Tekijänoikeus on voimassa tietoverkossakin

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Tekijänoikeus on voimassa tietoverkossakin

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Huomasin, että Mese-sivuston erään kirjoittajan kirjoitus oli kopioitu ja julkaistu toisen henkilön kirjoittamana muualla. Tekijänoikeuslain mukaan sillä, joka on kirjoittanut alkuperäisen artikkelin, on tekijänoikeus teokseen, on se sitten esimerkiksi kaunokirjallinen tai selittävä esitys.

Tekijänoikeus tuottaa yksinomaisen oikeuden määrätä teoksesta ja valmistaa siitä kappaleita ja saattaa se yleisön saataviin. Kaikki esitystavat kuuluvat tekijän valmistamisoikeuden piiriin. Kappaleen valmistamisena pidetään myös teoksen siirtämistä laitteeseen, jolla se voidaan toisintaa, esimerkiksi toimittamista verkkoon.

Tekijä on se, jonka nimi taikka yleisesti tunnettu salanimi tai nimimerkki yleiseen tapaan pannaan teoksen kappaleeseen tai ilmaistaan saatettaessa teos yleisön saataviin. Tekijänoikeuden haltijan lupa on oltava jos käyttää tekijänoikeudella suojattua esimerkiksi kirjoitusta, nettisivuilla tai muissa julkaisuissa.

Luvaton toisen kirjoituksen käyttö voi täyttää tekijänoikeusrikoksen tai tekijänoikeusrikkomuksen tunnusmerkit.
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Ja kannattaa muistaa valokuviin liittyvät tekijänoikeudet.

http://www.kuvastory.fi/oikeus.htm

Vaikka tuskin tässä kukaan on linnatuomioita toisille hakemassa, mutta kannattaa silti pitää hyvät tavat kunniassa

:roll: :roll: :roll:
;)
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Olisi mielenkiintoista nähdä, miten tuo juttu on julkaistu esim tähdelliset lehdessä. Löytyykö mainintaa lähteestä vai onko "kirjoittaja" ominut toisen tekemän jutun omalle nimelle... :nerd: :naughty:

viewtopic.php?t=706&highlight=painajainen

:evil:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

hitto näitä lakikoukeroita, ei sillä että itse tuskin olin tuo tekstinlainaaja, mutta ärsyttää hieman se että nykyään on tämmöstä fasistimeininkiä että joka asiaa saa miettiä että millon mikälie apina nostaa syytteen ties mistä jutusta. laki pitäs olla lähinnä murhaajia ja raiskaajia varten eikä soveltaa sitä elämänihmettelijöihin tyyliin mese.fi. Kohta varmaan ollaa siinä että jos käyttää sanaa homo ja symboolia :evil: yhdessä niin pidetään sitäkin jonkin sortin kunnianloukkauksena. Millon tää turha pilkunviilausp*ska loppuu :supersad: :axe:

kaikella kunnioituksella tenttaa kohtaan, kiitos että ilmottelet asioista eikä mun turhautuminen millään tavalla ole sinun syytästi.
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Hyvä kirjoitus tekijänoikeudesta on alla olevassa linkissä

http://www.ficom.fi/ajankohtaista/ajank ... 628.html#1

Olen Blizin kanssa samaa mieltä, joskin tiedoistakin on hyötyä, voi välttää ongelmia. Nämä jutut, jotka eivät juuri lukijoita kiinnosta onkin koottu yhteen. Sekin varmasti montaa lukijaa ärsyttää, kun itse en ole tästä, enkä mistään muustakaan asiasta julkisesti mitään mieltä. Sanomiseni rajoittuu tässä, kuten kaikissa muissakin yhteyksissä vain sen kertomiseen, miten kuvittelen säännösten olevan. Tietämättömyydestään ei kannata julkisesti kirjoitella.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tenta kirjoitti:Tietämättömyydestään ei kannata julkisesti kirjoitella.
No näimpä, mutta edellisestä piittaamata uhkaan jälleen kerran kohtaloani ja kerron tähänkin mielipiteeni :lol:

Ihan ilman noita Blizin mainitsemia lakikoukeroitakin tahi fasistisia taipumuksia kaiketi hyvät käytöstavat ovat kuitenkin melko universaalistikkin ihan käypää tavaraa !
Miten tässäkin asiassa päästäisiin helpolla kun olisi etukäteen kysynyt kirjoittajalta, Dealerilta, lupaa / toimenpide ohjetta julkaisun suhteen (em. perustuu olettamukseen, että tekstin "plagioija" on tiennyt lähteen). Em. asian selvittäminen / tarkistaminen ei varmaankaan olisi ollut mitenkään "ylivoimainen" tehtävä suoritettavaksi, jostainhan tuon tekstinkin on osannut kopioida.

