v12 moottoreiden tekniikasta, tyyppivioista ja malleista

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

V12 edustusauto Kiinasta:
Kuva
Hongqi 5
Kuva
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Laaksonen kirjoitti:V12 edustusauto Kiinasta:
Passeli sekoitus Cadillacia, RollsRoycea ja Trabantia :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Tuossa on kyllä vanhaa kunnon edustusauton tyyliä, eikä mikään peräpuikoksi muotoiltu mulkosilmäinen muovisukkula niinkuin uusi ässämersu.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Tulin mieleeni eikäkö tuli mieleeni että, ,
joko joku omistaa M275 tai vast v12 koneisen bi-turbo mesen??
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Yli 4-litraisten luokan voittaja International engine of the year -kilpailussa on Ferrarin 6,3-litrainen V12:
Kuva
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/above4.php#3
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tässä tuon F140EB/FC -moottorin LaFerrari-versio hybridinä:
Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Porsche suunnittelee 800 hv V12-myllyn Putinin tulevaan edustusautoon:
Kuva
http://www.carscoops.com/2014/10/porsch ... tedly.html
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Laaksonen kirjoitti:Tässä tuon F140EB/FC -moottorin LaFerrari-versio hybridinä:
Kuva
Mersu lupaa oman V12-mottinsakin jatkavan elämäänsä tulevaisuudessa hybridinä:
http://www.benzinsider.com/2014/10/dont ... -oblivion/
-800 hv-yhteisteho... :jerkit:
Kuva
Von kempf
Viestit: 314
Liittynyt: 01.5.2006 12:16

Viesti Kirjoittaja Von kempf »

Toivottavasti putin ehtii nähdä ja kokea porsse moottori limonsa ennen kun körmähtää .
http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/putin_krebs-27400
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

"Joiden kommenttien mukaan Putinin oletettu syöpä olisi selittäjä hänen toimilleen muun muassa Ukrainassa. Hän haluaa jättää perinnökseen laajentuneen Venäjän samalla tavalla kuin tsaari Pietari Suuri ja neuvostodiktaattori Josif Stalin aikoinaan." :shock:
-Toivottavasti hänen seuraajakseen ei tule joku vielä "julmempi Iivana". :?
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mielenkiintoista, jos pitää paikkansa; jo 1941 oli suunnitteilla V12-moottorinen seuraaja 770:lle ja W100:een oli suunnitteilla 7,5-litrainen V12:
http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/MB-E ... p?id=10628 :!: :shock:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Todiste moottorin värinättömyydestä:
https://www.facebook.com/video.php?v=10 ... =2&theater
Kuva
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Tuossa kiinalaisessa luKsusautossa on kyllä aika lapsellisia piireteitä. Lokareiden kaaret sai oikein tyttömäisesti kikattamaan :lol:

M275 mielessä oli jo talvella ostohousut jalassa, mutta ohi meni.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=A5-5fbcNVwI[/youtube]

Tämä kone tuli viime kuussa sullottua T-34:n uumeniin. Peräisin T-54:stä, ei mene ihan suoriltaan. Apulaitteet eri tavalla asennettu. Jakopää ja apulaitteet on kaikki ratas- ja akselivetoisia, 48venttiiliä ja paineilmakäynnistymahdollisuus. Tässä "starttimoottorina" sukeltajanpullot.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ram kirjoitti:Tuossa kiinalaisessa luKsusautossa on kyllä aika lapsellisia piireteitä. Lokareiden kaaret sai oikein tyttömäisesti kikattamaan :lol:

M275 mielessä oli jo talvella ostohousut jalassa, mutta ohi meni.
No, ei toi putinin versiokaan kyllä oo mitään muuta kuin ruma.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Aika naurettavan näkönen še tosiaankin on.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mersun V12-koneiden valmistus siirtyy Affalterbachista Mannheimiin (ka-moottoritehtaalle):
http://www.worldcarfans.com/11511191012 ... ing-demand
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

A8 jää Audin viimeiseksi malliksi turinapyttyisellä:
https://www.carscoops.com/2018/03/audi- ... del-offer/
Kuva
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Surullista tämä downsizeing-aika. Melkein kiukuksi pistää tällanen pelleily. Miksei sillä samalla osaamisella, teknologialla ja materiaaleilla mitä nyt käytetään, voisi tehdä edelleen isoja monisylinterisiä moottoreita? Kulutus pysyisi samana mutta tehot kasvaisivat vaan edelleen. Se olisi hienoa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Kysynnän ja tarjonnan laki..

Trendi on nykyään se että ostetaan se litranen kolmimukinen hybridikippo.

Pieni moottori on myös varmaan halpa kehittää ja valmistaa siten että päästöt pysyy kurissa, niitä rajoja kun tiukennetaan jatkuvasti.

