v:n -83 farmari, kannattaako kunnostaa?

Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

v:n -83 farmari, kannattaako kunnostaa?

Viesti Kirjoittaja namnam »

No niin, olen onnellinen pikkuvikaisen ja pikkuruosteisen farkkumersun vm 1983 omistaja. Ostin ihanuuden 500 eurolla. Kone ja vaihdelaatikko priimakunnossa, jarrut myös, katsastettu. Hyvä ajaa. Pikkuviat harmittaa, autosähkömiestä tarvittaisi - sellaista, joka tuntee mersut.

Kuka haluaisi/osaisi katsoa, onko tästä kunnostettavaksi?
Mieheni on vallan ihastunut, muttei osaa itse kunnostaa. Minua projekti kiinnostaisi, mutten halua heittää rahaa kaivoon.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Heh,lukases vaikkapa tämä:
viewtopic.php?t=14842&highlight=
Avatar
kerosiini
Viestit: 766
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Onko auto alkuperäinen vai onko tehty korinvaihto joskus? Jos alkuperäinen niin sillä on ehkä rahallista arvoakin enempi :D Ja minkälaiseen tarkotukseen auto tulee? Ihan raakaan käyttöön vai sunnuntaiajeluita varten? Ainahan tuommonen kannattaa kunnostaa jos ei kori ole kovin älyttömästi päässyt mätänemään ja tekniikka pelaa.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Niin ja tervetuloa foorumille!

Korin laitattaminenhan se mahtaa olla kallein homma jos teettämään päätyy. Jos minulta kysytään, niin tietysti kannattaa, mutta minähän nyt alan kyynelehtiä aina kun näen autopaalaamoon menossa minkä hyvänsä tährikeulan :cry:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Minkäslaista sähkövikaa siinä sitten on? Entä muita pikkuvikoja? Ainahan se kannattaa kunnostaa, W123 farmari on yksi kauneimpia automalleja mitä koskaan on ollutkaan on sitten korinvaihto tai ei, ei se hyvin tehty korinvaihto nyt autoa mihinkään huononna...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

pikkuviat

Viesti Kirjoittaja namnam »

JaniH kirjoitti:Minkäslaista sähkövikaa siinä sitten on? Entä muita pikkuvikoja? Ainahan se kannattaa kunnostaa, W123 farmari on yksi kauneimpia automalleja mitä koskaan on ollutkaan on sitten korinvaihto tai ei, ei se hyvin tehty korinvaihto nyt autoa mihinkään huononna...
YESS! Ihana auto. Alan tajuta, miksi mersunomistajat ostavat mersuja.

Pitääpä kysyä tuosta korinvaihdosta.

Olisihan se ihan unelma, jos se olisi vielä nätti ja priimakunnossa.
Ne 'pikkuviat', mitä minä pystyn tunnistamaan:
- sähkölukot HYVIN hitaat, vain kuljettajan oven saa 'normaalisti' auki, muita saa odottaa
- takaluukkua ei saa auki, myyjä väittää vian johtuvan sähkölukosta, itse totesin, ettei siellä enää ole kahvaakaan sisäpuolella
- kojelaudan valot eivät pala; kiusallista pimeäajossa
- tuulilasinpyyhkijöiden intervalli-toiminto ei aina käynnisty
- myyjä käski vaihtamaan alaspäin S-vaihteella, D vähän tunteeton, mutta kyllä se täällä saaressa menee - kaupungissa kuulemma pitää ajella koko ajan S:llä - kaipaisin vähän valaistusta tähän, kun on ensimmäinen automaattilaatikko minulle (olen kyllä lainaillut vähän 'yksinkertaisempaa' automaattia, siis P-N-R-D)
- turvavyöt tuntuisivat kaipaavan jonkinlaista tarkistusta, auto oli seisonut talven ulkona ajamatta, joten mieheni ehdotti CRC:tä, jotta saisin turvavyön rullaamaan normaalisti ulos ja sisään (?!?)
- etulamppujen pyyhkijät sökönä
- hienoinen bensanhaju leijuu takapään yllä jatkuvasti (tämä minun pitää korjauttaa heti ja ensi tilassa)
- tupakansytytin ei toimi (irti revitty johtoineen), joten en voi ladata puhelintani ajon aikana (en tupakoi!)
- haluan autoradion entisestä autostani siirrettäväksi (tämän varmaan joku paikallinen tekee pikapuoliin)


