Diesel Webasto

pasifsc
Viestit: 20
Liittynyt: 13.2.2012 19:01

Diesel Webasto

Viesti Kirjoittaja pasifsc »

Nyt tyhmä kysymys. Lämmittääkö diesel Eemelin (W212) tehdas asennettu Webasto sisätilojen lisäksi myös moottorin vai vain sisätilat? Kuuntelin korjaamolla yhden kaverin valittavan kun Webasto ei lämmitä kuin sisätilat eikä moottoria ollenkaan. Korjaamon kaveri totesi "ja niihin on kallista muuttaa sitä myös moottorin lämmitykselle". En tosin ehtinyt katsoa poistuiko kaveri C-sarjalaisella vai Skodalla.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Kyllä se WIS:in mukaan toimii kuten aiemmissakin malleissa. Mutta aiemmissakin lämmitetään ensisijaisesti sisätiloja aluksi ja vain ylimääräinen lämpö menee moottorille. Sisätilojen lämmettyä avataan "iso kierto" jolloin moottori alkaa lämmetä kunnolla. Tuon muuttaminen on hankalaa ja kallista.
pasifsc
Viestit: 20
Liittynyt: 13.2.2012 19:01

Viesti Kirjoittaja pasifsc »

tähtikuljettaja kirjoitti:Kyllä se WIS:in mukaan toimii kuten aiemmissakin malleissa. Mutta aiemmissakin lämmitetään ensisijaisesti sisätiloja aluksi ja vain ylimääräinen lämpö menee moottorille. Sisätilojen lämmettyä avataan "iso kierto" jolloin moottori alkaa lämmetä kunnolla. Tuon muuttaminen on hankalaa ja kallista.
Tarkoittaako tuo sitä, että saadakseni lämpöä mahdollisimman paljon moottorille pitää lämmityslaitteen lämpötila säätää mahdollisimman alhaiseksi? 16 astetta on minimi, jonka voi säätää, sen jälkeen menee pelkälle kylmälle. Mitäs jos laitan lämppärin pelkästään kylmä asentoon eli alle tuon 16 asteen, lämmittääkö silloin tehokkaiten moottoria vai sammuttaako koko webaston?
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Ööh, mitään mistään tietämättä ni eikös se moottori lämpene samalla ku sisätilatkin :?: :?:
Johtuen siitä että se webasto kierrättää moottorin vesikiertoa...vai onko kyseessä raskaan kaluston ilmaa lämmittävä tekele, niissähän ei lämpene ku se sisäilma.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

60 astetta kun on lämmityslaitteen kennolla aukeaa hana moottorin lämmitykseen. Tavoitteena on muuttaa systeemiä jotta aukeaisi aikaisemmin, ilmoittelen jos joskus onnistuu.
pasifsc
Viestit: 20
Liittynyt: 13.2.2012 19:01

Viesti Kirjoittaja pasifsc »

markoala kirjoitti:60 astetta kun on lämmityslaitteen kennolla aukeaa hana moottorin lämmitykseen. Tavoitteena on muuttaa systeemiä jotta aukeaisi aikaisemmin, ilmoittelen jos joskus onnistuu.
Just tälläistä tietoa olin hakemassa, että millä periaatteella/miten webasto toimii. Ilmoittele ihmeessä jos keksit konstin.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ainakin w211 orkkissarjoja kun on asennettu jälkeenpäin niin ollaan jätetty "mukavuusventtiili" kokonaan pois ja kytketty nestelinja "perinteisesti" koneelle menevään letkuun. W211:ssä sen saa tehdas asennuksesta poistettua kohtuu vaivalla: vesiventtiilin vaihto ja muutama letku pois ja erilailla niin lämmittää ensin koneetta ja hukkalämmöllä sisätilaa. Mukavuusventtiili jää webaston kylkeen napsuttelemaan omiaan ettei tuu vikaimoituksia.
Luultavasti 212 toimii samalla periaatteella.
pasifsc
Viestit: 20
Liittynyt: 13.2.2012 19:01

Viesti Kirjoittaja pasifsc »

