Yleistä lisävaloista keskustelutopic.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Kyllä se näkö heikkenee pimeällä ,kun ikää kertyy yli 40vee.. :roll:

Ja toivoo jo että ois valoja enemmän ja enemmän.. tosin täällä takametsissä lasketaan , että kaikki autoilijat ajat valaistuilla teillä ( kehä 3 ) Niin laki on laki. :x

Jos äsken mainitun sisäpuolelta pidettäis 1 kk katuvaloja sammutettuna, saattais asiat muuttua koko maassa.

Itsellä ainakin autin nokassa bosch 225 x 2 :lol:

Ps. valoa ei koskaan ole riittävästi, myös makuuhuoneessa hyvät valot, se piristää :jerkit:
big jopo
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olipa tässä eräänä iltana irkkikanavalla keskustelua lisävaloista ja Ruotsin säännöksistä.
Aiheesta jäi minulle edelleen epäselväksi seuraava asia:

Suomessa ei saa olla apukaukovaloja paritonta määrää, saako Ruotsissa ?
Klasu
Pienkonespesialisti
Viestit: 681
Liittynyt: 13.12.2006 20:59
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Klasu »

dealer kirjoitti:Suomessa ei saa olla apukaukovaloja paritonta määrää, saako Ruotsissa ?
Aiemmin ei ole ruotsissa ollut mitään rajoituksia lisävalojen suhteen. Nykyistä tilannetta en tiedä mutta tuskin on muuttunut.
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Ruåtsissa saa laittaa niin paljon lisävaloja kuin auto ja lompakko kestää..

Pimeys onkin siellä erilaista kuin suomessa :x
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Klasu
Pienkonespesialisti
Viestit: 681
Liittynyt: 13.12.2006 20:59
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Klasu »

Lerssinen kirjoitti:Pimeys onkin siellä erilaista kuin suomessa :x
:happy:
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Klasu kirjoitti:
Lerssinen kirjoitti:Pimeys onkin siellä erilaista kuin suomessa :x
:happy:
No niiden pimeys on tunnin myöhässä, kai se vaan sitten jotenkin pakkautuu tiiviimmäksi :roll:
® Mesen linttaklubi
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

dealer kirjoitti:Olipa tässä eräänä iltana irkkikanavalla keskustelua lisävaloista ja Ruotsin säännöksistä.
Aiheesta jäi minulle edelleen epäselväksi seuraava asia:

Suomessa ei saa olla apukaukovaloja paritonta määrää, saako Ruotsissa ?
Samat määräykset sielläkin on. Hakivat EU:lta poikkeuslupaa, mutta kun eivät saanneet, niin eivät vaan piittaa ks. lisävalo säännöistä.

Elikkäs lyhyesti saa laittaa valoa, niin paljon kun haluaa, viranomaiset eivät tule nariseen.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
Scroll
Viestit: 200
Liittynyt: 10.7.2011 0:22
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Scroll »

Sain tossa velipojalta lainaan Hellan Rally 1000 kannut ja aattelin ne laittaa talven pimeiksi kuukauksiksi keulille. Pari kysymystä, minkälaisia ratkaisuja ootte kehittäneet lisävalojen kiinnitykseen? Maskiin, puskuriin, katolle vai minne kiinni ja millä? Ko. valoista puuttuu ne alkuperäset kannakkeet ja askarteltiinpaskarteltiin kaverin kanssa perus-jirvasta äsken aika askeettiset mutta toimivat kannakkeet.

Toinen kysymys. Mulla on sumuvalojen tilalla lisäpitkät ja aattelin notta menen sieltä mistä aita on matalin ja otan hyppysähkön sinne lisäpitkälle menevältä piuhalta. Tuleekohan siitä kuinka paljon sanomista ja alkaako sulakkeet paukkua tai jotain? Kyllä ne ainakin äsken syttyvätten kun kokeiltiin väliaikaispiuhalla nopiasti.

Olisiko kuvia vaikka miten ootte laittanu niitä kannuja kiinni?
W211 220 CDI '03
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88

Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti

® Mesen linttaklubi
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Releet väliin aina! Omatkin valot pitäis jo releistää, ennen lisäpitkien asentamista. :lol:

Ja Maskiin! :pappa:

Katolle toki olis hyvä laittaa, mut saattaa tulla salamaa nopeampi pysäytysoperaatio sen jälkeen. :?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

Minulla on tuollainen lattarauta viritys maskin takana, tuosta sitten latat maskista läpi joissa lamput on kiinni. Lampuilta tulee vielä tuet maskin läpi tuohon samaan lattaviritelmään, eivät ole tuossa kuvassa vielä paikoillaan. Kuvasta poiketen lisänä on nykyisin myös kseenonit.

