W212 letkulämmitin ongelma

Vastaa Viestiin
Timpe_mese
Viestit: 10
Liittynyt: 11.1.2016 18:00
Paikkakunta: Oulu

W212 letkulämmitin ongelma

Viesti Kirjoittaja Timpe_mese »

Morjes,

Auto siis W212 E250 -2010. Defan letkulämmitin (sisähaaralla) asennettiin alavesiletkuun (mahdolliman alas) pari kuukautta sitten. No, ei toiminut viikkoakaan vaan paloi korjaamon mukaan. Viime perjantaina lämmitin vaihdettiin takuuna uuteen, tämä kesti yhden ainoan tunnin lämmityksen -20 asteessa ja taas on mykkä. Mites tämmöne voi olla mahdollista? Korjaamon heppu sanoi ettei letkulämmitintä saa käyttää kahta tuntia pidempään, muuten se polttaa ittensä. Vähä kummalta kuulostaa ja onkohan lämmitin nyt oikein asennettu? Lämmitin on asennussarjoineen juuri sitä mallia, jota Defa sivuillaan suosittelee tähän autoon.

Onko muilla ollu tämmösiä ongelmia tai ideaa mistä tämä vois johtua? Auto menee taas huomen aamusta pajalle, jossa tutkivat lisää, mutta onko vinkkiä mitä osaisin kysyä / kyseenalaistaa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä noissa on lämmittimet kestäneet. Meillä on asennettu Defaa ja Calixia.
Luulisin että "yön yli" ei kestä olla roikassa mutta eipä noita ole takuuseen tai muuten vaihdettu vaikka varmastikaan kaikki eivät tuntiin pariin rajoita aikaa.
Asennussarja on eri "perus" / 7GTronic / Start-Stop jne...
Eihän se varsinaisesti alavesiletkussa ole.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ellei tuota Defan letkulämmitintä kestä pitää päällä koko työpäivää, niin minä saan sen jossain vaiheessa selville. Ja mulla on tuo Diilerin mainitsema, joka ei ole perinnetyyliin katkaistussa alavesiletkussa.

Aiemmin ihastelin sitä, kuinka tuo lämmittää samassa ajassa moottorin ainakin selvästi lämpimämmäksi kuin säteilylämmitin Volvon tinaviitosen viereisessä parkkiruudussa. Tunnin lämmittämisellä n. 10 asteen ero. Mutta ei siellä lämmittimen tienoillakaan tunnu mitään niin kuumaa minkä pitäisi ylilämpösuojia laukoa tai vastuksia polttaa.

Pitääpä tönäistä ELM 327 OBD-porttiin ja ruveta seuraamaan mitä eri lämpötiloissa tapahtuu.
Viimeksi muokannut 740 GLE, 12.1.2016 10:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tämän aamun statistiikka Defan letkulämmitin kellolla 2 tunniksi kytkettynä lämmittin -13 asteen aamussa moottorin +23 asteeseen. Virtoja kytkettäessä mittaustieto väylällä vaihtelee aika paljon ja tuo lukema on muutama sekunti käynnistyksen jälkeen heti lukeman vakiintuessa.

Siellä se lämmittää pihalla johdon nokassa, kuten muinakin arkipäivinä. Ja Dealerin kerrottua eri malleihin liittyvistä eroista, tässä on kyseessä 7G-Tronic Plus ja Start-Stop malli.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

11 tuntia myöhemmin työpöivän jälkeen -17 asteesta herätetyn moottorin lämpötila oli 27 astetta. Lauhemmalla kelillä lämpötolppien sähkösyöttöä katkotaan, mutta ei mitään käsitystä tehollisesta työsyklistä tuossa kelissä.

Minusta ihan bueno letkulämmittimeksi
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Pistä aamulla ajastinkello sisälämppärin pistokkeeseen, niin saapi hyvän osviitan, miten sitä virtaa on tullut.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Timpe_mese
Viestit: 10
Liittynyt: 11.1.2016 18:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Timpe_mese »

Nonii, kiitoksia vastauksista :).

Tänään selvis korjaamolla jonkumoisen tinkauksen jälkeen että joo on väärin asennettu, eli asennussarjassa kuulemma tullut "väärä osa", joka on laitettu paikalleen ja sen takia lämmitin lämmitti vain lämmittimeltä paisuntasäiliöön päin ja käräytti ittensä. Eh.. vähä ontuva selitys tai no eipä tuota voitu heti myöntää vaikka kysyin että onkoha oikein asennettu.

