Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyvin kuskin paikalle mahtuu minun kokoinen (eli kuka tahansa :lol: ) mutta taakse ei tosiaan sitten sille kohtaa kenenkään jalat.

Onko koukku irrotettava ? Ellei, nostaisin rasian koukun varteen 10cm nupista alaspäin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

👹 koukku näyttää olevan irroitettava. Avainta ei ole mukana. Pitää aloittaa wd40 liuotushoito ja katsella avain. Ostin punaisen koukkuun tarvikeliikkeen kautta toisen avaimen.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Aika monessa Skodassa näyttää vipattavan moottorinalus muovi satasen nopeudessa. Pitääköhän ääntä ja siten omistajlla tiedossa?
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

En ole kiinnittänyt huomiota. Se mitä muovia (valitettavasti eivät ole raskineet ruksia metallista panssaria) kopistelin vaikutti olevan kiinni.

Nyt se ainakin olisi jäänyt jo matkan varrelle kun olen ajellut metsäteitä mökillä ollessa. Huomenna jos kävisi maitokaupoilla Posiolla.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Nyt on koluttu metsäteitä antaumuksella. Tänään käytiin yhdellä laavulla makkaranpaistossa. Meinasin ajaa samaa uraa mitä edellä mennyt hilux mutta jätin sitten kokeilematta.

Muuten tuolla on ollut hyvä kurvailla näillä ”ajo omalla vastuulla” teillä. Ylihuomenna tavarat kyytiin ja savoa kohti.

Veljeltä otin lainaan kattotelineet, jotta saa pyörän katolle. Kuomukärryyn menee mönkijä + katkaisusaha pöytineen yms muuta rojua. Kolmen ihmisen noin kahden viikon tavarat. Saattaa tulla kuormalle painoa.

Pohjamuovitkin vielä mukana, eivät ole kertaakaan kyllä raapineet mihinkään.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
petrereesa
Viestit: 64
Liittynyt: 13.12.2010 16:14

Viesti Kirjoittaja petrereesa »

Tuo on niin uusi, ettei muovin kiinnitysruuvit (tai mitä siellä on) ole piloille ruostuneet.

Minulla toissa talvena, kun Outlanderi oli 10 v., kuutostiellä ohituskaistalla sohjossa kuului melkoinen pauke alustasta.

Kotona sitten ihmettelin, että mikä leveänkuljetuksen merkki jököttää takaposkurin alta kuskinpuoleisella sivulta :?:

Oli semmoinen kauppakassin kokoinen muovilärpäke, joka irtosi reilulla repäisyllä.

Laitoin roskiin kun vaimo väitti ettei voi laittaa muovikiertoon :roll:.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kuva

Mökiltä tultiin pois, kärryssaä oli aikalailla laillinen paino täynnä. Pyörä katolle kun ei sopinut enää kuomun alle.

Syötteen liittymässä ja parissa muussa nousussa haki kolmosta laatikossa. Kulutus kuitenkin pysyi maltillisena, 8,24ltr/100km. Öljynlämmöt kävi jossain 110c lukemissa.

Pyörän voisi kyllä sijoittaa peräkärryn aisallekin.

Puolangalla hyvä taukopaikka: http://pororajanmajoitus.fi/
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kaveri päivitti oman painepesurin uuteen ja tuumasi "koppaa tuosta pesuri mukaan". Tein työtä käskettyä ja toin Nilfiskin kotiin. Toisaalta tuli tarjous vaahdottimesta kun olivat tilanneet useamman.

Siitä se paketti sitten kasattiin. Aamulla ensimmäinen koepesu.

Kuva

En edes yrittänyt säätää vaahdotinta vaan kokeilin, että toimii. Pesuaineena halapahallista ostettu litku. Hupanenhan tuolla on luoda autosta kermakakku.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kuva

Välillä Tojotaan vaahtoa pintaan. Googlen näkemys aiheesta.

Kaverin 7 vaihteinen DSG sylki öljyt pihalle. Diagnoosi mekatroniikka uusiksi, 1500€. Lisämausteena mahdollinen kytkimen vaihto 1500€, mikäli sopeutusohjelma alkaa hylkimään kytkintä. Tämän kuulemma saa selville vasta kun vaihteisto kasattu.

Mittarilukema sama kuin minulla, mutta moottorina 1.6 TDI.

Kaveri vaan tuumasi, että kuntoon laitetaan kun auto on muuten miellyttävä ja työmatkaa melkeen tuplat mitä minulla.

