Ilmastoinnin flekti pyörii kokoajan-kuumana ja kylmänä

Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Ilmastoinnin flekti pyörii kokoajan-kuumana ja kylmänä

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Isäni autosta rupesi kuulumaan kumma humina ja ilmastoinnin flekti se siellä pyörii vinhasti. Ei ole moottorin lämmöistä kiinni vaan rupeaa pyörimään heti kun auto laitetaan käyntiin kylmänäkin.
Taustaa: Autossa on alkuperäinen ilmastointi, jota ei ole käytetty auton ostosta lähtien kertaakaan(6 vuoteen) ja koskaan en ole nähnyt flektin pyörivän.
Pesin moottorin painepesurilla ja ilmeisesti sen jälkeen se alkoi pyörimään tauotta. Onko tuolle joku oma sulake? Kaksinapaisen liittimen irroittamalla vasemman etulyhdyn vierestä konehuoneesta flektin sai sammumaan. Onko siitä haittaa jos liitin on irti kunnes oikea vika löytyy? Siinä on vieressä myös sellainen yksi musta johdin, jossa oli nirhautuma-melkein poikki. VAikuttaako tuo flektin toimintaan. Yksittäisessä mustassa johtimessa on liitin jonka irroitus ei auta, mutta tosiaan johdin on lähes poikki-mahtaako siitä johtua vai liittyykö tuo yksittäinen johto ilmastointisysteemiin. HArmi kun ei ole kuvaa saatavilla siltä kohdin autoa.
Sen tiedän, että flekti lähtee pyörimään jos kone olisi liian kuuma, mutta siitä ei ole siis kyse.
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Eipä ole minulle tuttu auto, mutta puhallin käynnistyy sekä jäähdyttimen korkeasta lämmöstä, että ilmastoinnin korkeasta paineesta. Itse moottorin lämpötilasta se ei tietääkseni käynnisty.

Todennäköisesti vika kuitenkin löytyy jostain hapettuneesta/märästä liitoksesta, joten stekkaa ainakin noitten t ja p anturien liitokset.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Enins kirjoitti:Itse moottorin lämpötilasta se ei tietääkseni käynnisty.

.
Kyllä käynnistyy, ainakin bensavehkeessä anturi on sylinterinkannessa. Olikohan niin että ilmastoinnin paineen takia pyörii puolella nopeudella ja koneen lämpöjen takia täysiä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

ainakin bensavehkeessä anturi on sylinterinkannessa
Ja dieselissä, ylävesiletkun liitännän vieressä 2-napainen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”