mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

200D -85 ongelmieni yleisaihe

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W123, sedan, coupe, farmari, lang
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Wiltteri



Liittynyt: 19 Huh 2016
Viestejä: 12
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 19.4.2016 19:33    Viestin aihe: 200D -85 ongelmieni yleisaihe Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Moro! Eli tosiaan ensimmäinen mersu on ollut kohta alla pari viikkoa. On se perhanan mukava ajaa, vaikka vikoja löytyy aika moneen lähtöön. Kyseessä siis 123 200D -85, entinen taksi (ainakin taksinapin ja keskipuhaltimien tilalla olevan lokeron perusteella). Matkamittari pyörii, näyttää 586tkm, tiedä sitten totuutta. Mutta niin, niitä vikoja;

1.Hukkaa jäähdytysnestettä reippaasti. 1tkm aikana mennyt pari litraa jäähdytysnestettä. Jättää lammikkoa alle, mutta näyttäisi tulevan alavesiletkusta/ylivuotoletkusta (ehkä, asiaa tutkitaan). Ei käy kolmella missään välissä.
2. Ilmeisesti sisätilan puhaltimen kennosta kuuluu ajon aikana kovaääninen kurlaus ja suhina, niinkuin vanhoista vesiputkista. Ilmavuoto? Voisiko johtua edellisestä viasta? Kuuluu todella kovana niin kauan että auton lämmöt nousevat 90-100 väliin(88*C termarilla) ja sen jälkeen hiljenee lukuunottamatta teräviä töyssyjä joissa suhahtaa kovasti.
3. SELVINNYT Kello ja kattovalo polttaa sulaketta. Vaihdoin paikalleen uuden 8A sulakkeen niin ne toimi noin 30min ja sitten sulake paloi uudestaan.
4. SELVINNYT Takasisävalot ei toimi ollenkaan. Lamput ehjät, mutta mistään niitä ei saa syttymään.
5. Etujarrut alkavat laahaamaan itsestään. Tämä myös häviää itsestään. Tulee yleensä noin 20-25km ajon jälkeen ja poistuu 10km myöhemmin. Siinä välissä 100kmh saavutus tekee tiukkaa. Vika tulee ihan missä vain, esimerkiksi moottoritiellä missä en ole koskenutkaan jarrupolkimeen edellisen 20km aikana. Tapahtuu vähintään joka toisella ajokerralla. Minkälainen homma?
6. Jarrupolkimen vapaaliike vaihtelee suuresti. Kylmänä lähellä nollakelejä poljin painuu ihan pohjaan, mutta auto pysähtyy normaalisti. Auton lämmettyään vapaaliike pienenee kokoajan ja lopulta poljin muuttuu nykyautomaiseksi täysin vapaaliikkeettömäksi ja kivikovaksi. Jarruteho pysyy kuitenkin samana, eli eturattaat vinkasee kun polkasee kunnolla.

7. Joku on laittanu autoon jonkinlaisen öljyn huohotin/keräyspöntön. Pöntössä on karkeasuodatin sisällä. Astiasta lähtee letku venttiilikopan päälle sekä imusarjaan. Mikä ihime tämä on?

Sitten on kaikenlaista pientä, kuten auto sammuu vain valojen korkeudensäädln ollessa asennossa 2, öpohjantiiviste vuotaa sekä en saa suutinputkia millään niin tiiviiksi etteivät vuotaisi =D Mutta silti kaikenkaikkiaan, aivan mahtava biili. Kun vain ymmärtäisi paremmin.


Viimeinen muokkaaja, Wiltteri pvm 19.4.2016 23:55, muokattu 1 kertaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wiqqo



Liittynyt: 27 Elo 2013
Viestejä: 609
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 19.4.2016 20:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

No nopiaa voisin neuvoa vaihtamaan jäähdyttimen letkut (ja saada sen vuodon loppumaan) ja toivomaan ettei sisätilan kenno olisi entinen Shocked

Luultavasti ne toimimattomat takavalot ovat oikosessa ja polttavat sitä sulaketta.

Ja voisin veikata nuille jarruille jotain vuotoa / repii ilmoja jostain.

En usko ainakaan, että nuo olisivat isoja vikoja. Niin ja onnea ensimmäisen mersun omistukseen ja vikojen korjaukseen rock Sekä tervetuloa voorumille Cool
_________________
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wiltteri



Liittynyt: 19 Huh 2016
Viestejä: 12
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 19.4.2016 23:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Joo, letkujen uusinta olisi seuraavana tulossa. Jäähdytinkin on kyllä ottanut vähän siipeensä, mutta sitä ei heti viitsisi alkaa vaihtamaan. On siinä kuitenkin suoraa ritilää vähän yli puolet =D Laitoin pikapaikkana alavesiletkuun kokeeksi jotain paikkamäskiä, aamulla näkee onko vuoto vähentynyt yhtään.
Kyllähän ne lamput oli oikosessa, mutta vähän mielenkiintoisesta paikasta. Mankan takana oli kilo ryöstöliittimiä sun muita härpäkkeitä, ja niitä siistiessäni purin varmaan yli puolet pois. Ja kappas vain, kaikki sisävalot ja kello alkoi toimimaan hienosti, tai on toiminut nyt ainakin 4h. Nuo kolme "bonussisävaloa" voisi vielä rakennella toimimaan oviantureiden mukana, tällä hetkellähän ne siis syttyvät ratin vasemmalla puolella olevasta kytkimestä jonka vieressä on taksivalon katkaisin.