Soittaessaan tuumasi, että mitään varoituksia ei antanut ajossa... Tehdas ei tule vastaan missään kuluissa koska mekatroniikan kestoiäksi on laskettu 200tkm. Mielenkiintoista seurata kuinka paljon VAG konsernin vehkeitä on myynnissä juuri alle 200tkm ajettuna.

Kirjanpidon mukaan kohta 10tkm ryllännyt Skodalla. Ei ole koristeena ollut.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Lisävalojen aika... tai sitten ei. Muuttujia sen verran ilmassa, että ei taida skodillac tänä talvena öisin liikkua.

Hyllyssä oleva Typhoon 590 voisi mennä vaikka Avensiksen keulaan. Sillä kun ajetaan iltaisin, eikä varusteissa ole xenoneita.

Skodan valot ovat mallia "muljahtelevat" Aika jännä mennä mutkaan kun valot kääntyy sinne minne renkaatkin. Alussa vähän häiritsi, mutta nyt alkaa tottumaan. Pitkät on halogenit ja jätän ne arvostelematta...

Tänään perehdyin Skodan umpion irroitukseen, jotta saan johtosarjan kytkettyä tarvittaessa. Tuossakin lähtee koko umpio irti, jolloin pääsee johtoihin kunnolla käsiksi. Polttimotkin voi vaihtaa lämpimässä mikäli tarvetta tulee.

Kummankaan valot eivät vedä vertoja Volvon valoille, mutta pärjää noillakin.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Jostain töyssystä otti toinen eturengas itseensä. Muutaman kerran saanut lisätä ilmaa ja kohta taas mittaristossa merkkivalo, että tarkasta rengaspaineet. Saippuoin renkaan ja totesin, että runko taitaa olla menossa rikki. Neljästä kohtaa kupli komeasti läpi.

Vähän tuumailua ja tänään Kiuruvedeltä uudet kesärenkaat. Luottomyyjä Autohuolto Hartkainen asensi Radar RPX800 renkaat alle. Kokoa hiukan muokattiin ja olosuhteiden vuoksi päädyttiin kokoon 205 60 16".

Mittarivirhe olematon ja todella hiljainen rengas. Jos menee 2 kesää niin ovat hintansa haukkuneet. Yritin kyllä sinnitellä entisillä energy savereilla tämän kauden, mutta en onnistunut.

Onpahan nyt seuraavalle kesälle renkaat valmiina.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Ei kai vaan siinä Karankamäentien alussa . Kävin Ratesteelillä 20-vuotis synttäreillä kyyhkypäivänä poikien kanssa, ja tuntuivat töyssyt pahoille. Jopa Citikoillakin vaurioita saaneet.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Karankamäentie on sorastettu jälleen kerran ja ne pahimmat montut tasoiteltu. Sillä suunnalla taisi ottaa kipiää toinen eturengas. Tovin kesti ajaa kunnes piti ”aamua iltaa” alkaa katsomaan paineet.

Nyt on pari kautta turvattuna. Skodan mukana tuli uudet nastarenkaat joten niitäkään ei tarvitse ostaa.

Anjovikseen menee kesärenkaat kaudella 2019 vaihtoon. Varmaan asioin jälleen Kiuruvedellä. Palvelu parasta a luokkaa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Radar on hiljainen ja hyvän oloinen muutenkin uutena. Aika näyttää miten kulutuskestävyyden kanssa käy. Vesikelissäkin vaikuttaa toimivalta renkaalta.

En ole joutunut kokeilemaan ääriolosuhteita, mutta toivottavasti niitä ei tulekaan.

En tiedä johtuiko tuulesta vai profiilin muutoksesta, mutta kärryä vetäessä ei nyt osaa päättää mennäänkö vitosella vai kutosella. Aika herkästi vaihtoi vitosen kun oli tyhjä kuomukärry perässä. Tuon 125cm kuomulla varustetun peräkärryn ilmanvastus on verrattavissa pohja ylöspäin olevaan ruotsinlaivaan.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Yövuorosta heränneenä tekemisen puutetta potien keräsin lisävalopanelin ja asennustarvikkeet konttiin... Puhelu "Rutakon ruhtinaalle", että kiinnostaako kaverina rassata valo paikalleen.

Siinä se sitten vierähti tovi. Netistä olin jo kaivanut ohjeet mihin johtoon pitää laittaa heräte yms. Valon mukana tullut johtosarja tehtiin sopivan mittaiseksi ja saatiin nätisti piiloon.

