124:n kone 123:een?

Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

124:n kone 123:een?

Viesti Kirjoittaja terde »

Tervehdys. Tuleeko mitään Ongelmia sovituksen kanssa? Lähinnä koneen kiinnityskorvat? Tulipa mieleen jos laittais OM601:n 123:een, kun ei tunnu kellekkään kelpaavan?!

-Tero
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

ArPi:llahan on 250D kone 123:ssa. Nätisti se siellä näky istuvan, en tiedä sitten minkä kokoista kenkälusikkaa on käytetty. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

OM601 mahtuu sinne vaikka jättää vielä entisenkin koneen paikoilleen. :roll:

Kardaani käy luultavasti 4-vaihteisesta suoraan, samoin kuin vaihteiston takakannake. Vaihteiston pitää olla sellainen missä on startti kuskin puolella :arrow: 124:n tai M102:n jatkona ollut.
Moottorin kannakkeet täytyy kyhätä itse, pakoputki vaatinee pientä sovittelua. Kaasuvivusto vaatii myös muutoksia. Siinäpä isoimmat mitä tuli mieleen...
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
ArPi
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 1079
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja ArPi »

Juu minullahan tuohon on laitettu om602:nen.. Siitä en tiedä millainen projekti se on ollut, kun ite en oo laittanu, mutta voin ottaa kuvia vähän kiinnikkeista ja muuten.. Jos se vähän selventäs.
En koskaan ota kuin yhden oluen. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput...

Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Onhan niitä 606- koneellakin :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Millainen homma olisi asennella 123:een OM602 tai 603 jos elintenluovuttajana on 124 ?
Avatar
kerosiini
Viestit: 768
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

603:n jos laitat niin alkuperänen viskoflekti heivataan mäkeen ja tilalle sähköflekti. Jaaaajaa no itse sain ängettyä 124 603 moottorijaloilla mutta parhaiten koneen saa istumaan kun tekasee jalat itte. Kartaanin etupätkän käytät sorvaamolla niin tulee varmasti hyvä ja ei ole itelläkään vipottanu. Vaihdetangot lyhensin itte rälläkän ja migin avulla. Ei se mahoton rojekti ole. 124:sta ei periaatteessa tarvi koneen ja laatikon lisäksi kuin hehkureleen. Siihen käy W123:n piuhat niin ei tarvi sähköjen kanssa leikkiä. Mekaanisen öp-mittarin saapi varmaan toimimaan kun 124:n koneesta ruuvaa sen öljykellon irti ja lyöpi 123:n letkun tilalle?
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitos kerosiini :idea: kuulostaa hyvältä !
Oliko siis niin että vaihdekeppiasennelmakin voisi jäädä 123:sta tai sopiiko 124 keppisysteemi suoraan kunhan lyhentelee tangot ?

Öljynpainemittari ei ole välttämätön että senhän ehtisi miettiä myöhemmin.

Olisiko sinulla kuvia konetilasta kuutonen paikallaan :D
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

dealer kirjoitti:Millainen homma olisi asennella 123:een OM602 tai 603 jos elintenluovuttajana on 124 ?
Koitas toteuttaa tuo nii n nähään kuinka paljon 123:sen ilmanvastus vaikuttaa kulutukseen 124 koppaan verrattuna.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

nähään kuinka paljon 123:sen ilmanvastus vaikuttaa kulutukseen 124 koppaan verrattuna.
Se olisi itsellenikin kiinnostuksen kohde.
Oletan että kesämersuni perävälitys on 200D alkuperäinen eli 3,92 ja 124 250D:ssä se on 3,64.
Edelleen 123 300D:ssä 3,46.
Rengaskokoa suurentamalla voisi tietysti hieman kaventaa eroa, 205/70R15 +5%...
Viimeksi muokannut dealer, 08.6.2011 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mulla on omassa farkussa vapari 602 automaatilla. Mielsetäni tuo 602 on parempi siinä, että konehuoneeseen jää vielä hyvin tilaa pituussuunnassa.

