ASD peräremontin tuumailua

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Tosi on, mitä väljemmäksi kuluu, sitä tiukemmin nappaa ihan mekaanisena. Mulle on vaan periaatteessa yks paskan hailee pelaako se lukko ollenkaan, kunhan tuolla vehkeellä vaan päästäis eteenpäin ilman mitään poksahduksia. Se kun on melko varma homma, että välityksestä tulee viipymättä valmis, kun öljyn seassa alkaa pyöriä pikkurattaan palasia. Tällä hetkellä se tasauspyörästön välys on luokkaa "helvetisti", eli saa nähdä paljonko sinne täytyy tunkea tavaraa väliin.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Nyt ei taas oikein natsaa. Marmoritiskiltä hain listan saatavissa olevista säätölevyistä. Yheksän vaihtoehtoa väliltä 1,25 - 1,65 mm ja tällä hetkellä paikoillaan olevilla sisimmäisillä kitkalevyillä on vahvuutta n. 3,3 mm. Sensijaan nuo kakspuoliset kitkalevyt ovatten paksuudeltaan n. 1,4 mm, mutta listassa lukee kuitenkin "Quantity 002", eli ilmeisestikin tarve autoa kohti kaks mokomaa. Noh, ehkä tyydytään vaan hioskelemaan vanhoista levyistä.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Noniin, nyt alkaa ehkä tässäkin taas tapahtumaan jotain edistystä. Sunilta kokeeksi tilatut säätölevyt olivat niin pieniä, etten oikein tiedä mihin niitä olisi tarkoitus sovitella.

Vanhoja kitkalevyjä kuitenkin kolahti postlootaan ja laitetaanpa nyt tähän sitten tiedoksi seuraaville sepille, että sen tavallisen kitkalukkoperän ja ASD -perän välilevyt eivät ole identtisiä, vaikka näin vois äkkiä kuvitella. Korvat ovatten hiukan eri jaolla ja eri kokoisiakin, mutta eipä hättää mittään, karsitaan toinen korvapari pois ja jäljelle jääneitä hiukan justeerataan, niin eiköhän se siitä. Iisiraideri vois ilmotella mihin tilinumeroon näistä tarpeista sopii köyhtyä.

Jos otetaan vaikka semmonen tavote, että kahen viikon sisään täytyy tämän katiskan olla liikekannalla, vähintäänkin koeajokunnossa, joutaa luovuttaa tallipaikkansa Ruåtsinlaivan talvehtimistarkoituksiin.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Enkö mää jo maininnu, jotta synti velekasa maksattaa. Eli pie hyvinäs ja paijaa joskus vainajaa, ellet ennen ehi kostaa. :idea:

Meni minun puolelta niin penkin alle kaupankäynnit, jotta näillä evväin mennään. :oops:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Easy Rider kirjoitti:Enkö mää jo maininnu, jotta synti velekasa maksattaa. Eli pie hyvinäs ja paijaa joskus vainajaa, ellet ennen ehi kostaa. :idea:

Meni minun puolelta niin penkin alle kaupankäynnit, jotta näillä evväin mennään. :oops:
Kyllä niistä kuule postit pitäis ainakin maksaa.

Muttamutta. Peukalohangollisen hain simmejä 60 mm reiällä ja nyt olis lukko koekasattuna niin, että jotenkin jaksaa näppineen tasauspyörästöä pyörittää (kuivat levyt) ja sormituntumalla on välyksetön, mutta meisselillä kun levypakkaa raottaa, saa väliin menemään 0,7 mm liuskan. Onko se nyt sitten liian tiukka vai löysä; vaiko peräti ihan hyvä. Tietysti ajossahan kitkapakat ovatten aina paineen alla, elikkä hammasvälystä tuonne varmaankin muodostuu, kun lapikasta tarjotaan, mutta että onko se nyt tuolta kantilta ajatellen edelleenkin turhan väljä. Hitto, kun on tullut aina pelattua vaan avoperien kanssa.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

http://www.peachparts.com/shopforum/die ... ead-4.html

Arvelinkin että joku on tällä pallolla tehnyt vastaavaa ja arkistoinut tekonsa muulle maailmalle
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ööh, että 40-90 Nm. Se on kyllä aika helvetisti, ettei vaan pitäis olla Ncm. Siks toisekseen tuo on avoperä, ei ASD.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Niin no oikean moottorin jatkeena oleva ison perän arvot on 80-160nm ja se on ilman ASD sotkua. Sisuksiltaan asd ja tavallinen kitkalukko on ihan sama murikka ja ero tulee vain poskien hydrauliikassa joka kiristää pakkaa entisestään.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Jaa, niin tiesit oikiat lukematkin, olisit heti sanonu. :wink: Noh, kiitoksia näistä, tietääpähän, ettei sitä oikein liian tiukalle saa säädettyä.

Tuon avoimen perän kohdalla vaan aika julmalta tuntuvat lukemat.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Teddy kirjoitti:laitetaanpa nyt tähän sitten tiedoksi seuraaville sepille, että sen tavallisen kitkalukkoperän ja ASD -perän välilevyt eivät ole identtisiä, vaikka näin vois äkkiä kuvitella. Korvat ovatten hiukan eri jaolla ja eri kokoisiakin.
Mulla näytti samankaltasilta, kun joskus vertailin. Jossain mainittiin että kitkaperän uloimmat välilevyt olisi mutkalla (?) No ei nuo ollu.

Levyt on kotoisin 2,3-16 Teinistä, eli ei asd perästä ja tiheemmällä kun 3,07 välityksellä, ellen ihan väärin muista. Perä kävi joskus viime vuosikymmenellä päivän auton alla ja huusi kun hinaaja. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Tiiä näistä, niin minäkin luulin, että ainoa ero kitkaperän ja ASD:n välillä on tuo hydrauliikka. Kitkalevyt siinä sun pakassas on aivan samanlaiset, kuin mullakin, menee poorille hienosti, mutta välilevyissä tosiaan ero. Otan kuvan, jos suinkin muistan.

Nyt muuten kun tarkemmin mietin, niin tuonhan voinee nyt sitten kasata niin, että heittää vaan kaks ylimäärästä välilevyä puolelleen sen enempiä hiomatta, se tekee 2,1 mm per puoli ja nyt siellä on 2 mm per puoli. Vähän väljäksihän se siltikin jää, mutta lähtökohtaan verraten painii kuitenkin ihan kaheksantoistakesästen sarjassa. :lol:
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Se olis sitten persus pääpiirteissään nipussa, ai kun meni poskilaakerien seekerit nätisti uraansa, kun isossa ruustukissa puristin murikkaa pystysuunnassa. Justiinsa sen verran turpos sivusuunnassa, että homma meni kun Strömssöössä.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Hoi! Mihin lie hukkasin sen paperin, missä oli lautaspyörän pulttien momentit. Intternetsistä löysin lukeman 105 Nm; kuulostaa aika reippaalta tommoselle hienokierteiselle kymppimilliselle. Osaisko joku vahvistaa?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”