M271 päästö ongelmaa

Vastaa Viestiin
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

M271 päästö ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Nyt on kyllä mystinen kampe työn alla, että alkaa jo epätoivo lähestyä.
Kyseessä 271 kompura moottori joka pysyy rikkaalla kokoajan.
Kaikki mahdolliset adaptiot tehty, nokka-akselin säätö mokkulat uusittu öljyvuodon takia ja johtosarja kuivattu.
Lisäksi kokeiltu toiset lambdat, ilmamassamittari, kaasuläppä, painetunnistimia, jako tarkastettu+ ketjun venymä ja paljon paljon muuta ja mittailua. Ja aina tehty adaption nollaukset toimenpiteiden jälkeen.

Lambda pysyy jossain 0.93 eli aika rikasta on ja haju sen mukainen. Katti pelaa kun antaa "ilmavuotoa" niin asettuu päästöt. Ja eipä se muutenkaan katti vaikuta suuntaan eikä toiseen jo lambda rikkaalla lähes kokoajan.

Alkaa olla kaikki loogisesti moottorin toimintaan vaikuttavat asiat käytynä läpi.....
Siksikin juttua esille että jos jollain toisella vastaavaa tai jos tämä sattuu selviämään niin ois apuna muille sitten.

Muutamia vastaavia tapauksia kuullut toisaalla, mutta jääneet ajan/ rahanpuutteen takia selvittamättä :( :(
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

En tiedä uskallanko sanoa ja kuulostaako tyhmältä, mutta yleisin syy rikkaalla käymiseen M271:n kohdalla on googelin mukaan ilmavuoto.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Moottorin lämpöanturi(t)? Suuttimien kunto? Onko tuo lambda moottorinihjaimelta tuleva tieto vai päästömittarilta? Labdojen jihdotukset tarkistettu?

Mitä mieltä ecu ob, toimiiko normaalisti vai antaako vikakoodia?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
joskami
Viestit: 258
Liittynyt: 07.11.2005 16:31
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Nämä varmaankin jo vaihdettu, parikin tullut vastaan missä nämä letkut aivan murusina

http://mbworld.org/forums/c-class-w203/ ... ement.html
*STAR* Jyväskylä
C126 560 sec
X218 350cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic


EX A209, C207 coupe, S211 4-matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä muistu mieleen tuollaista että olisi omalle kohdalle osunut tutkittavaksi. Nuo on niin pienestä monesti kiinni, kun vaan sitten sattuu löytämään :?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: M271 päästö ongelmaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Aki P kirjoitti:Nyt on kyllä mystinen kampe työn alla, että alkaa jo epätoivo lähestyä.
Kyseessä 271 kompura moottori joka pysyy rikkaalla kokoajan.
Kaikki mahdolliset adaptiot tehty, nokka-akselin säätö mokkulat uusittu öljyvuodon takia ja johtosarja kuivattu.
Lisäksi kokeiltu toiset lambdat, ilmamassamittari, kaasuläppä, painetunnistimia, jako tarkastettu+ ketjun venymä ja paljon paljon muuta ja mittailua. Ja aina tehty adaption nollaukset toimenpiteiden jälkeen.

Lambda pysyy jossain 0.93 eli aika rikasta on ja haju sen mukainen. Katti pelaa kun antaa "ilmavuotoa" niin asettuu päästöt. Ja eipä se muutenkaan katti vaikuta suuntaan eikä toiseen jo lambda rikkaalla lähes kokoajan.

Alkaa olla kaikki loogisesti moottorin toimintaan vaikuttavat asiat käytynä läpi.....
Siksikin juttua esille että jos jollain toisella vastaavaa tai jos tämä sattuu selviämään niin ois apuna muille sitten.

Muutamia vastaavia tapauksia kuullut toisaalla, mutta jääneet ajan/ rahanpuutteen takia selvittamättä :( :(
Saman moisa onkelmia on ollut v6 kohdila muutama niistä yhdessä oli ECU vaiva ja muissa imuvuoto

E: mitäs muut arvot hc, co
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eli täydennystä:

Ne perus ilmaletkut joista nuo yleensä vuotaa on tarkistettu ekana. Eikä oikein ryntäile/ päästöt nouse vaikka jarrucleaneria ruiskuttelee imupuolen juttuihin.