Siinä vaiheessa kun valo oli paikallaan ja aika laskea nokkapelti alas, pääsi muutama ärräpää. Facelift octavian keula on sen verran ulkoneva, että paneli ei sopinut olemaan telineessään.

Tovin siinä pohdimme mitä tehdään. Itse olin valmis heittämään jo valon takakonttiin ja jatkan asennusta kotona. Mietin kilpitelineen kääntöä alaspäin, mutta laitettiin sen verran hyvin kiinni tuo rosteri, että muuta piti keksiä (läpipultit mutterein puskurimuoviin, kilpi samalla tavalla). Kokeiltiin ensin normaaleilla ruuveilla, mutta todettiin läpipulttien olevan parempi vaihtoehto.

Onneksi oli kaverina Pasin kaltainen rakentaja... Tallista vähän alumiinikiskoa ja jatkopala kilpitelineeseen. Nyt sopi nokkapeltikin kiinni. Ylätuet sain laitettua panelin alaosasta maskin ali keulaan kiinni.

Ei ihan läpihuutona mennyt, mutta ehdittiin juomaan vielä pullava kahvit ennen kotiutumista. Kävin justiinsa suuntaamassa valoa ja kyllähän tuolla näkee.

Muutama kuva... Johtosarja muokattuna. Heräte juotettu kiinni kutistejatkolla pitkien johtoon. Heräte löytyy johtosarjan mustavalkoisesta johdosta nro 8.
Kuva

Ylätuki panelin alaosassa. Porasin parista jäähdytysrivasta läpi ja ruuvilla kiinni.
Kuva

Paneli paikallaan ja tässä näkyy tehty jatkopala. Oikein jos haluaisi hyvän niin nuo tuet voisi olla ylempänä, mutta en viittinyt alkaa näitä vääntelemään. Katsotaan nyt miten estää tärinät.
Kuva

Kiitokset vaan asennusmestarille. Mukava asentaa hyvässä seurassa ja kelissä. Nyt kelpaa ajella menemään.

Mikäli tähän joskus päivitän erilaisen panelin niin katseet kääntyy kaareviin tai sitten perinteisiin pyöreisiin valoihin.

Sen nyt tietää kokeilemattakin, että Avensiksen valot on heikot tähän verrattuna. Jos ei olisi nyt muita suunnitelmia niin voisi vaikka Aveen heittää tuon 590:sen ja laittaa Skodaan jotain muuta. :?
Viimeksi muokannut Pappi, 26.8.2018 9:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

3 x nbb xenoneilla 8). Utelias kun olen niin tilasin d1s polttimot, pitää ihan ajatuksen kanssa tutkia kuinka ne kytketään. Siinähän pitäis olla poltin ja ballasti samassa... Normaalisti ne maksaa noin 50-60 e/kpl ja Kiinasta tilattuna 10e pari. Kokeilu mielessä tilasin, voi kympin huonomminkin käyttää :wink:
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

man 12-224 kirjoitti:3 x nbb xenoneilla 8). Utelias kun olen niin tilasin d1s polttimot, pitää ihan ajatuksen kanssa tutkia kuinka ne kytketään. Siinähän pitäis olla poltin ja ballasti samassa...
Eikös D1S:ssä ole sytytin siinä lampun persiissä. Ballasti on erikseen myös siinä D1S:ssä

D2S:ssä taas ballasti ja sytytin on erillisiä osia ja vaihdettavissa yksittäin.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Alkaa olla elukat liikkeellä tuolla teiden varsilla. Sopivasti olivat kulkineet rinnakkain niin mittasin vähän maavaraa.

Keulassa, mistä rusakko ottaa ensimmäisen kosketuksen sain seuraavat mitat.
Origami 17cm maasta. Skodillac 23cm maasta. Tuo 5cm on aika merkitsevä kun kohdalle sattuu. Sen nyt tietää sanomattakin, että kummassakin autossa lentää muoveja pientareelle ja huonolla tuurilla pääsee hinurin kyytiin.

Ei pitäisi maalata piruja seinille... :oops:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Mika.T kirjoitti:Eikös D1S:ssä ole sytytin siinä lampun persiissä. Ballasti on erikseen myös siinä D1S:ssä
On.

Myös D1S tarvitsee erillisen virtalähteen, mutta NBB Alphassa on tosin valtavan kuoren sisällä tilaa xenonin virtalähteelle, joten toimivan valaisimen voi koota helposti ilman valaisimen ulkopuolista virtalähdettä.

