CDi - mersun tyypillisiä ongelmia. (ja omistajien...)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo,Mesewarrior laittoi ajattelemisen aihetta.

Toimivaa autoahan ei korjaamolle viedä.

Täällä itäsuomessa valtaosa päivittäin liikenteessä nähdyistä mersuista on väyrysiä tai uudempia c-sarjalaisia (keskisuomessa tilanne on erilainen,länsirannikosta en tiedä,kun en ole koskaan käynyt),w124 ja w201 on tääläpäin vähemmistöä :( .

Minkälaiset ihmiset ajaa uudemmilla mersuilla?
No sellaiset,jotka ei renkaanvaihtoa isompia remontteja tee.

Minkälainen ihminen ostaa esim.vuonna 2007 w124 mersun?
No useimmiten sellanen,joka ite pitää sen kunnossa,eikä ihan pienestä vie sitä korjaamoon.

Mutta kyllä silti on hyvin "mainostettu"cdi mersua,että en lähivuosina aio moista hommata.

Onhan w124 ja 201 vahvoja autoja,tuskin 20 vuotta vanhan väykyn omistaja pääsee monillakaan alkuperäis kulutusosilla kehumaan :D
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yritän tässä vaan sanoa sitä että asentajat näkevät työssään nimenomaan viallisia autoja, sellaisia jotka eivät toimi kuten niiltä odotetaan.
Toimivaa autoahan ei korjaamolle viedä.
Tässä on nyt osittain se tavallinen väärinkäsitys kyseessä.
Ihan varmasti viedään toimiva auto korjaamolle.
Meillä myös huolletaan Mersuja.
Loppupelissä aika moni "väykyn" omistaja on niin järkevä ettei lähde aivan tee-se-itse-linjalle huoltojen suhteen.
Jossain voi olla korjaamo joka vain korjaa, mutta meillä on mahdollisuus tarkastella huolto/korjaushistoriaa pitkältä ajalta todella monesta Mersusta niin että kaikki huollot ja korjaukset on tehty meillä - paitsi ne viat joiden takia auto on jäänyt "tien päälle" jossain kaukana täältä.

Listaamistani vioista suuri osa on sellaisia että ne löytyvät juurikin normaalin huollon yhteydessä, esimerkiksi allaolevat:

-Etujousen yläkupit
-Etuapurunko
-Alapalloniveliä ja ”narinaheloja” menee, puhumattakaan etukallistuksenvahaajan päätytangoista
-Vaihteistoon menevän johtonipun liittimen sisään vuotaa öljyä vaihteistosta
-Etujousia katkeilee.
-Raidepäät väljistyvät.
-Jarruletkut murtuvat
-Laturin vapaakytkin jumittuu
-termostaatti rikki
-suuttimien tiivisteet
-hehkutulppa rikki ja jumissa
-imusarja rikki


Säännöllinen huolto säästää paljolta esimerkiksi siinäkohtaa että etujousen yläkupin alkava irtoaminen havaitaan ajoissa.
Viimeksi tällainen tapaus sattui eteen joulun välipäivinä.
1. Kuinka monta prosenttia vm. -98--99 200-220 cdi Väykyistä on imusarjarempattu? Missä kilsoissa se tapahtui? .... Tätä ei kannata kysyä firmasta, jossa niitä korjataan! He vastaavat että 'kaikissa tänne tuoduissahan se rikki oli'.
Miksei kannata ?
Ajatteletko että imusarjavika huomataan vasta kun se aiheuttaa ongelmia ? :roll:
Meillä vaihdettavista imusarjoista vika on lähes kaikissa tapauksissa havaittu meillä öljynvaihdon / huollon yhteydessä.
On tullut tavaksi tarkistaa joka huollossa onko akseli paikallaan.
Viimeksi vaihdoin tuossa joulun jälkeen, muovinen imusarja, kilometrejä mittarissa 101000.
Uusi imusarja on parannettu versio, enää ei se pitkä tanko irtoa.
Kuinka monta prosenttia niistä pitää hajota vaikkapa ennen 200 000 km lukemaa ennen kuin toteamme että ne ovat yleisesti ottaen herkkiä hajoamaan.
Ei hajoa laturi noilla kilometreillä.

Mesewarrior kirjoittaa toki asiaa, eihän noista listaamistani vioista alle 200000 kilometrissä joka autossa kaikkia ole ja korjaamolla viat näkyvät.
Mutta ei löydy sellaistakaan mikä saavuttaisi 200000 lukeman niin ettei listan vioista osa kohtaa.