Kuinka monta ihmistä edes tunnet jotka voisivat astua vehon liikkeeseen ja käydä tilaamassa sieltä v12 moottorisen mercedeksen. Ei oo kysyntää ei oo tarjontaa valitettavasti.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Cadillac ja Lincoln luopuivat V12-moteista jo II maailmansodan jälkeen ja Jaguar jo 90-luvun lopulla, saksalaismerkit ovat vielä ihmeen kauan sinnitelleet "vau-zwölf"-koneittensa kanssa. :roll:
Kuva
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Turhaa kitkaahan se on, ja massoja liikuteltavana edestakaisin. V8:kin on kaks sylinteriä liikaa. Tärisevä moottori. Suora kutonen ja turbo se on paras.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Eipä ollut kauaa, kun kansanautomerkki Toyotallakin oli V12 kotimaan markkinoillaan:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_Century
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Pian maailmassa on jälleen yksi V12-moottorinen automalli vähemmän:
https://tekniikanmaailma.fi/pian-maailm ... miljoonaa/
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mercedes-AMG To Slowly Phase Out V12:
https://www.carscoops.com/2018/04/merce ... phase-v12/
Kuva
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Nyt olisi huutokaupassa edukkaasti tarjolla Mercedes-Benz CL600 V12 BiTurbo, 2007, 5.5 l, Bensiini, Mittarilukema 32 tkm!, Hollola

Ratti on oikealla puolella, siis vasemmalla puolella, mutta valot on vasemman puoleisen liikenteen valot. En tiedä saako muutettua koodaamalla vai joutuuko valot vaihtamaan.

https://huutokaupat.com/828437
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Mikä se suora-6:sta tekee paremman kuin V-6, vai olenko ymmärtänyt jossakin vaiheessa ihan väärin.
Ajatellaan nyt vaikka 320:tä.
Kuluuko ne vinot pytyt vanhemmuuten alapuolelta :shock: ?

Onko siis jotakin olennaista eroa, mikä vaikuttaa jommankumman puolesta tai vastaan ?
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

650000tuttavuus kirjoitti:Mikä se suora-6:sta tekee paremman kuin V-6, vai olenko ymmärtänyt jossakin vaiheessa ihan väärin.
Ajatellaan nyt vaikka 320:tä.
Kuluuko ne vinot pytyt vanhemmuuten alapuolelta :shock: ?

Onko siis jotakin olennaista eroa, mikä vaikuttaa jommankumman puolesta tai vastaan ?

Tuolla esim valoa asiaan. https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_balance (löytyi googlella muutamassa sekunnissa).


Suora kutonen on suhteellisen vähän ravistava tai värisevä. Kuus pyttyä nelitahdissa mahdollistaa nätisti käyvän myllyn.

v6 taasen huonompi kun ne pytyt on menty kallistamaan toisiinsa nähden. Yleensä eri kuin 120 astetta ja joskus jopa lyhennetty kasista. Bokserihan taasen on v moottori joka on tavallaan 180 asteen v moottori.

V12 taasen on ikäänkuin 2 suoraa kutosta niin se taas käy luonnostaan nätisti ja kauniisti. Tais w220 s600 m137 olla 60 astetta v kulma.

Pähkinän kuoressa - mistä suunnasta voimia tulee lähinnä kampiakselille ja millä frekvenssillä. Pyttyjen lukumäärällä toki "tasataan" vääntömomenttia tuottavaa kuvaajaa. Mutta v moottorissa saadaan lisärasitusta rakenteelle esim kampiakselille sillä että voimien suunta tulee kahdesta eri pääsuunnasta. Suorassa kutosessa on kolme pyttyä per kierros tekemässä työtä ja siitä saadaan 120 asteen kulmaluku joka menee tasan kivasti 360 asteeseen. Jos sitten nuista kolmesta työtahdista tulee yksi tai kaksi erisuunnista se saa kampiakseliin ja toki koko myllyyn enempi mutkalle, rauta ja alumiinihan on "kumia" eli joustaa kun joutuu jonkin voiman vaikutuksen alaiseksi. Mekanisesti jäykkää kappaletta ei ole. Timanttikin puristuu ja venyy mutta erittäin vähän ennen murtumistaan. Nuin jotakuinkin olen asiaa joskus mietiskellyt.

Mutta ei hätää. On ykspyttyisiä kakstahtisia - ties kuinkamonipyttyisiä nelitahtisia ja nehän toimii. Osa pikkuisen paremmin kuin toinen ihan mekaniikan oppien mukaan.

Ei kyllä v8 ole v12 veroinen. Itseasiassa v8 on moottorien airmatikki ja v12 on abc alustainen :) v6 on sitten kai rautajouset ja suora kutonen jotain sieltä välistä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Von kempf
Viestit: 314
Liittynyt: 01.5.2006 12:16

Viesti Kirjoittaja Von kempf »

En usko että tuo värinät tai frekfrenssit ole mikään ongelma tänäpäivänä insinöörille .

Mutta se että V koneessa tulee kaksi pakosarjaa kaksi katalysaattoria ja kaksi kierrätysjärjestelmää eli kaikkea kaksi .

Suorassa rivimoottorissa on vaan halvenpaa rakentaa hienoa teknisiä juttuja
joita nykyauito on täynnä .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”