2.9td moottorin vaihto w201:seen.

Vastaa Viestiin
Mesemiesw201
Viestit: 8
Liittynyt: 10.7.2019 22:25

2.9td moottorin vaihto w201:seen.

Viesti Kirjoittaja Mesemiesw201 »

Tarkoituksena olisi vaihtaa w210 korisesta Väyrysestä 2.9td moottori w201 keulille.

Onko kukaan toteuttanut aikaisemmin kyseistä operaatiota ja osaisi sanoa mitä toimenpiteitä homma vaatii?

Sähköjen yksinkertaistaminen, ajoneston ohittaminen, yms?
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Löytyy pari viestiketjua, missä kyseinen moottori laitettu, tai yritetty laittaa veneeseen, eli mahdollisimman vähän sähköä.

En löydä niitä ketjuja, mutta vanhimmasta Sprinteristä Ecu, missä puuttuu ajonesto, abs, ja kaikki hienoudet. Kaikis näissä Sprintereis on VP37 jakajapumppu, sähköinen kaasupoljin, lämpötila ja map anturi ahtoputkes. Väyryses turbo on alipaineella ja Sprinteris ainoastaan paineella, sekä mitä vanhempia nämä mallit, niin egr voi tulpata ilman vikatilaa.

Tuleeko tuo tieliikenteeseen?
Mesemiesw201
Viestit: 8
Liittynyt: 10.7.2019 22:25

Viesti Kirjoittaja Mesemiesw201 »

Tarkoitus olisi saada auto tieliikenteeseen ja täysin toimivaksi.
Kuinka vanhasta sprinteristä ecu pitäisi löytää ja käykö se Väyrysen johtosarjaan?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mesemiesw201 kirjoitti:Tarkoitus olisi saada auto tieliikenteeseen ja täysin toimivaksi.
Kuinka vanhasta sprinteristä ecu pitäisi löytää ja käykö se Väyrysen johtosarjaan?
Paljonko on lähtöaihion painot? Vaikuttaa sit lopulta paikkalukuun jos massat kasvaa. Tosin harvemmin tenavassa istuu 5 ihmistä tai neljääkään. Mutta joskus tullu vastaan että 3 paikkainen tenava kun lähtöauto ollut keveimmästä päästä ja pistetty isompaa myllyä ja tekniikkaa.

Laittaa muutoskatsastukseen pikkuriikkisen akun ja peltivanteet kapeilla renkailla kun punnitsevat tai hommaa paperit joissa sopivasti painot kohdillaan.

Eikös nuihin ole ennen laitettu mekanista pumppua ja turbotettu kunnolla...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Mesemiesw201 kirjoitti:Tarkoitus olisi saada auto tieliikenteeseen ja täysin toimivaksi.
Kuinka vanhasta sprinteristä ecu pitäisi löytää ja käykö se Väyrysen johtosarjaan?
Ecu on Sprintteris akkukotelon alla ja millaiset varustelut siinä on, niin näkee helposti autosta, mutta -95 alkaen 212d ja 312d karvalakkimallit.

Tarviiko W201 Absit?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuossa koneessa taitaa olla 129 hv paikkeille eli onnistuu verrata 2,3:een --> ilman abseja menisi.
Sitten jos vertaa 2,6een niin vain noin 1986 vuosimalli menee ABSitta, ja sitten kaikki tämä on katsastusmiehestä kiinni.

Tuollainen koneswappi ei ole oikein mielekäs, mutta eipä sitä tässä kysyttykään.
oulaistenliikenne.fi
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Mistä katsastusmies katsoo moottorin tehot, kun samaa moottoria on mones eri mallis?
Moottorin numerosta vai pitääkö luovuttaja autosta olla documentit?

Tuosta puuttuu kaikkein laiskin , eli Sprinter 2,9 210d-310d

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Helpoimmalla selviää kun kertoo luovuttajan valmistenumeron.
oulaistenliikenne.fi
Mesemiesw201
Viestit: 8
Liittynyt: 10.7.2019 22:25

Viesti Kirjoittaja Mesemiesw201 »

Mikähän kardaani meni kyseisen moottorin kanssa helpoiten vai pitääkö alkaa teettämään?

Kävisikö 602 tenavan perästä kardaani?
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Mesemiesw201 kirjoitti:Mikähän kardaani meni kyseisen moottorin kanssa helpoiten vai pitääkö alkaa teettämään?

Kävisikö 602 tenavan perästä kardaani?
En asiasta tiedä, mutta luulisin 602 koneisen kepin olevan sopiva. 602:han se on tuo 2.9:kin.
Tietty ei ollut puhetta, että mikä aski on tulossa. Sehän se ratkaisee melko paljon myös.
Mesemiesw201
Viestit: 8
Liittynyt: 10.7.2019 22:25

Viesti Kirjoittaja Mesemiesw201 »

Leemu kirjoitti:
Mesemiesw201 kirjoitti:Mikähän kardaani meni kyseisen moottorin kanssa helpoiten vai pitääkö alkaa teettämään?

Kävisikö 602 tenavan perästä kardaani?
En asiasta tiedä, mutta luulisin 602 koneisen kepin olevan sopiva. 602:han se on tuo 2.9:kin.
Tietty ei ollut puhetta, että mikä aski on tulossa. Sehän se ratkaisee melko paljon myös.
Luultavasti laatikoksi tulee näillänäkymin 2.9:n vakio 5v manuaali loota.
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

dealer kirjoitti:Helpoimmalla selviää kun kertoo luovuttajan valmistenumeron.
Ok, eli ilmoittaa ottaneensa koneen 210d tai 310d Sprinteristä, missä jokin 100hv tai vähän päälle.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos on sellaisen valmistenumero tarjota konttorille. Liikennekäytössä oleva ei taida kelvata.
Muistelen että 2,3:ssa olisi vielä samat jarrut edessä kuin pienempikoneisissakin, jos näin on niin fiksumpaa hankkia otteeseen ne "väyrysen tehot".