Kilometrit ja suomiauton otin esille koska usein keskustelu käännetään tähän "no niiden tuontiautojen todellisista kilometreistä ei tiedä...."
oulaistenliikenne.fi
Avatar
mesewarrior
Viestit: 97
Liittynyt: 11.5.2006 10:52

Viesti Kirjoittaja mesewarrior »

Listaamistani vioista suuri osa on sellaisia että ne löytyvät juurikin normaalin huollon yhteydessä

Säännöllinen huolto säästää paljolta esimerkiksi siinäkohtaa että etujousen yläkupin alkava irtoaminen havaitaan ajoissa.
Viimeksi tällainen tapaus sattui eteen joulun välipäivinä.
Tämä on selvä asia, mutta valitettavasti toteutuu vain ideaalisessa tilanteessa, jossa kyseisen merkin suhteen kokenut asentaja tutkii sitä autoa huollon yhteydessä. Ja jos auto on tiettyä mallia ja tietyn ikäinen tämä asentaja erikoisesti tietää, mitä kohteita kannattaa tutkailla tarkemmin. Sen lisäksi hän vielä haluaa varmistua näistä tyypillisistä kohteista. Ennakoivasta huollostahan Dealer tässä puhuu, enkä ole kovin monen kuullut asiaa ottavan esiin. Varmaankin hehkujen ja suuttimien irrottelu ja tiivisteiden vaihtelu silloin tällöin, ennen vuotoja olisi juuri tällainen tarpeellinen ennakoiva toimenpide.
Miksei kannata ? Ajatteletko että imusarjavika huomataan vasta kun se aiheuttaa ongelmia ? Meillä vaihdettavista imusarjoista vika on lähes kaikissa tapauksissa havaittu meillä öljynvaihdon / huollon yhteydessä. On tullut tavaksi tarkistaa joka huollossa onko akseli paikallaan. Viimeksi vaihdoin tuossa joulun jälkeen, muovinen imusarja, kilometrejä mittarissa 101000.
Ajattelen nimenomaan että tyypillinen autoilija vie autonsa pajalle vasta sitten kun pulmia jo on. Ei ns. tavallinen mesekuski näitä foorumeja sen kummemmin lueskele ja itseänsä tietoisesti valista, valitettavasti. Pienen pieni murto-osa cdi auton omistajista on ikinä mistään imusarjaongelmista kuullutkaan ja vaikka olisikin niin tyypillisesti ajatellaan että korjataan jos hajoaa. Oma-aloitteinen, tietoisesti ennakoiva huoltaminen on huoltoliikeelta aivan erityisen valistunutta ja ansiokasta toimintaa mutta taitaapa olla perin harvinaistakin. Luuletko Dealeri että kaikki pajat noudattelevat samaa pitemmän tähtäimen laatuajattelua kuin te Lintosella? Joka kerta kun olen omaa autoa huollattanut jossakin niin olen seuraillut kiinnostuneena toimia ja voin sanoa että ylimääräiset tarkistukset ovat harvinaista herkkua. Kyllä niitäkin olen saanut pyydettäessä ja sen jälkeen kun asentaja on huomannut että tämä mieshän on kiinnostunut autostaan ja tietääkin siitä enemmän kuin sellainen joka vain ajaa. Mutta yleensä öljynvaihto tarkoittaa pajalla öljynvaihtoa ja sillä hyvä. Ja todellakin uskon että Dealeri havaitsee joukon alkavia vikoja ennenkuin auton omistajalla itsellään on aavistustakaan asiasta.
Uusi imusarja on parannettu versio, enää ei se pitkä tanko irtoa.
Aivan, ja kuinka monta vuotta meni ennenkuin rakennetta parannettiin? Aika monta. Tämä on juuri se asia, joka Mesellä näyttää muuttuneen viimeisen kymmenen vuoden kuluessa. Kun ennen tehtiin laatu hyvillä, mietityillä osilla nyt tuotekehitystä tekevät asiakkaat omaan laskuunsa. On käynyt vähän niin kuin tietokoneohjelmien kanssa että lasketaan beta-versio ulos ja katsotaan mitä vikoja käyttäjät raportoivat.

Mutta ei löydy sellaistakaan mikä saavuttaisi 200000 lukeman niin ettei listan vioista osa kohtaa.
Hieman jännityksellä odottelen. Omassa Väykyssä 03/-99 220 cdi on mittarissa 91 000 josta itse olen tehnyt viimeiset 30 000. Jos kilsoja tulee nykytahtiin on mittarissa 200 000 km suurin piirtein silloin kun auto täyttää 15 vuotta. Silloinhan alkaa tulla jo vanhuuden vaivoja muutenkin.