Aki P kirjoitti:Ainakin w211 orkkissarjoja kun on asennettu jälkeenpäin niin ollaan jätetty "mukavuusventtiili" kokonaan pois ja kytketty nestelinja "perinteisesti" koneelle menevään letkuun. W211:ssä sen saa tehdas asennuksesta poistettua kohtuu vaivalla: vesiventtiilin vaihto ja muutama letku pois ja erilailla niin lämmittää ensin koneetta ja hukkalämmöllä sisätilaa. Mukavuusventtiili jää webaston kylkeen napsuttelemaan omiaan ettei tuu vikaimoituksia.
Luultavasti 212 toimii samalla periaatteella.
Minkä hintaluokan hommasta tuossa on kyse, sillä oletuksella, että se onnistuisi myös W 212:ssa
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

tähtikuljettaja kirjoitti:Kyllä se WIS:in mukaan toimii kuten aiemmissakin malleissa. Mutta aiemmissakin lämmitetään ensisijaisesti sisätiloja aluksi ja vain ylimääräinen lämpö menee moottorille. Sisätilojen lämmettyä avataan "iso kierto" jolloin moottori alkaa lämmetä kunnolla. Tuon muuttaminen on hankalaa ja kallista.
Mitenkäs väykyssä. Amatöörinä olen huomannut, että jos tuikkaa webaston tulille kellokytkimestä niin kone ja kabiini lämpiää paremmin kuin siitä keskikonsolin nappulasta. Tämä siis silloin kun auto on jo käynnissä.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mikä nappula? eikö se sammuta se tuhkakupissa oleva nappula webaston ja sähköelementin jos sen laittaa "päälle" eli tuloksena on tietenkin hitaammin lämpenevä auto??

Vai enkö ymmärtänyt luettua? (se ei olisi yllättävää).
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Mulla on siis suunnitteilla päästä starilla salasana puolelle ropaamaan asetuksia. Jos sieltä voisi muuttaa vesiventtiilin avautumislämpötilaa, en tiedä onko mahdollista. Tai avata jatkuvasti se. Kunhan cdi203:n kanssa päästään käsiksi autoon katsotaan mitä tapahtuu.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Sergey kirjoitti:mikä nappula? eikö se sammuta se tuhkakupissa oleva nappula webaston ja sähköelementin jos sen laittaa "päälle" eli tuloksena on tietenkin hitaammin lämpenevä auto??.
Lähdetään tästä, pakkasta 10 astetta ja väykky käyntiin, ilman että weba on lämmittänyt. Ja tuhkakupin weba-kytkin on off-asennossa.
Testi 1. Kytken weban ohjauskellosta 30 min tulet päälle.
Testi 2. Kytken tuhkakupin weba-kytkimen on-asentoon.

Testi 1. tuottaa nopeammin lämpimän moottorin ja kabiinin kuin testi 2. Testin aikana auto on tyhjäkäynnillä parkkipaikalla, sen lain salliman 20 minuuttia :oops:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

pasifsc kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Ainakin w211 orkkissarjoja kun on asennettu jälkeenpäin niin ollaan jätetty "mukavuusventtiili" kokonaan pois ja kytketty nestelinja "perinteisesti" koneelle menevään letkuun. W211:ssä sen saa tehdas asennuksesta poistettua kohtuu vaivalla: vesiventtiilin vaihto ja muutama letku pois ja erilailla niin lämmittää ensin koneetta ja hukkalämmöllä sisätilaa. Mukavuusventtiili jää webaston kylkeen napsuttelemaan omiaan ettei tuu vikaimoituksia.
Luultavasti 212 toimii samalla periaatteella.
Minkä hintaluokan hommasta tuossa on kyse, sillä oletuksella, että se onnistuisi myös W 212:ssa
Eikai se monen tunnin (tonnin :) ) homma ole, ei vaan ole koskaan tullu vielä eteen 212:sta orkkiswebastolla siten että olisi kiinnittänyt moiseen laitteeseen huomiota.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