Kyllähän tätä lähteen mainitsemista esim. tekstien kohdalla on täälläkin "toitotettu".

Toiminnan, kopioinnin, motiivi sekä tarkoitusperät myös hiukan ihmetyttävät :roll: :!:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Oppia ikä kaikki. :wink:
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

Kyllä välillä tuntuu, että nää maapallon pikku-kusiaisten monituiset säädökset kaatuu vielä väkisinkin omaan mahdottomuuteensa.
AAA-AAAPUUU-VA :!: Onkohan joku jo sanonut joskus noin :?: :eec: Ja entäs tuon A-PU-VA -jutskan kanssa... :help: :hang:
En nyt tiedä yhtään mistä Te puhutte, mutta näin niinQ yleisesti aattelin...tiättex silleesti... :lol:
Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

BLIZ kirjoitti:millon mikälie apina nostaa syytteen ties mistä ... Millon tää turha pilkunviilausp*ska loppuu...
Mielestäsi voit kopioida jonkun muun kirjoittaman tarinan netistä, kirjasta tai lehdestä ja esittää sen toisaalla omanasi ?
Jos alkuperäinen kirjoittaja kyselee miksi näin hän on "mikälie apina" ja "pilkunviilaaja" ?

Nyt ollaan BLIZ eri mieltä. :D
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

dealer kirjoitti:
BLIZ kirjoitti:millon mikälie apina nostaa syytteen ties mistä ... Millon tää turha pilkunviilausp*ska loppuu...
Mielestäsi voit kopioida jonkun muun kirjoittaman tarinan netistä, kirjasta tai lehdestä ja esittää sen toisaalla omanasi ?
Jos alkuperäinen kirjoittaja kyselee miksi näin hän on "mikälie apina" ja "pilkunviilaaja" ?

Nyt ollaan BLIZ eri mieltä. :D
tarkennan sen verran että jos ei ole kaupallista merkitystä niin tuskimpa sekään heppu paljoa välittää jos sen jonkun kirjotusken lätkäset foorumille. Tarkoitan että minun mielestäni toisen kirjoittamaa tekstiä saisi julkaista ilman trademarkkia tai lähdetietoa kuhan sitä ei käytetä kaupalliseen tai oman edun saavuttelemiseen. Pilkunviilauspaskalla en nyt tarkota tätä liberaalia ja sopivasti moderoitua foorumia vaan ihan yleisellä tasolla kaikki esim. mtv:llä pitää paidoista pimentää nimet koska ei ole markkinointisopimusta tms. tai sitten että pitää ruveta käyttämään jotain lähdetietoja vaan sen takia että lainaa palan tekstiä jostakin muiden iloksi. en pidä.
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tarkoitan että minun mielestäni toisen kirjoittamaa tekstiä saisi julkaista ilman trademarkkia tai lähdetietoa...
Joku kirjoittaa tarinan nettisivustolle.
Henkilö P.T. voi luvatta kopioida sen ja laittaa lehteen otsikolla "P.T:n pakina" ?
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