Toivottavasti saat paremmat halpisxenonit kuin minä. Sattui ihan outo värisävy, lämpimämpi kuin laadukkaassa halogeenipolttimossa. Toinen kävi paikallaan tallin seinää vasten kokeilun ajan, minkä jälkeen ei koeajoa enää tarvittukaan, vaan alkuperäinen polttimo takaisin.

Miksi muuten xenonpolttimon virtalähdettä kutsutaan ballastiksi? Minun sanastossani ballasti on painolasti tai peruskuorma, vaikkapa laivassa tai vakiovirtalähteessä?
Viimeksi muokannut 740 GLE, 12.9.2018 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Typhoon 590 on osoittautunut hyväksi valinnaksi Skodan keulaan. Nykyinen "koulumatka" tulee ajettua suurimmaksi osaksi pimeässä kun opiskelut alkaa klo 05 ja ennen koulupäivää juodaan aamukahvit 4.30...

Kunhan teoriat jatkuu muuttuu aikataulu hiukan, mutta pimeetä tulee olemaan.

Mielenkiintoinen uutuus olisi tämä paneli: https://www.lisavarusteet.fi/tuote/w-light-comber Valokeila speksien mukaan leveä ja pituuttakin löytyy. Täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että aika aikaisin tulee laitettua lyhyet päälle nytkin. Ei viitsi vastaantulijaa sokaista suotta.

Jos tuon Comberin saisi hommattua niin 590 joutaisi vaikka Origamin keulaan.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Comberia ja toista uutuutta Genesis 600:a on kyllä kehuttu pitkin nettiä että hyviä valoja, ja kuvista päätellen on sitä todellakin.

Samaa lamppua kuin 590 mutta eri nimellä Kärkkäisellä kohtuuhintaan:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... lolla#spst

Samaten Seeker 20;na paremmin tunnettu:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... neeli#spst
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Illalla katselin tankkaustietoja.

Origami tuntui "janoiselta" kun se hommattiin. Kulutukseen vaikuttaa todella paljon vakkarin käyttö, joka Tojotassa on ihan p*ska. Hyvä auto pilattu varusteella, jonka toimintaa ei voi kuin ihmetellä. Tästä olen jo aiemmin kirjoittanutkin.

Spritmonitorin historiassa näkyy entiset ajoneuvot.

Kuva

Origami kulutttaa aikalailla saman mitä Volvot. Skoda nyt menee omilla lukemillaan. Voisihan tuo vielä vähemmällä kulkea, mutta kokonaisuuteen olen tyytyväinen.

Jos ajokortin korotukset menee niinkuin on suunniteltu voisi seuraavat autot olla hiukan erilaiset. Kärryjen vetoon ja omiin harrastuksiin "jotain kivaa" ja työmatkoille vaikka hybridi. :oops:

Entinen XAY-702 bongattu iidenissä erään kuljetusliikkeen pihassa. Näytti toinen xenon olevan pimeenä... Muuten auto oli koriltaan siinä kunnossa kuin se minulta lähti. Mittarissa varmaan jo yli 500tkm. Laatikko kertaalleen rempattuna.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lueskelin tätä viestiketjua ja jäin miettimään tojotan vakkaria; eikö laatikko kuitenkin toimi ihan samalla tavalla jos ajaa "jalalla" ilman vakkaria, eli vaihtaa pienemmälle turhan herkästi ? Tuntuisi oudolta ellei.
Lisälämmitys nostaa kulutusta melko paljon?
Jos esilämmittää puoli tuntia polttoainetta kuluu 0,25-0,3 litraa ja jonkin verran säästyy ajoon lähtiessä kun moottori on valmiiksi lämmin.
Jos lämmityksen jälkeen ajettaisiin aina vain 10 km (työ) matka kulutus nousisi pari kolme litraa sadalle.
Jos ajetaan 50km ja joka kerta lähtiessä lämmitetään webastolla kulutus nousisi 0,4-0,5 litraa sadalle.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vakkarilla ajaessa laatikko tekee turhia vaihtoja, jotka normaalissa ajossa jää pois. Auton aivot on samalla tasolla kuin ykköskoppasessa seiskakympissä.

Ainakin itsestä nuo vaihdot on turhia koska vääntö riittäisi viemään auton mäelle ilman vaihtamistakin. Tämä on koeajettu samalla tiepätkällä moneen otteeseen.

