Kiertovesipumppu

Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Kiertovesipumppu

Viesti Kirjoittaja daerok »

Miten tärkeä kiertovesipumppu on 124:sessa?Mulla näyttäs olevan jumissa,virtaa tulee kyllä liittimelle,ei oo tällä kertaa "sulakepalanu" heh..heh..niin kovalla -30 pakkasella ei ollu ennää kaupunti ajossa liian kuuma,ei kyllä nousseet lämmötkään ihan normmaaliin..n.70'c,maantiellä lämmöt nousee normaaliin reiluu 80 asteeseen keulassa pahvi,taitas tarvita termarin vaihtoo??Tämmöstä tällä kertaa :oops: :oops:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No sitä pumppuahan ei tarvitse muuhun kuin sisätilojan lämmitykseen, eli veden kierrätykseen lämppärin kennolle. Ilmankin tulee toimeen, paitsi talvella. :D

Omiin vehkeisiin olen aina laittanut het ens'kärkeen 87-asteisen termarin, näissä tuontivehkeissä kun on aika yleisesti se 82-asteinen versio=ei hyvä Suomessa. :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuulemma kiertovesipumppu voi rikkoutuessaan hajottaa myös lämmityslaitteen säätöpaneelin, ja sehän taas maksaa satoja euroja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Missäs tilanteessa/vaiheessa tuon punpun pitäis lähtee päälle? että vois tesitä toiminnan
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Taitaa pyöriä aina kun auto on käynnissä ja jotain muuta kuin ihan kylmää valittuna lämmityslaitteen säätimistä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Näin siinä kesällä kävi,meni lämmönsäätöpaneli vaihtoon...pitäskö varulta ottaa virrat poes...Mitä tullee testaukseen ,niin minä panin puhaltimen päälle olikohan 2 nopeus ja lämpörullat punaselle...sitten kopukynän kans konepellin alle :(
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Jumissa se on minunkin kiertovespumppu :cry: Pystyykö tuon ehjäämään vai ostanko suosiolla uuden. KL:ssä näytti 90 eeroo maksavan.
Mikähän noista jumiutuu?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hiilethän niistä loppuu.Jotkut pystyy purkamaan, ja vaihtamaan hiilet,mutta ei kaikkia.Valmiita hiiliä ei taida olla saatavilla,mutta helppo hioa kun löytää lähelle samankokoiset..Pientä värkkäämistähän siinä on,tosin tuo 90e:n hinta innostaa hieman askartelemaankin...
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Taidanpa paskarrella jossain vaiheessa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Helposti hapettuu se 2-napainen liitin;sehän kannattaa ensin tarkastaa. 8)
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Daimler kirjoitti:Helposti hapettuu se 2-napainen liitin;sehän kannattaa ensin tarkastaa. 8)
Joo, sen katoinkin ensimmäisenä. Suihkuttelin elektrokliineriä sinne.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Vesipumpun pitäisi pyöri myös kun on vain virrat päällä, ja tuuletin vaikka ykkösellä. Helpompi tesmiä ku ei tarvi olla auto käynnissä.

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Aukaisin tuossa eilissäiltana yhden puolikuntoisen pumpun (pyörii, kun päätyä vääntää), jonka hommasin tuon oman tilalle (toimii lämpimillä ilmoilla – tosi käytännöllinen).

Hiilet näyttivät olevan lopussa, toinen huonommassa hapessa kuin toinen. Kollektorissa oli vähän kulumaa mutta niinhän vanhoissa vehkeissä tuppaa olemaan.
AM kirjoitti:Hiilethän niistä loppuu.Jotkut pystyy purkamaan, ja vaihtamaan hiilet,mutta ei kaikkia.Valmiita hiiliä ei taida olla saatavilla,mutta helppo hioa kun löytää lähelle samankokoiset..Pientä värkkäämistähän siinä on,tosin tuo 90e:n hinta innostaa hieman askartelemaankin...
Tuossa näyttää olevan 4 mm * 4 mm * n. 7 mm hiilet. Onko tietoa, missä hiiliä ylipäätään myydään? Jos löytyisi edes lähelle, niin voisi kokeilla askarrella p*skarrella koneelle uuden sielun.

HVM aikoinaan Mursufoorumin "Termodilemma"-topikissa mainitsi, että uudet hiilet olisivat kolmen eypon hujakoilla. Oliko tuo tieto fakta vai valistunut arvaus? Issellä kun ei ole joutilaita rälläköitä teuraaksi. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terveeks,

Löytyihän niitä hiiliä. Paikallisesta autosähkökorjaamosta sain viidellä eurolla parin. Olisipa saattanut lähteä halvemmallakin jostain muualta mutta pitää kysellä lisää, jos fiksaan autossa paikoillaan olevan pumpun.