Kuva
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Tuommosiakin nykyään näkkyy saavan ja halavalla.
http://www.jussinmaki.net/hella-luminat ... -6125.html
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

hmm.. 30W teho noissa. Saattaa olla ihan hyvät...
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

En vielä löytänyt valottelukuvia noista, josko parin vuoden päästä järkihintaset?
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

kumipää kirjoitti:En vielä löytänyt valottelukuvia noista, josko parin vuoden päästä järkihintaset?
Etsippäs ruotsin puolelta, niin löytyy.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

300 D farkku kirjoitti:
dealer kirjoitti:Olipa tässä eräänä iltana irkkikanavalla keskustelua lisävaloista ja Ruotsin säännöksistä.
Aiheesta jäi minulle edelleen epäselväksi seuraava asia:

Suomessa ei saa olla apukaukovaloja paritonta määrää, saako Ruotsissa ?
Samat määräykset sielläkin on. Hakivat EU:lta poikkeuslupaa, mutta kun eivät saanneet, niin eivät vaan piittaa ks. lisävalo säännöistä.

Elikkäs lyhyesti saa laittaa valoa, niin paljon kun haluaa, viranomaiset eivät tule nariseen.
Joo siellä viranomaisten kanta on turvallisuuden ylläpito. Ja heidän mielestä kunnolla näkeminen eteensä ei vähennä turvallisuutta.
Ruotsissa valojen käyttömoraali on korkeempi kuin meidän kansalaisilla.
Mitä enempi valoa, sitä suurempi vastuu :!: Ja Ruotsissa on pitempi historia lisävalojen käytöstä juuri senkin takia kun siellä ne katotaan turvallisuus tekijäksi.


Jos keulaan ei sovi 4 kpl "ämpäreitä" niin 3 sopii hyvin eikä ne peitä alkuperäisiä valoja. Ja 3 näyttää enemmän kuin 2 :idea:
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Hyvin on pärjätty orkkisvaloilla. Oisko silmälääkäriin asiaa jos lakipykälien mukaiset valot ei riitä?
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Juhanit kirjoitti:Hyvin on pärjätty orkkisvaloilla. Oisko silmälääkäriin asiaa jos lakipykälien mukaiset valot ei riitä?
Toiset vaan ajaa enemmän katuvalojen ulkopuolella, kuin eräät.

Eikä se näkökyky auta siihen yhtään, jos valoa ei ole. Et taida käyttää kävellessäkkään pimeällä taskulamppua, kun ilmankin näkee paremmin.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

300 D farkku kirjoitti: Et taida käyttää kävellessäkkään pimeällä taskulamppua, kun ilmankin näkee paremmin.
Itse asiassa valtaosassa tapauksista näin onkin :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Juhanit kirjoitti:Hyvin on pärjätty orkkisvaloilla. Oisko silmälääkäriin asiaa jos lakipykälien mukaiset valot ei riitä?
Koitapa joskus ajaa Opel Astran orkkisvaloilla syyspimeällä 8)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juhanit kirjoitti:Hyvin on pärjätty orkkisvaloilla. Oisko silmälääkäriin asiaa jos lakipykälien mukaiset valot ei riitä?
Minulla on nyt ceen valoissa samat xenonit mitkä sinulla oli niissä viime talvena, ennen kuin hankit silmälasit :happy:
dealer kirjoitti:Suomessa ei saa olla apukaukovaloja paritonta määrää, saako Ruotsissa ?
Niin, onko kolmen valon patteri naapurimaassa laillinen vai ei ?
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

dealer kirjoitti:
dealer kirjoitti:Suomessa ei saa olla apukaukovaloja paritonta määrää, saako Ruotsissa ?
Niin, onko kolmen valon patteri naapurimaassa laillinen vai ei ?
Tiilerillä 14 000 viestiä täynnä. :)

En tiiä laillisesta vaan yleensä keulilla on ruotkinkilpisessä autossa kolme lisävaloa ja parraimmillaan oon tainnu viis nähä normi henkilöautossa. :shock: :?
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Late S
antero
Viestit: 1067
Liittynyt: 11.4.2008 19:25
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Late S »

Viime talvena sain sakot ku oli kolme lisävaloa keulassa,toki referenssit ylitty myös.Kysyin sitte seriffeiltä että montako lisävaloa saa olla nii tuumasivat että parillinen määrä pitää olla.Jos keulassa on 4 tai vaikka 6 lisäpitkää nii auton omista umpioista ei saa syttyä pitkät jolloin referenssit ylittyis.
KÖYHÄN ON HEHKUTETTAVA
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Late S kirjoitti:Jos keulassa on 4 tai vaikka 6 lisäpitkää nii auton omista umpioista ei saa syttyä pitkät jolloin referenssit ylittyis.
Tuo määräkään ei ole se rajoite vaan juurikin nuo referenssit.. Mulla on nuo boschin navigatorit ja ne menee jo halogeeneillä 37,5 + 37,5 + auton omat pitkät..