Mikähän mahtaa olla hätävilkuissa vikana kun ei toimi ollenkaan? katkaisimelle siis tulee se liitin ja napissa palaa valo, mutta siitä painamalla valo sammuu ja mitään ei tapahdu?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sakari
Rasvanäppi



Liittynyt: 28 Syy 2015
Viestejä: 524

 LähetäLähetetty: 19.4.2016 23:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Sulla on se valojensäätönappula rikki jos vaan 2 asennossa sammuu auto. Eli siellä alipainevuoto sitten muilla asennoilla. Alipaineellahan näissä moottori sammuu ja samaten valot säädetään.

Ja joo uusi ne vesiletkut, saattaa myös vika olla siinä jos syyläristä se muoviputki mennyt poikki minkä päälle letku tulee. Itsellä oli sama vika, tosin ei vuotanut vielä mutta putki oli mennyt letkun sisälle poikki ja letku pysyi ihan tuurilla vielä kiinni syylärissä..

Hätävilkkukatkasijaa kannattanee vaan edestakas painella jonkun aikaa niin lähtee toimimaan, jos lähtee. Niin vähäisellä käytöllä koko katkasija että ei toimi ehkä heti.


Edit:

-jarruissa varmaan ilmaa päässyt järjestelmään, tarkasta kaikki jarruletkut ja putket sekä mahdolliset vuodot jarrusatuloista

-laahaavat etujarrut voisi korjaantua ihan jarruputsilla, tarkasta samalla levyjen ja palojen kunto, sekä männän liikkuvuus, jos mäntä jumittaa niin saattaa aiheuttaa myös kyseisen lämpeämisen.

Jos se vaikka jatkuvasti vähän laahaa ja sitten hiukan lämpenee mutta esim motarilla lämpee niin paljon että rupeaa jotenkin laahaamaan enemmän?? Tiedä näistä mutta jarrut auki ja tosiaan tarkasta nuo mainitsemani asiat.

Ja onhan jarrunestettä tarpeeksi, ettei sen takia jarrupoljin tunnu oudolta?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wiltteri



Liittynyt: 19 Huh 2016
Viestejä: 12
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 21.4.2016 21:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hätävilkut alkoi toimimaan, ilmeisesti samassa rytäkässä kuin kaikki muutkin pikkujutut. Jarrunestettä siellä oli ihan liikaa. Vähensin hiukan maksimimerkin alapuolelle, ei vaikuttanut oikeastaan mitenkään. Viikonloppuna jarrut tutkinnan alle, ylä/alavesiletkut on tulossa jossain huitsin nevadassa....
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wiqqo



Liittynyt: 27 Elo 2013
Viestejä: 609
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 21.4.2016 21:41    Viestin aihe: Re: 200D -85 ongelmieni yleisaihe Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Wiltteri kirjoitti:
7. Joku on laittanu autoon jonkinlaisen öljyn huohotin/keräyspöntön. Pöntössä on karkeasuodatin sisällä. Astiasta lähtee letku venttiilikopan päälle sekä imusarjaan. Mikä ihime tämä on?

sekä en saa suutinputkia millään niin tiiviiksi etteivät vuotaisi


Varmaan vaihdettu orkkishuohottimen tilalle tuommoinen. Oisko ollu halki / palasina / sulanut tai jotain vastaavaa?

Ootko kokeillut löysätä kummastakin päästä vähäsen ja sitten tiukkan kiristys? Itsellä auttoi ceemelissä, kunnes paljastui että oli pumpun päästä halki yksi putki Twisted Evil

Niin, sinuna varmaan tekisin täyden jarrurempan sinne. Varo niiden ilmausnippojen kanssa sitten, ettei napsu poikki Laughing Uudet nesteetkinhän sinne vaihtuisi siinä samassa sitte, liekkö orikinaalit sisällä rollin
_________________
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wiltteri



Liittynyt: 19 Huh 2016
Viestejä: 12
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 21.4.2016 22:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Eipä ole mitään tietoa. Kyllä siellä säiliössä ainakin ajon jälkeen varmaan pari litraa öljyä on.
Siitä putkesta. Alunperin siihen joku oli taitellut 300d:n putkesta jonkinlainen räpistyksen joka vuosi kuin seula. Auton mukana sain "koneelle tarkoitetun" putkisarjan, joka ei sekään kyllä ollut ihan bolt-on. Sitä joutui vääntelemään jonkinverran, mutta koitin katsoa että putki tulisi suorassa paikalleen. Silti pumpun päällinen on aina ajon jälkeen märkä.