pupetti kirjoitti:Ööh, mitään mistään tietämättä ni eikös se moottori lämpene samalla ku sisätilatkin :?: :?:
Johtuen siitä että se webasto kierrättää moottorin vesikiertoa...vai onko kyseessä raskaan kaluston ilmaa lämmittävä tekele, niissähän ei lämpene ku se sisäilma.
-tietämättä kannata kirjotella ;) Tarkoitit "fööniä" jolla ei ole mitään tekemistä nesteiden kanssa. Ne on tarkoittettu työkoneiden hytteihin missä ei muuta lämmitystä ole. Sitten se säästösyistä tuli valinnaiseksi myös rahtikoneiden ohjaamoihin taukolämmitin laitteeksi. Niissä ei ollut kuin katkaisija lämmönsäädöllä. Eli ei ollu ajastettavissa. Ja nämä puhalsi yhdestä pisteestä erillisellä putkella. Tämä oli menneinä aikoina. Nykyään on pelkästään vesikaminoita ja vakiovarusteena. Mutta käyttävät tääl suomes dieseliä. Tanskas erillisellä purkilla polttoöljyä. Samoin kuin minäkin.
T.S
Viestit: 83
Liittynyt: 31.10.2010 6:58

Viesti Kirjoittaja T.S »

Joo, tuollaisia pelkkiä sisälämmittimiä oli jo aikoinaan VW kuplassa, samoin kerran tuli autokaupoissa bensa Transporter ilmaboxerilla, siinä tuo "fööni" oli tarpeen, ainakin jalat pysyi lämpiminä. :D Konehan ei lämpöä siitä saanut.
T.S
Viestit: 83
Liittynyt: 31.10.2010 6:58

Muuten, vähän asian vierestä..

Viesti Kirjoittaja T.S »

Onkohan nykyisessä w212 sama sähköinen vastus lämppärissä kuin edellisessä w211:ssa? Se kun tuntui kylmiltään puhaltavan lämmintä nopeammin sisään kuin uusi mese??
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Muuten, vähän asian vierestä..

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

T.S kirjoitti:Onkohan nykyisessä w212 sama sähköinen vastus lämppärissä kuin edellisessä w211:ssa? Se kun tuntui kylmiltään puhaltavan lämmintä nopeammin sisään kuin uusi mese??
Mikä moottori autossa? Sähkövastus on 271.8, 642.8 ja 651.9 moottoreiden yhteydessä.
T.S
Viestit: 83
Liittynyt: 31.10.2010 6:58

Viesti Kirjoittaja T.S »

220 cdi on auto, mikä lieneekin sen koodi?
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

651.924 eli vastus on.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Toimii. Nyt kiertää heti moottoriin vesi. Ei ole kallista. Oikea sisälokarin etuosa pois. Vesiventtiilin liitin irti, siihen 50ohm vastus jonka tehonkesto on riittävästi. Suojaa liittimet. Minä teippasin muuten hyvin mutta vastuksen jätin paljaaksi. Aika näyttää onko toimiva tekninen toteutus.
Kiitos Cardoc ideasta.
Viimeksi muokannut markoala, 02.11.2017 17:55. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

markoala kirjoitti:
Toimii. Nyt kiertää heti moottoriin vesi. Ei ole kallista. Oikea sisälokarin etuosa pois. Vesiventtiilin liitin irti, siihen 15-16ohm vastus. Suojaa liittimet. Minä teippasin muuten hyvin mutta vastuksen jätin paljaaksi. Aika näyttää onko toimiva tekninen toteutus.
Kiitos Cardoc ideasta.
Onpa hieno idea, pitääkin tutkia jos sama ratkaisu toimisi omassa autossa. Jos haluaisi "hienostella" niin tuon kytkennän voisi laittaa kytkimen taakse mutta enpä usko että omassa käytössä juuri tulisi tarvetta muuhun kuin moottorin ensisijaiseen lämmitykseen.

