Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Eihän tuossa ole kuin vain kaksi (jo mainittua) riskiä eli DSG ja Haldex. Jos niiden huoltoa on laiminlyöty hiukankaan niin voi tulla suru puseroon. Mutta luonnolisesti toivomme ettei mitään ikävää käy vaan ovat mainettaan parempia. Tosin Haldexiin mulla on suurempi luotto kuin DSG:hen. Lähipiirissä on ollut parikin paljon ajettua 4x4 Ocua (molemmat manuaaleja) ja pahaa sanaa en Haldexista kuullut, DSG:stä sitten senkin edestä.

Täytyy ottaa topiksi seurantaan kun on Pappi päässyt Traktorista eroon ja hankkinut itseäkin kiinnostavan autoan. Onnea uudelle hankinnalle ja paljon huolettomia kilometrejä. :kuski:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vetomassat on 1600 / 740. Volvossa 1800 / 750. Riittää meidän kalustolle ja voi olla mielekkäämpi vetää venettäkin ylös luiskasta. Kesä näyttää.

Viikonloppuna olisi ollut kyllä jo nelikolle tarvetta. Peilijäältä piti tuonne tielle nousta kärry perässä. Pari kertaa otatti uusiksi.

Nyt voisi leikkiä jos lapsettaisi. Pihassa on vielä jäätä, skodassa kesärenkaat alla. Ajamattomat talvirenkaat on tallin ylisillä. Renkaat tässä on 205 55 16”. Kahteluttaa vararenkaan jostain. Kontissa oli vain kompressori ja paikka-aine. Ei kuulemma ole vakiovarusteena vararengasta.

Autoa on huollettu papereiden mukaan ja haldex öljynvaihto on tehty nyt vaihtoautohuollossa.

Dsg on kuusivaihteinen ja eipä tuon vaihtoja huomaa kuin kierroslukumittarista.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Klasu
Pienkonespesialisti
Viestit: 681
Liittynyt: 13.12.2006 20:59
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Klasu »

Pappi kirjoitti:Vetomassat on 1600 / 740. Volvossa 1800 / 750.
Luulis nelikossa olevan enemmänkin vetomassaa jarrullisena.

Millainen on sisusta, nahkaa vai kangasta? Tukevat penkit näissä muistaakseni on ja hyvät istua.
R320cdi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Scoutissa on jarruton vielä vähemmän?

Penkit on vielä musta-harmaat kangaspenkit. Pikkuhiljaa muuttuvat kirjaviksi kissankarvoista. Varmaan yksi asia mitä tulen Volvosta kaipamaan on juurikin nahkapenkit. Olisi pitänyt löytää l&k malli tai ostaa uudempi mutta mennään nyt tällä.

Kuva

Käyttää imuria sitten tarvittaessa... Pääsee Puzzikin töihin. Autoliikkeen jäljiltä tämä oli kyllä siisti. Jotain kulumisen jälkeä on nähtävissä.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kuva

Tuossa yksi myyntikuvista autoliikkeen sisällä. Korotettu alusta nostaa autoa 20mm normaalista. Scout on vielä vähän korkeampi. Ihan mukava ollut ajaa näitä kelirikon runtelemia teitä.

Takakulmasta katsottuna aika paljon yhtäläisyyttä siviilimallin "hankintapuolen" octavioihin. Tummennukset laseissa tekee omansa... Autossa on alkuperäinen tummennus ja entisen omistajan töiden vuoksi lisätty kalvot.

Huomenna ehkä etelä-savon kierros, jos kaikki ei mene nyt ihan putkeen...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tänään käynti etelä-savossa ja perjantaina uudelleen ellei jo aiemminkin. Ensimmäinen tankillinen ajettu. Aika reippaalla jalalla mäkisessä maastossa. En edes yrittänyt hipistellä.

Tälle päivää ajotietokone näytti 4.6ltr/100km. Kokonaismatkan näytössä muistaakseni 5.1 tai 5.2. Todellinen mitattu 6.09. Onhan tuossakin Volvoon jo puolitoista litraa eroa. Skodassa on webasto, joka näyttää käynnistyvän automaattisesti. Vcds softalle töitä, jos sellaisen joltain löytää. Näiden keskikulutus tuntuu olevan spritmonitorin mukaan 6.5, joten voi olla tyytyväinen jo nyt. Kaikkien käyttäjien kirjanpitoa

Sen minkä äänimaailmassa ja penkeissä häviää, kulutuksessa voittaa. Eikä nuo penkit nyt niin huonot ole, mitä ehkä annan ymmärtää. Eilen noin 500km mentiin ilman selkäkipuja tms...

Avensis sai alleen kesärenkaat. Ei viitsi uusia talvirenkaita ajaa pilalle.