Mulla oli joku aiempi omistaja vaihtanut autoon m102 + automaatin, joten diiselikone kävi suoraan laatikkoon kiinni. En tehnyt mitään muutoksia laatikosta taaksepäin. Moottorinjalat on tehty itse ja se on ehkä paras ratkaisu tällaisessa moottorinvaihdossa.

Perävälitys taitaa olla 3.69 tms ja sekin on automaatille (tai 4v manuaalille) turhan tiuha maantievauhdissa. Oma auto on kuluttanut 8-10 litraa satasella mutta tuossa koneessa ei ole enää kaikki vedot tallella vaikka pumppu on säädetty. Uskoisin, että hyväkuntoisella koneella kulutus tippuisi vielä litralla.

Laitan kuvia moottoriratkaisusta kunhan löydän niitä koneelta.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
kerosiini
Viestit: 768
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Joo käytin siis W123 4vaihteisen vivustoa koska laatikkokin on tällä hetkellä W124 nelivaihteinen. Ehkäpä 124:n 5vaihteisen vivuston saa muklattua 123:een. Automaattihan olis helpompi.

Pari kuvaa löyty 220D:n pannuhuoneesta: http://farm5.static.flickr.com/4074/475 ... 7f54_b.jpg ja http://farm5.static.flickr.com/4149/500 ... 2305_b.jpg
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ja tuossa pari kuvaa 250:n konehuoneesta.

Kuva

Kuva

Kuvissa ei ole viskoa paikoillaan mutta nykyään se on jo siellä.

Moottorinjaloista ei löytynyt hyviä kuvia mutta täytyy huomenna napsia muutamat kuvat.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aiheesta löytyy näemmä hyvin tietoa :D
Saitko Samuli kuvia otettua ?
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ollut olevinaan hirveä kiire tässä niin en ole ehtinyt. Huomenna lupaan kuvata. :)
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole niin päivän kiirettä - jos suinkin viitsit niin ota reilusti kuvia, saattaa käydä niin että tulee ostettua juurikin 250D + manuaali omaan 123een.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

samoilla lämmöillähän sinne menis om605 ja mieluummin turbolla (ISOLLA!).. mynäpumppuu mieluusti 8mm tapeilla niin ei oo turhan hieno ajeltavakaan enään kun manuaalin laittaa jatkoksi :lol: ...niimmä tekisin 8) ... oikeesti tuo om605 vaparina ei oo kallis ja menee tosiaan oikestaan yhtä helposti kun kapee :wink:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Niin, terde:llähän on eteläsä halavalla myynnisä justiin tuommonen om605 koneinen.. Siitähän dealer sais vielä hyvän. En sitten muista että mahtoko olla automaattilootalla.. :?

Mää voisin sitte ostaa loppuraadon pois jos hinta ois kohallaan. :roll: :lol:

E: Ei siinä, om602 koneen määki ennemmin jostain kumman syystä istuttaisin pellin alle.. Onhan se dealer:ille lähelläkin.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllähän OM605 kelpaisi myös mutta ei kovin kaukaa viitsi ostatella osia.
Vaihteistoksi kelpaa automaatti tai manuaali mutta vähemmän värkkäämistä kun laittaa manuaalin.

Terho, oishan mulla nuo OM603 turbohilut kaikkineen ...
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tuossa pari kuvaa. Muistelin et olisin hitsannut nuo ihan hyvin mutta toisella puolella on ainakin melko kamalaa saumaa.

Kuva

Kuva

Kuva

userpix/153_4_1.jpg
userpix/153_5_1.jpg
userpix/153_6_1.jpg

Alkuperäisten moottorinkumityynyjen tilalle on pultattu lattaa, jossa on keskellä reikä. Siihen on sitten pultattu tuo 124:sen kumityyny. Mielestäni näin on helpompi rakennella jalat.