Pumpun (ainakin SWF:n) pää on kasattu peltiliuskoilla, jotka auki vääntämällä pään saa poikkeen.

Kuva Kuva

Hiilet olivat tottakai liian isot mutta viilallahan ne pienenevät näppärästi. Kannattaa hommata hiilet, joissa johto lähtee kyljestä eikä päästä tai kulmasta. Pumpun saa näet näppärästi kasattua, kun hiilet pukkaa sopivasti huulelle, pistää hiilipään paikoilleen ja kopsauttaa päätä pari kertaa vasaraa vasten (siis kylkeen hiilien kohdalta, ei päähän). Hiilet lipsahtavat liikkeelle ja jouset painavat ne kollektoria vasten.

Kuva Kuva

Pumpun juoksupyörän päätä ei tarvitse purkaa hiilien vaihdon takia mutta pitihän ne ruuvit uteliaisuuttaan avata. :D Sieltä löytyy jännä kapistus. Moottori ei pyöritä suoraan juoksupyörää vaan kupin muotoista magneettia. Siihen kuppiin tulee toinen magneetti, joka pyöritää juoksupyörää – sisempi magneetti vain on muovisen kupin sisällä, eikä moottoriin pitäisi siis päästä nestettä vaikka juoksupyörän tiiviste (liekö edes moista) vuotaisi.

Iltasella testailin pumppuja ja huomasin, että paikollaan olevan pumppu ei enää pyörikään. Pitänee pistää vaihtoon ja purkaa sekin. Samalla jätin hölmöyksissäni kuskin oven raolleen ja huomasin aamulla, että penkille oli satanut yöllä kunnolla vettä. Prkl! :x

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tarkoitatko, että pumppu on kalvaanisesti erotettu siipipyörän ja moottorin osalta eli magneettivetoinen. Olen itse luullut sitä suoravetoiseksi. :oops:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mjo33400 kirjoitti:Tarkoitatko, että pumppu on kalvaanisesti erotettu siipipyörän ja moottorin osalta eli magneettivetoinen. Olen itse luullut sitä suoravetoiseksi. :oops:
Jep, jep – moottorilta ei ole kiinteää yhteyttä juoksupyörälle. Itsekin yllätyin kovasti, kun värkin aukaisin (ilmeisesti niin paljon, etten älynnyt ottaa kuvia :D). Pitänee räpsäistä pari kuvaa, kun tuo pumppu on vielä olohuoneessa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Primus lämmittimien kiertovesipumppuja ( magneettivetoinen ) vaihdetaan juuri tohon samaan pumppuun ja minulla oli käsitys, että pumppu on suoravetoinen. Aina oppii jotain uutta tässäkin iässä. :lol:
Kyseinen pumppu maksaa Motonetissa 74,50 euroa ja til.nro: 38-6750.
Kuva
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
-jarkko-
Viestit: 112
Liittynyt: 20.5.2006 21:23
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja -jarkko- »

Löytyy muutama mersun UUSI BOSCH-kiertovesipumppu,2-putkimallinen hintaan 50e/kpl + pk.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

-jarkko- kirjoitti:Löytyy muutama mersun UUSI BOSCH-kiertovesipumppu,2-putkimallinen hintaan 50e/kpl + pk.
Onko siis yllä olevan kuvan mukainen?
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Roisto kirjoitti:Terveeks,

Löytyihän niitä hiiliä. Paikallisesta autosähkökorjaamosta sain viidellä eurolla parin. Olisipa saattanut lähteä halvemmallakin jostain muualta mutta pitää kysellä lisää, jos fiksaan autossa paikoillaan olevan pumpun.

Pumpun (ainakin SWF:n) pää on kasattu peltiliuskoilla, jotka auki vääntämällä pään saa poikkeen.

Kuva Kuva

Hiilet olivat tottakai liian isot mutta viilallahan ne pienenevät näppärästi. Kannattaa hommata hiilet, joissa johto lähtee kyljestä eikä päästä tai kulmasta. Pumpun saa näet näppärästi kasattua, kun hiilet pukkaa sopivasti huulelle, pistää hiilipään paikoilleen ja kopsauttaa päätä pari kertaa vasaraa vasten (siis kylkeen hiilien kohdalta, ei päähän). Hiilet lipsahtavat liikkeelle ja jouset painavat ne kollektoria vasten.

