauksilla on menty 5 vuotta. Tuohon km määrään mennessä on bemarin maastureihin vaihdettu kertaalleen jo alusta ja itse asiassa henkilöautoihin myös tai ainakin itse vaihdoin.

Nyt pitäisi löytää koiraverkko autoon. Löytyykö sellaista mallia tehtaalta, jossa koiraverkkonon integroitu siihen takaluukun rullapeitteeseen.
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

[quote="Nevaste]

Nyt pitäisi löytää koiraverkko autoon. Löytyykö sellaista mallia tehtaalta, jossa koiraverkkonon integroitu siihen takaluukun rullapeitteeseen.[/quote]

Siis mitä hä, eikö nuissa ole sitä dubbelverhoa.. tjsp.. museoajoneuvossakin on tuo..
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Vesqju kirjoitti:
Siis mitä hä, eikö nuissa ole sitä dubbelverhoa.. tjsp.. museoajoneuvossakin on tuo..
Tässä näitä möllejä ihmetellässä molempia on tullut vastaan.

Saman tyyppinen kulkine hakusessa kuin Nevaste on hankkinut. Ilmavieterit ovat vaan pelästyttäneet. Kalliitta korjata ja suomen oloissa epäluotettavampia (?) kuten tässäkin ketjussa jo ilmi tulee. Kenties kyse on vähän mielikuvasta. Siitä ei kyllä mihinkään pääse, että ilma-alustalla kyyti on todella hyvä.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Nevaste
Viestit: 15
Liittynyt: 08.7.2012 19:16

Viesti Kirjoittaja Nevaste »

Generig kirjoitti:
Vesqju kirjoitti:
Siis mitä hä, eikö nuissa ole sitä dubbelverhoa.. tjsp.. museoajoneuvossakin on tuo..
Tässä näitä möllejä ihmetellässä molempia on tullut vastaan.

Saman tyyppinen kulkine hakusessa kuin Nevaste on hankkinut. Ilmavieterit ovat vaan pelästyttäneet. Kalliitta korjata ja suomen oloissa epäluotettavampia (?) kuten tässäkin ketjussa jo ilmi tulee. Kenties kyse on vähän mielikuvasta. Siitä ei kyllä mihinkään pääse, että ilma-alustalla kyyti on todella hyvä.
Foorumit ovat luotettavuuden ja kattavuuden kannalta oma lukunsa, eikä niiden perusteella kannata tehdä lopullisia päätöksiä. Lähipiiriin sattuu kuulumaan muutama ML, joissa on ollut W164 airmatic-paketilla kovassa käytössä ja ei ole ollut mitään ongelmaa. Vasta lähempänä 200tkm kohdilla on tullut alustaan (airmaticiin) liittyvää jumppaa vastaan. Silloinkaan ei ole vaihdettu kaikkia osia kerralla, vaan iskari tai siihen liittyvä osa kerrallaan.

Näillä näkymin autoon tulee n. 30tkm vuodessa ja pidän sitä sen kolme vuotta. Ajattelin kirjoitella tähän avoimesti hyvistä ja huonoista puolista.

Hyvänä puolena voi jälleen kerran todeta, että 4-veto toimii ;). Ihan täällä PKI-seudulla siitä on hyötyä. Ihmettelin juuri miksi Tapiolassa yksi parkkialue oli tyhjillään kun muualla oli tupaten täyttä. Satanut lumi oli yhtä puuroa ja sitä oli 20-30cm parkkialueelle johtavalla tiellä. Ai että hymyilytti ajella siitä läpi parkkiin. Samalla yksi Volvo oli mahastaan kiinni siinä. Meinasin jo mennä jeesaan, mutta kuski sai sen siitä pois kun tanakka emäntä tuuppasi auton pois hangesta :)

Auto on muutenkin todella hyvä ajaa maantiellä ja hiljainen. Selväti hiljaisempi kuin uusi E-mersu.
Nevaste
Viestit: 15
Liittynyt: 08.7.2012 19:16

Viesti Kirjoittaja Nevaste »

Vesqju kirjoitti:[quote="Nevaste]

Nyt pitäisi löytää koiraverkko autoon. Löytyykö sellaista mallia tehtaalta, jossa koiraverkkonon integroitu siihen takaluukun rullapeitteeseen.
Siis mitä hä, eikö nuissa ole sitä dubbelverhoa.. tjsp.. museoajoneuvossakin on tuo..[/quote][/quote]

Niinpä, en ainakaan löytänyt mistään sellaista tuplaverhoa. Kaikki aftermarket osat on tehty jostain metalliputkista ja ne on pirun rumia ja vaivalloisia käyttää, jos niitä joutuu edestakaisin ottamaan pois
Nevaste
Viestit: 15
Liittynyt: 08.7.2012 19:16

Viesti Kirjoittaja Nevaste »

Millainen tuo airnatic-järjestelmän rakenne on? Siinä on ilmapussi ja erillinen iskunvaimennin? Löytyisikö jostain juttua tuosta rakenteesta.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Tuli vähä kateltua nettiautoo, ja W163:n polttelee pikkusen liikaa taasen.. :mrgreen: :twisted:

Parempi vaa kattoa tiliä, justiinsa tulleita laskuja (vähä toista tonnia), ja todeta et pysytään näissä vanhoissa miinoissa... :evil:

Ei riitä rahkeet sijoittaa jotain 8-10ke autoon, just ku on ostanu muijan kanssa kämpän, ja kotitaloonkin on 22ke lainaa... :?

