v12 moottoreiden tekniikasta, tyyppivioista ja malleista

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Lucky-Dog kirjoitti:Yks tuommonen vilkuttaa kokoajan vasurille, lakkaa vasta kun nyppää avaimen pois virtalukosta :lol:
Jos se on jatkuvasti valmiina lähtemään ohi :)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Joo, tuntuu olevan menohaluja :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Eilen uutisia kauhukseni katselin. Siellä oli juttua autoverotuksen muutoksesta huhtikuussa. Siellä sanavalinta oli sellainen, että UUSIEN autojen autovero nousee 5-50 prosenttia suosien pienikulutuksisia autoja....

Onkos kellään tietoa asiasta. Itse veikkaan, että sanavalinta oli tietoista propakandaa (kusetusta).

Valtiovarainministeriön sivuilta löytyi tällaista

"Pakettiautojen päästöperusteinen autoverouudistus sekä autoveroa ja sille kannettavaa arvonlisäveroa koskevat muutokset tulevat voimaan 1.4.2009. Valtioneuvosto antoi 5.2.2009 asetukset, joilla saatetaan voimaan autoverolain muuttamisesta annettu laki (5/2009), arvonlisäverolain muuttamisesta annettu laki (6/2009) ja ajoneuvolain 60 §:n muuttamisesta annettu laki (7/2009).

Pakettiautojen autovero muuttuu auton yleiseen kuluttajahintaan ja polttoaineen kulutusta vastaavaan hiilidioksidipäästöön perustuvaksi, kuten jo henkilöautojen verotuksessa on tehty. Painavien pakettiautojen päästöperusteisesta verosta tehdään kuitenkin vähennys, jonka tarkoituksena on ohjata kysyntää kuljetustarpeeseen nähden tarkoituksenmukaisiin, mutta samalla mahdollisimman vähän polttoainetta kuluttaviin pakettiautomalleihin. Muutokset suosivat vähän polttoainetta kuluttavia pakettiautoja kaikissa kokoluokissa.

Lisäksi autoverolle kannettavasta arvonlisäverosta luovutaan ja autoveron määrää korotetaan tätä vastaavasti. Autovero muuttuu samalla normaalissa kuluttajille tapahtuvassa ajoneuvojen myynnissä arvonlisäverottomaksi läpikulkueräksi. Muutos ei pääosin vaikuta henkilöautojen ja moottoripyörien kuluttajahintoihin.

Autoverolain muutokseen sisältyvä autoveron vientipalautus tulee voimaan lain mukaan vasta vuoden 2010 alusta.

Tulli antaa tarkempia määräyksiä ja ohjeita muutosten edellyttämistä menettelyistä autoverotuksessa. "

Ei tostakaan mitään selvää ota. Aikovat varmaan yllättää meidät kunnon JYTKYLLÄ :shock:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tämä juttu kyllä kuuluisi ehkä pikemminkin tuonne raskas kalusto-topikkiin, mutta, kun tässäkin nyt on kyse V12-koneesta, niin:
Kuva
-Mitäs sanotte tästä 22-ltr V12 ja tässä juttua ihan härmäksi:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 98fad46454 :!:
Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

22l V12 ja 420 konia... Varsin matalaviritteinen. :lol:
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mika.T kirjoitti:22l V12 ja 420 konia... Varsin matalaviritteinen. :lol:
-Huom, kuten tämä herra sanoisi:
Kuva
-VAPAASTI HENGITTÄVÄ (tarkoitettu ensijaisesti lämpimiin maihin, joissa turbokoneet tahtoivat sen ajan jäähdytyksellä keittää) :!:
Kuva
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Voi vitsi...... Voi vitsin vitsi..... Eikäku tosi vaikee löytää sopivaa S600:sta....

Berliinin alueella agentti on autoja etsiskellyt, mutta kaikissa on jotain epäilyttävää. Ei noita kasva puussa edes saksassa.

Tarttis varmaan lähteä kiertämään saksaa omalla autolla. Siihen ei kuitenkaan aika riitä. Pitää varmaan vaan odottaa, että se oikea tulee vastaan.
Euroopan halvinta ei viitsi ostaa, kun kaikista joutuu kuitenkin maksamaan aikas isot verot.
Pöh :ei_tajuu:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

V12 säilyy Mercedeksen mallistossa
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/v12- ... allistossa
-Alati kiristyvien päästömääräysten luulisi kyllä vielä joskus tekevän lopun näistä "monsterimoottoreista".
Jenkeissähän V12-mottien tarina Cadillaceissa ja Lincolneissa päättyi jo toiseen maailmansotaan.
Mahtaakohan kannessa olla mitään uutta vai jatketaanko edelleen 3-venttiilisellä imusarjasuihkutteisella :?:
Teho on samoissa lukemissa nykyisen S65 AMG:n kanssa (630 hv), nähtäksi jää, lähenteleekö mahdollisen Black Series -mallin teho vielä joskus 700:aa. :roll:
Tuossa TM:n jutussa mainitaan muuten tehoksi 457 kW, joka olisi hevosvoimissa 612, mutta ainakin ///AMG:n omilla sivuilla kerrotaan tehoksi 630 hv:
http://www.mercedes-amg.com/#/news
Kuva
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

