w124 300d, puhaltaa haaleanlämpöistä MAX:lla.

Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

w124 300d, puhaltaa haaleanlämpöistä MAX:lla.

Viesti Kirjoittaja andyx »

Moi!

Lueskelin noita ilmastointitopicceja lävitse, mutta en löytänyt juuri tähän ongelmaan vastausta. Ongelma seuraavanlainen.

Lämmitinlaite puhaltaa "semi" lämmintä, vaikka lämpötila on kuskilla ja apparilla MAX:lla, naksauksen yli. Jäähdytysnesteitten määrä tsekattu, ja sinne joutu lisäämään ainetta, ei auttanut.

Koneen lämmöt vähän yli 80 matka-ajossa, silti vaan puhaltaa haaleanlämmintä. Jos puhalluksen laittaa täysille, niin ilma hieman viilenee.

Mistä lähtis hakemaan vikaa?

Auto W124 '91, 300D, Automaatti, ei ilmastointia.

Ja kiitoksia muuten hyvästä foorumista, eka viesti :)
Avatar
Hese126
Mr. VaihtaaKuPaitaa
Viestit: 1904
Liittynyt: 19.10.2010 12:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hese126 »

Tervetuloa mukaan,

Aiheesta kun koittaa hakea vaikka närhenmuna haulla, taitaa löytyä vastaus :)

konehuoneen vasemmassa reunassa, akun likellä on ko. osaset, sieltä tsekkaamaan heti alkuun. Puhdistus auttaa, hioo moskat pois palluroista.

Veikkaus on taitolaji.

H
Tuuria kuin Aku Ankalla.
s211, 270cdi,7-p.A

ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Jeps... ei ollut närhenmunat, vetelin 160km liittimet irti ja silti sellasta hailakkaa puhaltaa...

Pitäsköhän lyödä pahvia jo keulalle, kun koneen lämmöt 80*C matka-ajossa... tai termarin vaihto... tai jäähdytysjärjestelmän putsaus... tai pumpun roklaus...tai syylärin vaihto.... onhan näitä!
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

mulla oli syyläri aikanaan tukossa.. kesällä keitteli ja talvea en oikeen muista... ei ainakaan keittäny :roll: tulee väkistenki mieleen että olisko siä sisäkenno tukos mutta en tiä onko tämmösissä ollu tapana olla 2koppasen kolffinvikaa ollenkaan :?: eli en jotenkaa jaksaasi uskoa että siä olis kabiinin kenno tukos :roll: en ainakaan itte siitä alkaisi ekana purkimaan :roll:

edit: tais olla sitte talvella niin että ei lämmenny koko keksintö riittävästi .. eli vesi ei kiertänyt riittävästi
Viimeksi muokannut Terho P, 10.11.2010 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

ei muita sulakkeita (puhaltimelle on oma sulakerasian etupuolella)
paneeleissa ollut huonoja tinauksia, kolvi käteen
valot selviää, vaihtaa uudet polttimot. Palaako muualla kojelaudassa valoja? Jos kaikki pimeänä, :arrow: sulake mittaritaulun takana
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

andyx kirjoitti:Jeps... ei ollut närhenmunat, vetelin 160km liittimet irti ja silti sellasta hailakkaa puhaltaa...
Tällä selviää ettei vika ole ohjauspaneelissa, närhenmunat voi silti jumittaa. Tosin jos puhallusilma täysin samanlaista molemmille puolille se ei ole välttämättä todennäköistä, kuten ei myöskään samasta syystä kennon tukkoisuus. Mutta närhenmunat kannattaa putsata.Tai sitten jättää kokeeksi ne "neulat" munien sisältä kokonaan pois, näkee ainakin varmuudella onko vika munissa.
trucker
Viestit: 49
Liittynyt: 26.10.2010 5:56

Viesti Kirjoittaja trucker »

poistettu
Viimeksi muokannut trucker, 09.10.2014 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

... ja saattaapa olla kennokin tukossa.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Närhenmunat putsattu MEKAn ohjeitten mukaan...ei vaikutusta. Kiertopumppu löytyy vehkeestä, en oikein tiedä miten sen toimintaa testaisi... Jäähdytin pienen testilenkin jälkeen ylhäältä kuuma ja alhaalta kylmä.. Onko normaalia? Termari?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kun lämmöt on noin 80:ssa niin se on OK eikä termarissa ole vikaa.
Vika ei ole myöskään syylärissä - eikä kiertovesipumpussa kun kierroksillakaan ei tule lämmintä.
Tosin kiertovesipumppu voi olla rikki ja ehjän tilalle laittaminen kenties parantaa lämmöntuottoa vähän mutta varsinainen vika on jossain muualla.

Josko joku ¤%%¤#&ootti on laittanut järjestelmään jotain paikka-ainetta ja se tukkinut kennon ?
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

jos OIKEIN painattaa menemään kovilla kierroksilla niin, että lämpö nousee lähemmäs 90 astetta, niin saattaa ehkä "hippasen" tulla lämpösempää....

... saattaa hyvinkin myös olla mun mielikuvitusta, joka tapauksessa ei mitään radikaaleja eroja.

Pitää varmaan putsailla koko järjestelmä ja kokeilla auttaako.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllä tuo voisi kennoonkin viitata. Minulla tosin puhalsi toiselle puolelle viileämpää kun kenno oli tukossa mutta.. Kennon vaihtaminen on sen verran työläs homma että kannattaa varmistaa ensin ettei vika ole muualla.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

kennon tukkoisuutta on helppo kokeilla
letkut irti konehuoneesta ja tuuppaa vettä menemään ja katselee tuleeko mistään ulos
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Suljetaan pois yks kerrallaan, kiertopumppu testattu ja toimii...
Jell0n4
Viestit: 5
Liittynyt: 14.11.2010 14:14

Viesti Kirjoittaja Jell0n4 »

andyx kirjoitti:Närhenmunat putsattu MEKAn ohjeitten mukaan...ei vaikutusta.
rupes hirvittämään entistä enemmän, kyseinen projekti on edessä. millä magneettiventtiilin ruosteet ja liat kannattaa putsata? mitä öljyä käsittelyn perään?
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Itte vetäsin muistaakseni 800/1000 vesihiomapaperilla ja paskat pois paperilla... hyvin luistaa.... Ja ei ole paha homma.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Päivitystä...

...välillä puhaltaa kuumaa, välillä kylmää... lämmönsäätö kohdassa, missä tuulilasinkuva. Kuumempaa puhaltaa kun säätää ilmastoinnin puhaltamaan niistä sivuräppänöistä, eikä lämmittämään tuulilasia, mutta tässä tulee paras kohta.

Nyt pikku lumipyryssä ja varsinkin kun auto seisoo, niin vekotin puhaltaa pientä lumikidettä, jos ilmastoinnin säätää tuulilasin sulatukselle...voi vittu. Kojelaudalla lentelee sellasta pientä silsaa...

Vituttaa.. mihinköhän tämä viittaa? :)
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Termarin vaihdon jälkeen on tullut lämmintä... ei toi nyt mikään sauna ole lyhyitten testilenkkien jälkeen, mut tarkenee kuitenkin... koneen lämmöt 80-100*C välissä, arviolta noin 90 tai 91.. :)
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Jatketaan topiccia.... kopioin tänne saman tekstin, minkä laitoin kilpailevalle foorumille.. :)

Jaksan ihmetellä tätä mersun (w124 300D aut '91) haaleahkoa lämpeämistä.

Puhaltimeen liittyen ongelma seuraava:
1 asennossa puhaltaa lämmintä (ei kuumaa, mutta lämmintä).
2 asennossa haalenee
3 asennossa on jo viileähköä
4 asennossa kylmää.

Jos puhaltimen säätää tuulilasille, toimii edellämainitulla tavalla.

Jos puhaltimen säätää puhaltamaan sivuräppänöistä, ilma on kaikissa asennoissa hieman lämpöisempää.

Jos puhaltimen säätää niin, että se puhaltaa tuulilasille, sivuräppänoille ja jaloille (eli nuolet ylös ja alas asentoon) Niin sivuräppänöistä tulee kylmää, tuulilasille haaleaa ja jaloille melko lämmintä. Puhaltimen voimakkuus vaikuttaa hommaan (mitä kovemmin, sitä viileämpää).

Lämmönsäätö toimii niin, että puhaltaa joko maksimilämmintä (riippumatta paljonko tuuttaa asteita) ja naksauksen yli kun menee viileälle puolelle, niin puhaltaa kylmintä mahdollista.

Vaikka lämmönsäätö on täysillä, ei autoa silti voi sanoa mitenkään kuumaksi... eli sisääntuleva ilma on haalean lämmintä (tarkenee -12*C pakkasella ajella ihan "ok")

Seuraavat asiat tutkittu:

1. närhenmunat on katsottu + putsattu... jopa hetkeksi aikaa poistettu käytöstä (ei vaikutusta). Ilman liitintä puhaltaa kuumaa
2. Kvpumppu toimii, kokeiltu myös toista kvpumppua, ei vaikutusta.
3. Kaikki letkut (kvpumpulle --> närhenmunille --> kennolle --> kennolta paluu) lämpösiä, niinkun kuuluukin
4. Järjestelmässä on painetta, ei liikaa... sopiva määrä.
5. Koneen lämmöt viisarin verran yli 85, kovassa kiihdytyksessä ehkä 85 (eli talla pohjassa kilometri)

Ei hukkaa nestettä, kansipahvi rempattu.