Lottovoitto ois poikaa...! Aimut pitäis vissii veikata ensin... :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Nevaste
Viestit: 15
Liittynyt: 08.7.2012 19:16

Viesti Kirjoittaja Nevaste »

Nevaste kirjoitti:
Vesqju kirjoitti:[quote="Nevaste]

Nyt pitäisi löytää koiraverkko autoon. Löytyykö sellaista mallia tehtaalta, jossa koiraverkkonon integroitu siihen takaluukun rullapeitteeseen.
Siis mitä hä, eikö nuissa ole sitä dubbelverhoa.. tjsp.. museoajoneuvossakin on tuo..
Niinpä, en ainakaan löytänyt mistään sellaista tuplaverhoa. Kaikki aftermarket osat on tehty jostain metalliputkista ja ne on pirun rumia ja vaivalloisia käyttää, jos niitä joutuu edestakaisin ottamaan pois[/quote][/quote][/quote]

Eipä näytä olevan dubbelverhoa, mikä on puute. Tilasin metallisen häkkyrän, katsotaan kuinka vaikea se on ottaa tarvittaessa pois
Nevaste
Viestit: 15
Liittynyt: 08.7.2012 19:16

Viesti Kirjoittaja Nevaste »

Nyt on pari vuotta ajettu ja mittarissa 180tkm (alunp. 124tkm). Vikoja ollut takalasin valojen "palaminen". Vika olikin lampun pohjalevyssä ja siihen löytyy korjaussarja Veholta muutamalla kympillä. Nyt ei valot "pala" eli kyse oli kosketushäiriöstä joka fiksattiin korjaussarjalla.

Vaihteistoöljyn vaihto paransi laatikon toimintaa eli se kannatti. Ei siinä mitään vikaa ollut mutta nyt toimii pehmeämmin.
ePa-
Viestit: 38
Liittynyt: 24.5.2013 8:23
Paikkakunta: 90xxx

Viesti Kirjoittaja ePa- »

Onkos kukaan asentanut jo tällästä w164?

https://kotisivukone.fi/files/tt-thermo ... 000kld.pdf

Defalla on ilmeisesti letkulämmitin tarjolla, mutta siitä puuttuu pumppu.

Hyövääkö tuollasta laittaa vai onko sama ruuvata webasto/eeberi paikoilleen?
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Asentelin sen letkulämppärin, mahdollisesti helpoin paikka mihin voi mitenkään asentaa:

viewtopic.php?p=627090&highlight=lis%E4 ... nti#627090

Kyllä tuosta selkeä hyöty on pakkasilla.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
ePa-
Viestit: 38
Liittynyt: 24.5.2013 8:23
Paikkakunta: 90xxx

Viesti Kirjoittaja ePa- »

Kiitti linkistä/vinkistä!

Ilmeisen helposta kohdasta kyse, mutta kun ei ole autoa vielä pihassa niin vaikea hahmottaa kyseistä kohtaa. Ehkä se vielä selviää.

Pääseekös kabiiniin tuomaan kohtuudella sisähaaran piuhan vai pitääkö porata raakasti reikä jostakin läpi?
ePa-
Viestit: 38
Liittynyt: 24.5.2013 8:23
Paikkakunta: 90xxx

Viesti Kirjoittaja ePa- »

Lisää tyhmiä kysymyksiä.

Jos autossa on OEM astinlaudat, niin käykö roiskeläpät näiden kanssa? Vai ovatko toisensa pois sulkevat vaihtoehdot?

Tiedän että läpät on rumat, mutta koitan suojella helmoja edes suurimmalta osalta kivisateita... Vai suojaako nuo astinlaudat kylkiä niin paljon ettei läppiä tarvitse kuin taakse? Tällä hetkellä autossa ei ole kumpiakaan.

Vasta ~700km takana. :)
amg400
Viestit: 13
Liittynyt: 18.11.2012 21:17
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja amg400 »

AMG-tyyliset astinlaudat liittyvät lokarin alareunaan ja tulevat vakio helmaa paljon alemmaksi. Suojaavat kyllä altapäin, mutta lokarin alareunan ja astimen päälliosan väliin jää iso rako, josta lentää astinlaudan päälle tavaraa, etenkin jos on vanteet pienellä ET:llä. Kaarilevikkeet hieman auttavat, mutta rako säilyy silti. Olen itsekin harkinnut kumiläppien ruuvaamista, ettei astinlaudoilla olisi sentin kurakerrosta. Talvella keräävät vielä molemminpuolin lunta, ja hankaloittavat autoon kulkemista, mutta tekevät kieltämättä ihmeitä auton ulkoasulle. Alkuperäiset läpät eivät enään sovi.
Arde
Viestit: 82
Liittynyt: 04.2.2007 6:37

Viesti Kirjoittaja Arde »

Tämä nyt ei varsinainen kokemus ole tästä mallista mutta lainaan tätä topikkia. Mikäs vois olla vikana kun ensin heitti sisävalot syttymästä kun avaa kuskin oven ja nyt sitten sama vika ilmeni vänkärin ovea avatessa. Takaovista kyllä valo syttyy. Mielestäni kaikki namikat on ihan oikein ja pimeällä testailin. Sittenpä vielä semmoinen että takaluukku ei lähde aukeamaan eikä sulkeutumaan. Luukun kyllä saa auki kun rivasta painaa ja itse nostaa ylös. Kaukosäätimestä/avaimesta kun painaa niin luukku loksahtaa auki ja pimputus kuuluu mutta luukku ei vaan lähde nousemaan. Sitten kun käsin laskee luukun alas niin osaa kyllä imasta sen nätisti kiinni.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”