Pienen ilmavuodon kun aiheuttaa vetämällä yhden letkun irti niin päästöt tyhjäkäynnillä hyvät. HC nousee päälle 300 ja co jossain 1,5 kun lambda rikkaalla. Kun lambdan saa ilmavuodolla 1 nurkille niin muutkin arvot todella hyvät.

Oisko sitten ecu saanut siipeensä johtosarjan öljyvuodosta.... :cry:
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Onkos näissä minkämoinen pensan paineen säädin ettei pitäs painetta kovempana mitä ecu luulee ja holvaa pensaa sit reilummin, joskus noissa esihistoriallisissa ruiskuissa oli tommottii vikojakin
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Bensan paineet ovat vielä tutkimatta. Noissahan on semmonen kiva 4-putkinen suodatin joka säätää paineet ja halutessaan sekoilee.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Mullahan oli sitä seos ongelmaa omassa M271:ssä sillon pari vuotta taaksepäin... Tyhjäkäynnillä meni raja-arvot yli jne... Kahteen vuoteen ei ole tuota vikakoodia tullu kun vaihtoin huollon yhteydessä tulpat ja bensansuodattimen... :wink: Ilmavuotoja mullekki sillon tarjoiltiin, mut en löytäny mitään ja suodattimen vaihon jälkeen hävis vikavalot joten uskon et vika oli siinä... Kuitenkin 200tkm oli rullattu sillon... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

RoopeK kirjoitti:Mullahan oli sitä seos ongelmaa omassa M271:ssä sillon pari vuotta taaksepäin... Tyhjäkäynnillä meni raja-arvot yli jne... Kahteen vuoteen ei ole tuota vikakoodia tullu kun vaihtoin huollon yhteydessä tulpat ja bensansuodattimen... :wink: Ilmavuotoja mullekki sillon tarjoiltiin, mut en löytäny mitään ja suodattimen vaihon jälkeen hävis vikavalot joten uskon et vika oli siinä... Kuitenkin 200tkm oli rullattu sillon... :roll:
Niin oma lukunsa on ikinä huoltamattomat...
Jotain vikaa niin
Ensin kalusto siihen kuntoon että sillä on
Edes teoriassa mahdolisuudet toimia :)
Ja jos se ei auta niin sen jälkeen
Tutkimaan että mikä on
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Aki P kirjoitti:Bensan paineet ovat vielä tutkimatta. Noissahan on semmonen kiva 4-putkinen suodatin joka säätää paineet ja halutessaan sekoilee.
Justiinsa oli ML missä paineen säädin/suodatin hässäkkä
Oli tukossa niin että pätki

Melko pienistäkin
Öljy oikosista on usampi ECU vetäsyt öljyt nokaansa
(Onneksi tuo 271 maliin alupeltikuorinen ECU on helppo
laitaa ohjelmoiden autosta Toiseen)

Toinen mitä öljy tehnny on z pisteitten kosketus vikoja
Johto sarjaan(useimiten niihin johtoihin minkä kautta öljyn on alkuun levinyt)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
walther
Viestit: 2
Liittynyt: 25.7.2017 4:10

Viesti Kirjoittaja walther »

Onko moiseen vikaan löytynyt ratkaisua? Päästöjen kanssa ongelmaa itsellä, käy rikkaalla ja lambda korjausarvot pielessä. Vielä voisi koittaa hommata uuden ecun, jos se olisi vaikka saanut siipeensä jostakin. Minkälainen homma se olisi saada toimimaan autossa? Ilmeisesti vaatii ajoneston synkronointia ym. Pystyykö kukaan etelä Suomen aluella tehdä kyseistä toimenpidettä korvausta vastaan?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Melkoisen varmaa on ettei vika ole ecussa, jos siellä niin korkeintaan softassa enkä usko siihenkään.
Mitä vikakoodeja ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

walther kirjoitti:Onko moiseen vikaan löytynyt ratkaisua? Päästöjen kanssa ongelmaa itsellä, käy rikkaalla ja lambda korjausarvot pielessä. Vielä voisi koittaa hommata uuden ecun, jos se olisi vaikka saanut siipeensä jostakin. Minkälainen homma se olisi saada toimimaan autossa? Ilmeisesti vaatii ajoneston synkronointia ym. Pystyykö kukaan etelä Suomen aluella tehdä kyseistä toimenpidettä korvausta vastaan?
taitaapi olla imunokka jo hypännyt yhdellä hampaalla

huohotin putki lahoaa myös löytyy kompuran ja lohkon välistä
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