Tuosta tulee jo likelle 100.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

dealer kirjoitti:
dealer kirjoitti:Suomessa ei saa olla apukaukovaloja paritonta määrää, saako Ruotsissa ?
Niin, onko kolmen valon patteri naapurimaassa laillinen vai ei ?
On se niillä laillinen. Niillä on myös tuohon referenssi määrään joku erikoinen laskutapa. :? En muista yhtään kuinka se meni, mutta periaatteesa on yläraja, joka on kuitenki kierretävissä jollain tapaa. :ei_tajuu: Sen takia niitä valoja saa käytännösä olla niin paljon ku huvittaa laittaa. Joku sergey varmaan osais sanua...
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

300 D farkku kirjoitti:
Juhanit kirjoitti:Hyvin on pärjätty orkkisvaloilla. Oisko silmälääkäriin asiaa jos lakipykälien mukaiset valot ei riitä?
Toiset vaan ajaa enemmän katuvalojen ulkopuolella, kuin eräät.

Eikä se näkökyky auta siihen yhtään, jos valoa ei ole. Et taida käyttää kävellessäkkään pimeällä taskulamppua, kun ilmankin näkee paremmin.
Kai niillä orkkivaloilla pärjää...
Mut ei niillä mitään tee, jos oikeasti haluaa ajaa rajoitusten mukaan, ja nähdä mahdolliset vaarat.
Silmälääkäri ei sua sieltä hirven runnomasta autosta pelasta. Se on karu fakta.
t. Xenonia, 4x bosch rallye... Tosin ei yhdessä autossa ole kuin 2 :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

niin.. ja pystyykö silmälääkäri siis parantamaan hämäränäköä? mä kun luulin että se on just se vaikeimpia korjattavia.. leikkauksilla saadaan muita vikoja korjattua mutta että hämäränäkökykyäkin voi parantaa nykyisin..?
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kimmo Koo kirjoitti:
Joo siellä viranomaisten kanta on turvallisuuden ylläpito. Ja heidän mielestä kunnolla näkeminen eteensä ei vähennä turvallisuutta.
Ruotsissa valojen käyttömoraali on korkeempi kuin meidän kansalaisilla.
Mitä enempi valoa, sitä suurempi vastuu :!: Ja Ruotsissa on pitempi historia lisävalojen käytöstä juuri senkin takia kun siellä ne katotaan turvallisuus tekijäksi.
En tiedä miten on naapuris, mutta täälä toi vastuu ja moraali on aikas hukassa.
Pari kertaa täs taas tuli käytyä Viitasaarella pyörähtämäs ja voi ***tu tuota valojenkäyttöä. Vähintään joka toinen tulee vastaan pitkät; wannabee kseenonit; sumarit jne jne aivan liian liki.
Loppumatkasta enää jaksanu räpsytellä pitkiä, muistuttaakseni valojen vaihdosta.

Rupesin ***ukuksi ja räppäsin lintasta, lisäkaukovalolasit, pitkät päälle soppelisti ennen kohtaamista jokaselle idiootille jolla se viiksi oli hukassa.
Samalla hiipi piru mieleen, että tinttaan keulille kans kunnon pitkät vielä lisää, et näkee sitte mennä pitkät päällä ***tu loppun asti vaikka mikä idiootti tulis vastaan :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kahdesti on tänä syksynä / talvena tullut vastaan autoilija joka ei ole osannut vaihtaa lähivaloille.
Kummallakin kerralla olen päättänyt että osani otan minäkin; koska ajoit 100-150 metriä liian lähelle kaukovaloilla etkä sittenkään vaihtanut vaikka minun lähivaloni eivät taatusti häikäise ajanpa minäkin sitten "pitkillä" viimeisimmät 60-80 metriä.
Miltä mahtanee tuntua, ilmeistä päätellen ei kovin mukavalta.
Hyvin näkyy vastaantulevan autoilijan otsan verisuonetkin isojen xenonien valossa.
Joku sergey varmaan osais sanua...
No sehän väitti irkissä ettei 3 valoa ole laillinen naapurimaassa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Huomenna pitänee ostaa asennustarvikkeet, jotta saa tuon "mustan" keulaan Boschin 190:set. Pittää vähän miettiä, josko laittaisi nyt Xenoneilla. Riippunee ihan siitä, mihin hintaa kalakukkojen luvatussa kaupungissa myydään xenon muutos-sarjoja.

225:set saa olla "punaisen" keulassa. :)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Saakos tuommosta yli referenssien menevää patteristoa mitenkään kytkettyä laillisesti :roll:
Siis meriselityksellä, ettei ne pala kuin offroad tilanteessa :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”