mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

CDI suuttimen tiiviste vuotaa.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Yleinen tekniikkakeskustelu
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Runtula
Seppä Ilmarinen

Sorapihamekaanikko


Liittynyt: 18 Jou 2005
Viestejä: 1322
Paikkakunta: Heinola

 LähetäLähetetty: 17.5.2019 0:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Gorakki on ajanu yövuorossa puuporia mökkityömaalle mutta on jääny aamuvuorolle väärä tälli koneeseen ja näyttää tulleen ihan myyntiin asti.
_________________
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
cdi
Filosofian insinööri



Liittynyt: 04 Tou 2006
Viestejä: 2318
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

 LähetäLähetetty: 17.5.2019 12:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mikäs tossa on vikana.??? Kokeile sitä siihen materiaalipalaan joka on samaa ainetta kun kansi. Kuvien vertaus ei tuota tulosta kun kuvakulmat on erilaiset.

Toinen teräpuoli piirtää ja toinen leikkaa.....se on mun tulkinta noista kuvista.
Sulla on ratkaisun avaimet kun kokeilet johonkin muuhun kun varsinaiseen kohteeseen ensin.
_________________
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 250
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 17.5.2019 13:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Runtula kirjoitti:
Gorakki on ajanu yövuorossa puuporia mökkityömaalle mutta on jääny aamuvuorolle väärä tälli koneeseen ja näyttää tulleen ihan myyntiin asti.



No sinähän sen sanoit, tuon kärkitapin teroittamallahan tuosta tulee 15.5 mm puupora Very Happy

En ole koskaan CDI (OM61X-sarjan tai muidenkaan) -koneen suutinta irroittanut, mutta eikös kannen tiivistepinta ole tasainen? Kuten suuttimenkin - puhdistus, tarvittaessa kalvaimen käyttö ja uusi kupariprikka väliin. Mitä tuolla pitkällä halkaisijaltaan 15.5 mm terällä pitäisi piirtää? Ohjeen mukaan sillä työstetään se kannen pinta, jos on syöpymiä. Toinen terä tuossa paketissa on lyhyt, halkaisijaltaan 20 mm terä, ja ohjeen mukaan sitä käytetään suuttimen tiivistepinnan työstöön.
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
Volvo 855 T5 A -95
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Linttailija



Liittynyt: 27 Hel 2011
Viestejä: 17

 LähetäLähetetty: 22.9.2019 22:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

5.pytyltä kajahti suuttimen kärkiholkki halki.
Mersusta tuli höyryveturi Laughing
Auto on w210 270CDI -01.
Lueskelin foorumeilta ohjeet pohjatiivisteen vaihtoon ennen korjaukseen ryhtymistä. Onkelma on nyt semmoinen, että en saa tuota suutinta pitäväksi millään. Aina lähtee diesel nousemaan suuttimen kolosta ylöspäin kun antaa vähän kierroksia koneelle.
Tuo suutin on käynyt jo niin moneen kertaan ylös kolosta, että loppuu kohta lähitienoolta nuo venyvät pultitkin marketeista Evil or Very Mad
Viimeinen epäily suuntautuu uuteen kärkiholkkiin. Käytin sitä irtikin ja kiristin uudelleen paikoilleen. Ihan ehyeltä se näytti. Kalvasin varmuuden vuoksi siitä tiivistepinnankin että on varmasti suora. Vaan ei vaan pidä.
Halkeaako nuo uudet holkit useinkin siinä kun ne kiristää paikalleen?
Kokeilenko vielä uusia holkin ennen kuin haalaan auton jonnekin pajalle?
Tein pohjatiivisteen vaihdon myös 4.pytylle, ja se homma meni juuri niin kuin pitikin. Muutkin tiivisteet olisi tarkoitus vaihtaa, mutta pakko saada tuo vuotava ryökäle ensin kuntoon.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 27113

 LähetäLähetetty: 23.9.2019 9:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Eikö ehjiä käytettyjä suuttimia saa muutamalla kympillä. En ole koskaan vaihtanut kärkiholkkia suuttimeen.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Linttailija



Liittynyt: 27 Hel 2011
Viestejä: 17

 LähetäLähetetty: 23.9.2019 16:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

dealer kirjoitti:
Eikö ehjiä käytettyjä suuttimia saa muutamalla kympillä. En ole koskaan vaihtanut kärkiholkkia suuttimeen.


Juu, kylläpä se siltä näyttää että kattelen käytetyn suuttimen tilalle.
Ja niitähän tosiaan saa kympeillä ostettua.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Linttailija



Liittynyt: 27 Hel 2011
Viestejä: 17

 LähetäLähetetty: 25.9.2019 20:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Linttailija kirjoitti:
dealer kirjoitti:
Eikö ehjiä käytettyjä suuttimia saa muutamalla kympillä. En ole koskaan vaihtanut kärkiholkkia suuttimeen.


Juu, kylläpä se siltä näyttää että kattelen käytetyn suuttimen tilalle.
Ja niitähän tosiaan saa kympeillä ostettua.