Millä koneella aihio tässä tapauksessa muuten on ?
oulaistenliikenne.fi
Mesemiesw201
Viestit: 8
Liittynyt: 10.7.2019 22:25

Viesti Kirjoittaja Mesemiesw201 »

dealer kirjoitti:Jos on sellaisen valmistenumero tarjota konttorille. Liikennekäytössä oleva ei taida kelvata.
Muistelen että 2,3:ssa olisi vielä samat jarrut edessä kuin pienempikoneisissakin, jos näin on niin fiksumpaa hankkia otteeseen ne "väyrysen tehot".

Millä koneella aihio tässä tapauksessa muuten on ?
Auto mistä aletaan rakentamaan on vm. 87 200d ilman abseja, mutta löytyy 300:sen bensan jarrut, etuvakaaja, navat ja jouset.

Tarviikos leimalle vaihtaa takavakaajaa 129hv tehoille?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei muista ulkoa näitä kaikkia eroja, selviää vertailulappua tehdessä jos niikseen.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mesemiesw201 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Jos on sellaisen valmistenumero tarjota konttorille. Liikennekäytössä oleva ei taida kelvata.
Muistelen että 2,3:ssa olisi vielä samat jarrut edessä kuin pienempikoneisissakin, jos näin on niin fiksumpaa hankkia otteeseen ne "väyrysen tehot".

Millä koneella aihio tässä tapauksessa muuten on ?
Auto mistä aletaan rakentamaan on vm. 87 200d ilman abseja, mutta löytyy 300:sen bensan jarrut, etuvakaaja, navat ja jouset.

Tarviikos leimalle vaihtaa takavakaajaa 129hv tehoille?
Taitaa olla sama takavakaaja ainakin 2.3 bensaan asti (paksuudesta ei tietoa) ja siinä on 136hepoa eli 100KW. 2.6 eli 166hp on 14mm takana. 16v malleissa vielä paksumpi eli 16mm eli 185 ja 205hp

Edessä 16v 23mm, 2.6 25mm.

Tarkkaile ettei painot nouse - se paikkaluku vähenee jos on painavampi kuin papereissa. Eli auto tyhjäksi (kuramatot jne) ja pieni akku katsastukseen. Tuulilasinpesunestettä on äkkiä 5 kiloa.... Keventämällä saa helposti pois 30 kiloa.

Paljokos enempi painaa toi 2.9 kun 200d? Ja ne lootien painoerot.

Kannattaisi laittaa tulevaisuutta varten ne isommat navat niin saa sit vaikka sen 230-245hp mikä maksimi laillinen. Se tosin vaatii absit. Absit ei liene mahoton asennella.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Mesemiesw201
Viestit: 8
Liittynyt: 10.7.2019 22:25

Viesti Kirjoittaja Mesemiesw201 »

Meneekö nuo w124 300:sen bensafarkun navat suoraan w201:seen?
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Meinaatko jättää viskon, vai korvata sähköpuhaltimilla?
Mesemiesw201
Viestit: 8
Liittynyt: 10.7.2019 22:25

Viesti Kirjoittaja Mesemiesw201 »

Sprinter99 kirjoitti:Meinaatko jättää viskon, vai korvata sähköpuhaltimilla?
Autossa tälläkin hetkellä iso sähköflekti paikallaan kun visko heitti pelaamasta.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mesemiesw201 kirjoitti:
Leemu kirjoitti:
Mesemiesw201 kirjoitti:Mikähän kardaani meni kyseisen moottorin kanssa helpoiten vai pitääkö alkaa teettämään?

Kävisikö 602 tenavan perästä kardaani?
En asiasta tiedä, mutta luulisin 602 koneisen kepin olevan sopiva. 602:han se on tuo 2.9:kin.
Tietty ei ollut puhetta, että mikä aski on tulossa. Sehän se ratkaisee melko paljon myös.
Luultavasti laatikoksi tulee näillänäkymin 2.9:n vakio 5v manuaali loota.
290n vaihetoosassa ei sitten ole nopeusmittarille vaijerilähtöä.
Mesemiesw201
Viestit: 8
Liittynyt: 10.7.2019 22:25

Viesti Kirjoittaja Mesemiesw201 »

Mitenkäs tuosta Väyrysestä saisi ohitettua tuon ajoneston ja otettua pois käytöstä?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sprinter99 kirjoitti:Löytyy pari viestiketjua, missä kyseinen moottori laitettu, tai yritetty laittaa veneeseen, eli mahdollisimman vähän sähköä.

En löydä niitä ketjuja, mutta vanhimmasta Sprinteristä Ecu, missä puuttuu ajonesto, abs, ja kaikki hienoudet. Kaikis näissä Sprintereis on VP37 jakajapumppu, sähköinen kaasupoljin, lämpötila ja map anturi ahtoputkes. Väyryses turbo on alipaineella ja Sprinteris ainoastaan paineella, sekä mitä vanhempia nämä mallit, niin egr voi tulpata ilman vikatilaa.

Tuleeko tuo tieliikenteeseen?
Yksi venedieselöinti löytyi: http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=46475
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Mekaaninen VE pumppu, sähköisen VP37 tilalle.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KNXhyi5oePA[/youtube]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”