Olen pyrkinyt vähäsen ylihuoltamaan sitä eli käyttänyt pitkäikäisiä, täyssynteettisiä long life öljyjä mutta vaihtanut kuitenkin usein auton omista huoltoilmoituksista piittaamatta. Automaattilootan öljyt+filtteri vaihdettiin ml 65 000 kohdalla, samoin polttoainefiltteri. Hihna+kiristinrullat kaikkineen vaihdettiin 80 000 kohdalla ja myönnän että pelkän hihnan vaihto olisi varmaan riittänyt. Alakerran kumipuolella saattaa olla jotain vaihtokunnossa jo, vaikka mitään kolinoita ei (vielä) kuulukaan. Tämähän nyt juuri edellyttäisi alakerran diagnoosia kunnolla mutta tätä en osaa itse tehdä enkä saa autoa ylöskään. Imusarjan tarkistus olisi erittäin hyvä tehdä sillä ongelmakenttä on tiedossa. Käynnin epätasaisuutta on esiintynyt joskus mutta ei säännöllisesti; ei savuta lainkaan, ei oikeastaan edes raskaissa kiihdytyksissä isolla kuormalla. Aktiivihiilisuodattimen vaihdan aina kun alkaa hajuja tulla sisälle ja ilmanputsarin siinä vuoden välein. Ilmastointilaitteen tyhjennys, uudeleentäyttö sekä kuivaajapatruunan vaihto tehtiin siinä 65 000 kohdalla. Seuraava toimenpide on jo mainittu suuttimien ja hehkujen ennakoiva irtikäyttäminen tulevien ongelmien välttämiseksi. Ja täytyypä tarkistaa ne etupyörien laakerien rasvauksetkin, nyt kun Dealeri asiasta kerran mainitsi. Näistäkään asioista en olisi ikinä saanut vihiä ilman foorumia. Osa näistä hommista on tehty merkkiliikeessä, osa tehty itse. Joka tapauksessa kaikki toimenpiteet on päästy itse näkemään ja sitä kautta jotain oppimaankin. Auto ei ole koskaan altistunut pakkaselle ja on ollut lähes kaikki yönsä tallissa.

Toistaiseksi kilometrit ovat olleet huolettomia ja ennenkaikkea mukavia. Mitään vikoja ei ole esiintynyt, ei edes sähköön liittyviä. Onpa todettu sekin että auto toimii moitteettomasti akun napajännitteen ollessa 11,2 V eli heikohkossa lataustilassa. Pienen pientä ruostetta karmien tiivisteiden välissä ollee, saatanpa fixata itse ja opetella senkin. Mahdollisten huolien varalta on otettu vakuutus, joka hoitaa auton ja perheen kotiin/korjaamolle jos auto hyytyy tien päällä missä Euroopan maassa tahansa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Melko "uutena vikana" voisi mainita coolerin tai ilmaputken halkeamisen, myös coolerille menevän putken tiivisteitä menee silloin tällöin.

Parasta komenttia tällaisesta ennakoivasta huollosta eräältä asiakkaalta tyyliin...

AI TE OOTTE SEMMOSIA, ETTÄ KATTELETTE ASIAKKAAN AUTOSTA VIKOJA :shout: :kele: ......ja tämä on täysin tosi asia :shock: .
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
markku
Herrasmies
Viestit: 241
Liittynyt: 30.9.2005 17:19
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Pääkaupunkiseutulaista vi*uttaa

Viesti Kirjoittaja markku »

Koskas te Pohojanmaan poiaat laitatte korjaamon pystyyn tänne pääkaupunkiseudulle, olisi nimittäin _kysyntää_

Kyllä täällä näitä Seinäjoen suuria poikia häärää autokaupoilla ja jopa Suupohjan Osuuspankkikin on Helsinkiin ja Espooseen tullut, mutta kunnon vastuuntuntoiset korjaamot ovat todella kortilla.

Tervetuloa, asiakkaita kyllä riittää haitaksi asti.
Norsumersu
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei kannata noista Dealerin kirjoituksista nyt ainakaan hernerokkaa ruveta nokkaansa tunkemaan.
Niissä on ilmaista tietoa ja hyviä vinkkejä.

Kyllähän se totta on, että uusien, kalliden autojen huolettomuus ei ole missään suhteessa hintaan.
Mulla on nyt reilu satatuhatta ajettu ja etupään laakerit vaihdatettu (takuuseen), raidetangon päät vaihdatettu ja yksi koiranluu vaihdettu itse, kun en niin pikkujutun takia oikein ilenny mihinkään viedä.

Mersu on harrasteauto.
Avatar
Mänskä
Viestit: 144
Liittynyt: 13.8.2006 13:03
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja Mänskä »

Olis vissiin pitäny seurata tätä foorumia enemmän ennenku ostin tuon oman cdi väykyn... nyt rupes "pelottamaan" :D

Pitää toivoa ettei tuu ongelmia :?
210 -03
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tätä omaani jo jonkin verran kiusanneena, sekä toistenkin toilailuja vierestä seuranneena olisin sitä mieltä, että varsinaisesti tekniikassa on osat kyllä mitoitettu oikein ja oikeastaan reilustikkin.
Ainakaan mulla ei ole vielä mitään hajonnut varsinaisesti huonouttaan, vaikka rasitus on kyllä varmaan ollut "tavan" kättäjää suurempi.
Samanlaista näyttää olevan toisllakin rassaajilla.
Siis jos jokin perustekniikan alue on todella halutuu tehdä kunnolla (esim. moottori), niin se on kyllä osattu.

Tietoakin tehtaalla varmaan on riittävästi.

Ei kait sitä voi muuhun lopputulokseen tulla, kuin että nykyisentasoinen käyttövarmuus tai -taso on tietoisesti tehtaalla valittu.