Eri suuttimella alkoi pitämään. Vähän eri numeroinen meni paikoilleen.
Käynnissä ei ole havaittavissa mitään heikkoa, mutta pitääkö tuota käyttää
Starin nokassa ja muutella jotain suuttimen arvoja?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 27113

 LähetäLähetetty: 26.9.2019 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ei tarvitse muutella, koska ei voi.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 250
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 12.10.2019 15:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

dneproshin kirjoitti:
Jaahas, tilasinpa kalvaimen... Tuollainen piti tulla:

https://www.bgstechnic.com/fi/catalog/category/list/id/415839/browseMode/dataset/pId/460960/page/26

...ja tuollainen tuli:



Eihän tuossa nyt ole mitään samaa... Minkä lie työkalun lähettivät... Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain pahasti väärin? Myyjälle laitoin sähköpostia, on kuulemma kaikki samanlaisia mitä heillä hyllyssä Confused Valmistajallekin laitoin sähköpostia, vastausta odottelen. Voisiko joku ystävällinen kertoa että kuka tässä nyt oikein on mokannut?


Tämä asia ratkesi edukseni, BGS lähetti uuden toimivan kalvainsarjan. Tiedotin myös myyjää tapauksesta, jotta voivat reklamoida hekin valmistajalle. Sopivasti kesällä alkoi ML:n etummainen suutin supsuttamaan ja sotkemaan paikkoja, joten tulipa tuo pohjatiivisteen vaihto ja työkalun käyttö testattua, tämän ketjun ohjeita soveltaen.



Pultti aukesi helposti, ja suutin nousi pienen "pultti-löysällä-tyhjäkäynnin" jälkeen ihan käsivoimin nitkuttelemalla.



Puhdistusta erilaisilla kemikaaleilla sekä messinki- ja teräsharjoilla, tiivistepintojen kalvaaminen:





Kierteet kannesta putsasin EGR cleanerilla ja vanhalla pultilla, johon laikkasin dremelillä pituussuuntaiset urat. Prikka ja rasvattu suutin uudella pultilla paikoilleen:





Alkoihan tuo onneksi pitämään, ja 500 kilometrin jälkeenkin auto toimii hienosti ja paikat ovat pysyneet puhtaina...

Eipä ollut aavistustakaan miten paljon pitää noilla kalvaimilla ottaa... Sekä suutinpohjan että suuttimen kalvaimet alkoivat jyrsimään tavaraa ulkoreunoista, joten pyörittelin niitä niin kauan, että sain kirkasta pintaa sisäreunaan asti. Lastut imuroin pölynimurilla pois... Näköjään on saatavilla paksumpia prikkojakin, ilmeisesti useaan kertaan höylättyihin sitten tarvitaan sellaisia...

Niin, jännitystä aihetti myös pultin kierteen putsaus - tarkistin huolellisesti, että kiristysvara ei lopu kesken. Eli kiersin vanhan (venyneen) pultin pohjaan ja mittasin välin kannesta pultin kantaan => reilusti pienempi kuin suuttimen pitimen paksuus => palikat paikoilleen ja uusi pultti momenttiin.

Varaosien koodit (KL-varaosat):
Pultti suutinpitimeen CDI OEM (EI OM668) (66088) à 1.99
Suuttimen tiiv.(3-point) 1,56mm OM611-,OM602(W901-4) OEM (68813) à 1.60
Suuttimen/hehkutulpan asennustahna mm.CDI (27422) à 16.30

Ja kalvain:
BGS62606 Suutinpesän kalvain Mercedes-Benz CDI 1 kpl 49.90 €
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
Volvo 855 T5 A -95
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 27113

 LähetäLähetetty: 12.10.2019 15:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Erinomaista remontointia ope
Pultin momentti on 7Nm + 180 astetta, oliko sinulla momenttiavain käytössä ?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 250
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 12.10.2019 15:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Juu, noilla arvoilla pistin... Ostin itse asiassa uuden minikokoisen momenttiavaimen, olemassa olevissa ei asteikko riittänyt noin alas. Motonetista MTX Professional, laadukkaan oloinen ja toki hintaakin oli...

Tuollainen siis:
https://motonet.fi/fi/tuote/765006/MTX-Tools-Momenttiavain-14-PRO
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
Volvo 855 T5 A -95
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Andy



Liittynyt: 13 Lok 2005
Viestejä: 734

 LähetäLähetetty: 05.5.2020 13:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Nonni, yhden tai useamman pohjatiivisteen vaihdattaminen tuli nyt sitten eteen. Käryä tulee kabiiniin saakka. Saas kattoa, montako pitää vaihdattaa ja pitääkö pahimmillaan vaihtaa myös suutin, jos oikein huonosti käy.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MHe



Liittynyt: 17 Kes 2008
Viestejä: 1036
Paikkakunta: Pirkanmaa

 LähetäLähetetty: 05.5.2020 14:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Öljynvaihdon yhteydessä huomasin että ässän ykköspytyn ruiskun juuressa oli tuttu musta (pieni!) pikirinkula... no pultti ja tiiviste kun oli hollilla niin kone kuumaksi ja yritystä... ei taas v*ttu millään... ei liiku mihinkään, ei auta vaikka antaa kierroksia pultti löysällä ja vääntelee pihdeillä suutinrungosta tai kampeaa lattameisselillä haarukan alta... toisen kerran pakko nöyrtyä ja viedä pajalle samaisen homman takia. No ONNEKSI oli pajallakin ulosvetäjän (alkup MB) vetohaarukka vääntynyt kun oli istunut se suutin niin tiukassa. Oli varmaan niin sopivasti ja pikkuhiljaa vuotanut että oli saanut siellä piellä hitsattua koko suutinrungon mitalta välyksen umpeen, ja kun ei enää vuotanut niin ei kunnolla kuumentunut ja pehmennytkään se piki. En tiedä olisko pysynyt stabiilissa tilassa kuinka pitkään jos ei olisi korjannut... No taas mennään...
_________________
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Yleinen tekniikkakeskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sivu 8 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit