Kesäauto, -82 200D 3.0 DTIC

Vastaa Viestiin
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

dealer kirjoitti:Tuoooota, mitäs kaikkea STT turbosarjan mukana on aikoinaan tullut ja autoon asennettu / muutettu ?

- Imu-ja pakosarja turboineen, painekotelo joka lienee samalla jonkinlainen coolerin tapainen.
- Ilmansuodatinkotelo (joku Volvon malli ?)
- Öljypohja tai öljypohjaan porattu reikä ja hitsattu putki johon öljynpaluu.
- Öljynsuodattimen jalka
- Öljycooleri
- Pakoputkisto
- kaikki tarvittavat letkut tietysti

Onko pumppua ruuvattu, venttiileitä säädetty eri arvoon kuin alunperin, muuta ?
Sarjan mukana on tullut:
-pakosarja garret T3 kera, imusarja pysyy vakiona
-pelti öljypohjaan on porattureikä johon on juotettu öljynpaluu
- öljynsuodattimen jalka jossa on lähdöt öljynjäähdyttimelle ja turbolle (tämän voi ottaa suoraan orkkis om617turbosta)
-pakoputkisto on suurempaa ilmeisesti 2,5 tuuman putkea
-niin juuri
-pumppu on ruuvattu isommalle ja ahdot säädetty noin 0,8 baariin
-venttiilit on säädetty samoin kuin om617 turbossa oli imu 0,10mm ja pako 0,35.
-muuta ei taida olla.
Tuommosesta on joskus muinoin penkitetty 240hv ja 390hv, ei kylläkään stt:n osilla :wink: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitokset kaimalle :wink:

Tänään tankattu keskikulutus 7,4.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mistähän löytyisi tuollainen kapea cooleri:
http://picasaweb.google.com/GWCullen/In ... 3469197954
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

dealer kirjoitti:Mistähän löytyisi tuollainen kapea cooleri:
http://picasaweb.google.com/GWCullen/In ... 3469197954
tehe se tuon kuvan vasemmanpuoleisen vanhemmanmallisen ässän ölppä lauhuttimesta, tehet vaan uuvet päädyt :wink:
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Öljyjäähyssä on liian ahtaat kanavat cooleriksi.

Mulla on pari 500x130x70 coolerikennoa joihin pitäisi hitsailla päädyt. Voin luopua 30e/kpl
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

dealer kirjoitti:Mistähän löytyisi tuollainen kapea cooleri:
http://picasaweb.google.com/GWCullen/In ... 3469197954
tuo on cossu sierran vakio cooleri
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käynnistelyä.
Venttiilikopan kokoinen käsi on omiaan näihin avariin moottoritiloihin.

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pahus kun oli eilen niin kuuma päivä ettei jaksanut väsätä pakoputkistoa :evil:

Sopiiko 124 suuttimet 123:een ?
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Niin ja päinvastoin? Minulla olisi rempattu OM617 suutinsarja joka menee hukkaan jos joskus alan vaihtelemaan 602:n Kaappiin :?

Ei ola sitä koneenkorvakkoa sattunut vastaan? :whistle:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei oo näkyny korvaa mutta onhan se jossain...
Jääköhän tuo OM602 kone joutilaaksi mulla :whistle:
Ois siihen pasimallin pumppukin :whistle:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10553
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

dealer kirjoitti:Käynnistelyä. Venttiilikopan kokoinen käsi on omiaan näihin avariin moottoritiloihin.
Käsien pesulle siitä... Tietty nuohan saa puhtaaksi kun leipoo pikkusen pullaa tai tekee itse jauhelihapihvien taikinan :)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

dealer kirjoitti:Ei oo näkyny korvaa mutta onhan se jossain...
Jääköhän tuo OM602 kone joutilaaksi mulla :whistle:
Ois siihen pasimallin pumppukin :whistle:
Tässähän on muuten melekonen riski että joutuu aloittamaan neuvottelut aiheesta

Tiileri :arrow: :contract:
Minä :arrow: :eec:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

dealer kirjoitti:Pahus kun oli eilen niin kuuma päivä ettei jaksanut väsätä pakoputkistoa :evil:

Sopiiko 124 suuttimet 123:een ?
sisuskalut sopii mutta muuten ei, kierre kanteen taitaa olla eri ja suutinputkien mutterit erikokoa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Vanhemmanmallinen runko (124) taitaa olla samallainen ko 123:n.
Putken mutteri on toki erikokonen mutta suuttimen kierre on sama molemmissa.
Kärki on erilainen mutta pelittää molemmissa.
(Mie luulen :oops: )
No Merc at the moment
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kitsss. Ei siis ruuvata 350 turbodieselin suuttimia 240D:hen :(
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sainpahan pakoputken alkuosan paikalleen ja kaikenmoisia letkuja sen verran nippusiteellä syrjään että suoritin pientä koeajoa.
Kuten olettaa saattoi ei se sen kummemmin kiihtynyt kun pumppu on ruuvaamatta, mittasin aikoja kolmosella 60-90 ja nelosella 80-120 "lentävällä lähdöllä".

Kertavedot otettu joka mittaukseen eli ei niin tarkkoja tietoja mutta eron kyllä huomaa numeroista jos perstuntumallakin :lol:

Ennen turbon asennusta
60-90 8,2 sekuntia
80-120 20,5 sekuntia

Turbosarja paikallaan
60-90 7,5 sekuntia
80-120 19,5 sekuntia

+ syöttöä 2 kierrosta
60-90 5,9 sekuntia
80-120 11,2 sekuntia
JariW123 Mersuforumilla viitisen vuotta sitten kirjoitti:Kävin kellottamassa oman autoni ja kiihtyvyys 60-90 kolmosella 6,62s ja nelosella 8,09s.Auto on w123 300d 3,92 välityksellä koneella ajettu 503tkm ja pumpusta ei tietoa onko säädetty.Nopeudet on mittari nopeuksia.
Hyvä vertailukohta sikäli että perävälitys on sama kuin omassani.
Viimeksi muokannut dealer, 26.7.2011 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitattiinpa vielä 0-100km/h niin että ykkönen päällä ryömittäen koipi jarrulla "melkein sammuksista" kaasu pohjaan ja kello käyntiin, mittarinopeus 103:een meni aikaa 14,1 sekuntia.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Melkein 10s lähtenyt 0-100 ajasta mitä tehdas lupaa :lol: 8) . Pitäis mittailla omasta 300D turbosta kiihtyvyyksiä 60-90 kolmosella ja 80-120 nelosella. Autoa säästävä reipas kiihdytys 0-100 antoi ajaksi 14,4s kun reipas viikko sitten kokeiltiin. Mulla on nyt autossani OM 617 300D turbomoottori johon on laitettu cooleri ja pumppuna täysille säädetty orkkis turbon pumppu. Perävälitys on muuttunut autossani niin että nyt se on 3,58 välityksellä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mittaa ihmeessä, mukava vertailla.

En viitsinyt laitella STT sarjan "volvo" ilmansuodatinta paikalleen vaan ostin vaparikartion, siinäpähän vislailee.
Tarjolla oli vain punaisia mutta saahan tuon maalattua.
Huohotin on ulkoilmaan, pitää viillellä sille reikä putsarin letkuun.

Sitten vielä cooleri, mistähän letkut ... muistaakseni silikonimutkat on julmetun kalliita.
Lerssiseltä saatu ( :pusuposkelle: ) vanhan volkkarin cooleri olisi edelleen jouten, eiköhän sekin ole parempi kuin ei mitään.

Matka-ajossa äänet ovat kurissa vaikka putkistona on edelleen vain puolentoista metrin pätkä 2 1/2" putkea.
Kovasti turbo hiljentää ääntä, tuossahan oli silloin kun sen hain orkkis putki poikki ja metakka mitä melkoinen.

Kaipa pumpusta kärsii ruuvata syötöt täysille koneen puolesta ?
Ahtopainemittaria ei ole, mitäs jos hukkaportti on jumissa tms.
Nozzz
Viestit: 546
Liittynyt: 27.6.2007 15:50
Paikkakunta: Siikalatvassa

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Äkkiähä sitä nipan paikan tekasee johonni kohtaa imupuolelle ja vaikkapa semmone halappis ahtopaine mittari niin näkkee suunnat, eihän sitä ole pakko sisäpuolelle kabiiniin vetää koko ajaksi jos ei välttämättä halua :wink:
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä
® Mesen Coupeklubi
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

vois jopa sanoa että töykeä parannus on aiempaan jo nyt!
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Äkkiähä sitä nipan paikan tekasee johonni kohtaa imupuolelle ja vaikkapa semmone halappis ahtopaine mittari niin näkkee suunnat, eihän sitä ole pakko sisäpuolelle kabiiniin vetää koko ajaksi jos ei välttämättä halua
Totta :idea:

Laitoin eilen koko pakoputkiston paikalleen.
Siis 2 1/2" rosteriputkea ja perällä yksi vaimennin jossa kaksi ulostuloa.
Eipähän örise matalillakaan kierroksilla kun on röörit alla.