Any ideas? autossa ei ilmastointia.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Jos kuumaa puhaltaa ilman närhenmunan liitintä on vika ohjauksessa :!:
haistelija / paneeli / johdotukset / sulake / maadoitukset
autodidakti
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Puhaltimeen liittyen ongelma seuraava:
1 asennossa puhaltaa lämmintä (ei kuumaa, mutta lämmintä).
2 asennossa haalenee
3 asennossa on jo viileähköä
4 asennossa kylmää.
Joko neste ei kierrä kunnolla tai kenno ei luovuta lämpöä kuten pitäisi.
Luultavasti joutuu kennon vaihtamaan, ja sehän ei ilmastoituun ole mitenkään pikku homma.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

andyx kirjoitti:1. närhenmunat on katsottu + putsattu... jopa hetkeksi aikaa poistettu käytöstä (ei vaikutusta). Ilman liitintä puhaltaa kuumaa
tuo minua mietityttää :roll:
puhaltaako kuumaa, jos liittimen ottaa irti :?:
vai ei, niin kuin on selostettu aiemmin
autodidakti
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

felmit kirjoitti:
andyx kirjoitti:1. närhenmunat on katsottu + putsattu... jopa hetkeksi aikaa poistettu käytöstä (ei vaikutusta). Ilman liitintä puhaltaa kuumaa
tuo minua mietityttää :roll:
puhaltaako kuumaa, jos liittimen ottaa irti :?:
vai ei, niin kuin on selostettu aiemmin
Niin... riippuu puhaltimen voimakkuudesta. Ykkösasennossa, ilman liitintä, puhaltaa kuumaa.
dealer kirjoitti:Joko neste ei kierrä kunnolla tai kenno ei luovuta lämpöä kuten pitäisi.
Luultavasti joutuu kennon vaihtamaan, ja sehän ei ilmastoituun ole mitenkään pikku homma.
Onneksi ei autossa ole ilmastointia, mutta joutuu varmaankin purkamaan lähes osiin tuon kinnerin, että sen kennon saa vaihdettua. Sen takia ei ihan hirveesti napostelisi lähteä sitä ensimmäisenä tekemään...
mherpman
Viestit: 49
Liittynyt: 23.12.2010 13:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mherpman »

Saisikohan lämppärin kennoa huuhdeltua. Eli letkut irti ja paineella vettä nurinpäin kennoon. Varmaan voisi jotain liuottavaakin sinne muljauttaa ja huudella uudelleen.

Mahtaako olla letkut pahassakin paikassa, jos ei niin ehkä voisi koittaa. Tuossa linkissä Canadan hemmo näyttää esimerkkiä, ei tosin ole Mese mutta kuitenkin:

http://www.youtube.com/watch?v=raVBmWG_WSI
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

auto katolleen niin saa mönjät kennon pohjalta letkujen kautta ulos
tai kenno esille ja putsaus, jos hyvän haluaa...
yhden auton kennon putsasin huuhtelemalla, ½ h tuli ruskeaa mönjää...

helpoin konsti laittaa putsausainetta letkujen kautta kennoon
antaa kunnolla vaikuttaa
ja letkujen kautta kunnon painehuuhtelu

jos on kunnossa tarkenee alle -30 C paitasillaan
autodidakti
petromax
Viestit: 316
Liittynyt: 05.11.2006 16:48
Paikkakunta: Tampere

Lämmitys

Viesti Kirjoittaja petromax »

Itsellä samaa ongelmaa.Tosin ei nyt niin kylmää kabiinissa,mutta ei saunakaan.Vaihdoin kokeeksi termostaatin ja heti alkoi tulemaan lämmintä.
Viisari nousi vahvuutensa verran,mutta ero oli iso.

Laitettiin tuossa sitten plogilämmitin ja järjestelmä oli jonkun aikaa kuivillaan.Nyt taas tuntuu siltä,että pettikö termostatti jo.Ei ollut alkuperäinen,tosin kl-laatukamaa silti. Uusi alkuperäinen tuli perjantaina ja ajattelin,että täytyiskö se vaihtaa vielä kerran.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 300 tdt aut-95
w124 250 aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Itellä kyllä tulee kabiinin kuumaa joka asennossa mutta viileämmän ilman saanti on ongelma. Kylmää ei tule vastakuin ihan sinisessä päässä, melkein sama asia onko maximilla ,22 asteessa tai 20:ssa. Eikö näissä pitäis olla se sisäilman haistelija semmonen että kun siihen kuitin palasen laittaa se pysyy kiinni siinä? Se minkä moottori on ilmeisesti hanskalokeron takana ja se haistelijan toinen pää on sisävalon vieressä. Autona 94:en sedani 300D, ei oo ilmastointia tai mitään muutakaan.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kaikissa ei ole moottoria hansalokeron oikealla puolella, ilmaräppänän alla.
Osa ottaa imuilmansa ilmankiertojärjestelmästä
autodidakti
iso-Timppa
Viestit: 29
Liittynyt: 21.10.2010 9:46
Paikkakunta: Turkhauta

Viesti Kirjoittaja iso-Timppa »

Minulla oli samoja oireita.
Löysin syyn, kun mottorin käydessä kuului "löysän lautaspyörän kalinan kaltainen ääni". Auton sisälämpökään ei ollut mikään talviauton, koneen lämmöt pakkasilla n.80+viisarin leveys.
Kuuntelin ääntä muutaman kuukauden, kunnes syy löytyi.

Viskokytkin oli rikki ja pyöritti siipiä koko ajan päällä.

Otin ensihätään siivet pois ja koneen lämmöt nousi n..1-2 viirarin leveyttä ylöspäin. Ja sisäänkin alkoi tulla lämmintä.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

eikös siipien kuulukkin hieman pyöriä auton käydessä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”