S211 - Johtosarjan veto kiinteälle akkulaturiasennukselle

Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

S211 - Johtosarjan veto kiinteälle akkulaturiasennukselle

Viesti Kirjoittaja eerola »

Olen päättänyt virittää 2-akkuiseen S211:een lohkolämmittimen johtosarjan ja sen perään akkulaturin "kiinteällä" asennuksella. Tavoitteena helpottaa Webasto-käytössä jaksamisensa rajoilla elävän akun ladattavuutta talvikauden aikana.

Asia linkittyy Mese.fi 1.0-aikakaudella päästämääni parkaisuun:
eerola 18.12, 2009 kirjoitti: "Mitä tulee kun stuttgartilainen, stockdorfilainen ja uttingamammerseelainen päättävät tehdä talviauton?

-Paritonninen töpselihybridi.

Mikä ihme siinä on, että W211 haluaa suojella akun varaustilaa niin maanisella tarmolla, että uusikin akku herättää kunnon suomalaispakkasessa Mersun suojaustoiminnot ja auto alkaa estää lisälämmittimen kunnollista käyttöä? Ja vielä sen jälkeenkin kun systeemin ohjaukseen on asennettu takaisinkutsun 'korjaukset'."
Uskallan arvata, että joku muu on virittänyt johtosarjan kiinteälle akkulaturiasennukselle jo minua ennen. Siispä kysymys:

Mihin johtosarja kannattaa tässä tapauksessa asentaa? Keulalle vai perään? Jos vastaus on "perään", mihin johtosarjan pistorasia (siis se, mihin seinäjohto tökätään kiinni) on siistein ja toimivin sijoittaa? Työtä helpottavia vinkkejä johdon reitittämisestä kuuntelen myös kiinnostuneena.

Onko oikeasti jotain väliä, laitanko laturin kiinni lähemmäksi pikkuakkua vai isoa akkua? Lisävirtaa akulle olen antanut yleensä antanut konepellin alla olevien pisteiden kautta.
-T

Kuva
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Minäpä avaan keskustelun.

Kun auto on sammuksissa, niin pikkuakku on irtikytkettynä. Tästä johtuen yhdellä laturilla ladataan pääakkua ja jos molempia akkuja haluaa ladata, niin täytyy olla kaksi laturia.

Kun ladataan pääakkua, ei pikkuakun läheisyydellä tai kaukaisuudella ole merkitystä. Paras paikka sähköteknisesti olisi tietenkin että laturi olisi kytketty suoraan akun napoihin. Toiseksi paras vaihtoehto (ja asennuksen kannalta paras) on konetilassa sijaitsevat lataus/apuvirtapisteet. Konetilassahan se auton varsinainenkin laturi on. En usko että ero näiden kytkentöjen välillä on oleellinen joten valitsisin kytkentäpisteeksi konetilan kytkentäpisteet.

Laturiksi valitsisin Defan kiinteään asennukseen tarkoitetun laturin --> http://www.defa.com/heating4.php3?aid=8&lang=6&ndid=

Defan laturilta Defan panssarikaapeli auton keulalle samaan kohtaan kuin lohkolämmittimen pistoke tulisi (ja sama pistokehan sinne tällä systeemillä tuleekin).

Sitten vain akkua latailemaan normaalilla lohkolämmittimen johdolla.

Onko tuossa sitten varsinaisesti järkeä, niin siihen en nyt osaa varsinaisesti sanoa mielipidettä.
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Ja kannattaa ottaa huomioon c-tekkiä asentaessa, että korvaako vakuutukset mahdolliset (palo)vauriot, koska ei ole tarkoitettu kiinteäksi. Defa on siihen tarkoitettu niin ei ongelmaa.
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: S211 - Johtosarjan veto kiinteälle akkulaturiasennuksell

Viesti Kirjoittaja pp d »

eerola kirjoitti:
Mihin johtosarja kannattaa tässä tapauksessa asentaa? Keulalle vai perään?
Kuskinovheen, heti rivan viehreen :!:
Kätevä ko ei tarvi kierrellä koko autoa että saapii roikan irti, eikä ole niin paha unehtuun roikkuhmaan :roll:
No Merc at the moment
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Pari noita defalaisia laitettu. Konehuoneeseen samaan haaran mitä lohkiskin. Virtajohdot farkussa siihen virran anto pisteeseen ja Sedanissa hyvä virtapiste löytyy sulakerasiasta (kulj.sam) päävirtapisteestä.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Kas niin, sillä välin kun Aki P kirjoitti vastaustaan laitoin ylläpitolaturin kiinni suoraan takakontin akkuun. Eipähän ainakaan pitäisi tulla hävikkiä matkalla.

Testausvaiheessa minulla on laturi takajalkatilassa ja piuha takaoven alta seinässä. Jos tämä vaikuttaa toimivalta, laitan "lohkolämmitinpiuhalle" paikan jonnekin auton peräpäähän.

Olisiko jollakulla ehdotuksia, mistä johto on helpoin vetää takakontin sisältä auton ulkopuolelle? Varmaankin jostain läpivientikumista, mutta onko ehdotuksia, mikä niistä voisi olla sopivin tuollaiselle Defa-tyyppiselle käärmeen vahvuiselle letkulle olettaen että toista päätä kaavailen jonnekin vararenkaan kotelon nurkille?
-T

Kuva
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

eerola kirjoitti:
Olisiko jollakulla ehdotuksia, mistä johto on helpoin vetää takakontin sisältä auton ulkopuolelle? Varmaankin jostain läpivientikumista, mutta onko ehdotuksia, mikä niistä voisi olla sopivin tuollaiselle Defa-tyyppiselle käärmeen vahvuiselle letkulle olettaen että toista päätä kaavailen jonnekin vararenkaan kotelon nurkille?
Kattoon tai keskelle takakylkeä mihin muutkin taksiantennin reiät tehdään :lol:
loponen
Viestit: 91
Liittynyt: 22.1.2007 16:59

Viesti Kirjoittaja loponen »

Jatketaas valmiiseen ketjuun. ...

