E420 startti riäkäsöö

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
user1
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2017 10:23
Paikkakunta: Vaajakoski

E420 startti riäkäsöö

Viesti Kirjoittaja user1 »

Pitäs vilkaista V8:n starttia. Ahtaan näköistä. Mitenkäs tuo helpoiten irtoaa, vai onko purettava puoli autoa?
user1
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2017 10:23
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja user1 »

Kai nyt joku on tommosen purkanut?
user1
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2017 10:23
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja user1 »

KL-varaosat kieltäytyi antamasta osanumeroita painelevylle/startille.

Toki löydän numerot muualta, ja saan tehtyä sen olennaisen vertailun, eli maksaako vaivaa etsiä käytetty varosa, vaiko hommatakko uusi, vai romuttakko auto.

Ei näin KL.
user1
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2017 10:23
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja user1 »

Onpas hankalasti saatavilla oleva osa tuo M119:n moottorin automaatin stattikehä tai vetolevy miksi sitä nyt kukin kutsuukaan. A1190300812.

Sanokaas fiksummat, käykö tuohon tilalle jonkun muun koneen osa, esim. M113:n vastaava on melkosen saman näkönen kehältään? Niitä olis enemmän markkinoilla.

Käytettyjen hinnat vaihtelevat rikkinäisistä 5e:stä vähänajettusta autosta peräsin olevaan 150e ulkomailla. 50e on aika tyypillinen pyyntihinta. Suomessa ei romiksilla ole purettuna just nyt yhtään.

Uusia sais Itäblokista 280e, ja Saksasta 390e alveineen kaikkineen ja alkup. osaksi mainostavat. Jossain MB katalogissa pyydettiin lähemmäs tonni tuosta. UK:sta ja USA:stakin löytys, mutta ne on tuota Saksan hinnan luokkaa.

Suomessa tuohon Saksan hintaan tulee päälle normaali Itämerilisä. Tilaustavaraa harvinaisempaan malliin kaikki kuitenkin aina, joten sama tilata sitten Saksasta, eiks niin?

Homman hinta pyörii siis jossin 300-1000e välillä. Osien toimitusaika on lähteestä riippumatta n. 1-2vkoa. Säätämisen määrä riippuu siitä tekeekö ja hankkiiko itse tai korjauttaako toisaalla.
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ja jotkut ovat tehneet niin, että irroittaneet vanhan kehän ja asentaneet sen takaisin muutaman kymmenen astetta kierrettynä jolloin ehytkohta on siinä mikä pysähtyy startin kohdalle.
Toisaalta sen "riäkäsyn" saatta aiheuttaa myös bendixpyörän vapaakytkimen "läpilyönti".
user1
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2017 10:23
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja user1 »

Kiitos vinkistä. Pitää tutkia oisko noin jahka auton jossain ylös saan. Aika korkealle pitää auto tunkata, jotta laatikon saa irti. Tunkkia ja pölliä kummempaa infraa kun ei ole.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuskimpa siinä hammaskehässä mitään vikaa on.
Startin bemdix todennäköisesti jumii ja hammasratas ei tule kunnolla vauhtipyörän hammaskehälle.

Mulla pitäs olla tuollainen M119 ehjä hammaskehä jos vaan -92 W140:stä käy väykkyyn.

Se on vaan tällä hetkellä vajaan metrisen lumipenkan alla...
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Mika.T kirjoitti:Tuskimpa siinä hammaskehässä mitään vikaa on.
Startin bemdix todennäköisesti jumii ja hammasratas ei tule kunnolla vauhtipyörän hammaskehälle.

Mulla pitäs olla tuollainen M119 ehjä hammaskehä jos vaan -92 W140:stä käy väykkyyn.

Se on vaan tällä hetkellä vajaan metrisen lumipenkan alla...
no sittenhän se hammaskehä on hiton likellä :pappa:
user1
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2017 10:23
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja user1 »

Noniin, case closed.

Kehä oli ehjä niinkuin tuossa aiemmin Mika T epäili. Hampaat olivat ehjät, mutta etukulmat olivat sillä tavalla kirkkaat ja kuhmuilla, että jotakin osumaa vahvsti ottaneet.

Startti oli kaput. Rattaan akseli oli käytännössä irti, ja sieltä laakerit tms. palasina. Jotenkin se kuitenkin vielä pyöri, ja kehään osuessaan sitä liikutti.

Vaihto-operaatio ei omassa pihassa onnistunut, joten korjaamolla hoitui. Startti on kuskinpuolella ja sen ja pakosarjan välissä on suojalevy. Suojalevyn ja pakoputken irroittamalla sai startin mahtumaan irti. mahd. myös kallistuksenvakaajan irrotus saattaa riittää, jos sen irti saa. Jotakin on pakko irrottaa.

Operaation isoimmat mutkat olivat tekijän mukaan suojalevyn (ruostunut) irrottelu alakautta ja startin piuhojen kiinnittely. Startin osanumero oli sama, mutta herätevirran piuhan kiinnitystapa toisessa mutteri, toisessa ristipää. Startti on näemmä sama kuin vanhemmassa W140 V8:ssa. Mistä lie tuo piuhojen sijoitteluero johtuu, kun tulevat hankalaan paikkaan.

Käytetty toimiva startti 56e + toimituskulut + työt. käytetty ehjä kehäkin tuli hommattua (11e), mutta se nyt jää ylimääräiseksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”