Skodillacin kävin hallilla huuhtelemassa. Autokaupan vahan päältä helppo pestä.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vähän toista tankillista ajettu menemään... Ei tuo polttoainemittari juuri silmissä laske :?

Nyt oli vuorossa ensimmäinen reissu kärryn kanssa. Korotettu alusta on pintakova. Kärryn kun nakkasin perään ja ajoin mönkijän kyytiin niin takapää ei laskenut yhtään. Skoda on tarkempi aisapainosta, mutta dsg:llä on miellyttävä vetää kärryä kun vaihdot tulee huomaamatta. Kulutusta en osaa kärryn kanssa sanoa, mutta hyvin tuo tulee perässä. Nelivedosta oli hyötyä omassa pihassa kun lähtiessä meinasi alkaa kaivamaan läpi kelirikon murtaman savikon...

Vetokoukun pistoke oli hapettunut. Kärry ei saanut kunnon kontaktia, mutta wd40 käsittelyn myötä alkoi pelaamaan. Pistoke on todella syvällä puskurissa, peräkärryn johdossa on syytä olla mittaa. Nyt on vähän rajoilla, mutta näytti riittävän...

2009 mallista alkaen ei ole enää vararengas kuulunut varusteisiin, mutta kompura ja paikka-aine löytyy kontista. Vararenkaalle on paikka. Kontin pohjaverhoilu on kevyttä levyä, joka joustaa tuosta vararenkaan syvennyksen kohdalta. Kävi jo eilen ajatuksena, että hommaan sopivaa levyä ja jäykistän tuon kontin pohjan. Näppärä olisi tehdä vaikka lukollinen piilopaikka kontin pohjalle, jos ei hommaa vararengasta kyytiin. Menisi tuonne kyllä talvirengas säilöön. En oikein jaksa uskoa tuohon paikka-aineeseen jos iso kivi menee renkaasta läpi.

Puhelimen parittuessa autoon on korvanapin käyttö vähentynyt. Erinomaisen hyvä varuste kun yksin ajaa.

Sukuun tuli uudehko Megane diesel... Pistää veljmies haastetta kulutuksiin. Mukavasti on kilometrejä kertynyt.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/913241.html

Torin kautta löytyi alkuperäinen koirakalteri ja kovamuovista tehty maskisuoja. Onneksi tähän tuulipukukansan suosikkiin löytyy kaikkea tarpeellista käytettynä.

Kesälomaa ootellessa...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Pikkusen päälle 400km peräkärryn kanssa ”otralla” kuten skodan rekisteri taipuu. Kulutus 7,8ltr/100km. Kärryssä mönkijä, eli aikalailla maksimi laillista kantavuutta. Hyvin kulki.

Viikonloppu maastossa... meni jäseniin.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Pari päivää seisoi parkissa kohtuullisen pölyisissä olosuhteissa... Pesuhallin kautta ajoon.

Tässä missä kuva otettu, Focuksen pohjamuovi otti kiinni tiehen. 20mm tekee yllättävän paljon.

Kuva

Kuvasta voisi päätellä, että etusivutkin on tummat. Valaistus huijaa, mutta nyt positiivisesti. :) Eräs moottoripyöräilijä tuli juttusille. Kuulemma tällä alueella on just samanlainen poliisin siviiliauto. :lol:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Oishan ihan asiallisen näkönen auto..tosin mitähän minä sillä tekisin:D
Hyvä näin
® Mesen linttaklubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Nämä on just semmosia, että ei tunteita vastaan, eikä puolesta. Ajetaan vaan paikasta a paikkaan b ja katsellaan maaliman menoa.

Kaupan pihassa oli saman vuosimallin Scout. Siihen viereen vertailemaan ja ihmettelemään. Onhan se Scout "erilaisen näköinen". Vähän korkeempi ja muovit keräämässä kaikki hiekat ja p*skat tieltä. Täällä varsinkin tuota jälkimmäistä riittää kun asuu peltojen keskellä ja lieteralli kestää oikeastaan koko kesän.

Pestessä huomasin, että Bilteman pesumoppi on hyvä keksintö. Pinta kaipaisi jotain hyvää vahaa. Josko tämän nyt saisi vahattua edes kerran tai pari kesän aikana.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Tuus Pappi testaan laitosta täälä pohjanmaala...muistelin että kerroit kuin mukavaa on kun se voimasavu näkyy :roll:
® Mesen linttaklubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kiitos kutsusta. Mielellään tuntisi voiman jalkojen välissä. Saat sitten koeajon tuommosella ”pappamobiililla”.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Köh seuraas ilmottelua 8)
® Mesen linttaklubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Toistaiseksi viimeinen reissu Heinävedelle tehtiin nyt viikolla. Saa nähdä jääkö tuo paikkakunta nyt vain muistoihin. Pienin kulutus 5.26ltr/100km mitattiin tälle tankille. Noin 3200km on tullut ajettua kuukauden aikana. Kesälomaa odotellessa.