Lisälämmitin on tuossa origamissa onneksi katkaisimen takana. En montaa reissua tuolla ajanut talvella mutta aikalailla taisi olla päällä ”koko ajan”. Työkaverilla on samanlainen ja hänkin totesi ”ei toinna lämmitintä sammuttaa jos haluaa auton pitää lämpimänä”.

Käytiin tenavien kanssa kylällä leikkipuistossa. Nappasin huvikseen lämmittimen päälle ihan testauksen vuoksi. Tuntui toimivan.

Skodassa on kaukosäätö webasto mutta yhtään ohjainta en auton mukaan saanut. Kuulemma olivat viallisia. Uusi kapula noin 220€. Kännykällä ohjaus 450€ asennettuna. Onneksi on viikkokello ajotietokoneessa.

Edit. Tuolla 170€. https://www.autoalarm.fi/Webasto-T91-kauko-ohjain Ulkomailla halvempi.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Eilen naputtelin webaston asetukset kohdalleen. Aamulla oli lämmin auto odottamassa. Puolentunnin lämmityksellä moottorin lämmöt nousivat 70 asteeseen mittarin mukaan.

Työmatkan kulutus tasan 5.0ltr/100km. Ajotietokoneen mukaan.

Mukava lähteä liikkeelle kun auto lämmin. Muutenkin aikainen aamu haukotuttaa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

W-Light Comberia olen odotellut itsekin, mutta kaupat myyvät eioota. Mutkalle väännetty panelivalo antaa leveän valokuvion ja näin myös leveä panelivalo sopii asennettavaksi lumiauran muotoiseen keulaan.

Onko joku löytänyt valokuvia tai videota tuon Comberin tai sen pienitehoisemman parin Waven valokuvioista?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

dealer kirjoitti:
Lisälämmitys nostaa kulutusta melko paljon?
Jos esilämmittää puoli tuntia polttoainetta kuluu 0,25-0,3 litraa ja jonkin verran säästyy ajoon lähtiessä kun moottori on valmiiksi lämmin.
Jos lämmityksen jälkeen ajettaisiin aina vain 10 km (työ) matka kulutus nousisi pari kolme litraa sadalle.
Jos ajetaan 50km ja joka kerta lähtiessä lämmitetään webastolla kulutus nousisi 0,4-0,5 litraa sadalle.
Kulutus riippuu tietenkin lämmityksen määrän lisäksi sekä lämpötilasta että ajomatkasta. Oman kokemukseni mukaan 25 km työmatkalla saa parhaimmillaan Webaston jäämään jopa nollasummapeliksi, kun lämmittää ensin kellolla ohjattuna sähköllä normaaliin tapaan ja nappaa sitten kaukosäädöllä Webaston siihen lisäksi hetken ennen lähtöä ja pitää Weban päällä kunnes moottorin lämpö saavuttaa 50 - 60 astetta, ettei tule alle 10 minuutin käyntijaksoja.

Tämä ei ole mitään tarkkaan mitattua eksaktia dataa, vaan tankkikirjasta katsottua eri talvien keskikulutusten vertailua, joissa harvakseltaan Webastoitu talvi ei eroa aina lämpimällä autolla lähtevän talven kulutuksesta, vaikka ilman Webastoakin käytettiin sähkölämmitysta ahkerasti.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pienet on huolet jos webaston polttoaineen kulutus noin vaivaa. :roll:

Tunnissa täydellä teholla tuollainen 5kw lämmitin syö ~0.6-0.7l
Ottaen huomioon vielä sen että nykypäivän lämmittimet pudottaa tehoaan kun nesteen lämpötila nousee niin todellinen kulutus on ehkä siellä puolenpitran hujakoilla/h
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Origami olisi muuten mennyt leimasta läpi mutta toinen etuiskunvaimennin oli vajaa vaimennusteholtaan.

Kuukausi aikaa korjata ja käyttää näytillä uudestaan.

Kävin koeajamassa Volvo V60 d6 awd plug in hybridin kun oli ylimääräistä aikaa. Upea auto, mutta parisuhteen syveneminen ei nyt tullut kyseeseen.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Mika.T kirjoitti:Pienet on huolet jos webaston polttoaineen kulutus noin vaivaa. :roll:
Eihän se välttämättä vaivaa, sen enempää kuin vaihteistoöljyn tai imuilman lämpötila ajon aikana.

Mutta olisihan se synti ja häpeä ajaa plondina ilman mm. tällaisia perustietoja :D

Mikä masinisti sen, joka ei tiedä, mitä pellin alla tapahtuu, hä?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”