- ja sitten on niitä ruostepilkkuja siellä täällä (pieniä); niistä kai selviää ottamalla kromilistat irti, hiomalla, spaklaamalla ja maalaamalla? Niin saiko niitä maaleja vielä jostain? Luinkin jo foorumilta, mistä sen värikoodin löytää.

- viisainta olisi, että joku mersumies (rehellinen) katsoisi sen läpikotaisin, ennen kuin laitan yhtään rahaa siihen; kun luen foorumia, näen sellaisia teknisiä juttuja, joista ei ole ollut aavistustakaan; minun kokemukseni vain on, että auto on helppo ajettava, vakaa, kaunisääninen, mukava; ensimmäisillä peilijäilläkin pärjäsi kuin uusi auto, vaikka ei ole ABSeja eikä ajonvakautuslaitteita
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Vähintään 10 pistettä asenteesta :!:

Se keskuslukko on kääsittääkseni alipaineella tooimiva ellei ole jokin tarvikejälkiasennus, joten hitaus viittaisi alipainevuotoihin?

Kojelaudan valoista saattaa selvitä jopa sulakkeiden ehjyyden ja kontaktipintojen hapettumattomuuden taarkistuksella&putsauksella, tahi voihan siellä olla polttimot palaneet

Intervallin pätkiminen voisi kanssa olla hapettumavikaa monitoimiviiksessä, siihen kun saisi sitä CRCtä oikeaan paikkaan, niin avot.

Minä taas en llaittaisi CRCtä turvavöihin, vaan aloittaisin nyhtämällä turvavyön uloimpaan asentoon, ja pikkuharjan&imurin kanssa putsaamalla sen kelasysteemin, ja voisihan sinne ehkä sitten harkita sitä ohutta öljyäkin, josse notkistelu auta. Paljoa en pistäisi ehjäysaikaa turvavyön keloihin, vaan katselisin jostain toimivat vyöt, tai korvaavaa alkuperäisosaa. Tarvikevöistä omat kokemukset on huonoja.

Bensanhaju voisi viitata mahdolliseen murtumaan tai tukkeutumaan joissain tankin putkista/letkuista, tai jopa niinkin yksinkertainen kun tankkausreiän alla oleva ylivuotoviemäriletku tukossa/vuotaa takakoteloon

Kukahan sieltä lähiseuduilta voisi kahtoa tuon mersun? Isännät, nytten joku asiantuntija appuun!! :shout:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Eihän siinä autossa ole mitään vikaa, tommosia "sähkövikoja on joka toinen vanha mersu täynnä. Kovaa ajoa vaan, pensaletkut kattelet ja lootaan uudet öljyt.
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

jovihava kirjoitti:Minä taas en llaittaisi CRCtä turvavöihin, vaan aloittaisin nyhtämällä turvavyön uloimpaan asentoon, ja pikkuharjan&imurin kanssa putsaamalla sen kelasysteemin, ja voisihan sinne ehkä sitten harkita sitä ohutta öljyäkin, josse notkistelu auta.
Unohtakaa CRC-hoidot ensin. Takkuileviin turvavöihin suosittelen yleis puhdistuksen lisäksi vöiden pudistamista sisustuksen muoviosien kiilloitusaineella. Vedä ensin koko vyö ulos, suihkuttele puhdistussrpayta ja pyyhkäise liinalla.

Ei tarvi purkaa mitään ja vöiden pitäisi notkistua sillä konstilla. Jos ei toimi niin sitten keloissa on jotain vikaa tai ne on todella pölyiset. Se onkin vähän mutkikkaampi juttu koska 123:sissa kelat on piilotettu auton rakenteisiin ja sisustusta joutuu purkamaan melkoisesti.

Pistetään vielä toinen vinkki kaupan päälle. Etulampun pyyhkijöiden toimimattomuus johtuu usein niille menevien sähköliittimien hapettumista. Ottakaa liittimet irti ja pyöräyttäkää hiekkapaperin palalla liittimien nastoista hapettumat pois. Tämä on siis se helpoin konsti jolla kannattaa aloittaa ennen suurempaa vikapartiota.


Se onkin vähän kaksinen kysymys että kannattaako ja miten paljon haluaa panostaa? Bisnes mielessä vanhat autot harvoin kannattaa, paitsi autoliikkeelle. Harrastuksen kyseessä ollessa ollaan jo varauduttu tappioihin. Siinä joutuu kysymään itseltään esim. kuinka kauan aikoo auton omistaa, onko harrastus tarpeeksi mielekäs, onko harrastetiloja...? Jos aletaan miettimään mahdollista tulevaa museoarvoa kannattaa selvittää se korinvaihtokysymys pikimmiten! KV:tä kun ei saa museorekisteriin suomessa.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

takaluukunhan pitäs aueta avaimellakin vaikka keskuslukko on päällä
oven lukkojen hitaus voi johtua lukkojen sisäpuolella olevista vipujen kuivuudesta,itellä oli aivan kuivat ja hapettuneet voitelin ketjuöljyllä vivustot ja alko pelaa hyvin
kojetaulun valojen himmentimen vastus rikki tai polttimot ovat palaneet
vaihda laatikkoon öljyt ja suodatin
toi pensan haju voi tulla täyttöaukon korkistakin jollei se ole alkuperänen mersun korkki
voihan ne polttoaine putketkin olla huonossa hapessa,koita paikallistaa hajun lähde,korkki vika ainakin täydellä tankilla huomaa kyllä kun kurvailee vähän ja käy haistamassa luukun luona haiseeko pensa
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Re: pikkuviat

Viesti Kirjoittaja jone77 »

namnam kirjoitti:- kojelaudan valot eivät pala; kiusallista pimeäajossa
Oletko kokeillut säätää valaistusta mittaristossa olevasta nupista pyörittämällä, muistaakseni vasemman puoleinen nuppi se mistä trippi nollataan.
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Re: pikkuviat

Viesti Kirjoittaja JaniH »

- sähkölukot HYVIN hitaat, vain kuljettajan oven saa 'normaalisti' auki, muita saa odottaa
Ovipahvit irti ja rasvaa jokaiseen liikkuvaan osaan. Kuuntele myös lukkoja käyttäessä mahdollisia pihinöitä, yleensä pitää melkosta suhinaa jos vuotaa.
- takaluukkua ei saa auki, myyjä väittää vian johtuvan sähkölukosta, itse totesin, ettei siellä enää ole kahvaakaan sisäpuolella
Tähän en osaa sanoa näkemättä mitään, en ole koskaan tutkaillut farkun peräluukun toimintaa...
- kojelaudan valot eivät pala; kiusallista pimeäajossa
Jos ei auttanut kun pyöritteli mittaristosta sitä trippimittarin nappulaa niin on joko lamput mykkänä kaikki tai sitten säädin rikki, uudet polttimot tai hyppylanka säädinpotikkaan.
- tuulilasinpyyhkijöiden intervalli-toiminto ei aina käynnisty
liittimet hapettuneet tai jostain muusta syystä heikko kosketus.
- myyjä käski vaihtamaan alaspäin S-vaihteella, D vähän tunteeton, mutta kyllä se täällä saaressa menee - kaupungissa kuulemma pitää ajella koko ajan S:llä - kaipaisin vähän valaistusta tähän, kun on ensimmäinen automaattilaatikko minulle (olen kyllä lainaillut vähän 'yksinkertaisempaa' automaattia, siis P-N-R-D)
Laatikkostakin tuli jo jotain vinkkiä.
- turvavyöt tuntuisivat kaipaavan jonkinlaista tarkistusta, auto oli seisonut talven ulkona ajamatta, joten mieheni ehdotti CRC:tä, jotta saisin turvavyön rullaamaan normaalisti ulos ja sisään (?!?)
Kipsu antoi ihan hyvää vinkkiä. Itse mekanismi löytyy ottamalla etu- ja taka ovien välissä olevan muovin irti, muistaakseni pitää ottaa irti myös kynnyslistat että saa nuo irti, sekin kannattaa puhaltaa ja rasvata aina kun sattuu muutenkin muoveja irti käyttelemään.
- etulamppujen pyyhkijät sökönä
Hapettumaa? Moottorit poltettu jäätyneinä rikki? Käytön puutteesta jumineet? Useinkaan moiset eivät enään toimi...
- hienoinen bensanhaju leijuu takapään yllä jatkuvasti (tämä minun pitää korjauttaa heti ja ensi tilassa)
Ensi tilassa vain korjaamaan ja vika löytynee hapertuneista putkista kuten aiemmin jo sanottiin. Pukkaako täyteen tankatessa bensaa maahan auton alta? Jos pukkaa niin sitten täyttöputken tyvestä on mädäntynyt...
- tupakansytytin ei toimi (irti revitty johtoineen), joten en voi ladata puhelintani ajon aikana (en tupakoi!)
Lähimmästä tarvikeliikkeestä tai biltemasta uusi yleismallinen sytytin jos vaan sattuu tarvimaan.
- haluan autoradion entisestä autostani siirrettäväksi (tämän varmaan joku paikallinen tekee pikapuoliin)
Siinäpä siihenkin ratkaisu...
- ja sitten on niitä ruostepilkkuja siellä täällä (pieniä); niistä kai selviää ottamalla kromilistat irti, hiomalla, spaklaamalla ja maalaamalla? Niin saiko niitä maaleja vielä jostain? Luinkin jo foorumilta, mistä sen värikoodin löytää.
Ruosteesta selviää juuri noin, pohjamaali on se tärkein. Itse suosin pohjamaalina sinkkispreitä. Maaleja saa jokaisesta tarvikeliikkeestä, automaalaamosta ja ihan perusvärejä vaikkapa halpahallista.
- viisainta olisi, että joku mersumies (rehellinen) katsoisi sen läpikotaisin, ennen kuin laitan yhtään rahaa siihen; kun luen foorumia, näen sellaisia teknisiä juttuja, joista ei ole ollut aavistustakaan; minun kokemukseni vain on, että auto on helppo ajettava, vakaa, kaunisääninen, mukava; ensimmäisillä peilijäilläkin pärjäsi kuin uusi auto, vaikka ei ole ABSeja eikä ajonvakautuslaitteita
Pikkufiksiähän tuo vain on ja hyvinkin yleistä vanhojen mersujen kanssa, siitä vain ei yleensä paljoa puhuta...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

KIITOS!

Viesti Kirjoittaja namnam »

Kiitos kaikille teille kilteille mersuihmisille nopeista vastauksista!

Osan noista jutuista varmaan osaisin fiksata itse, loput voisi katsoa joku tuttu korjaaja. Pientä luottamuspulan poikasta kyllä on, sen takia kyselin mersumiehiä. (Myyjä möi minulle katsastetun auton, jossa oli yksi jarruletku poikki...! Itse taidan käydä katsastamassa mantereella...). Olisi tietysti mukavaa, jos esim. Turusta löytyisi harrastaja. Lohdulliseltahan tuo muuten näyttää, hiomapaikkakin löytyi.

Auto olisi tulossa ihan kotihomma- ja työmatkakäyttöön täällä saaristossa. Nyt sillä on vedetty polttopuita jokunenkin kärryllinen, ja tavaratilakin on ollut täynnä puutavaraa. Kesällä siellä kulkisi taimilaatikoita ja multasäkkejä. Sen takia olisi kiva saada takaluukku auki. En vielä saanut auki avaimella.

On muuten hienoa, että auto on sisältäkin lämmin ennen kuin ehdin kirkonkylään. Mies huokailee, että kyllä se saksalainen osaa...
(Edellinenkin auto, se puolikuollut -94 Mondeo-farkku, on Saksan Kölnissä rakennettu, mutta ei pärjää tälle MB:lle...tehdään niitä maanantaikappaleita siellä Saksanmaallakin näköjään)
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Eikö kukaan ole vielä kuvia vaatinut? Eli kuvia kehiin! :protest:

Ei edes väri ole selvinnyt niin ei ole voinut luoda mielikuvia. Onko alla barokkeja täysi sarja vai vain taka-akselilla? Jos peltivanteilla niin onko kaikki pölärit tallessa? Olisiko laitettu jopa jotkut tarvikeamuliinivanteet? :shock: jne. :)
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Se voi olla ihan vaan käytössä kivempaa ajaa sillä "pakkokolmosella" automaatilla kaupungissa. Kirjaimethan vastaa uudemman lootan numeroita. Ei se mersun laatikko ole kovin herkkä sille, vaikka ajais "d:lla" aina, toisin kuin esim. jotkut GM:n toosat jotka todella pahastuu liian isolla vaihteella ajosta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Re: KIITOS!

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

namnam kirjoitti:Myyjä möi minulle katsastetun auton, jossa oli yksi jarruletku poikki...!
Katsastuksen läpäiseminen ei ole mikään ongelma sangen huonokuntoiselle autolle. Ei ne katsuritkaan kaikkia vikapaikkoja tiedä ja auton kunnon todellinen selvittäminen 15min- ½ tunnissa on vaikeaa. Vähän arpapeliä se on ja riippuu hyvin pitkälti siitä millainen äijä/muija valikoituu katsastajaksi. Täten vanhassa autossa leiman olemassa olo ei ole takuu yhtään mistään. Aina näiden vanhojen kanssa saa olla varautunut remppoihin. Mutta siinäpä sitä oppii samalla jos itse tekee/yrittää.
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Jarrut

Viesti Kirjoittaja namnam »

No juu, onpa se vaan kivempi ajella, kun auto jarrupoljinta painaessa pysähtyy, eikä jalkaa tarvi runnoa lattiasta läpi :wink:
Ehkä se ei katsastusmies kerinnyt ajaa paloaseman ympäri, niin kuin tavallisesti. Yleensä kyllä runnovat meidän naisihmisten autojen jarruja melko hyvin. Nyt kun jarrut taas toimivat, on niin mukava ajella, peurojen, hirvien, kettujen, supikoirien, jänisten ja kissojen keskellä (pari paistia on jo Mondeolla tehty, tosin olivat liian rumassa kunnossa pataan pantaviksi).

Jotta. Tulinpa äsken taas toisesta saaresta töistä ja olin NIIN tyytyväinen. Hyrrr.

Ja kyllä niitä kuviakin alkaa kohtapuoliin tulla. Kun olis oma kamera. Miehen kamera on taas töissä (miehen kanssa) mualimalla.

Kiva kun vastailette. Kiitos.

Ja tyhmyyteni tunnustan nyt heti: en osaa auto-jargonia! Mitä ovat barokit??
(Kysykää ihan mitä vain puutarhasuunnittelusta tai pianonsoitosta, niiden ammattislangin tunnen).
Saa muutenkin opettaa.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja jovihava »

namnam kirjoitti:Ja tyhmyyteni tunnustan nyt heti: en osaa auto-jargonia! Mitä ovat barokit??
Tuon voisi joku kyllä itellekin seleventää :oops:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Barokit:
Kuva

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

namnam kirjoitti:Ja tyhmyyteni tunnustan nyt heti: en osaa auto-jargonia! Mitä ovat barokit??
Barokeiksi (ts.barokkivanteiksi) sanotaan tuon ^^^ näköisiä Mersun vanteita. En tiedä onko nimitys virallinen vai kansan keksimä.

Sinun farkkuautoon barokkivanteita on saanut aikoinaan lisävarusteena tahtaalta. Yleisin koko on 14 tuumaa, 15 tuumaisiakin on mutta ovat erittäin harvinaisia. Tehtaalle ko. vanteita valmisti eräs valmistaja jonka nimeä en nyt muista. "Hovivalmistajan" lisäksi markkinoilla liikkuu vähemmän ja enemmän hyviä kopioita.

Vanteiden lisäksi olen nähnyt saman näköisiä pölykapseleita, mutta ne ovat myös harvinaisia eikä varmastikkaan alkuperäisiä/ tehtaan toimittamia! Niin noita barokkivanteita on valmistettu NOIN ARVIO vuodesta 1969-1988 asti. Sen jälkeen on tehty vielä joitakin rajoitettuja eriä.
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

selvennän?

Viesti Kirjoittaja namnam »

PK:lle vastauksena, ja muillekin: kuvien puutteessa, kun sitä kameraa nyt saa odottaa,

ei ole barokkeja, pölykapselit mitkä lienee, pitänee kysyä entisiltä omistajilta.
Väri on astraaliharmaa 735 G. Korinvaihtoa pitää myös kysyä, kun en rekisteriotteesta tule nyt yhtään viisaammaksi.

Siis todella ostin tämän mersun korjaamon pihasta 500 eurolla, jotta pääsin kotiin, kun Mondeo levisi. Naisen logiikalla päättelin, että meneehän tuo nyt muutaman kuukauden, katsastettu ja kaikki.

En ole vielä päättänyt, maksanko Mondeoon jo toisen moottoriremontin (vähintään 1300 euroa), vai myynkö varaosiksi, ja käytän rahat muuhun (ja mihin? mersun puunaukseen?) Mondeo on alun perin tyypillinen maanantai-auto, jossa nivelet ja laakerit saa korjauttaa joka vuosi (sanovatten olevan tavallista mondeoissa). Eli sitten kun auto ehkä olisi ajokunnossa, olisi rahaa palanut yli 2000 euroa (saati sitten kaikki raha, mitä tähän mennessä on kannettu kassilla erilaisille autokorjaamoille sen kanssa). Sillähän saisi toisenkin mersun...

Ja sitten MIES innostuu TÄSTÄ autosta! Sanoo, että laitetaan kuntoon, putsataan, puunataan, hankitaan sähkömies. Huokailee joka kerta ajettuaan, että 'on kuin taksissa istuisi' - 'lapsuuden auto' - 'onpa mukava'...

Sitten minäkin hölmö vielä ihastuin tähän 'museoautoon' - joka siis oikeasti tulisi työ- ja maatyöautoksi, käytettäväksi täällä saaressa. (Hyvin kyllä pelitti ensimmäisellä Helsinki-Vantaan reissullakin, liukasta oli, ja yllättävä peuratilanne moottoritiellä, mutta komeasti selvittiin, kun auto kulkee kuin juna sinne minne kuljettajan ajatuskin)

Tyhmä ja kokematon kun olen, en edes tiedä, olenko nyt oikeassa kohdassa foorumilla kyselemässä. Rekisteriotteen mukaan auto on: 5D KOMBI 200T-AUTOMATIC-123T/2800 käyttöönottopvm 00.00.1983, muutoskatsastus 27.04.1984 (mitä ikinä se lieneekään, mutta jos olen aavistanut ensimmäisen omistajan oikein, on autossa muistini mukaan ollut sellainen suksiboxi katolla, että siihen aikaan ei tarvinnut katsastaa henkilöautoksi ?!?) Aikaisempi rekisterinumero on tiedossa. Ja tyyppikoodi on 5243161512 (mitäs se sitten tarkoittaa?).

