Sirottimen sielunelämä?

Vastaa Viestiin
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Sirottimen sielunelämä?

Viesti Kirjoittaja onre »

Tota,

Tuli tossa ihmeteltyä sirotinta. Melkoinen keksintö. Sen kyljestä lähtee vaijeri, jolle ois suhtkoht ilmeinen sijoituspaikka virtalukon kyljessä. Sirottimen päästä tää vaijeri onkin sitten irtipoikki. Ainoa keksimäni tarkoitus tolle ois estää virta-avaimen kääntäminen jos sirotin ei oo pohjaanpainettuna? Vai tekeekö se jotain ihan muuta?

Se kanssa herätti hienoista hämmästystä, että ohmimittarilla hämmästellessä tulokseksi tuli kaikilta kolmelta navalta maata vasten mitattaessa nollaa ohmia, oli virtalukko tai sirotin missä asennossa tahansa. Mitä ihmettä? Hehkuttaa kuitenkin, ja ajoittain starttaakin. Ei tajua :shock:

edit: öö. Onko toi vetonuppi-käynnistin edes tää paljonpuhuttu sirotin? Isot pojat puhui siitä semmosella nimellä.
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Kyllä mää ainakin ymmärtäisin että sirotin on tämä etuvastus...ja starttinuppi on ihan starttinuppi. Jos se etuvastus hehkuu niin kyllä sit pitäis vastustaki löytyä eli oot mitannu jostaki väärin... Starttinupin päästä lähtevä vaijeri menee pumpun kylkeen ja on sammutinvaijeri ja mikäli siitä toinen vaijeri lähtee tulee se käsittääkseni virtalukkoon ja sen tarkoitus on estää kääntämästä virta pois ennen kuin auto on sammutettu.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Antti M. kirjoitti:Kyllä mää ainakin ymmärtäisin että sirotin on tämä etuvastus...ja starttinuppi on ihan starttinuppi. Jos se etuvastus hehkuu niin kyllä sit pitäis vastustaki löytyä eli oot mitannu jostaki väärin...
Joo, mittavirhe selkis. Mittailin ton mittarin 'kontaktitestillä' eli sillä joka sanoo piip. Kyseinen turjake sanoo piip vaikka ois jonkunverran vastustakin mittapäiden välissä. Tästä päästäänkin sujuvasti seuraavaan ällistyksenaiheeseen.

Nimittäin, kattelin sähkökuvaa. Mun käsittääkseni punamustaa piuhaa pitkin tulee sähöä virtalukolta käynnistysnupin kytkimille. Tästä se sit menee violettia piuhaa pitkin hehkun etuvastukselle, ja violetti-valkoista pitkin keskikonsolin vasemmassa kyljessä olevalle liittimelle, josta lähtis piuhat käynnistyksenestokytkimelle jos tää ois automaatti. Tää ei oo, joten nastat 3 ja 4 on yhdessä liittimen sisällä. Siitä menee sit piuha solenoidille.

Noh, selkis tämmönen juttu, että tähän on asennettu noi "pikahehkut" eli tappihehkut aika vasurilla tehden. Nimittäin, toi violetti piuha kytkimeltä menee konehuoneeseen, tulipeltiin keskelle koneen taakse, jossa on jonkin asian pohja. Varmaankin siinä on joskus ollut etuvastus. Nyt siinä on vaan mainittu pohja, jossa olevaa terminaalia on käytetty siten, että siitä menee suoraan piuha hehkuille. Elikkäs hehkujen virta kulkee akulta virtalukolle, siitä vetonupin kytkimelle josta suoraan hehkuille. Tän ei varmaan pitäis olla ihan näin? Käykö hehkureleeksi ihan mikätahansa tarpeeksi monen ampeerin rele, vai tarttisko sen olla jotenkin erityinen?

Niin, ja se ällistyksenaihe joka aiheutti ton aiemman mittaus-erheen on tää: mittailin juttuja akku irti, ja kas kummaa, virtalukon asennosta riippumatta ton punamustan piuhan ja sekä violetin että violetti-valkoisen väliltä löytyy n. 40 ohmin vastus nupin ollessa joko pohjassa tai ajoasennossa. Vastus tipahtaa nollaan sitten kun vetää nuppia joko hehkutus- tai käynnistysasentoon. Mitä ihmettä? Kun siis, eikös virtapiiri katkea tuonne virtalukolle jos avain on jossain muussa kuin II-asennossa? Vai teenkö mä tän jotenkin turhan vaikeasti vaan?
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

onre kirjoitti: Elikkäs hehkujen virta kulkee akulta virtalukolle, siitä vetonupin kytkimelle josta suoraan hehkuille. Tän ei varmaan pitäis olla ihan näin? Käykö hehkureleeksi ihan mikätahansa tarpeeksi monen ampeerin rele, vai tarttisko sen olla jotenkin erityinen?

Niin, ja se ällistyksenaihe joka aiheutti ton aiemman mittaus-erheen on tää: mittailin juttuja akku irti, ja kas kummaa, virtalukon asennosta riippumatta ton punamustan piuhan ja sekä violetin että violetti-valkoisen väliltä löytyy n. 40 ohmin vastus nupin ollessa joko pohjassa tai ajoasennossa. Vastus tipahtaa nollaan sitten kun vetää nuppia joko hehkutus- tai käynnistysasentoon. Mitä ihmettä? Kun siis, eikös virtapiiri katkea tuonne virtalukolle jos avain on jossain muussa kuin II-asennossa? Vai teenkö mä tän jotenkin turhan vaikeasti vaan?
Omaan autooni kun muklasin hehkut niin laitoin releen, kyllä kai se ois hyvä olla ku menee kuitenki aika paljo virtaa läpi. Ite laitoin autosähköliikkeestä jonku reilu 100A releen. Nuo putkityyppiset hehkuthan ei tarvi etuvastusta, joten normi rele käy hyvin kunhan ei vaan hehkuta liian pitkään ettei hehkut kärähä.

Ja miten tuon sun mittauksen ymmärsin niin tuo sun mittaus ei kierrä ollenkaan virtalukon läpi vaan mittaa pelkästään vastusta nupin läpi, tosin tuntuu oudolta tuo 40 ohmin vastus ku tuntuis ettei pitäis mennä virtaa läpi ollenkaan jos ei oo hehku tai starttiasennossa nuppi.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Antti M. kirjoitti:Ja miten tuon sun mittauksen ymmärsin niin tuo sun mittaus ei kierrä ollenkaan virtalukon läpi vaan mittaa pelkästään vastusta nupin läpi, tosin tuntuu oudolta tuo 40 ohmin vastus ku tuntuis ettei pitäis mennä virtaa läpi ollenkaan jos ei oo hehku tai starttiasennossa nuppi.
Sitä minäkin. Tolla virtalukkojutulla hain vaan tätä perinteistä että oisko sillä sähköllä sit joku toinen reitti esim. veikeästi maan kautta, mut kun sen virtalukon pitäs estää sellainenkin. :shock:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”