xr kirjoitti:
walther kirjoitti:Onko moiseen vikaan löytynyt ratkaisua? Päästöjen kanssa ongelmaa itsellä, käy rikkaalla ja lambda korjausarvot pielessä. Vielä voisi koittaa hommata uuden ecun, jos se olisi vaikka saanut siipeensä jostakin. Minkälainen homma se olisi saada toimimaan autossa? Ilmeisesti vaatii ajoneston synkronointia ym. Pystyykö kukaan etelä Suomen aluella tehdä kyseistä toimenpidettä korvausta vastaan?
taitaapi olla imunokka jo hypännyt yhdellä hampaalla
Mistä se tietää juuri hypätä yhden hampaan eikä enempää?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joillain on ollut tuuria ja on tosiaan hypännyt vain yhdellä hampaalla, tai olikohan kahdella vielä kärsii hypätä ettei moottori hajoa.
Se kuitenkin sytyttäisi vikavalon ja vikakoodi olisi nokan asennosta.
oulaistenliikenne.fi
walther
Viestit: 2
Liittynyt: 25.7.2017 4:10

Viesti Kirjoittaja walther »

dealer kirjoitti:Melkoisen varmaa on ettei vika ole ecussa, jos siellä niin korkeintaan softassa enkä usko siihenkään.
Mitä vikakoodeja ?
Vikakoodeja antaa lambdasta ja liian rikkaasta seoksesta osakuormalla. Unohdin aikaisemmin mainita että melkein kaikki mahdollinen tarkastettu ja korjattu. Ajoitukset, jakoketju, alipaineletkut kunnossa. Öljyisiä johtosarjoja vaihdettu ja kuivattu, solenoidiventtiilit tarkistettu ymym. Ajattelin että vika ei voi enää olla missään muussa kuin ecuasa. Joko se on saanut siipeensä jostain tai sitten polttoainekarttoja on vaikkapa tarkoituksella rikastettu re85:lle, nyt tankissa siis 98. Melko kaukaahaettua, muutakaan enää tule mieleen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmamassamittari / lambda-anturit noillla vikakoodeilla.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

dealer kirjoitti:Joillain on ollut tuuria ja on tosiaan hypännyt vain yhdellä hampaalla, tai olikohan kahdella vielä kärsii hypätä ettei moottori hajoa.
Se kuitenkin sytyttäisi vikavalon ja vikakoodi olisi nokan asennosta.
ei syttyny vikavalo yhdestä hampaasta
kolmella korjaamolla selvitettiin lampda vikaa viimmeisenä seinäjoen merkkihuolto Käyttöauto ei selvinnyt sielläkään
lähtiessä käyttöautolta risteyksessä hyppäsi toisenkin hampaan imuventiilit alkoivat osumaan mäntiin tyhjäkäynnillä armoton rapina ei tee mieli kaasuun koskea
venttiilit eivät kuitenkaan vaurioituneet
uus ketju ja kiristin niin häipyi landa ongelmakin

81 tkm ajettu auto oli ilmeisesti ollut säästelijäällä öljyn vaihtajalla
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vuosien varrella on ollut joitain M271 joissa on vikavalo palanut ja nokasta vikakoodi, ja jako hypännyt. En muista montako hammasta, mutta venttiilit ei ole ottaneet mäntiin vaan käynti on ollut sievää vielä.
Olisiko ollut pakopuolen nokka sitten niissä pois kohdaltaan, jos siellä on enemmän tilaa.

Nyt on pihassa yksi C200K jossa molemmista nokista vikakoodi, hyvin käy ja vikavalo palaa. Toisaalla jo ihmetelleet ja vaihtaneet toisen nokan tunnistimen.
Jakoketju huoltokirjan mukaan vaihdettu 30tkm sitten, silloin alle 200tkm eikä mainintaa nokkapyöristä.