Torstaina siis taas pajalle jossa korvataan tämä "väärä osa" letkunpätkällä ja asennetaan nyt jo kolmas letkulämmitin..saapa nähä..
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Re: W212 letkulämmitin ongelma

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Timpe_mese kirjoitti:Morjes,

Auto siis W212 E250 -2010. Defan letkulämmitin (sisähaaralla) asennettiin alavesiletkuun (mahdolliman alas) pari kuukautta sitten. No, ei toiminut viikkoakaan vaan paloi korjaamon mukaan. Viime perjantaina lämmitin vaihdettiin takuuna uuteen, tämä kesti yhden ainoan tunnin lämmityksen -20 asteessa ja taas on mykkä. Mites tämmöne voi olla mahdollista? Korjaamon heppu sanoi ettei letkulämmitintä saa käyttää kahta tuntia pidempään, muuten se polttaa ittensä. Vähä kummalta kuulostaa ja onkohan lämmitin nyt oikein asennettu? Lämmitin on asennussarjoineen juuri sitä mallia, jota Defa sivuillaan suosittelee tähän autoon.

Onko muilla ollu tämmösiä ongelmia tai ideaa mistä tämä vois johtua? Auto menee taas huomen aamusta pajalle, jossa tutkivat lisää, mutta onko vinkkiä mitä osaisin kysyä / kyseenalaistaa?
Jotenki musta nyt tuntuu et tämä on se sama auto (musta farkku) mitä ovat nyt ihmetelleet Defan ukkojenki kanssa et miten tämä on mahdollista... En nyt kerro paikkaa ettei tietyt tahot pahastu... Mut Defalta oli tullu vastaus et näitä on muutama menny samalla tavalla juurikin W212 kopassa... Lisäselvitystä kuulemma odotellaan Defalta... Mut asiaan enämpi sotkeutumatta, kun se ei minulle kuulu, jäävään itseni tästä... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Timpe_mese kirjoitti:Nonii, kiitoksia vastauksista :).

Tänään selvis korjaamolla jonkumoisen tinkauksen jälkeen että joo on väärin asennettu, eli asennussarjassa kuulemma tullut "väärä osa", joka on laitettu paikalleen ja sen takia lämmitin lämmitti vain lämmittimeltä paisuntasäiliöön päin ja käräytti ittensä. Eh.. vähä ontuva selitys tai no eipä tuota voitu heti myöntää vaikka kysyin että onkoha oikein asennettu.

Torstaina siis taas pajalle jossa korvataan tämä "väärä osa" letkunpätkällä ja asennetaan nyt jo kolmas letkulämmitin..saapa nähä..
Siinäpä se oleellinen, eli on sama auto... Onhan tuo kieltämättä ontuvan kuuloinen selitys, mutta näin se asia vain on... Se letkulämmitin tuli väärinpäin sinne juurikin se asennussarjan väärän osan takia... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
338LM
Viestit: 39
Liittynyt: 26.4.2014 21:32

Viesti Kirjoittaja 338LM »

Tuli asennettua 2010 E- 250cdi:hin juurikin defa, temppuilevan Eberin vuoksi.

Paikallinen varusteputka tosin kuupoili ja tilasi 7G start-stopin asennussarjan vaikka itsellä 5G ja ei-webasto (alunperin). Kuitenkin Defan ohje-PDF:iä verrattuani, tulin johtopäätökseen että 7G asennussarjassa on lisäosia, yksi ylimääräinen muovijatko ja T-haara jotka jäivät yli. Lämmitinelementtikin on eri koodilla, mutta saM koko, muoto ja tehokin näyttäisi olevan sama tai melkein. Oli pakko asentaa paikoilleen, auto seissyt pihalla jo kaksi pakkaspäivää.. (=työpäivää)

Setti meni siis paikoilleen ja ollut tunnin nyt lämpenemässä. Letkun päältä mitattuna elementille tuleva (elementin alaosaan, vaakasuoraan osoittava liitin) vesi oli 5C.
Elementiltä lähevä vesi (suoraan ylöspäin osoittava liitin) näyttää samaten letkusta mitattuna 75C.

Tämä 75C vesi siis menee moottorille (vesipumpulle?), alavesiletkun vieressä olevaan natsaan. Ja tämä letku on mersun alkuperäinen joka passaa suoraan kääntämällä Defan natsaan. Defalle tuleva letkuhan tulee nykyisin Eberiltä, en tiedä mistä se alunperin on tullut.


Mutta Defan ohjeen ollessa epäselvä, jäi vaivaamaan että kiertääköhän vesi nyt oikeinpäin? Mikä se alavesiletkun vieressä oleva putki moottorinpäässä oikein on?
Yritin googlettaa, huonosti on kuvia tarjolla OM651 jäähdytyskierrosta.
tinatähti
Viestit: 34
Liittynyt: 21.2.2022 20:41

Re: W212 letkulämmitin ongelma

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Onkohan V6 dieseliin saatavilla muuta kuin letkulämmitintä?
Jokin helposti asennettava säteilijä kiinnostaisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo lämmitys / ilmastointi”