No on tämä sitten niin tätä. Koulussa melkein kaikilla luokkatovereilla ja opettajilla on V12 alla. Vähän nolottaa ajella siinä porukassa pelkällä V-kasilla.
Nyt alkaa päivät käydä pienillä veroilla vähiin :cry:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

SL65:n teho on 630 hv, ja luulisin että moottori on vain edelleenkehitetty vanhasta tutusta M275 koneesta.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Eldorado kirjoitti:SL65:n teho on 630 hv, ja luulisin että moottori on vain edelleenkehitetty vanhasta tutusta M275 koneesta.
Niin lähinnä päivitystä on tullut kai turboihin ja imusarjaan. :jerkit:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Laaksonen kirjoitti:Tämä juttu kyllä kuuluisi ehkä pikemminkin tuonne raskas kalusto-topikkiin, mutta, kun tässäkin nyt on kyse V12-koneesta, niin:
Kuva
-Mitäs sanotte tästä 22-ltr V12 ja tässä juttua ihan härmäksi:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 98fad46454 :!:
Jos tuo 420-heppainen vapari V12 kuulostaa miedolle, niin tässä sama kone turbolla 525 hv:
Kuva
Kuva
http://www.hansebubeforum.de/showtopic. ... eadid=8809
Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:lol:

21litranen turboahdettu V12 ja 525 konia.
Aikalailla on tuokin matalaviritteinen peli.

Josko sinne jotain mynäpumpun tapaista pitäs pruuvailla
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Jatkossa myös kaikki Mercedes-Benzin mallistossaan käyttämät V12-moottorit kehitetään Affalterbachissa.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/amg-45-vuotta
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

http://item.mobileweb.ebay.de/viewitem? ... 8481413077

Mietittiin drifterin päivittämistä,saisko mersun v12 twinturbolla aakkosbaarissa rispectiä?? Mitenköhän mesen patti kestää vaikka jotain 1200-1300hp?? Kellää kokemuksia?
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Lisää BMW:n V12-koneen 25-vuotishehkutusta:
http://www.worldcarfans.com/11210264986 ... v12-engine
-näinköhän seuraavassa seiskassa enää nähdään tusinapyttymyllyä :?: :roll:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Bemari saattaa lopettaa tusinapyttyisen motin tuotannon seuraavan 7:n myötä ja Mersuhan tunnetusti seuraa baijerilaista niin hyvässä kuin pahassakin. Ensi vuonna esiteltävässä Ässässä on vielä kaiketi malliston huippuna vatkain, jossa täysehtoollinen (12 opetuslasten mukaan) mukeja, mutta sitä seuraavasta (W223 :?: ) ei takeita:
http://www.autoevolution.com/news/bmw-m ... 52498.html
BMW:n high end -paja Alpinahan luopui B12-mallistaan jo E38-7:n tultua tiensä päähän 2000-luvun alussa. :roll:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Ainakin Kauppalehti uskoo BMW:n pitävän seuraavankin 7:n valikoimassa V12-koneen:
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1306442065
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Laaksonen kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:Tämä juttu kyllä kuuluisi ehkä pikemminkin tuonne raskas kalusto-topikkiin, mutta, kun tässäkin nyt on kyse V12-koneesta, niin:
Kuva
-Mitäs sanotte tästä 22-ltr V12 ja tässä juttua ihan härmäksi:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 98fad46454 :!:
Jos tuo 420-heppainen vapari V12 kuulostaa miedolle, niin tässä sama kone turbolla 525 hv:
Kuva
Kuva
http://www.hansebubeforum.de/showtopic. ... eadid=8809
Tässä myös Mersun rekanveturi 390 kW / 530 hp OM 424 A V12-koneella:
Kuva
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mersu kyllä kokeili V12-koneita jo 30-luvun lopulla mm. tässä viimeisessä alkuperäisessä hopeanuolessa W154:ssa
Kuva
3.0 ltr V12 (60°) mekaanisella ahtimella
sekä prototyypeiksi jääneissä 600 V (W148):ssa & 600 K (W157):ssa
Kuva
Kuva
Kuva
(mustavalkokuvat pienoismalleista).
6020 cm3 V12 (80°).
http://www.autogallery.org.ru/m/mb600k.htm
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Suomessa valmistettu V12 :?:
Uuteen Challengerin MT875E-kumitelatraktoriin Nokian Linnavuoressa valmistettu 16,8-litrainen V12:
Kuva
vakioteho 590hv, huipputeho 640 hv:
http://www.fwi.co.uk/articles/16/09/201 ... lenger.htm
Tässä kuva moottorista:
Kuva
jos kone kiinnostaa enemmän, kannattaa ottaa yhteyttä tänne:
http://www.koneta.fi/koneta-agriculture-oy
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