Kesälomilla olisi tarkoitus sovittaa ässästä 603:sen turbosetti tähän cuulerin kanssa. 605:nen olisi minunkin mielestä optimaalisin 123:seen mutta toistaiseksi noita 602:sia on nurkat täynnä.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

123 + 250D ja 5-v manuaali 124:stä.

- Mittarinvaijeri ?

- Tehostimen letkujen sopivuus 124 pumppuun tai 124 letkujen sopivuus 123 simpukkaan ?

- Kardaani; etuosaan pätkät molemmista ?

- Vaihteiston takakannake ?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

:roll: :?:
saattaa käydä niin että tulee ostettua juurikin 250D + manuaali omaan 123een.
Nyt ois moottori ja vaihteisto haettu.
Vuoden -90 autosta, ei ole takaisinkierrätystä mutta alppikello on pumpussa.
Kaksoismassavauhtipyörä näyttäs olevan.
Mukana tuli kaikki letkut, paisuntasäiliö, mittarivaijeri, hehkurele, kardaanin etuosa, vaihdekeppi vivustoineen, tehostimen letkut jne...

Sitähän ei tiedä mikä vuosi on kun kone käy 123 keulilla jos koskaan.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

dealer kirjoitti::roll: :?:
saattaa käydä niin että tulee ostettua juurikin 250D + manuaali omaan 123een.
Nyt ois moottori ja vaihteisto haettu.
Vuoden -90 autosta, ei ole takaisinkierrätystä mutta alppikello on pumpussa.
Kaksoismassavauhtipyörä näyttäs olevan.
Mukana tuli kaikki letkut, paisuntasäiliö, mittarivaijeri, hehkurele, kardaanin etuosa, vaihdekeppi vivustoineen, tehostimen letkut jne...

Sitähän ei tiedä mikä vuosi on kun kone käy 123 keulilla jos koskaan.
Ennenkuin nuo laitat paikoilleen niin käyppä tekemässä kunnon kiihdytys ja kulutus mittaukset ennen ja jälkeen moottorinvaihdon niin pääsee vähän vertaamaan kannattaako päivittää 617 300D turbo 250D vapariin :happy:
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pitää tosiaan mittailla kiihtyvyyttä.
Kulutushan on seurannassa koko ajan mutta kilometrejä ei tule kovin paljon.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Perävälitys lienee 200D alkuperäinen 3,92 ja nelivaihteisen suurimman vaihteen välitys on tietysti 1,00.
Viisivaihteisen suurimman vaihteen välitys on 0,843 jos googlettamalla löytynyt tieto pitää paikkansa.

Paljonkohan vakiovoimansiirrolla varustettu 200D kiertää 100 vauhdissa ?

Mietin tässä millä kierroksilla satasen vauhdissa mentäisiin viitoslaatikolla, onko mielekkäät lukemat vai tarvitaanko vielä perävälityksen vaihtoa.

Edit: näkyy olevan 3,64 perä 124 250D:ssä.
Jos aikoo samoille kierroksille pitää siis vaihtaa perä 240D:stä tai vaihtaa takarenkaat 195/80R15" kokoon :?
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Mulla pitäis edelleen olla romuvarastossa 1kpl 240D periä, hinta satasen. Pitäis olla huutamaton, jos ei oo niin satasen saa takaisin ja perän saa pitää.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siitäpä olikin onren kanssa jo puhetta.
Varaileppa mulle, jos ajelet kesän mittaan täälläpäin ...
++++++
Viestit: 13
Liittynyt: 23.7.2011 0:07
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja ++++++ »

Onko kukaan laittanu tommosta 6 mukista 300 konetta 123 pellin alle? Vai mahtuuko se ees??

Ittee kiinnostas semmonen vaihdos!
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

onhan niitä om603 ja 606 koneita 123 pellin alle eksynnyt 8)
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
laiska
Viestit: 71
Liittynyt: 05.4.2008 17:58
Paikkakunta: Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja laiska »

mese300 kirjoitti:onhan niitä om603 ja 606 koneita 123 pellin alle eksynnyt 8)
Ja myös m104 :whisper:

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”