dealer kirjoitti:
Tarkoitan että minun mielestäni toisen kirjoittamaa tekstiä saisi julkaista ilman trademarkkia tai lähdetietoa...
Joku kirjoittaa tarinan nettisivustolle.
Henkilö P.T. voi luvatta kopioida sen ja laittaa lehteen otsikolla "P.T:n pakina" ?
quottaan ton omastani, mielestäni se vastaa tohon kysymykseeen kohdasssa oman edun tavoitteleminen (quote)Tarkoitan että minun mielestäni toisen kirjoittamaa tekstiä saisi julkaista ilman trademarkkia tai lähdetietoa kuhan sitä ei käytetä kaupalliseen tai oman edun saavuttelemiseen.(/quote)
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Nyt ei taida plitsi olla oikein kärryillä. En jaksa uskoa että aplodeeraisit seisaallaan, jos kirjoittaisit foorumille tarinan ja joku kopsisi sen vaikka teknariin, ja ilmoittaisi kirjoittaneensa sen itse. Ei kannata edes väittää, eikä leikkiä liberaalia hippiä. Kyllä jokainen tahtoo kunnian omista tekemisistään. Vaikka nyt väittäisitkin olevasi eri mieltä, niin luultavasti olisit taas eri mieltä kun joku ottaisi sinun tekemisistäsi kunnian. :wink:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Joo.... kaikella kunnioituksella mielipidettä kohtaan, mutta olen samaa mieltä että jäsen Bliz ei ole nyt ymmärtänyt yhteyttä, eikä ihmekään kun siitä ei suoraan olla keskusteltu.
Tässä ketjussa on asiasta maininta.

Ja itse asiasta (tai edelleen sitä sivuten) :D
Kuten huomattu, allekirjoittanutkin tulee lainailleeksi joskus joitain tekstejä/artikkeleita.
Mutta pyrin riittävän isolla tekstillä mainitsemaan myös lähteen.
Vaikka eihän se tietenkään automaattisesti vastuuvapautta tarjoa sekään... :roll:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

meneekö mun pointti koko ajan ohi, pitää mennä jonnekkin ilmasukurssille kohta jos joutuu selittelemään näin saamaraisti simppeliä asiaa :roll: Just tota samaahan olen yrittänyt jo kolmen viestin ajan selittää. Eikö se että esittää asian oman nimen alla ole omien etujen tavoittelemista? Oletan että asia johon Tentta viittasi oli toi dealerin tarina tosiessa topicissa. Ja käytin sitä nyt vain oman mielipiteen tukemisena esimerkkinä. Vai menikö multa jokin muu ohi :lol:

Yritin sanoa että tiileri copypastes jonkun toisen kirjottaman jutun tänne meidän muitten iloksi, tuskin oman etujen/kunnian/maineen tavoittelemisen takia. ja jatkuvastihan tänne copy-pastetaan vitsejä yms. tekstejä, pitäisikö niihin pistää lähde mistä se on kuullut ensimmäistä kertaa... Toki jos joku rupeaa esittämään toisen tekstejä tietoisesti ominaan niin se ei ole oikein.
Viimeksi muokannut Bliz, 29.6.2007 9:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

BLIZ kirjoitti:Yritin sanoa että tiileri copypastes jonkun toisen kirjottaman jutun tänne meidän muitten iloksi, tuskin oman etujen/kunnian/maineen tavoittelemisen takia.
Siis... kävi itse asiassa juuri toisinpäin...

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

BLIZ kirjoitti:Yritin sanoa että tiileri copypastes jonkun toisen kirjottaman jutun tänne .
Niin siis Tähdelliset otti ja kopsasi tuon tiilerin jutun.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

Ari66 kirjoitti:
BLIZ kirjoitti:Yritin sanoa että tiileri copypastes jonkun toisen kirjottaman jutun tänne meidän muitten iloksi, tuskin oman etujen/kunnian/maineen tavoittelemisen takia.
Siis... kävi itse asiassa juuri toisinpäin...
jaa siis joku copypastes dealerin jutun jonnekkin?
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niin siis jos tuo julkaistaan lehdessä niin sehän on Blizin tarkoittamaa kaupallista käyttöä :roll: Eli sen puolesta taas muut eivät täysin ymmärtäneet mitä hän tarkoitti.

No itse olen kyllä sitä mieltä ettei tuollaisia juttuja saa omia vaikkei etua tavoittelisikaan. Jos vaikkapa muualla netissä tuon jutun julkaisee niin alkuperäinen kirjoittaja ja linkkiä orkkistekstiin pitäisi laittaa. Mutta siinä samaa mieltä Blizin kanssa että turhan jäykäksi menee jos jokaisesta lainaamisesta pitää lupia kysellä ja pelätä oikeustoimia :roll:
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

AM kirjoitti:Niin siis jos tuo julkaistaan lehdessä niin sehän on Blizin tarkoittamaa kaupallista käyttöä :roll: Eli sen puolesta taas muut eivät täysin ymmärtäneet mitä hän tarkoitti.