Moottorin alta puuttuu vielä panssari ym.
Kuva

Turbo tuo mukavaa vääntöä.
Tästä voi ottaa aikaa 60-90 isoimmalla vaihteella, menee paremmin kuin kolmosella ?:
Kuva
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

myöhästyin näemmä. vanha varoituksen sana sinullekkin dealer :wink: ja muille jotka eivät ole vielä turboihin ehtineet sekaantua :?

>28-vuotias Juhana (nimi muutettu) kertoo synkkää tarinaa:
>
>No pienestähän se tietysti alkoi, niinkuin kai kaikilla... kaverit
>olivat jo
>jonkin aikaa ahtaneet autojaan ja saivat yhtenä kuumana heinäkuun
>iltana mut
>puhuttua mukaan rinkiin, saunakaljoissa tietysti, enhän mä siihen
>muuten
>olis lähtenyt. "Ei siitä mitään tuu, tää on ihan turvallista", ne
>sanoi ja
>mä uskoin, vaikka vähän arvelutti; olin lukenut valistuslehtisiä ja
>nähnyt
>poliisin kuvia koko ikänsä ahtaneista papoista ja mammoista. Ihan
>kurttuisia
>ne oli ja näytti 60-vuotiailta, vaikka sitä ne tais kyllä ollakin.
>
>Kaverit ensin kertoi ihan yleistä asiaa ahtamisesta; miten se tehdään
>oikein, vaikutukset jne. ja näyttivät sitten malliksi. Hyvältä näytti
>kavereista tuntuvan, kun ensin vierestä katselin kuinka he ajoivat
>ahdettua
>autoa. Sitten he halusivat minunkin kokeilevan ja kokeilinkin
>varovaisesti
>ahdettua autoa. Taisin jäädä heti kerrasta koukkuun, sillä oli se
>vaan
>niin
>hienoa; vauhti vaan kiihtyi, kun ahnaasti painoin kaasupoljinta
>syvemmälle
>ja pian olin itsekin yhtä hymyä. Kokemattomana jätin kuitenkin
>ilokaasun
>väliin, joita kokeneemmat kaverit käyttivät ahtojen päälle
>"boosteriksi"
>niinkuin ne alan kielellä siitä puhui.
>
>No muutama kerta sitten kavereiden kanssa ajeltiin ahdetuilla
>autoilla
>ja
>alku menikin hyvin, mutta pikkuhiljaa alkoi tuntumaan, että tekee
>vaan
>mieli
>ajaa ahdettua enemmän ja enemmän ja olis aika hommata oma ahdettu.
>Vähän
>neuvoja kyselin ensin ja ennenkuin oikeasti tajusinkaan, otsin
>ensimmäisen
>oman ahdetun autoni pari vuotta sitten Saksasta. Siitä se kierre
>sitten
>lähti eikä loppua näkynyt; ajeltiin joskus neljä- viisikin kertaa
>viikossa,
>arkisinkin. Eihän siinä mitään järkeä ollut ja rahaa paloi
>mielettömästi
>bensaan ja tarvikkeisiin. Meillä oli oma pikku kerhokin, johon kaikki
>"hyvät
>tyypit" oli tervetulleita.
>
>Aluksi mä pärjäsin pelkällä pumppubensalla tai joskus laitoin sekaan
>oktaanibuustereita, mutta se oli aika harvinaista, ehkä kerran kuussa.
>Kaverit käytti jo metanolia, mutta ei se ketään tuntunut haittaavan,
>kunhan
>tuli hyvä fiilis ja lopulta mä ajauduin niihin itsekin. Sen jälkeen
>en
>enää
>pumppubensaan koskenut, oli ne sävärit niin erilaiset.
>
>Käry taisi käydä ihan sen takia, että oltiin niin huolettomia; ei
>jotenkin
>osannut ajatella enää suoraan, kun piti vaan saada lisää tehoa. Tässä
>vaiheessa mä olin kyllä jo tosi syvällä kierteessä ja oon oikeastaan
>kiitollinen, että kävi niinkuin kävi. Kaikki kelpas; metanoli,
>ilokaasut...kerran jopa vietiin lentobensaa Lapista, ku kaveri pääsi
>piireihin sisään. Yhden mummun yli meinattiin ajaa yks yö ja se
>sitten
>taisi
>poliisit paikalle soittaakin.
>