Jarruista sen verran että levyt näyttivät ainakin uunituoreilta. Niissä ei ollut minkäännäköisiä lämpiämisen merkkejä, eikä uria. Eikä levyjen reunallakaan ollut vielä yhtään "huulta".
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pakardinen
metusalem



Liittynyt: 08 Mar 2011
Viestejä: 655
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

 LähetäLähetetty: 22.4.2016 15:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Wiltteri kirjoitti:
Silti pumpun päällinen on aina ajon jälkeen märkä.


Onkos sulla siellä pumpun päässä vielä se manuaalinen ilmauspumppu? Semmonen vaalea muovinen mötikkä? Oma vuoti sen juuresta, eikä suinkaan suutinputkista...
_________________
Teininä sitä mietti aina vaan kahta asiaa: "Toimiikohan mopo ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?"
Nykyään kaikki on toisin. Näin varttuneemmalla ja viisaammalla iällä sitä vaan miettii että:
"Toimiikohan Mersu ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?"
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Karvanaama



Liittynyt: 10 Syy 2011
Viestejä: 730
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

 LähetäLähetetty: 23.4.2016 9:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Wiltteri kirjoitti:
Eipä ole mitään tietoa. Kyllä siellä säiliössä ainakin ajon jälkeen varmaan pari litraa öljyä on


Ymmärsinköhän mää nyt ihan oikein.
Siis onko siinä huohotinsäiliössä PARI litraa öljyä!
Kuinka kauan menee huohotttaa ntuo määrä? Ohivuotohan täytyy olla melkoinen, pysyykö öljyntäyttökorkki paikallaan käydessä jos löysäät lukituksen?
_________________
S124 300 TDT -91
C126 500 -88
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wiltteri



Liittynyt: 19 Huh 2016
Viestejä: 12
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 23.4.2016 21:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ei mitenkään, korkki loikkaa heti johonkin päin konehuonetta kun sen lukituksen aukaisee =D Väljää on siis ihan kunnolla. Olen kyllä itsekin ihan ihmeissäni että tuo silti kulkee noin hyvin. En ole tyhjentänyt huohotusastiaa kertaakaan, joten en tiedä keräysmääristä. Pönttö vuotaa hyvin minimaalista määrää öljyä konehuoneeseen, mutta öljynsyönti on ihan minimaalinen, lähes olematon. Öljynpainemittari laskee alimmillaan tyhjäkäynnillä noin 1,5, yleensä kuitenkin kahden paikkeilla ja pienilläkin kierroksilla se on tapissa.

Siitä jäähdytysnesteen vuodosta. Olen tutkinut sitä nyt loppuviikon, ja todennut oireet seuraaviksi;
Jos syylärin täyttää merkin ylärajaan asti, alkaa jäähdytysnesteen valskaus heti. Se vuotaa noin 200km matkalla nestepinnan takaisin merkin alareunan paikkeille, ja sen jälkeen lopettaa vuotamasta pahemmin. Nyt parin päivän aikana on tullut ajettua 300km, eikä pinnankorkeus ole laskenut ollenkaan. Lämmöt pysyy kuitenkin kokoajan tuon ilmeisesti 100*C viivan alapuolella, ehkä hiukan reippaassa yhdeksässäkympissä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kerosiini

Kerosanavirtuoosi


Liittynyt: 05 Jou 2005
Viestejä: 735
Paikkakunta: Tervola

 LähetäLähetetty: 23.4.2016 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tsekkaappa missä kunnossa se syylärin korkki on. Itselläni 240TD rupesi salakavalasti neste hukkailemaan, lopulta huomasin sen aina parkissa tulevan ylivuotoletkussa (saatto lämmötkin seilailla välillä, en muista enää). Syyllinen oli tiensä päähän tullut syylärin korkki.
_________________
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D 3.0 '77, Scania 143M '91, Coronet '68, American 330 '65, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Wiltteri



Liittynyt: 19 Huh 2016
Viestejä: 12
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 24.4.2016 22:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Korkki oli itseasiassa ensimmäinen asia mitä tuohon vaihdoin, kun se vanha oli niin löysän oloinen. Vaihto ei vaikuttanut juuri millään lailla mihinkään.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wiltteri



Liittynyt: 19 Huh 2016
Viestejä: 12
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 02.5.2016 23:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Moro taas!

Sen verran tuli viikonloppuna tehtyä että jarrut sain "ilmattua". Eihän siellä ilmaa ollut ollenkaan, mutta tulipa yritettyä. Edelleenkin poljintuntuma vaihtelee ja etujarrut laahaa satunnaisesti ilman polkimeen koskemista....

EDIT: Päivitelläänpä nyt ihan vaan sen takia jos jollakin on samanlaista ongelmaa;

Jarruista löytyi sitten useampi vika. Pelkääjän puolella edessä männän päällä olevat metallirinkulat oli väärässä asennossa, liekkö vaikuttaa mitenkään. Kuskin puolella ulommainen jarrupala oli jumittunut ruosteen ja muun moskan takia ja laahannut itsensä loppuun. Tältä puolelta puuttui myös se metallirinkula männästä sekä tuo "rautaristi" joka työntää paloja poispäin levystä. Jarrut toimivat nyt moitteetta.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W123, sedan, coupe, farmari, lang Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit