pallonivelen irroitustyökalu

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

pallonivelen irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, muistutuksena että remontinkorjuun into saattaa hekellisesti laskea jos aloituksen ja purkamisen jälkeen puuttuu esimerkiksi pallonivelen irroitustyökalu.

Tällä kertaa sen sijanti oli tuntematon. Vaikkakin kyseisessä mersuhuollossa yleensä työkalut on erittäin tarkasti omalla paikallaan. Nytkin se oli pysynyt omalla paikallaan ainakin kaksi vuotta ja sitten hukassa.

Hukassa olevan työkalun tilalle tarvitaan tietenkin uusi. Suosituksia ässän pallonivelten hyväksi havaittuihin irroitustyökaluihin jos saisi, kiitos.

Kestävyys, sopivuus ja hintakin suhteellisesti saisi olla hyvä. Mieluiten Vantaan seudulta kyseinen sarja saisi löytyä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: pallonivelen irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Motonetissä oli virtuaalisena oikein mb 220 215 211 tyylinen merkkikohtainen sarja 179€ mutta saatavuus 0.

Ostin sit bilteman yleismallisen sarjan jossa kolme erikokoisella kidalla olevaa C- mallista puristinta.

Kokeillaan niillä ensihätään. 45€ oli hinta.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minkäs näkönen se nivel työkalun pitäisi olla :roll:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

touhottaja kirjoitti:minkäs näkönen se nivel työkalun pitäisi olla :roll:

Arvaataan https://www.youtube.com/watch?v=qo2P10X2IjM
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

cdi kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:minkäs näkönen se nivel työkalun pitäisi olla :roll:

Arvaataan https://www.youtube.com/watch?v=qo2P10X2IjM
Juu, aika sama kun se 179€ vehe tossa. Tosi, en tolla hintaa ois ostanu vaikka ois ollu hyllyssä.

Tärkeintä on että mahtuu, sopii ja ei lipsahda ja että kestää...

Biltema ja motonet halpis ja keskihinraiset ei juurikaan ole mitenkään luottamusta herättäviä. Mutta annetaan tolle nyt mahdollisuus.

Koska ajattelin w220 etummaisen alatukivarren vaihtaa niin teen sen auto pukilla normikorkeudessa jotta saa sisäpään kumin neutraalirasitukseen kiristyshetkellä. Silloin pieni työkalu jos mahtuu rengasta poistamatta olisi kiva.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllä mulla tollanen peli on, luulin että jokin vallan ihmeellinen laite olis kyseessä :oops:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

touhottaja kirjoitti:kyllä mulla tollanen peli on, luulin että jokin vallan ihmeellinen laite olis kyseessä :oops:
Juu merkkikohtaiset on vaan niin helppoja ja nopeata käyttää - yleismallisissa joutuu joskus kikkailemaan. Ei ne niin ihmeellisiä ole muuta kuin hinnan puolesta.

Pitäiskö joskus käydä sun luona kahvilla.... Tekisi piirustukset ja pistäisi koneet pörräämään... No, asun hieman syrjässä Vantaalla :D

Pitäis varmaan julkaista jo tehtyjen työkalujen piirustuksia niin muutkin voisi askarrella... Kai sellainen että tehdastyökalusta ottaa mitat ja piirtää kuvat ei liene tekijänoikeuksien rikkomista?

Tommonen vissiin touhottajalla?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/804071/ ... W220211230

Tällaista nyt kokeilemaan:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000023848
Viimeksi muokannut AK47, 21.10.2018 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

joo, luulin ensin että tällänen olis kyseessä mutta olikin w140:sen työkalu :idea: Kuva
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Brändäys kannattaa 8)
KLIK
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

sonikki kirjoitti:Brändäys kannattaa 8)
KLIK
on mulla tuollanen, makso sillon kun ostin sen 76€ ulukomailta :wink:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

sonikki kirjoitti:Brändäys kannattaa 8)
KLIK
No, tommosenhan vois ostaa jatkoa ajatellen, sais siitä ainakin mitat niin tekee lujemmasta aineesta jos ei kestä :D

