Kompura ja kylmäaineet?

Vastaa Viestiin
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kompura ja kylmäaineet?

Viesti Kirjoittaja terde »

Miten mahtaa olla, voiko vanhalle kylmäaineelle R12 takoitetun kompuran laittaa uudempan systeemiin R134 aineelle? Tollaseen tarkotukseen soveltuva kompura on hakusessa! Jos jollain sattuu sellainen olemaan jouten.

-Tero
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Itellä on vanhassa kompurassa väärät aineet sisällä, ja ne kestää siellä aina noin 1-2v. Ei tuo rikki ole mennyt, mutta mehut haihtuu vissiin letkujen kautta taivaantuuliin.

No, täytellään aina keväällä. :idea:
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

R12:sta on ihan korvaaviakin aineita tarjolla (esim. Iceon), mutta ovat kyllä tällä mantereella älyttömän hintaisia. Omaan Bemariin olisi täyttö maksanut noin 600 ekeä + mahdollisen vuodon korjaus (kompura).

HVM:lle; Vuodoille yleisin paikka lienee kuitenkin kompuran tiivisteet, joilla on taipumus kuivua käyttämättömänä ollessaan (siksi kompuraa pitäisi käynnistella ainakin kerran kuussa talviaikanakin).
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

^Eipä tuo Iceon maksanut minulle ainakaan sen enempää kuin normaalikaan, olikohan 50e täyttö 124:seen.

No mitäpä tuollaisia laittamaan jos kerran muu systeemi R134a alunperin? Pitääkö sitten kompuraan vaihtaa jotain tiivisteitä :nocando:
Avatar
Komulainen
Viestit: 25
Liittynyt: 17.11.2005 12:23
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja Komulainen »

Kompuran vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa R12:n paisuntaventtiili R134a:lle sopivaksi, R12:n ja R134a:n höyrystymislämpötilat poikkeevat sen verrran toisistaan että voi kylmäaineen syötön kanssa ilmetä ongelmia.. ei kokeilutua tietoa autoilm. puolelta vaan tuolta isommilta kylmä puolen hommilta..Ja tosiaan R12:n vehkeisiin saa korvaavia aineita esim: R409a.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”