Niinkuin aikaisemmin jo totesin, opettaa saa! Vastapalvelukseksi voin vaikka ratkoa viljely- ja puutarhakysymyksiä.

Jos alkaisi vieläkin enemmän mersut kiinnostaa, niin mistäs vielä voisi lukea lisää? Tämä mese.fi jo tarjoaa aikamoisen tietopaketin. Kiitos vaan kaikille, ylläpitäjille ja kirjoittajille!
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Oikealla osastolla oot auton kans.Mulla on ihtelläkin käyttö\harrasteautona saman korisarjan mersu tosin sedan ja diesel.Kyllä minä ainakin ajelen ennemmin W123:sella kuin jollain mondeolla tai muulla uudemmalla autolla.Mun mersulla kuljetaan kauppareissut,lomareissut,peräkärrykeikat,työmatkat ihan joka päivä ympäri vuoden eikä siinä mitään ongelmaa ole päinvastoin voisin sanoa :wink: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Eli onnenkantamoinen?

Viesti Kirjoittaja namnam »

No hyvä, taisi olla sitten tuuria mukana. Eli ongelma olikin mahdollisuus...

Paljonhan näitä näkee liikenteessä. Entinen pankinjohtajakin kurvasi kirkonkylällä viereen ja totesi, että täällä on mersufanclub.

Mondeossa oli kyllä kaksi asiaa, joita tulee ikävä:
- takapuoli ei puutunut ajaessa Hesaan (mersun penkki on KOVA, voiko sille tehdä muuta kuin antamani ensiapu: paksukarvainen pässintalja?)
- Mondeo kääntyy melkein kolikon päällä (etupyörät kallistuvat) joten kaupungissakin pussipysäköinti on todella helppoa (farmari!). Itku tulee Turussa farkkumersua autojen väliin vääntäessä (olen lyhyt!). (Niin, ja sivupeilit pitäisi uusia, eivät enää käänny,pitääpä katsoa varaosat foorumilta.)

Täällä foorumilla menisi kyllä paljon aikaa, pikku hiljaa alan löytää vaikka mitä hyödyllistä tietoa ja neuvoa. Mahtavaa. Tällaista keskustelupalstaa olen aikaisemminkin kaivannut, kun olen muun merkkisiä autoja yrittänyt pitää ajokunnossa.

Kuka järjestäisi Turun seudulla naisille (18-100 v.) selväjärkisen autonhuolto-korjauskurssin?? Saisi tänne saareenkin tulla maksua vastaan opettamaan, esim. siihen kansalaisopistoon, jossa minä olen töissä. Moottorisahan käyttökurssi jo saatiin aikaan, ja opintosihteeri kysyykin nykyään vain, onko minulla opettaja valmiiksi katsottuna. Tarvetta kyllä olisi, tilojakin löytyy pienellä neuvottelulla. On sitä hullummillakin kursseilla käyty, tämä olisi tositarpeeseen!
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Re: Eli onnenkantamoinen?

Viesti Kirjoittaja JS »

namnam kirjoitti: Mondeossa oli kyllä kaksi asiaa, joita tulee ikävä:
- takapuoli ei puutunut ajaessa Hesaan (mersun penkki on KOVA, voiko sille tehdä muuta kuin antamani ensiapu: paksukarvainen pässintalja?)
- Mondeo kääntyy melkein kolikon päällä (etupyörät kallistuvat) joten kaupungissakin pussipysäköinti on todella helppoa (farmari!). Itku tulee Turussa farkkumersua autojen väliin vääntäessä (olen lyhyt!). (Niin, ja sivupeilit pitäisi uusia, eivät enää käänny,pitääpä katsoa varaosat foorumilta.)
Muistelisin tuon w123:n etupenkin olleen jousien varaan rakennettu. Tosin ne jouset saattavat olla pettäneet ja penkin alle on työnnetty tiesmitä, itsellä oli styroksia ja lastulevyä saatu ujutettua.. Muuten olisi penkki pudonnut alaspäin. Muutenhan tuo penkki on aikas mukava jos on kunnossa.