12 syytä, miksi jotkin merkit vielä valmistavat V12-konetta:
(käännettynä)
1 V12 aseman ja arvokkuuden symbolina
2 V12 tekniikan kohokohtana
3 Hienostuneisuus täydellisyydessä
4 V12 yksilöllisyyden tavoittelijoille
5 korkeakierroksisuus ja suorituskyky
6 V12, moottoriurheilun kruunu
7 V12 - ihanteellinen urheilulliseksi matka-autoksi
8 Tarjolla 5 V12-autoa, nyt tai ei koskaan!
9 Jaguar on haastava
10 V12-nautintoa jo 2500 €
11 Elitistististä sotiaedeltävää ylhäisöllisyyttä
12 ei niin kallis kuin luullaan
http://www.motor-klassik.de/restaurieru ... 21390.html
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tässä vielä juttua noista V12-moottorisista Titan-Mersuista:
Kuva
Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuohon aikaan ei ilmeisesti vääntämomentilla ollut mainosarvoa kun näyttää ettei missään sitä kerrota.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

http://en.wikipedia.org/wiki/Kharkiv_model_V-2

Iskutilavaisuus noin 40 litraa, tenkua 500-600 hv, reilu 2kNm vääntöjä. Käyttöaineet: 950kg rautaa vie 60l öljyä (6-7l/100km), 120l glykolia, 250-300l löpöä/100km/30t vaunu. Vastakkaiset sylinterit linjassa ja kiertokangissa "master ja slave"-konstruktio, saadaan pyörivälle kammenkaulalle kestävämpi laakeri. (Suunnittelun lähtökohtana olleessa kipinäsytytteisessä lekomoottorissa HD-tyyliin "veitsi ja haarukka".) :arrow: Iskun pituus ja -tilavuus, puristussuhde, ruiskutusennakko ja teho, ovat erilaiset eri puolilla konetta. Käy ihan päin karvaista p3rsettä, mutta nitshevoo kun se toimii. Kone ja sen äänimaailma, dieselpornoa rivommasta päästä. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tuollaisia koneita löytyy Suomestakin sotasaaliiksi saaduista "Sotkista":
Kuva
http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... ost1044717
Wikipedia kirjoitti:Pohjois-Korea ilmeisesti käyttää vaunua edelleen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/T-34 Kuva
Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Juu, ensimmäisen "itätuontivaunun" hankki Lauri Heino. Kolossi oli hylätty jumiutuneena kannon nokkaan. Kasapanos silppusi kannon, mutta aiheutti myös vaunuun pikku remonttia. Viereisen hylätyn vaunun PST-miehet tuhosi saadakseen siitä koirantyöstä luvattua lomaa, kuten monen muunkin vaunun.. Heinon vaunu upposi kerran Saimaan kanavaan ja toiste Poventsan tulvaan, mutta kaiketi selvisi reserviin asti. "Paikallishankintojen" lisäksi sakslaiset vissiin möi sotasaalis-Sotkiaan tänne, että niistä saatiin muutama iskukykyinenkin joukko aikaan.

Voidaan empimättä sanoa että paras missään sodassa käytetty vaunu, kun kaikki aspektit huomioidaan: "Nopea", maastokelpoinen, talvikelpoinen, hyvin panssaroitu viistoilla panssareilla, helppohoitoinen, hyvin aseistettu 76/85mm. Helppo valmistaa, halpa ja massatuotantoon erinomainen. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Laaksonen kirjoitti: Jos tuo 420-heppainen vapari V12 kuulostaa miedolle, niin tässä sama kone turbolla 525 hv:
Kuva
Kuva
http://www.hansebubeforum.de/showtopic. ... eadid=8809
Noita on ollut näköjään myös täällä pohjolan perukoillakin:
Kuva 8)
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Easy Rider kirjoitti:http://en.wikipedia.org/wiki/Kharkiv_model_V-2

Iskutilavaisuus noin 40 litraa, tenkua 500-600 hv, reilu 2kNm vääntöjä. Käyttöaineet: 950kg rautaa vie 60l öljyä (6-7l/100km), 120l glykolia, 250-300l löpöä/100km/30t vaunu. Vastakkaiset sylinterit linjassa ja kiertokangissa "master ja slave"-konstruktio, saadaan pyörivälle kammenkaulalle kestävämpi laakeri. (Suunnittelun lähtökohtana olleessa kipinäsytytteisessä lekomoottorissa HD-tyyliin "veitsi ja haarukka".) :arrow: Iskun pituus ja -tilavuus, puristussuhde, ruiskutusennakko ja teho, ovat erilaiset eri puolilla konetta. Käy ihan päin karvaista p3rsettä, mutta nitshevoo kun se toimii. Kone ja sen äänimaailma, dieselpornoa rivommasta päästä. :lol:
Tuota konetta käytettiin myös tässä NAMIn valmistamassa ohjuslavetissa:
Kuva
http://www.oldrussiancars.com/nami-058/
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”