Jaa, ehkä toi ei ole ihan parhaan mallinen mutta onhan tossa hintaan nähden osia :D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tartteekin kattoo oliko siinä noin paljon osia :roll:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olihan siinä, mutta eri järjestyksessä :wink:
Avatar
TimoV
Viestit: 266
Liittynyt: 11.3.2015 12:32
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Mulla on tuo Motonetin sarja. Tarvinnut muutaman kerran ja säästänyt itsensä jo kyllä. Alapallo pamahtaa miehekkäästi! Eka kerran piti melkein vaihtaa bokserit... :lol:
BMW F10 520xda, 16
W163 ML55AMG, 02
Range Rover Sport SE 2.7TDV6, 07
W208 CLK 430, 98 (hirveen kiva ex), 2x W211, 02&04 (ex), S203 1.8kompressor, 04 (ex)
*Star*

Ja jottain muita romuja (Linhai, Kymco, Jonsered, Hirvas Yamahalla, Husqvarna)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

TimoV kirjoitti:Mulla on tuo Motonetin sarja. Tarvinnut muutaman kerran ja säästänyt itsensä jo kyllä. Alapallo pamahtaa miehekkäästi! Eka kerran piti melkein vaihtaa bokserit... :lol:
No, vois enskerran Joensuussa käydessä ottaa työntömitan mukaan ja tehdä piirrustukset.... :D

Jostain syystä japsituonnissa lähti jälleen kerran osat nätisti irti -vasen kartio irti yhdellä kiristystyönnöllä ja oiken puolen kartio olisi irronnut tytön (8v) kädellä, räikkä 1/2" varsi noin 25cm. Eli alkoi tuntua että nyt alkaa kohta ottaa kiinni niin kartio pomppasi jo pois. Ei ikinä ole mikään ollut noin löysässä.

En enää muista miksi päätin asentaa oikean varren vasemmalle ja vasemman oikealle joten rengas osuu tiukassa mutkassa tukivarteen ja narisee...

Vaihdetaan sitten ne vielä kerran :D

Jostain syystä rengasta irroittaessa katkaisin 1/2" jatkovarren (made in japan). Itse ne kiristin viimeksi omasta mielestä noin 120Nm momenttiin.

Eli ei ollut aamupäivä autokorjaamolla vaan iltapäivä pohjolanliikenteen hallissa. :ttu:
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
TimoV
Viestit: 266
Liittynyt: 11.3.2015 12:32
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja TimoV »

AK47 kirjoitti:
No, vois enskerran Joensuussa käydessä ottaa työntömitan mukaan ja tehdä piirrustukset.... :D
Tervetuloa mittailemaan
En enää muista miksi päätin asentaa oikean varren vasemmalle ja vasemman oikealle joten rengas osuu tiukassa mutkassa tukivarteen ja narisee...

Vaihdetaan sitten ne vielä kerran :D
Vasen käsi on muuten se, jossa pidettiin ennen kelloa - tänä päivänä jotkut pitää siinä jotain kellon näköisiä outoja härveleitä. :pappa:

Jostain syystä rengasta irroittaessa katkaisin 1/2" jatkovarren (made in japan). Itse ne kiristin viimeksi omasta mielestä noin 120Nm momenttiin.

Eli ei ollut aamupäivä autokorjaamolla vaan iltapäivä pohjolanliikenteen hallissa. :ttu:
Se on se rannemomentti vähän subjektiivinen käsite :happy:
BMW F10 520xda, 16
W163 ML55AMG, 02
Range Rover Sport SE 2.7TDV6, 07
W208 CLK 430, 98 (hirveen kiva ex), 2x W211, 02&04 (ex), S203 1.8kompressor, 04 (ex)
*Star*

Ja jottain muita romuja (Linhai, Kymco, Jonsered, Hirvas Yamahalla, Husqvarna)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kumma kyllä tänään ei enää mennyt mikään erityisesti pieleen kun vaihdoin tukivarret oikeille puolilleen. No 1h15 minuuttia siinä kuitenkin aikaa meni. Edes kumeja en saanut rikki. Ja auton alustakin nosteli itsensä vaakatasoon tunkkaamisten jälkeen aika ripeästi.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Katsastusmies oli sitä mieltä että:

"Alatukivarren pallonivel, Välyksellinen, Edessä vas ja oik., Takimmainen."

Mikäs pallonivel tuo nyt on ja millainen työkalu tarvitaan (joutuuko tässä sorvin ääreen)? Googlella löytyy esim.

Kuva


Osa 10 vai 47?

En kyllä muista onko tossa edes tota 47 osaa... Taitaa olla ABC tukivarressa toi 47... EDIT: juurikin toisinpäin eli se on kallistuksen vakaajalle toi 47 jos tuli yhdestä videosta se oikein katsottua.

Edit: Tais löytyä vähän mallia sopivasta. Tuohan onkin mekaninen. Suunnittelin jo vähän että tekisi hydraulisen...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qo2P10X2IjM[/youtube]

Monenkohan tonnin sylinterin tarvitsee.... Olisi 10 tonnin sylinteri mutta siinä isku vain n. 10-15mm


Öh, onko kenelläkään tuommoista nurkissa jos mittailisin tarkemmin... :D
Viimeksi muokannut AK47, 03.11.2019 14:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Eiköhän se tuo 10 ole. 47 taitaa olla kallistuksenvakaajaa varten.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varmaankin numero 10.
Videon työkalu on erinomainen sekä sille että "47:lle". Työpaikalla satasen työkalusarja jolla vaihdettu vähintään satoja ellei tuhansia nuppeja, alapallon vaihdossa isolla akkupulttikoneella pyöritellen.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AK47 kirjoitti:En kyllä muista onko tossa edes tota 47 osaa... Tasitaa olla ABC tukivarressa toi 47...
Taitaa olla ABC:n tukivarsi ilman 47:aa (ei ole kallistuksenvakaajaa, kun "älyjousitus" hoitaa sen homman.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Juu. Ei kerennyt kuussatkuun vaihdella palloja niin ei muistikuvaa.

Mutta kyllä ilman 47 on oltava abc alustaisessa, toi näyttää kallistuksen vakaajan kiinnitukseltä.... Hommataan sit kymppejä ja tommonen mekaninen ruuvityökalu. Hinnat työkalulle 45-200. Ei se tosiaan kovin lujassa voi olla siellä.

Jos satasen kalu kestää noin hyvin ammattikätyössä niin varmaan muutaman kympin kalu ajaa asiansa...

Hankitaan ja vaihdellaan.

Se ihmetytti että nykyään hylkylapussa annetaan 1kk ajo/korjausaikaa mutta käyttökielto tulee 2kk päästä. Mikähän siinä on takana?
Viimeksi muokannut AK47, 03.11.2019 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Autolla saa ajaa viat korjattuna kaksi kuukautta. On ollut ennenkin sama sääntö.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Autolla saa ajaa viat korjattuna kaksi kuukautta. On ollut ennenkin sama sääntö.
Jaa, no. Aina on itselle ollu hirvee kiire uusintanäyttöön korjatulla autolla kuukauden sisään :D - Turhaan siis.

Että ihan kiva että tuli puheeksi :D

KL tarjoaa OEM A2203330727 palloa 91,80eur ja tarviketta 31,60 ja 19.00.

Mikähän lienee orkkis valmistaja - TWR, Lemförder? Ja mikä kestäis ettei vuoden-parin päästä tarvi uudestaan tehdä remontinkorjuuta.

Nykyisillä ajettu 170tkm ja edellisellä leimalla tais olla n 130-140tkm eli pari laatikkoöljyn vaihtoväliä niillä pääsee. Samaa tasoa kestävä sais olla. Sit toi on jo varmaan kielletty tai paalissa ruostuneena kun 300tkm mittarissa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Työkaluja löytyis esim:

https://www.ebay.com/itm/Ball-Joint-Pre ... Swu4JcXO5L

https://www.ebay.com/itm/4pc-Mercedes-B ... SwAO9ZUVlq

https://www.ebay.com/itm/Mercedes-Ball- ... Sw0g1aivkx

https://www.motonet.fi/fi/tuote/804071/ ... W220211230

Tähän hommaan riittäis varmaan mikä vain kuvien perusteella.

Lähinnä ebay keksinnöt - onko kestäneet? Ja tekeekö 3/4/9 lisäholkilla w220 kanssa mitään?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Minulla on tuo kakkoskohdan puristin ja hyvin on kestänyt ja pelannut W211 alapalloissa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Taitaa olla vain ykkösrivin setissä holkki jolla vaihtuu myös vakaajan nuppi 211, eli se olisi hyvä valinta211 omistajalle tai jos niitä tulee muuten joskus vaihdettua
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Taitaa olla vain ykkösrivin setissä holkki jolla vaihtuu myös vakaajan nuppi 211, eli se olisi hyvä valinta211 omistajalle tai jos niitä tulee muuten joskus vaihdettua
Ei taida tulla 211 mulle ikinä... Tai mistäs sen tietää. Voishan ton setin ottaa niin sen sais sit myytyä isommalle tarvitsijajoukolle kun ei itse enää tarvii.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AK47 kirjoitti:
Tällaista nyt kokeilemaan:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000023848
Jahah, tuo bilteman sarja kesti viimeksi sen että otin vanhat etummaiset tukivarret pois ja asensin uudet (ensin väärille puolille ja sitten oikeille :D ). Nyt kun em tukivarsi olisi pitänyt saada pois varsinaisen alatukivarren ja navan väilsen pallonivelen vaihtoa varten se ei suostunut lähtemäänkään vaan bilteman työkalu hajosi. Väänsin 17mm avaimella ilman jatkovartta. Aikansa siinä odotettiin että kartio pamahtaa kohta irti niin pamahtikin työkalusta yläpään toinen sakara halki ja työkalu putosi pois paikaltaan (kuten se monesti tekee kartion irrotessakin).

No, seuraavaksi isompi työkalu paikalleen ja kiristämään. Ei selvää vastetta että alkaisi kiristyä ja naps alapäästä työkalu halki. Kas niin, kolmas isommalla pultilla oleva paikalleen - onhan näitä tässä....

Ja sama homma kuin edellisellä.

Kaikki kolme murtuneina rengas takaisin.

Kumma kyllä biltema hyvitti pikkuisen yli vuoden takaisen ostoksen ja antoi hyvityskuitinkin. Eli ei olisi ollut pakko ottaa samanalaista tilalle. Kun nyt oli semmoinen ajatus tullut että se eka oli lujempi kuin ne kaksi muuta ja ehkä kyseisessä laatikossa oli maanantaikappaleita niin ostin samanlaiset tilalle. Hinta oli tosin noussut 25E ja laatikko kasvanut isommaksi.

Palataan asiaan kun pääsee kokeilemaan nuita.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Uudet bilteman työkalut olivat selkeästi lujempia - kestivät nyt. Pinnan laatu valussa parempi ja yleisilme parempi.

Itse osa 10 lähti nätisti siihen tehdyllä työkalulla (lainattu). Ensin tosin vastaholkki ei ollut kohdoillaan ja metrin jatkovarsi ei riittänyt. Kun holkin asetteli paremmin pääsi vanha pallo tulemaan pois ja metrin jatkovarsi riitti hyvin :D

Itse pallot oli pituus suunnassa oikein väljiä. toinen n 2-3mm ja toinen n 5-6mm :shock: Missään ei kyllä ajossa asiaa huomannut.

Lienevät menneet rikki kun ajoin viime talvena keula maassa motaria muutaman sata km. Mikäpä muu tuolleen rikkoisi niveltä kun näytti kumitkin ehjältä.

Kumma kun on tehty sellaiseksi että pitää ottaa ainakin 2 kartiota pois että työkalut mahtuu. Myt lattiahommana tehtynä otettiin kolme kartiota irti että mahtui puuhastelemaan. ohjausnivel, etualatukivarren pakko ja itse päätukivarren pallon kartio. Lämpöä kaikkiin vähäsen ja kuulapäätä niin irtosivat toki.

En osaa sanoa jaksaisiko tehdä hydraulisen työkalun. Kierreversio oli hieman hidas käyttää...

Vaihtotyökalussa oli mitat sellaiset että kestää n 18-20 tonnia ennenkuin taipuu. Mutta lähteekö pallot 10tonnin sylinterillä kun semmoinen olisi...

Kuva

Siis tollaisella 10mm iskulla oleva 10T sylinteri...

Tekisi tohon kehikon ... No pitää piirrellä josko toimisi. Paras olisi työkalu joka mahtuisi paikalleen muita kartioita irroittamatta...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215 alusta”