Kyllä siellä V***:llakin osataan, pitää vaan löytää se tekijä vähän kuten missä tahansa firmassa.
Turtle
Viestit: 14
Liittynyt: 17.9.2007 23:46

Viesti Kirjoittaja Turtle »

Onko Italiasta tuodussa 2010 E350 CDI:ssä erilainen lämmitysjärjestelmä kuin esim saksasta tuodussa tai suomiautoissa?
-Penkinlämmittimet
-Mahdolliset lisälämmittimet (sähkö / polttoaine käyttöinen)

Tuossa Italian ihmeessä ei ainakaan ole webastoa!
Onko tehdas webasto ollut tuohon aikaan lisävaruste?

Mitä muuta Italiasta tuodusta autosta kannattaa tarkistaa ennen ostamista vai kannattaako unohtaa samoin tein Italian ihmeet :shock:
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Penkinlämmittimet ja webasto varmaan lisävarusteita Italiassa . Ja harvinaisia. Yleisempää vaalea verhous :wink:
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Turtle kirjoitti: Mitä muuta Italiasta tuodusta autosta kannattaa tarkistaa ennen ostamista vai kannattaako unohtaa samoin tein Italian ihmeet :shock:
Itsellä oli Italiasta tuotu 211-farmari. Tosi hyvässä kunnossa oli. Maksoi vähemmän kuin Saksasta tuotu ostohetkellä ja Italiasta tuodusta saa vähemmän rahaa myydessäkin jostain syystä. Autot ovat halvempia Italiassa. Lisäksi niitä karsastetaan täällä Suomessakin, kun kuvitellaan niiden olleen takseina Roomassa tai vailla lämmityslaitetta. Oma auto oli kangaspenkeillä joten penkinlämmittimien puute ei haitannut erityisemmin. Muuten ei ollut mitään ongelmia talvessa, kun vastuksella lämmintä tuli lämppäristä jo muutaman sadan metrin jälkeen.

Kiteyttäisin, että jos saa selvästi halvemmalla kuin Saksa-auton niin sitten.
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

markoala kirjoitti:Kuva

Toimii. Nyt kiertää heti moottoriin vesi. Ei ole kallista. Oikea sisälokarin etuosa pois. Vesiventtiilin liitin irti, siihen 15-16ohm vastus. Suojaa liittimet. Minä teippasin muuten hyvin mutta vastuksen jätin paljaaksi. Aika näyttää onko toimiva tekninen toteutus.
Kiitos Cardoc ideasta.
Alakoko kiertään moottorissa ensin lämminvesi?

Tuo vastus mietityttää, että tarviiko millaisen tehon keston kun tuolla 15 ohmin kuormalla tulee tehoksi karkiasti 10 wattia?
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Moottori esilämpenee kun töpseli on irti. Vastusta ei tarvitse. Ehdottomasti järkevä muutos.
Jumpstart
Viestit: 56
Liittynyt: 02.9.2015 10:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Helpolta muutokselta vaikuttaa. Mitenhän w211 -08 on tuo kierto ratkaistu, toimisikohan tämä myös omaankin autoon.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

markoala kirjoitti:Moottori esilämpenee kun töpseli on irti. Vastusta ei tarvitse. Ehdottomasti järkevä muutos.
Jos kerran moottori lämpenee jo töpselin irrottamalla, mikä tuon vastuksen funktio sitten on?

Lämpeneekö töpseli irti enää mikään muu kuin moottori?

Alkoi kiinnostaa pakkasjaksolla, kun eihän tuo puolenkaan tunnin lämmittämisellä meinaa saada moottorissa oikein mitään aikaan :(
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Eilen nykäsin töpsölin pois, tänään testataan kuinka toimii.
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

740 GLE kirjoitti:
markoala kirjoitti:Moottori esilämpenee kun töpseli on irti. Vastusta ei tarvitse. Ehdottomasti järkevä muutos.
Jos kerran moottori lämpenee jo töpselin irrottamalla, mikä tuon vastuksen funktio sitten on?
Veikkaan että vastuksella häviää vikadiagnostiikan löytämät vikakoodit ja "korjauslaskun" jos vie merkkihuoltoon auton. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo lämmitys / ilmastointi”