Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Jsj75
Viestit: 7
Liittynyt: 17.2.2017 14:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jsj75 »

tn62634 kirjoitti:Minulle voisi neuvoa aineen, jolla vanteiden liimapainojen tarrat lähtisivät helpolla irti. Bilteman pienpoistoainetta oli hyllyssä, mutta se ei ihan parasta ollut. Bräkleen ei myöskään toiminut.
Toffeelaikka.
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Kävin hakemassa Motonetista toffeelaikan. Sitä seuraavaksi. Muut aineet oksaalihappoa sisältävästä vannepesusta pienpoistajaan ja ryokaöljyyn eivät auta ilman kovaa työtä. Painepesurissakaan ei tehot riitä.
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Täällä kun ajellaan vain pirkkaversioilla niin aito ja alkuperäinen kävi pinnoituksessa

lähtötilanne
Kuva

Sonaxin esipesuaine pinnassa
Kuva

Peilinkotelosta näkee maalipinnan kunnon

Kuva

jälkeen:
Kuva

Kiillotus oli aika simppeli homma ainoastaan etutavaratilan kansi vai miksi tuota kutsuisi vaati enenmmän huomiota. Villalaikka ja Menzernan karkein tahna ekana kierroksena. Muuten Lake Countryn oranssi laikka ja 4CR 8030 ja viimeistelynä vihreä hexi ja Megun 205

50/50

Kuva

Kuva

nahkapenkit myös puhdistettiin ja käsiteltiin suoja-aineella
ennen
Kuva
jälkeen
Kuva

Sitten pinnan puhdistus myllytysaineiden jämistä, pinnoite pintaan. Reilu tunnin kuivuminen ja tehosteaine päälle. Pinnoitteena siis Sonax CC36 jolle luvataan 3 vuoden kesto.

Kuva

Kuva
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Näitä kuvia katsellessa tulee vahvasti ajatus, että pitää viedä oma musta kans ammattilaiselle! Hän saa sitten tehdä helahoidon kiveniskemien paikkailuista lähtien. Omana työnä voi autoa vahailla mutta siihenkään ei tunnu olevan aikaa vaikka löytyy kotoa hyvä tallikin :roll: Puhuvat ruuhkavuosista...
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
prehistorik
aktiivimeseläinen
Viestit: 1875
Liittynyt: 19.10.2010 11:12
Paikkakunta: Nuija maalta

Viesti Kirjoittaja prehistorik »

Mites, Maikki, joko kokemuksia tuon Sonaxin uuden pinnoitteen kestosta käytössä ja puhtaana pidosta?
® Mesen Porkkana-klubi
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tuli markkinoille joulukuussa joten ei tietoa kestosta pitkässä juoksussa. Samoin pitäisi tuo TT pyytää pesulle nin näkisi miten lika irtoaa pinnasta
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Olin syksyllä mainoksen uhri ja ostin Korrek Pro kahden aineen kestopinnoitteen ja käsittelin sillä syyskuun lopussa vajaa vuoden vanhan auton mielessä, että ei tällä kyllä mitään tee!

Pari päivää sitten pesin auton. Edelleen vesi helmeilee pinnasta, kuin vasta vahatusta autosta ja kiilto näyttää silmämääräisesti olevan edelleen tallella. Mikä parasta, niin tuotteiden käyttö oli helppoa ja onnistui ensi yrittämällä. Kunhan kelit lämpiävät, niin täytyy käsitellä auto uudestaan.
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Vetäisin ne vanteet sillä toffeelaikalla ja lähti. Kiitos!