Kait täällä syrjässä asuvien autoilijoiden määrä on kuitenkin niin marginaalinen, ettei niihin nykyisen markkinatalouden aikana ole haluja eikä taloudellisia mahdollisuuksia oikein paneutua niinkauan, kun vaan vehkeet jotenkin pelaa.
Kilpailijat se taitaa määrätä sen toimivuustason loppupelissä, ainakaan paljoa huonommaksi ei saa jäädä.

Nykyisin autoissa on paljon sellaisia inhottavia käyttömukavuutta haittaavia häiriöitä, joita ei tosiaan ennen ollut.
Tai kun kaikki toimi mekaanisesti, niin häiriöt oli jotenkin helpompi paikallistaa.
Kyllä se tieto kuitenkin tästäkin tekniikasta ja sen korjaamisesta lisääntyy koko ajan.
On cdi,ssä paljon hyvääkin.
Ruostumisiin, laakereihin, laatikoihin, ym .............. viathan ei nyt varsinaisesti liity topiikin aiheeseen, eli cdi - tekniikkaan.
Mänskä on varmaan ostanut hyvän auton.
Käyt vielä lastuttamassa, niin vaan paranee peli. :lol:
Avatar
Mänskä
Viestit: 144
Liittynyt: 13.8.2006 13:03
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja Mänskä »

tuikku kirjoitti: ...Käyt vielä lastuttamassa, niin vaan paranee peli. :lol:
Älä yllytä... :)
210 -03
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Mänskä kirjoitti:
tuikku kirjoitti: ...Käyt vielä lastuttamassa, niin vaan paranee peli. :lol:
Älä yllytä... :)
Mitää perunalastuja sine nykyaikana laiteta ku softaa sisään :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Mänskä
Viestit: 144
Liittynyt: 13.8.2006 13:03
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja Mänskä »

Lucky-Dog kirjoitti: Mitää perunalastuja sine nykyaikana laiteta ku softaa sisään :lol:
Onnistuukos tuo softamuutos siä S-joella/Nurmoos... :shock:
210 -03
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Mänskä kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti: Mitää perunalastuja sine nykyaikana laiteta ku softaa sisään :lol:
Onnistuukos tuo softamuutos siä S-joella/Nurmoos... :shock:
Onnistuu....Tervetuloa.... :pappa:

Minunkin putiikissa noita mersuja käy viikoittain, asiasta riippuen, 30 -50 kpl viikossa. 99, 9 % :sti korjaamme / huollamme vain tätä merkkiä.
Meidän putiikki on näitä paimentanut vuodesta 1972 ja minun komennossani vuodesta 1991.
Em. asiasta johtuen oma tietämykseni esim. muista merkeistä on melko niukkaa ja perustuu lähinä "kuulopuheisiin"

Nuo Dealerin "listat" ovat paikkansapitäviä ja tarkoitus ei ole mollata ketään tai mitään. Viat / ominaisuudet ovat faktoja niiden kanssa mekin painiskelemme jos ei päivittäin niin viikoittain. Joissakin CDI:ssä ei ole juurikaan vikoja tai se esiintymistiheys on melko harva. Toisissa on melko pienellä ajalla noi viat ja parhaassa tapauksessa pari "uuttakin", esim. öljyt ja vedet sekaisin. Se ei ole vain yksi tai kaksi kertaa kun näitä asioita on saanut asiakkaalle selittää.

Hiukan itseänikin ajatteluttaa mihin tämä kehitys johtaa:
- autoista tulee koko ajan monimutkaisempia
- kilpailu on kovaa....hinnat varustelu, pitkät huoltovälit
- määrätynlainen "kertakäyttöisyys", mallisarjat uudistuvat nopeammin = ei ehditä esim. hirevästi testaamaan
- kuka näitten sähkövikojen kanssa pärjää esim. 10 vuoden kuluttua.

Käsittääkseni tämä on ajan "trendi" kaikilla autonvalmistajilla, mutta koska tämä on Mersuihin keskittyvä foorumi, niin keskustelemme pääasiassa niiistä ja niiden "ominaisuuksista".

Kaikki eivät ole vikoja, osa on ominaisuuksia :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Joker
Viestit: 112
Liittynyt: 02.2.2006 11:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joker »

Ei se oo ongelmatonta vähävikasemmallakaan. :D http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=136747
S205 C220d AMG -15

Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Yksi kummallinen ilmiö kaikesta kehityksestä on seurannut. Autotehtaiden kiriessä lisää vauhtia uusien tekniikoiden kanssa, ovat huollot saaneet lisääntyvän stressin osakseen. Välillä tuntuu, että tehtaat vain kasaavat autoja ja huollot sitten myöhemmin tekevät niistä toimivia. Sikäli kuin osaavat... kun ei tehtaallakaan ole osattu. Ei liity mitenkään erikoisesti mersuun, vähän jokaisella automerkillä tuntuu olevan omat 'ihmejuttunsa'.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Itse olen jo pikkupojasta lähtien seurannut tätä mersuilua / korjaamista / huoltamista ja aina ne edelliset mallit olivat parempia yms. :lol:, muuta kun aika kuluu niin hetkenpäästä niistä ei puhu kuin "museoautoharrastajat" :happy:

Vanhassa diesel "väykyssä" oli mm. sellainen hauska ominaisuus pakkasella, että moottorin huohotin jääty ja nakkas öölit pellolle......"hyvässä lykyssä" leikkas kone kiinni. Kalvollisissa aliainepumpuissa kun tuli reikä kalvoon, jos oli se kaksputkinen malli, kone söi itsensä kuiviin öljystä .....kone leikkasi kiinni. Ennenkuin tuli niitatavat jakopäänketjut...niitä katkeili tämän tuosta, siitä lukon kohdasta......öljypumpun käyttöakselin hela kun kulahti, niin lakkasi öljypumppu pyörimästä ja taas leikkasi kone kiinni.......jne.
Löytyisihän tällasta tietoa sivukaupalla....sillon manailtiin, nyt niitä ei juuri kukaan muista :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Totuus lienee että OM 60x sarjan moottorit ovat huolettominta antia tähän mennessä? :roll:
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Ihan hyvä, että ostajat tietävät CDI:tä katsellessaan mitä mahdollisesti voi olla tulevaisuudessa edessä ja osaavat asennoitua siihen ja tarvittaessa korjata/korjauttaa viat. Vielä jos itse haluaa laitella niin mukavaahan se on täältä saada asiaan neuvoa.
Avatar
rannikko1
Viestit: 55
Liittynyt: 24.2.2007 18:11
Paikkakunta: raisio

cdi E220 vm 2002

Viesti Kirjoittaja rannikko1 »

Naapuruston isännältä kuulin tuossa että cdi on kova olemaan käynnistymättä pakkaskelillä elikkä virtalukko ei toimi jostain syystä. Hänellä oli auto ollut tallissa ja pakkasta -4 astetta kun auto oli tehnyt saman. Ei paljon hymyilytä tämä ( auton arvo lienee n. 30.000 eur) ei kai kaikkea sentään voi laittaa kehittyneen sähköistymisen piikkiin ja yhdistettynä pohjolan oloihin. Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta aiheesta. Tässä onkin tällaisen sivuston parasta antia kun kuulee muiden kokemuksia automaailmasta ja siitä miten laatupeli DB pärjää täällä autoteollisuuden kyykyttäessä kuluttajia yhä uudemmilla ja uudemmilla malleilla :o lue: face lift. Ei muuta kuin kovaa ajoa siitä se mootori tykkää!
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Aiheen vierestä, mutta aikaisemmin mainittuun liittyen totean, että tekniikkaosiosta haluaa lukea tekniikkaa sekin, joka ei siitä itse osaa kirjoittaa, mutta joka omistaa kyseisen automerkin. Vain tosiasioilla on arvoa lukijalle. Joka on autonsa valinnut, ei siitä luovu lukemiensa kirjoitusten perusteella, mutta voi olla kiitollinen siitä informaatiosta, jota ammatti-ihmiset kertovat.

CDI:hin liittymättömänä, tosin koskien CDI-mersua jatkan tosielämän parilla esimerkillä. Kun kysyin parhaaksi olettamaltani asiantuntijalta auton ruostumisesta, en saanut sitä tietoa, jonka jälkikäteen muualta saadun tiedon perusteella olisin olettanut saavani tältä parhaalta asiantuntijalta. Kun taas mittaristosta katosivat pikselit, ei toinen parhaana mahdollisena pitämäni asiantuntija tuntunut olevan tietoinen kyseisestä viasta ollenkaan. Pikseleitten katoamisesta voi kuitenkin lukea hyvin monista mersufoorumeitten kysymyksistä ja vastauksista. Kun autooni sitten vaihdettiin Vehossa mittaristo näitten pikseleitten katoamisen vuoksi, asentaja kertoi, että ongelma on hyvinkin tuttu ja niitä on vaihdettu takuuna. Minun kohdallani ei kuitenkaan näin toimittu, miksi olisikaan.

Rehellisen tiedon kertominen foorumilla on arvostettavaa, ja siitä kaiketi lukijat ovat kiinnostuneita. Mistäpä muualta sitä tietoa saa. Tavallinenkin ihminen voi olla kiinnostunut CDI-mersunsa tekniikasta ja ennen muuta sitä koskevista ongelmista. Jos on vain kiinnostunut myyntimiesten puheista niin sitäkin tietoa on löydettävissä eri lähteistä.
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Lisää OT:tä
Kuten Tenta aivan oikein totesikin on rehellinen tosiasioihin perustuva tieto arvokasta tietoa.

Kaikkein arvokkainta on ensikäden oikea tieto eli omakohtainen tai suoraan alkuperäislähteestä kotoisin oleva tieto.
Nuo kaverintutunkumminkaimalta kuullut varmat jutut voivat toki olla joskus kohdillaankin mutta hyvin usein ne tuppaavat matkalla muuttumaan.

Monasti on ainakin itseni mietittävä mitä kirjoittaa (vaikka ehkä se ei aina siltä näytä :roll: ). "Lähteeni" nimittäin työskentelevät virallisessa ja myös villissä MB organisaatiossa ja heidän antama tieto on toisinaan hyvinkin luottamuksellista, esim. varaosahinnoittelun puolella.
On selvää ettei sellaista tietoa ole järkevää kovin julkisesti kailottaa.
Jos em. tiedot olisivat yhdistettävissä oikeisiin henkilöihin löytäisivät he itsensä melko joutuin uuden työpaikan etsiskelystä.

Uskallanpa väittää että minkä hyvänsä automerkin maahantuojan merkkihuollon palveluksessa oleva henkilö on joutuin "oven ulkopuolella" jos kovin alkaa julkisesti p*skaksi merkkiä haukkumaan tai vikoja mainostamaan. "Villien" korjaamoiden kohdalla tilanne lienee toisenlainen.

Tältä pohjalta foorumin "pro"väen jakama tieto on mielestäni arvokasta.
Joskus vaan on niin että "tieto lisää tuskaa" tai "siitä mistä ei ole tietoa ei osaa olla edes huolissaan".
. . .
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

zyys kirjoitti:Lisää OT:tä


Uskallanpa väittää että minkä hyvänsä automerkin maahantuojan merkkihuollon palveluksessa oleva henkilö on joutuin "oven ulkopuolella" jos kovin alkaa julkisesti p*skaksi merkkiä haukkumaan tai vikoja mainostamaan. "Villien" korjaamoiden kohdalla tilanne lienee toisenlainen.
Nimenomaan näin. Merkkikorjaamoita näkee moitittavan Foorumeilla juuri tästä syystä, ettei kerrota avoimesti autojen vioista jne. Se vaan on kylmästi niin että "jonka leipää syöt, sen lauluja laulat". Muuten menet muualle töihin.
Vaikka jokaikiseen volkkariin pitäisi panna uusi kone joka toinen vuosi, jokaiselle asiakkaalle täytyy ihmetellä ettei tällaista kovin usen tapahdu, tuskin koskaan. Se on sitä brandin ja merkin imagon vaalimista, joilla uusia autoja tänäpäivänä myydään. Autojen tekniset erothan ovat jo pitkään olleet minimaalisia. Tietysti joudun myöntämään, että Mercedes on ylivoimainen joka suhteessa 8)
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ville S. kirjoitti:
Nimenomaan näin. Merkkikorjaamoita näkee moitittavan Foorumeilla juuri tästä syystä, ettei kerrota avoimesti autojen vioista jne. Se vaan on kylmästi niin että "jonka leipää syöt, sen lauluja laulat". Muuten menet muualle töihin.
Vaikka jokaikiseen volkkariin pitäisi panna uusi kone joka toinen vuosi, jokaiselle asiakkaalle täytyy ihmetellä ettei tällaista kovin usen tapahdu, tuskin koskaan. Se on sitä brandin ja merkin imagon vaalimista, joilla uusia autoja tänäpäivänä myydään. Autojen tekniset erothan ovat jo pitkään olleet minimaalisia. Tietysti joudun myöntämään, että Mercedes on ylivoimainen joka suhteessa 8)
Tämä on täyttä totta.Bemareissakin on joskus jotain pientä ja vähän suurempaa vikaa mutta en voi niitä täällä enkä missään muuallakaan tarkasti kertoa juuri em syistä.Sen verran voin kyllä asentajana sanoa että ostakaa bemareita ja tuokaa ne meille kokkolaan korjattavaksi :!: :D .Vanhempien autojen kohdalla asia lienee toisenlainen joista on takuu rauennut jo aikoja sitten vaikka "oma merkki" oliskin :roll:
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Karhu
Viestit: 79
Liittynyt: 22.12.2005 19:57
Paikkakunta: Nykäskylä

Viesti Kirjoittaja Karhu »

dealer kirjoitti:Vaihtoehdot vähissä: pakoputkisto on tukossa jostain kohtaa.

Irrotamme liitoksen katalysaattorien takaa, sieltä häkee takimmaiseen katalysaattoriin.

8)

Umpitukossa...

Ensiavuksi otetaan rautakanki ja riuska asentaja liikuttelemaan sitä; kohta ei ole katti ollenkaan tukossa enää.

Seuraavaksi kaasutellaan putki tyhjäksi irtotavarasta.
Tampio :shock: joka nousee nyt autoon käynnistää sen heti ja suorittaa muutaman kaasu-pohjaan-annetaan-olla-vähän-aikaa-kaasutuksen. :evil:

Em. "irtotavara" josta terveellisintä lienee kaiken peittävä nokipilvi on nyt ilmassa ympäri hallia. :shock:
Omassa autossa tuntuu olevan samaa vikaa.. Katsoin tuossa kl-varaosilta pikaisesti kattien hintaa ja kyllä alkoi kämmenet hiota mukavasti.. Pitää ihan tässä vielä tarkistaa että voiko ne putsata ja laittaa takaisin vai meneekö uusiin jos pääsee tukkoon?
Väyrynen
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tietystihän rautakangella avarretuilla katalysaattoreilla ei saisi ajaa ollenkaan. Katsastusasemalla mitattuihin savutuslukemiin ei katalysaattoreilla kuitenkaan ole vaikutusta. Tai lukemat voivat jopa parantua. Kokonaan puuttuva katalysaattori kiinnittää varmaan inssin huomion...

Näin siis dieselmoottorisissa.

Bensa-autot eivät kyllä läpäise päästötestiä ilman toimivaa katalysaattoria.
I drive an Opel. What's your excuse?
Karhu
Viestit: 79
Liittynyt: 22.12.2005 19:57
Paikkakunta: Nykäskylä

Viesti Kirjoittaja Karhu »

Melitos kirjoitti:Tietystihän rautakangella avarretuilla katalysaattoreilla ei saisi ajaa ollenkaan.
Enemmän tässä kiinnostaa että vaikuttaako tuo omaan autoon kuinka paljon jos ajaa kangella putsatulla katilla.. Lisäksi tietenkin nuo päästöpuolet kiinnostaa mutta olen jo aikaisemmin käsittänyt että dieseleissä eivät muutu kovinkaan radikaalisti.. Täytyy siis alkuviikosta etsiä joku mersuhenkinen paja täältä suunnalta mikä korkkaa nuo katit. Sitä ennen on ajeltavaa vielä noin 1000km. Vaiva ilmeni autossa eilen, toivottavasti ei pääse vallan tukkoon pöntöt tässä lahti-kuopio-lahti-kiertueella tänään/huomenna. Ajan vielä aamuyöllä kuopiosta lahteen takaisin, millä todennäköisyydellä paavo jättää välille? :shock:
Väyrynen
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

No niin:

Paavo on hieman laiskistunut ajan myötä. Täyskaasukiihdytyksissä putkesta tuli senverran mustaa, että takanaolija saattoi aavistaa edellämenevän pistävän parastaan. 8)

Vedot paranivat uudella ilmansuodattimella ja kulutuskin alkaa olemaan taas siinä lukemissa missä sen pitäisikin olla, savutus on pienentynyt hieman, mutta täydellä höyryllä sitä tulee edelleenkin havaittavasti. :) Ei savuta voimakkaassakaan kiihdytyksessä, ainostaan ihan 'lappu lattiassa.'Mielestäni sitä terävintä kärkeä ei vieläkään silti ole käytössä. Kone kiertää kyllä punarajoille.

Saisiko näillä tiedoilla jonkinliasta etädiagnoosia aikaan? Se paineanturi tmv imusarjassa, ei siis ilmamassamittari.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Karhu kirjoitti:Enemmän tässä kiinnostaa että vaikuttaako tuo omaan autoon kuinka paljon jos ajaa kangella putsatulla katilla..
Enpä näkisi tuosta olevan haittaa autolle/moottorille. Aivan uusimmissa autoissa voi olla jo sellainen ominaisuus että moottorinohjaus havaitsee jos katti ei toimi -> moottorivalo syttyy.
I drive an Opel. What's your excuse?
Karhu
Viestit: 79
Liittynyt: 22.12.2005 19:57
Paikkakunta: Nykäskylä

Viesti Kirjoittaja Karhu »

Karhu kirjoitti:
Omassa autossa tuntuu olevan samaa vikaa.. Katsoin tuossa kl-varaosilta pikaisesti kattien hintaa ja kyllä alkoi kämmenet hiota mukavasti.. Pitää ihan tässä vielä tarkistaa että voiko ne putsata ja laittaa takaisin vai meneekö uusiin jos pääsee tukkoon?
Tänään tuli lossi kuntoon.. Ilmamassamittari oli mennyt, ei onneksi sen arvokkaampaa remonttia tällä kertaa. Dealerille taas kerran iso kiitos neuvoista.

Pitää tähän valutella vähän OT:takin ettei ihan asiassa pysyttäisi.. Jyväskylässä lähdin vikaa metsästämään. Ensin KL:n suosittelemalle pajalle, siellä vaan ei bosch suostunut moottorinohjauksen koodeja lukemaan jostain syystä. Sitten metsästämään konetta jolla saisi luettua. Merkkiliikkeessä yli päivän jono mokomaan 5min duuniin ja olisi vielä maksanut kuulemma noin 38€. KL:n naapurista löytyi onneksi paja jossa koodin luku onnistui jonottelematta 15€ hintaan.. Takaisin sitten ekalle pajalle jossa soiton jälkeen odotti uusi mittari KL:n listahintaan. Samalla vaihtoon meni myös sienisalaatin näköinen ilmanputsari(4kk sitten vaihdettu mutta ilmeisesti 23000km kuluttaa mokomaa mattoa ihan tosissaan). KL:n suosittelemalla pajalla oli muuten erittäin hyvää palvelua kaikin puolin. Asentaja koitti reilun puolen tunnin ajan saada vikakoodia ulos, tarkisti samalla imusarjan kunnon, selvitteli missä muualla voisin saada koodit ulos eikä edes koko keikasta veloitettu kun 0,3 tunnin työt. Mulle on vähän epäselvää miten tää mainostuspolitiikka täällä menee mutta voin ainakin YVllä suositella mersuihin erikoistunutta pajaa keski-suomessa, itse vien jatkossa aina pirssini tuonne jos jotain on.
Väyrynen
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Mariini kirjoitti:No niin:

Paavo on hieman laiskistunut ajan myötä. Täyskaasukiihdytyksissä putkesta tuli senverran mustaa, että takanaolija saattoi aavistaa edellämenevän pistävän parastaan. 8)

Vedot paranivat uudella ilmansuodattimella ja kulutuskin alkaa olemaan taas siinä lukemissa missä sen pitäisikin olla, savutus on pienentynyt hieman, mutta täydellä höyryllä sitä tulee edelleenkin havaittavasti. :) Ei savuta voimakkaassakaan kiihdytyksessä, ainostaan ihan 'lappu lattiassa.'Mielestäni sitä terävintä kärkeä ei vieläkään silti ole käytössä. Kone kiertää kyllä punarajoille.

Saisiko näillä tiedoilla jonkinliasta etädiagnoosia aikaan? Se paineanturi tmv imusarjassa, ei siis ilmamassamittari.
Ilmamassamittari on ilmanputsarilta ahtimeen päin ensimmäisenä.
Paineanturi on siellä imusarjan puolella.
Niitä versioita on hiukan erinlaisia, mutta eiköhän lähes kaikki ole pienen letkun "päässä".

Savun syynä voisi olla, että moottori saa kyllä polttoainetta "entiseen malliin", muttei ilmaa.
Yleensäkin savuttaminen voi mielestäni johtua periaatteessa kolmesta syystä.

Jossain painepuolella on ylim. reikä, tai tukos.
Jossain pakopuolella on tukos.
Ahdin on rikki, tai "toimintahäiriöinen".

Ilmanputsarin olitkin jo vaihtanut, hyvä.
Tarkista, että ahtoputki ei ole lytyssä, tai taittunut mistään.
Sitten on reiän mahdollisuus, sen löytämisessä voisi siitä hiljalleen tuleva öljyhuntu auttaa paikantamaan vauriota.
Cooleri, siinä voi riittää ihan likaisuuskin, silloin nimittäin imuilman lämpö nousee -> savutus+syötönrajoitus.

Pakopuolelta tulee ensin mieleen ne katit ja vaimennin.
Pakoputkikin on voinut painua "lyttyyn".

Ahtimen siipien vaurioituminen vähentää sen tuottamaa ilmamäärää -> vähemmän ilmaa = enemmän savua.
Voi ihan hyvin olla, että ahdin kuitenkin kykenee nostamaan painetta tarpeeksi.
Ilmamäärä ja paine eivät ole sama asia.
Mersussa sitä syötön määrää säännöstellään pelkän painetiedon ja kaasujalan pyynnön perusteella.
Todellista ilmanmäärän tietoa ei käytetä tehon säätöön, vaan ainoastaan kierrätyksen valvontaan.
Myös ahtopaineen säätöön tarkoitetussa siivikossa voi olla toimintahäiriö.
Siis itse siivissä, tai sitä ohjaavissa järjestelmissä.
Lue dealerin juttu sprintteristä, alipaine vuotaa -> painekello ei vedä ahtimen hukkaporttia kiinni -> ei ahtoja -> ei tehoja.
Taitaa yleensä ahtimen vaurioituminen aiheuttaa ääntelyä, eli tämä vika ei taida olla todennäköisin.
Myös mersun tyyli aukaista siivet aina, kun moottori sammutetaan ja vetäistä kiinni käynnistettäessä ehkäisee tehokkaasti jumiutumista.
Mutta jos autosi ahtimen säädöt hoidellaan alipaineella, silloin kaikki alipaineletkut kannattaa tarkistella, pienikin vuoto voi aiheuttaa häiriötä paineensäätöön, joka taas voi aiheuttaa savutusta, tehonpuutteen ohella.

Itse aloittaisin sieltä katalysaatoreiden puolelta.
Samalla voi peilin kanssa sitten tarkistaa, että onhan se ahtimen pakosiipi vielä työmaallaan (kokonaisena).
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

No niin, vedot on tulleet takaisin.

Jaa millä?

Imusarja ja EGR-venttiili irti ja yksi päivä pesua väkevällä liuottimella ja sopivilla rasseilla. Tilanne oli juuri niin "hieno" kuin noissa kuvissa "CDI Mersun imusarjassa vikaa" eli viimeiseen asti täynnä pikeä, karstaa ym paskaa.

Voi varmaan aika turvallisin mielin sanoa, että jos Mersusi on rullannut yli viisi vuotta ja/tai 300.000km niin varaa yksi päivä huoltoon, että marsun nuha paranee. Sitä ei välttämättä ilman referenssiautoa huomaa kuinka ne vedot katoaa, kyllä tuo kuutonen nenä tukossa(kin) kulkee paremmin kuin suurin osa muusta kalustosta tienpäällä, mutta ei niin hyvin kuin sen pitäisi. Nyt kulkee :)

Se läppien akseli oli muuten irti täälläkin. Alumiininen imusarja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”