Kyllä tuon mersun pitäisi saada parkkeerattua siihen auton mitta + 30cm matkalle. Muutaman kerran tosin saa veivata :lol: :lol:

:roll: :roll: :roll: :roll:
;)
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Viesti Kirjoittaja namnam »

Jöy sanoi norjalainen. (Oikeassa olet, varmaan. Ainakin tuossa pussipysäköinnissä.)

Katsonpa siis penkin alle. Apumies valitti Hesan reissulla samaa, joten katson pelkääjän penkin alle myös.

Jälleen kerran kiitos nopeista vastauksista. Olette ihania kaikki!

-----

Kävin katsomassa. Käsituntumalla jouset kunnossa, vaahtomuovit paikoillaan, tosin kovia (vai onko se vaahtokumia). Mahtaako tulla penkin vaihto kyseeseen?
Avatar
kerosiini
Viestit: 766
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Mitä tuossa rekisteriotteesta kirjottelit tietoja niin autosi vaikuttaisi olevan alkuperäinen farmari eli ei korinvaihto! Penkin istuinosassa ei kyllä kuulu olla mitään vaahtomuovia vaan kun penkin alle katsoo/kokeilee niin siellä pitäisi jouset näkyä/tuntua. Eli joku on varmaan jousien väsähdyttyä tunkenut sinne vähän vaahtomuovia ettei ihan lattian tasossa istuta :D

Penkkejä on silloin tällöin tarjolla, hyviä ja huonoja, ja jos penkkejä alat vaihtamaan niin taksimallin penkit ovat yleensä jämeriä vaikka ajettu puolimiljoonaa. Niissä kun on vahvistetut jouset tjms. Mulle ei ole penkkejä jäänyt nurkkiin pyörimään mutta jotain muuta osaa voi löytyä.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Viesti Kirjoittaja namnam »

Sivupeilit!???

Saa lähettää, jos löydät. Voin maksaa nettipankilla, postiennakolla, tai voit laittaa Matkahuoltoon (Laita yksityisviesti, saat tiedot, jotta sitten soittavat Matkahuollosta, kun paketti on tullut).
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Jos penkkiongelmasta jatketaan niin voi ne vanhatkin elvyttää kun tekee homman oikein. Vaatii vähän Pellle Pelottoman mieltä, viitseliäisyyttä ja n.10-20€ satsausta Etolan vaahtomuovitarvikkeisiin. Samalla voi laittaa lämmittimet niihin jos osaa. Tai sitten voi ostaa jostain romikselta jonkun toisen merkkisen auton penkit ja sovittaa ne mersuun.

Yhtenä ongelman penkkiprojektissa saattaa tulla esiin etupenkkien takakiinnitysten jumittaminen. Takakiinnikkeinä on (ehkä ne oli 10 milliset) pienet pultit jotka tuppaavat jumittamaan. Siellä on vähän tyhmät materiaalivalinnat ja koska lattioilla on yleensä hieman vettä niin ongelma on valmis.
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

namnam kirjoitti:Sivupeilit!???

Saa lähettää, jos löydät. Voin maksaa nettipankilla, postiennakolla, tai voit laittaa Matkahuoltoon (Laita yksityisviesti, saat tiedot, jotta sitten soittavat Matkahuollosta, kun paketti on tullut).
Ostoilmoituksia voi laittaa "ostetaan varaosia" osioon. Mainitse kuitenkin siinä yhteydessä onko oikean puolen sivupeili sähkösäätöinen vai manuaalinen. Vasemman puoleinen on aina manuaalinen. (Jos puhutaan vas.puolelta ohjattavista autoista)
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Enpä ole ennen kuullut että W123 kääntyy huonosti.Muijalla on etuvetoinen mazda 626 ja se kääntyy kyllä paljon huonommin kuin tuo mun W123,eturenkaat ei mazdassa yksinkertaisesti käänny.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”