-04 320cdi farkku, kauko-ohjattava alkuperäinen webasto ja työmatka 3km.
Vaatii siis ylläpitolaturin.

Onko toimivaksi todettua settiä?

Tarvitseeko myös pikkuakku lisälatausta vai riittääkö pääakun lataus konehuoneen liitännöistä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Toimivaksi todettua ? Defa, Calix... pikkuakkua ei tarvitse ladata erikseen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

S211 -omavalmisteratkaisu:

Letkulämmitin moottorille ja johdon paikka puskurissa.
Sisätilahaarassa apparin jalkatilan katossa jako kahteen eli sisätilalämmitin toisessa haarassa ja toisessa jatkojohto.
Jatkojohto sisäkynnyksiä mukaellen ja osin lattiamattojen alla takaluukkuun akun tienoille, jossa C-tek 7 A -laturi C-tekin omalla pikaliitännällä.
(Pikaliitännällä, jotta saa laturin muuhunkin käyttöön tarvittaessa).

Hyvin rokkaa, nou roplem.

Ideaa saa lainata, mut ei oo pakko hei... :D
Kuulemma joku vantaalainen on päätynyt vastaavaan ratkaisuun ja autoilee se vieläkin kuulemma......

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
loponen
Viestit: 91
Liittynyt: 22.1.2007 16:59

Viesti Kirjoittaja loponen »

No juu, nuo dealerin mainitsemat merkit taitaa olla ainoat varteenotettavat mutta entäpäs laturin ampeerimäärä?

Olisko tuo 4A alakanttiin varsinkin kovemmilla pakkasilla...
Kotona saa kyllä olla johdon perässä vaikka 12h mutta töissä ei saa sähköä.

Vai pitäiskö tuohon laittaa vielä akulle lämmitinkin, sitten ainakin tarvinnee vahvemman laturin.

Löytyykö noista AHC:n akunlämmittimistä kokemuksia, onkohan hintansa arvoinen? Satkun verran näyttäisi motonjetissa maksavan. -ja saako sen vaihdettua uuteen akkuun jos sattuu vanha p*skomaan?
loponen
Viestit: 91
Liittynyt: 22.1.2007 16:59

Viesti Kirjoittaja loponen »

Ari66 kirjoitti:S211 -omavalmisteratkaisu:

Letkulämmitin moottorille ja johdon paikka puskurissa.
Sisätilahaarassa apparin jalkatilan katossa jako kahteen eli sisätilalämmitin toisessa haarassa ja toisessa jatkojohto.
Jatkojohto sisäkynnyksiä mukaellen ja osin lattiamattojen alla takaluukkuun akun tienoille, jossa C-tek 7 A -laturi C-tekin omalla pikaliitännällä.
(Pikaliitännällä, jotta saa laturin muuhunkin käyttöön tarvittaessa).

Hyvin rokkaa, nou roplem.

Ideaa saa lainata, mut ei oo pakko hei... :D
Kuulemma joku vantaalainen on päätynyt vastaavaan ratkaisuun ja autoilee se vieläkin kuulemma......
Toi letkulämmitin ei oikein kuulosta mukavalta kun on niin epäsäännölliset työajat ettei pysty kellokytkintä käyttämään. -eikä töistä saa sähköä.

Mutta toi c-tec olis ainakin kohtuuhintainen . Ja toimiva.
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Omassa S211:ssa on webasto ja työmatkani on 4km. Viime talvena laitoin tuon AHC:n akkulämmittimen ja minulla on Exide:n 7A:n laturi. Hyvin on toiminu.

Tuon akkulämmittimen kanssa pitää olla vähintään 7A:rin laturi, jos haluaa, että se lataa akkuakin jonkin verran, pienemmällä menee akun lämmittämiseen kaikki.
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
loponen
Viestit: 91
Liittynyt: 22.1.2007 16:59

Viesti Kirjoittaja loponen »

pepi kirjoitti:Omassa S211:ssa on webasto ja työmatkani on 4km. Viime talvena laitoin tuon AHC:n akkulämmittimen ja minulla on Exide:n 7A:n laturi. Hyvin on toiminu.

Tuon akkulämmittimen kanssa pitää olla vähintään 7A:rin laturi, jos haluaa, että se lataa akkuakin jonkin verran, pienemmällä menee akun lämmittämiseen kaikki.
Mites toi akkulämmitin, pystyykö sen irrottamaan ja siirtämään uuteen akkuun jos sattuu vanha kömähtämään?
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Siirrosta en tiiä.

Sen lämmityskalvon saa nätisti pois. Sen kalvon päällä on sitten sellainen eriste, jossa on tosi hyvä teippi. Se voi olla tiukassa.
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
loponen
Viestit: 91
Liittynyt: 22.1.2007 16:59

Viesti Kirjoittaja loponen »

Nyt on sitten tilattu Defan 4A laturipaketti , pitkällisen tuumiskelun jälkeen päädyin hylkäämään tuon akun lämmittimen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 sähkö”