>Eihän siinä enää mikään auttanut, kun oli just vedetty ahdot tapissa
>ja
>kaksi maijaa odotti pitkän suoran päässä. Kavereista kaksi lähti
>lusimaan
>yli vuoden kakkua törkeistä liikennerikoksista ja lentobensan
>varastamisesta, toinen sai vielä puoli vuotta extraa ammattimaisesta
>ahtamispalvelun tarjoamisesta maksua vastaan. Toisella todettiin
>pitkälle
>edennyt MTBA-lisäaineen aiheuttama keuhkosyöpä ja se on nykyään
>letkuissa
>teholla ja varmaan kuolee pian. Yksi sai syytteen avunannosta
>laittoman
>metanolin salakuljettamiseen Venäjältä ja se sai puoli vuotta
>ehdonalaista.
>Itse sain kolme kuukautta ehdollista laittomien polttoaineiden
>hallussapidosta ja mut määrättiin pakkovieroitushoitoon
>surullisenkuuluisaan
>vaparifeministien vieroituslaitokseen Keravalle. Ahdetut autot
>tietysti
>takavarikoitiin.
>
>Nyt mä oon ollu kuivilla kohta puoli vuotta, mutta vieläkään ei mee
>päivääkään etteikö tekis mieli edes vähän ajella ahdetulla, tai
>"vääntää
>buustii" niinku alan slangissa sanottaisiin. Tää on tällaista
>varovaista
>tasapainoilua, päivä kerrallaan. Sukulaiset ja kaverit oli tietysti
>kauhuissaan kuullessaan, että mä joudun oikeuteen; mutta nyt niiden
>tuki on
>kyllä ollut aivan loistavaa; ilman niitä mä en olis tässä, mä en olis
>jaksanut sitä kauheeta vierotuksen tuskaa. Tavallaan mä oon
>tyytyväinen,
>koska nyt mä todella tajuan kuinka vaarallista ahtaminen oikeasti on.
>Jos mä
>jotain haluun teille lapset sanoa niin se on tämä:
>Älkää herran tähden KOSKAAN koittako edes pientä viattoman näköistä
>ahdettua
>autoa; tähän helvettiin joutuu ihan huomaamattaan ja sillä on todella
>helppo
>pilata koko elämänsä! Pysykää lapset erossa ahtamisesta, sen mä haluun
>teille sanoo!
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Mitenkähän mun käy kun oon jo keriinny kokeileen ahdettuja autoja, viimeksi Ukkohallasta takasinpäin tultaessa...? :eec: :huh:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos mittauttaisi tehot, muutoskatsastaisi ja laittaisi talviteloille.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Pistähän sitta lappua näytille :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt ajellaan virallisesti 200D 2,4 STT turbolla.
Teho jäi mittauksessa alle STT ilmoittaman, vääntöä tuli enemmän.
Syöttöruuvista saisi lisää tarvittaessa.
Vakiolle 240D:lle ilmoitettu huipputeho toki ylittyy tälläkin syöttöruuvin asennolla jo 2700 kierroksella ja maksimivääntö 1800 kierroksen paikkeilla.

Teholukema on 93,5 hv / 4300 rpm ja vääntö 190,1 Nm / 2550 rpm.

Edit: lisätty kuva penkkilapusta:

Kuva
Viimeksi muokannut dealer, 01.4.2015 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

paljoko muuten makso tuo penkitys ja misä kävit penkittämässä tuon?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vieskan Autosähkössä ja 60 euroa.
Avatar
Lassi.P
Viestit: 213
Liittynyt: 20.10.2010 7:18
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Lassi.P »

Jaa se oli sun auto ku katoin että ompa siisti kakssataadee, mutta samalla ihimettelin mitäse tekee autosähkön pihassa. :) tojella tyylikäs peli. :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”