Samoin itseä kiinnostaisi kiillotuttaa auto asiantuntijalla, mutta se on ilmeisesti usean päivän projekti ja eihän mies voi ilman autoa olla... :)
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

no sehän riippuu kuinka perusteellisesti haluaa auton käytävän läpi...normiaika on kevyen kiillotuksen ja vahauksen 3 tunnista päivään puoleentoista jos kunnolla kiillotetaan ja pinnoitetaan. Tietysti taivas on rajana jos oikein pakkomielteisesti ruvetaan tekemään :D
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Lähinnä myllytys kiinnostaisi. Osaan kyllä auton imuroida ja pestä ovenvälit ja vanteet tai moottoritilan, mutta maalipinnan koneellinen käsittely on vieraampaa. Vahanlevitys kyllä onnistuu. Nestemäisiä kestopinnoituksia hieman olen vierastanut ajatuksena. En tiedä miksi. :)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Maikki kirjoitti:Täällä kun ajellaan vain pirkkaversioilla niin aito ja alkuperäinen kävi pinnoituksessa
Tuo aito ja alkuperäinen tuli markkinoille vuosi ämpärin jälkeen :lol:
Laakson Tesla? :roll: Ois tuommonen kyllä magia :kuume:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tuli omaan autoon testattua pikavahaakin kun viime toukokuussa levitetty vaha alkoi jo antautua...

Sonaxin carnauba spraywax. Voi suihkuttaa joko märälle pinnalle tai kuivalle pinnalle ja levittää vahanlevityssienellä. Ite kokeilin jälkimmäisellä tavalla.

Kestoksi luvataan 4-5 pesua ja ainakin 2 pesua on kestäny hyvin. Uskomaton kiilto ja liukkaus sillä ainakin tulee

50/50
Kuva

koko kylki käsiteltynä
Kuva
Jsj75
Viestit: 7
Liittynyt: 17.2.2017 14:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jsj75 »

tn62634 kirjoitti:Vetäisin ne vanteet sillä toffeelaikalla ja lähti. Kiitos!

Samoin itseä kiinnostaisi kiillotuttaa auto asiantuntijalla, mutta se on ilmeisesti usean päivän projekti ja eihän mies voi ilman autoa olla... :)
Toffeelaikka on kyllä hyvä kunhan pitää järjen päässä sen kanssa.

Pesukinnas.com taisi olla sinulle tuttu? Sieltä voisi huudella myllyttäjää maakunta kohtaisella alueella. Vaatii rekisteröitymisen että näkee kyseisen alueen.
Auton pystyy monelle harrastajalle jättämään viikonlopuksi "hoitoon" jos arkipäivät tuottavat ongelmia.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Maikki kirjoitti:Kestoksi luvataan 4-5 pesua ja ainakin 2 pesua on kestäny hyvin. Uskomaton kiilto ja liukkaus sillä ainakin tulee
Kokeiles piruuttasi Sonaxin Briljant Shine Detaileria (tuttujen kesken BSD), kestää helpolla pari-kolme kuukautta vaikka vain kuivauksen yhteydessä levittää.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kokeillaan ny eka kauanko tuo kestää :D

Sonaxin protect&shinelle luvataan kestoksi max.6kk ja johan tuo rupesi antautumaan 10kk jälkeen :wink:
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Jsj75 kirjoitti:
tn62634 kirjoitti:
Samoin itseä kiinnostaisi kiillotuttaa auto asiantuntijalla, mutta se on ilmeisesti usean päivän projekti ja eihän mies voi ilman autoa olla... :)

Pesukinnas.com taisi olla sinulle tuttu? Sieltä voisi huudella myllyttäjää maakunta kohtaisella alueella. Vaatii rekisteröitymisen että näkee kyseisen alueen.
Auton pystyy monelle harrastajalle jättämään viikonlopuksi "hoitoon" jos arkipäivät tuottavat ongelmia.
Meilläpäin olisi kyllä tekijä tiedossakin. Hänkään ei vaan taida olla pinnoitteita käyttänyt. Tietysti jos jatkan ihan vahoilla, kun tykkään vahata autoa. Talvikuukausina vaan se on mahdotonta. Ajoa tulee 45000 km ainakin vuoteen autoa kohti niin väkisinkin ne vahat lähtevät. No, katsotaan. Auton vaihto mielessä niin vielä ei ole kiire.
Jsj75
Viestit: 7
Liittynyt: 17.2.2017 14:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jsj75 »

Itse joudun myös puuhastelemaan ulkona eli talvella ei oikein ole vahaus mahdollisuutta.
Talvella pesut kun ilma on plussan puolella.