Katsotaan, sanoi hammaslääkäri :pappa:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ylläolevassa viestissäni mainittu C200K tutkittu, sekä imu- että pakonokka hampaan pielessä.
Kummastakin tuli vikakoodi + moottorin häiriövalo, käynnissä ei huomannut mitään, ajamassa en käynyt.
Nokkapyörät menee myös uusiksi. Niissä on ollut varmasti vikaa jo silloin kun ovat vaihtaneet ketjua mutta ei ole huomattu tai ei ole saanut laittaa uusia.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Edellinen tapaus ei silloin vuosi sitten selvinnyt ja ei ehditty tutkia enempää, mutta taas ois vastaava työn alla :axe:

Vetää taas rikkaalle ja rajusti. Heti kun lambdasäätö lähtee mukaan niin sekoaa. Kaikki komponentit kokeiltu muualta, paitsi johtosarja ja ecu, seuraavaksi vaihdetaan toinen ecu :x
lkosso
Viestit: 27
Liittynyt: 19.10.2010 16:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Tutustuttu tuttavan S203 180 kompressoriin vm.2003 päästöongelmien ratkaisemisen toivossa. Lähtötilanne että päästöistä hylsy katsastuksessa ja arvot
CO 4,0
HC ppm 183
O2 0,07
Lambda 0,89

Autolla ajeltu 315 tkm. Koneeseen tehty jakoketjuremppa noin 30 tkm sitten ja moottori käy tosi nätisti, ainoa että haisee bensa eli käy rikkaalla.
Eiku testeri (****-sellainen) kiinni ja tutkimaan, herjaa lambdaa ennen katalysaattoria. Johtoja perkaamaan ja liittimissä öljyä hieman, katalysaattorin jälkeen olevassa reilummin ja magneettiventtiili vuoti myös. Uutta osaa paikalleen ja johtojen putsausta...ei auttanut.

Alipaineletkut kaikki vaihdettu mitä löydetty, kompressorin alta myös, samalla laitettu uudet öljyt kompressoriin ja uudet tiivisteet ahtoletkuihin. Ja ei vieläkään toivottua lopputulosta.
Seuraavaksi...
Polttoainepumppu rupesi ääntämään ja eiku uusittu sekin, vika ääntämiseen loppui vasta kun suodatin vaihdettu MANN-merkkiseen ja vajaan vuoden ollut HENGST roskiin. Uusittu tulpat BOSH tuplaplatinat, joilla 35 tkm vasta takana.
Testattu alipainejutut käsipumpulla ja KAS...osa A0004703293 Fuel Regeneration Valve ei pidä alipainetta eli vuotaa läpi vaikka ei saisi. CRC-käsittely ja suoraa sähköä akusta ja venttiili rupesi toimimaan ja pitämään.
Samalla vaihdoin myös imuilman lpt-tunnistimen, koska testeri näytti anturilta liian korkeita volttimääriä.
Kun sitten nämä kaikki osat vaihdettu ja pistetty peukut pystyyn ja leimaa hakemaan...
Katsastuksessa saatu seuraavat arvot
CO 0.0
HC ppm 14
O2 0.05
Lambda 1.00

No loppu hyvin kaikki hyvin, leima tulla tupsahti ja auto toimii. Oli usko loppua mutta onpahan käyty alipainejutut takapyörän kotelossa olevaa hiilipönikkää myöten läpi.
:D :D

Nyt olisi jollekin autoa tarvitsevalle siisti 203-korinen farkku kaupan automaatilla varusteltuna hopean harmaana, eikä ruoste vielä aiheuta tuskaa. Kaveri myy auton, koska ei tarvitse pääkaupunkiseudulla autoa. Se mitä tässä koeajoa parisataa kilometriä ajaneena, voin todeta että kunnossa oleva peli ja automaatti vaihtaa todella mallikkaasti. Jos kiinnostusta kyselyt YV:llä.
S211 280 CDI A Avantgarde -07
S212 200 CDI A Classic 2012
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Onnittelut vian löytämisestä.
AP79
Viestit: 9
Liittynyt: 22.2.2019 8:59

Viesti Kirjoittaja AP79 »

Onnittelut!
Mulla m271 vm.2010 syöksee bensaa öljyn joukkoon aivan hirvittävästi eikä mistään tahdo vikaa löytyä..
Olis kiva tietää missä lämpötilassa se lopettaa rikastamisen..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aki P kirjoitti:Edellinen tapaus ei silloin vuosi sitten selvinnyt ja ei ehditty tutkia enempää, mutta taas ois vastaava työn alla :axe:

Vetää taas rikkaalle ja rajusti. Heti kun lambdasäätö lähtee mukaan niin sekoaa. Kaikki komponentit kokeiltu muualta, paitsi johtosarja ja ecu, seuraavaksi vaihdetaan toinen ecu :x
Tämän ostin seuraavana keväänä omaksi, monenlaista vikaa oli mutta kuntoon sain lopulta.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”