No itse olen kyllä sitä mieltä ettei tuollaisia juttuja saa omia vaikkei etua tavoittelisikaan. Jos vaikkapa muualla netissä tuon jutun julkaisee niin alkuperäinen kirjoittaja ja linkkiä orkkistekstiin pitäisi laittaa. Mutta siinä samaa mieltä Blizin kanssa että turhan jäykäksi menee jos jokaisesta lainaamisesta pitää lupia kysellä ja pelätä oikeustoimia :roll:
Kiitos, tuota tarkoitin. Ja ymmärsin kyllä ensin että tiileri kopioi ton tekstin. Että pahoitteluni sen suhteen ;)
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

BLIZ kirjoitti:Yritin sanoa että tiileri copypastes jonkun toisen kirjottaman jutun tänne meidän muitten iloksi, tuskin oman etujen/kunnian/maineen tavoittelemisen takia.
Nyt on puhe nimimerkki Dealerin alunperin luomasta kirjallisesta pakinasta, jonka on nyt joku muu kopioinut ja laittanut eteenpäin omanaan. :roll:

Jos Dealerilta on kysytty lupa suoraan lainaukseen, ja hänen luvallaan jätetään lähde mainitsematta, niin asia on minun henkilökohtaisen oikeustajuni mukaan kunnossa.

Mikäli lupaa ei ole kysytty, on tilanne toinen. Eri asia on kuitenkin kopioida joitakin toisen sanomia lauseita, kuin koko tekstikokonaisuutta. :evil:

Edit. Jaaha, kerkesi jo muutkin... No eipä mitään lisättävää.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

JuMu S kirjoitti: Jos Dealerilta on kysytty lupa suoraan lainaukseen, ja hänen luvallaan jätetään lähde mainitsematta, niin asia on minun henkilökohtaisen oikeustajuni mukaan kunnossa.

Mikäli lupaa ei ole kysytty, on tilanne toinen.
Samaa mieltä :!:
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tenta kirjoitti:Huomasin, että Mese-sivuston erään kirjoittajan kirjoitus oli kopioitu ja julkaistu toisen henkilön kirjoittamana muualla.
BLIZ kirjoitti:Ja ymmärsin kyllä ensin että tiileri kopioi ton tekstin.
Noin.

Aiheesta vielä:
Kopioitua tekstiä oli itse asiassa hieman muutettu.
Nyt voisikin esittää usein tällaisissa tilanteissa kuullun arvelun, onko hengentuotos kopioijan oma, jos sieltä vaihtaa sanan-pari?
No ei ole, itse asiassa tilanne on vielä astetta vakavampi, kun on muutettu alkuperäistä tekstiä.

Nämä ovat tosiaan hankalia tapauksia eikä kaikkea tule aina ajatelleeksi.
Ja nämä ovat myös asioita, jotka tulee pitää mielessä esim. kameran kanssa heiluessa.
On olemassa esim. kiinteistöjä, joiden kuvaa ei saa käyttää aivan vapaasti (tai vähintäänkin asian jälkipuinteihin kuluu turhaan energiaa).
Puhumattakaan, miten ja millaisissa tilanteissa voidaan käyttää kuvia, joissa esiintyy henkilöitä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos Dealerilta on kysytty lupa suoraan lainaukseen, ja hänen luvallaan jätetään lähde mainitsematta, niin asia on minun henkilökohtaisen oikeustajuni mukaan kunnossa.


Tottakai, näinhän se menisi. :D
Lupaa ei ole kysytty tässä tapauksessa mihinkään.
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

Kohtuu röyhkeätä :!: tästähän vois järjestellä muutamien munat koukkuun aika näppärästi plagioinnista. haastat jenkkimalliin oikeuteen ja sitten vaadit noin miljardi euroa vahingonkorvausta :idea: Luulis että lehdessä/lehdissä ollaan kohtuu tarkkoja siitä miten tekstejä lainataan, että aika yllättävää että ois sitten räikeesti kopioitu..
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Tuskin asia olisi tullut tälle palstalle jos kyse olisi oikeudellisesti ja moraalisesti merkityksettömästä asiasta. Lisätään vähän tietoa tekijänoikeuslaista yleisenä lakia koskevana informaationa ja liittymättä mihinkään tiedossa olevaan tapaukseen.

Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta valmistaa teoksesta kappaleen tai saattaa teoksen yleisön saataviin tekijänoikeuslain säännösten vastaisesti tai rikkoo laissa olevia säännöksiä moraalisista oikeuksista, on tuomittava, jollei teko ole rangaistava rikoslaissa tarkoitettuna tekijänoikeusrikoksena, tekijänoikeusrikkomuksesta sakkoon.

Joka vastoin tekijänoikeuslakia käyttää teosta, on velvollinen suorittamaan tekijälle kohtuullisen hyvityksen. Jos teosta käytetään tahallisesti tai tuottamuksesta, hyvityksen lisäksi on suoritettava korvaus kaikesta muustakin menetyksestä, myös kärsimyksestä ja muusta haitasta.
Viimeksi muokannut Tenta, 29.6.2007 16:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ensimmäistä kertaa asiasta kuultuani teki mieli tehdä samoin, kuin Team Ahma -sarjan riemastuttava jäsen Alpo Kurkinen jouduttuaan kiusallisen tilanteen kanssa tekemisiin.

Eli lyhyesti: *köh*

:D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Tekijänoikeudesta on lakiin perustuen hyvä tietää myös seuraavaa:

Tekijänoikeus tuottaa eräin rajoituksin yksinomaisen oikeuden määrätä teoksesta valmistamalla siitä kappaleita ja saattamalla se yleisön saataviin, muuttamattomana tai muutettuna, käännöksenä tai muunnelmana, toisessa kirjallisuus- tai taidelajissa taikka toista tekotapaa käyttäen.

Kappaleen valmistamisena pidetään lain mukaan sen valmistamista kokonaan tai osittain, suoraan tai välillisesti, tilapäisesti tai pysyvästi sekä millä keinolla ja missä muodossa tahansa. Kappaleen valmistamisena pidetään myös teoksen siirtämistä laitteeseen, jolla se voidaan toisintaa.

Kun teoksesta valmistetaan kappale tai teos kokonaan tai osittain saatetaan yleisön saataviin, on tekijä ilmoitettava sillä tavoin kuin hyvä tapa vaatii. Tekijänä pidetään, jollei näytetä toisin olevan, sitä, jonka nimi taikka yleisesti tunnettu salanimi tai nimimerkki yleiseen tapaan pannaan teoksen kappaleeseen tai ilmaistaan saatettaessa teos yleisön saataviin.

Julkistetusta teoksesta on lupa hyvän tavan mukaisesti ottaa lainauksia tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa.

Sanomalehteen tai aikakauskirjaan saa toisesta sanomalehdestä tai aikakauskirjasta, jollei siinä ole jälkipainantakieltoa, ottaa uskonnollista, poliittista tai taloudellista päivänkysymystä koskevan kirjoituksen. Tekijän nimi ja lähde on aina mainittava.

Kirjallista tai taiteellista teosta ei ole lupa saattaa yleisön saataviin käyttäen sellaista teoksen nimeä tahi tekijän salanimeä tai nimimerkkiä, että teos tai tekijä helposti voidaan sekoittaa aikaisemmin julkistettuun teokseen tai sen tekijään.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Lueskelin muuten Tähdellisiä tänään vessassa. Meinas gagi kuivua peppuun, kun vartin verran etsin kirjoittajan nimeä. En löytänyt. :roll:

Olisiko lehdestä jäänyt pois maininta "kirjoitti nimim. Dealer mese.fi-foorumilla"... :roll:
Luvan voi ehkä joku jättää tietämättömyyttään kysymättä, mutta kyllä lehteä lukiessa tarina näyttäisi täysin PT:n hengentuotokselta, ellen paremmin tietäisi.

Alkoi oikein v-tuttamaan Dealerin puolesta. :kivalla_paahan:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Sivonen kirjoitti:Alkoi oikein v-tuttamaan Dealerin puolesta. :kivalla_paahan:
Et ole ainoa, jota tämä asia sapettaa... Melekolailla päätöntä hommaa. :evil:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”