Nyt ajattelin tilata tätä jos sillä pääsisi talven yli ja saisi hieman venytettyä vahaus välejä. Tuolla voi myös pestä pinnoitettua autoa.
https://www.autonhoitokauppa.fi/gyeon-q2m-bathe+-400-ml

Vahaus on mukavaa puuhaa mutta aika usein kun olisi aikaa ja inspiraatiota niin ilma ei ole suotuisa vahailuun.
Joskus miettinyt jotain pop up teltaa jonka alla voisi puuhastella jos on epävakaista ilmaa luvassa.
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Sama juttu. Olen sen verran köyhän talon isäntä, että ei ole traktoria eikä konehallia. Auto joutuu olemaan pressutallissa, mutta se on varmaan ihan ok-vaihtoehto säilytykseen pihalla.

Ihailen kyllä heitä, joilla on kunnon tallit ja vehkeet. Pesuri on sentään Kränzle, mutta aikansa pienintä mallia. Paino sentään 17 kg huokuu jotain laatua. :)

Se Fusson vaha seuraavaksi tilaukseen ja pien- sekä raudanpoistoaineet uusiksi kevätvahausta varten esim. Biltemasta tai sitten merkkituotteita. Bilteman tuotteita ei silti sovi väheksyä. Sieltä saa tietyt jutut äärimmäisen halvalla kuten hiekkasihdin ämpäriin ym.

Sitten kysymys: Isän autoon ostin vanteet, joista ulkokehän naarmut on korjattu hiomalla. Riittäisikö ihan spraylakka näihin kohtiin? Käyttöesineestä kyse ja isä täyttää 72, joten AMG-pyörien ei tarvitse olla ihan showlaatua. :)
Vision
Viestit: 3
Liittynyt: 27.7.2016 17:10
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Vision »

Milläs tavaralla puunaajat on ikkunankarmien mattapintaiset pystylistat (Ml-07) saanut näköiseksi? Vähän ajettu peli,ikää tietty tulee 10v.muuten pakasta vedetyn näköinen.On vaan niin läästityn näköiset,kiiltäviä kohtia seassa jne.Ei liukkarit auta.uskaltaako koneella jollain tavaralla?[/img]
Jsj75
Viestit: 7
Liittynyt: 17.2.2017 14:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jsj75 »

Kränzlen hankin seuraavaksi kun vanha Kärcher lopettaa toiminnan.

Bilteman vannepesu on myös hyvää. Sitäkin löytyy paria versiota.
Koirien tassut pyyhitään lenkin jälkeen Bilteman sinisellä mikrokuituliinalla. Se on tarpeeksi iso ja pitkä nukkainen. Lähtee kurat todella hyvin. Hinta alle 4€. :)

Kyllä paljas alumiini kannattaa jollain suojata. Itse ottaisin vanteen mukaan ja kävisin automaaleja myyvässä liikkeesä kysymässä mitkä olisi oikeat aineet korjata jäljet.
Halvimmat kilikalit kannattaa jättää hyllyyn ja pistää muutama euro lisää niin saa laadukkaamat tarvikkeet. Yleensä maaleja myyvissä liikkeissä on myös budjetti luokan tuotteita joissa laatu on kuitenkin ihan toista kun marketti tuotteet.