Kuva Kuva

Pumpun juoksupyörän päätä ei tarvitse purkaa hiilien vaihdon takia mutta pitihän ne ruuvit uteliaisuuttaan avata. :D Sieltä löytyy jännä kapistus. Moottori ei pyöritä suoraan juoksupyörää vaan kupin muotoista magneettia. Siihen kuppiin tulee toinen magneetti, joka pyöritää juoksupyörää – sisempi magneetti vain on muovisen kupin sisällä, eikä moottoriin pitäisi siis päästä nestettä vaikka juoksupyörän tiiviste (liekö edes moista) vuotaisi.

Iltasella testailin pumppuja ja huomasin, että paikollaan olevan pumppu ei enää pyörikään. Pitänee pistää vaihtoon ja purkaa sekin. Samalla jätin hölmöyksissäni kuskin oven raolleen ja huomasin aamulla, että penkille oli satanut yöllä kunnolla vettä. Prkl! :x

t.
Risto
Oiskohan tässä Roisto ainesta Mekkaan? :wink:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

HVM kirjoitti:Oiskohan tässä Roisto ainesta Mekkaan? :wink:
Voisipa ne sinnekin jossain vaiheessa suikata, kunhan otan kuvatukset siitä propellihässäkästäkin.

BTW: Mekkakysymys.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-jarkko-
Viestit: 112
Liittynyt: 20.5.2006 21:23
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja -jarkko- »

mjo33400 kirjoitti:
-jarkko- kirjoitti:Löytyy muutama mersun UUSI BOSCH-kiertovesipumppu,2-putkimallinen hintaan 50e/kpl + pk.
Onko siis yllä olevan kuvan mukainen?
Kyllä ovat.Voin tarkistaa mallinumeron jos kiinnostaa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Tässäpä kuva pumpun sisälmyksistä.

Kuva
HVM kirjoitti:Oiskohan tässä Roisto ainesta Mekkaan? :wink:
Nyt on runoiltu Mekkaankin päin. Kliksistä. 8)

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mekassahan se, jälkipolvet kiittävät Roistoa kulttuuriteosta. :D
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

mjo33400 kirjoitti:Primus lämmittimien kiertovesipumppuja ( magneettivetoinen ) vaihdetaan juuri tohon samaan pumppuun ja minulla oli käsitys, että pumppu on suoravetoinen. Aina oppii jotain uutta tässäkin iässä. :lol:
Kyseinen pumppu maksaa Motonetissa 74,50 euroa ja til.nro: 38-6750.
Kuva
Ehdottelit siihen mun vaunun pumpun tilalle Volkkarin pumppua.. Mersunko siis kävisi myös? Mitäs ne volsun pumput yleensä kustantaa?
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

-jarkko- kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:
-jarkko- kirjoitti:Löytyy muutama mersun UUSI BOSCH-kiertovesipumppu,2-putkimallinen hintaan 50e/kpl + pk.
Onko siis yllä olevan kuvan mukainen?
Kyllä ovat.Voin tarkistaa mallinumeron jos kiinnostaa.
Lähetä minulle yksi. Ota yv:nä yhteyttä.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Riittääkös tuollaisessa kaksiputkimallissa vain tukkia toiset putket, vai tuleeko jotain ihmeitä toiminnassa eteen :?:
-jarkko-
Viestit: 112
Liittynyt: 20.5.2006 21:23
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja -jarkko- »

veppe kirjoitti:Riittääkös tuollaisessa kaksiputkimallissa vain tukkia toiset putket, vai tuleeko jotain ihmeitä toiminnassa eteen :?:
Siis täh? Pumppu on siis mallia tulo-lähtö eli kaksiputkinen,joissakin mersun malleissa on ollut 3-putkinen eli 1 putki liittyen webastoon?
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ei taida liittyä webastoon mitenkään se kolmiputkisuus,kolmas torvi tulee vain jonkun vuosimallin jälkeen...oliko jo 90 vai vasta e-mallin yhteydessä :roll: Ei hajuakaan mihin tuota kolmatta putkea tarvitaan :roll:
-jarkko-
Viestit: 112
Liittynyt: 20.5.2006 21:23
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja -jarkko- »

mjo33400 kirjoitti:
-jarkko- kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti: Onko siis yllä olevan kuvan mukainen?
Kyllä ovat.Voin tarkistaa mallinumeron jos kiinnostaa.
Lähetä minulle yksi. Ota yv:nä yhteyttä.
Kaikki pumput myyty "puskaradion" kautta. Myöhemmin ehkä tulossa lisää myyntiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”