Olen siinä käsityksessä että mattapintaisten ikkunakarmien ongelma on että ne kiillottuu hankauksessa. Eli kaikki hankaus saa ne kiiltämään lisää.
En osaa sanoa onko tuohon jotain ainetta millä ne saisi kunnostettua. Kysy vaikka autonhoitokaupan Jannelta olisiko hänellä ratkaisua tuohon. Yksi vaihtoehto on teippauttaa ne uudelleen mataksi.
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Pitkästä aikaa mesekin työnalle. Helppo nakki kun kuskinpuoli maalattu vasta porokolarin takia ja muutenkin oli hyvässä kunnossa

Lähtötilanne
Kuva

Kuva

Normisetit alkuun. Fareclan claykinnasta täytyy kehua. Todella nopeaa putsata maalipinta vs pinellä claynpalalla hinkata menemään.

Kiillotus epäkeskolla, Sonax EX04-06 ja kiekkoina olisko flexin tai kenenlie keltainen ja oranssi hunajakenno

perinteinen 50/60
Kuva

ja päälle CC36 pinnoite

Kuva

Kuva

Kuva
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Onpas mersu saanut hyvän kohtelun.
Kiiltää kuin sulhasmiehen kulli. :roll:
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Kyllä kiiltää.. Vannetta vähän kyllä kaipaisi, kun on korisarjaakin. :)

...

Ostin tänään Hämeenlinnasta Fusson vahaa. Jos jotakuta kiinnostaa niin OA Hyvöseltä 10-tien varresta löytyy hyllystä. Muutenkin hyvä paikka myös rengashommiin.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Mikä olis perus Motonetista tai Biltemalta löytyvä hyvä aine raudanpoistoon? Ei jaksais yhtä tuotetta netistä ostaa jos löytyis kauppareissullakin.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

C-Klasse kirjoitti:Mikä olis perus Motonetista tai Biltemalta löytyvä hyvä aine raudanpoistoon? Ei jaksais yhtä tuotetta netistä ostaa jos löytyis kauppareissullakin.
Bilteman hyllystä en eilen löytänyt raudanpoistoa, vaikka hain. Motonetista saa ainakin tätä, vaikkei ihan raudanpoistotuote olekaan: Sonax Xtreme vannepesu. Ei taida sielläkään olla raudanpoistotuotetta.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Mä kattelin että Bilteman valikoimasta löytyy vannepesu joka värjää liuonneen lian kuten ns. merkkituotteet. Mun pitää kuitenkin käydä molemmissa niin ehkä otan sekä Sonaxin että Bilteman aineen.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10119936

Onko joku testannut puuilosen myymää foamia?
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

En ole itse testannut mutta kuuleman mukaan ei yllä Bilt Hamber Auto-foamin tasolle puhdistustehossa.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Bilt Hamberin Autofoam poistaa kyllä vahatkin melko tehokkaasti. Käytin sitä ennen, mutta olen vaihtanut ValetPROn Advanced Neutral Snow Foamiin ihan vahaturvallisuuden vuoksi. On kyllä vähän tehottomampaa, mutta ei se auto kuitenkaan puhtaasti tule esipesulla vaan pitää hieroa puhtaaksi.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Mä en ole huomannut että B-H:n Finis Wax olis pahemmin ottanut nokkiinsa Auto Foamista, mutta en ala väittelemäänkään. Viton myllytetyistä kyljistä ja meikkausmaalatusta kuskinoven kynnyksestä lähti sinistä väriä kun vaahdottelin viime kesänä. Kyllä se aika ärhäkkää on se Auto Foami.

Sen huomasin eilen, että Motox liuotinaine on aika ärhkäkkää kun 1:5 -seoksella kuivaan pintaan suihkittuna näytti siltä että pietkin lähtivät auton kyljistä. Ainakin jotain tervanväristä lätäkköä muodostui valumavesistä.

Auton kyljet ja perä ovat todella karheassa kunnossa. Viimeksi vahasin ja putsasin 2015 joulukuus. Seuraavaksi raudanpoistoon jne. Tallissa mukava tehdä, mutta pihalla peseminen kylmää hommaa.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”