Maanantaina on huoltoaika Kuopiossa. Vaihdetaan virtalukko uuteen. Meinaa vähän tökkiä sammutuksen yhteydessä, avain ei käänny 0 asentoon. Sovittiin autokauppiaan kanssa kulut puoliksi. Toivotaan, että tulee kerralla kuntoon.

Nopeusmittarikin kalibroitiin tolppakameraan. Nyt on jännät hetket tuleeko laskulla vai huomautuksella. Rajoilla on :x Täysin omaa tyhmyyttä.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Virtalukko vaihdettu ja toimii kuten kuuluukin. Rattilukon osalta olivat joutuneet korjaamaan? Samapa tuo kun kulut meni sovitusti.

Lukko noin 180€ (autoliike).
Työ noin 95€ (minulle).

Samalla kuuntelutin kylmäkäynnistyksessä kuvatun videon. Diagnoosi vauhtipyörä vaihtoon. Tästä keskusteltiin automyyjän kanssa jonkun aikaa ja alkuasetelma oli hyvinkin hankala. Kun sitten kerrottiin faktat molemmin puolin hyvässä hengessä päädyttiin ratkaisuun, että vauhtipyörä vaihdetaan nyt kesäkuun alussa. Kustannukset menee puoliksi. Arvio noin 1200-1500€. Tähän dsg laatikon yhteyteen ei saa kiinteää vauhtipyörää, joten laitetaan samanlainen kuin ennenkin.

Taksissa näitä on mennyt jo 100tkm kohdalla vaihtoon. Kaverin vastaavassa skodassa 240tkm kohdalla. Kolinaa olisi voinut kuunnella, mutta en viitsi tuota riskeerata. Ei ole vielä mennyt edes toimintatonnia, joten sama laittaa kerralla kuntoon. Tutustuin aiheeseen kuluttajariitalautakunnan sivuilla ja siellä on tehty ratkaisuja, joissa ei ole suositettu korvausta koska kyseessä on kuluva voimansiirron osa.

Vaikka vika olikin jo alkava ja kiinnitin siihen huomiota noin kuukausi oston jälkeen niin autoliikkeen vastaantulo oli minulle riittävä. Tuskin tulee toista kertaa minulle tuon auton osalta sama huolto eteen.

Nyt voisi tietenkin kommentoida, että tämä on just vag laatua yms... Sen verran tullut seurattua kierroksia ja vaihteita, että en ihmettele jos joutuu tiukalle. Kutonen menee päälle jo 60km/h vauhdissa ja kierrokset pysyvät todella alhaalla. Jyrinää ja väännön aiheuttamaa tärinää ei huomaa kun "kaksoismassa" on kunnossa.

Tietää millä ajaa kun korjauttaa itse. :?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Onnittelut auton hankinnasta :D Se kutistui sitten Jyllis-kanta teitin tontilla het hetkessä olemattomiin :o
Vanja-eno kirjoitti:Lähipiirissä on ollut parikin paljon ajettua 4x4 Ocua (molemmat manuaaleja) ja pahaa sanaa en Haldexista kuullut, DSG:stä sitten senkin edestä.
Serkkupoika eli se joka Kuopion miitissä esitteli joskus vuosia sitten autonhoitoon liittyviä aineita/asioita, ajeli tuommoisella vuosikausia ja oli erittäin tyytyväinen. Jossain vaiheessa tilantarve kasvoi niin laittoi neliveto-portterin ja nyt päästelee tyytyväisenä sillä.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vauhtipyörän huoltoon varattu aika. Onnea näiden kanssa tarvitsee, joten kiitos onnitteluista.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Eilen kaiken kiireen keskellä sain puhelun "nyt mulla hajosi auto..." "sammui risteykseen, ei lähde käyntiin ja mittaristossa lukee check parking brake system". Käskin soittamaan origamille hinurin ja auto lähimpään merkkihuoltoon.

Samoilla lämpimillä soitto auton myyneeseen liikkeeseen... Ohje, vie lähimpään merkkihuoltoon ja he ovat sinne yhteydessä.

Peleko p*rsiissä yön yli nukuttua sain puhelun. Origami on noudettavissa ja lasku menee suoraan auton myyneeseen liikkeeseen. Moniuraremmi oli mennyt poikki ja samalla nyppässyt irti nokka-akselin asentotunnistimen johdon. Mitään logiikkaa ei tuolla virheilmoituksella ollut tapahtuneeseen.

Totesin autokauppiaalle, että näin sitoutetaan asiakas merkkiin ja liikkeeseen. Vaikka tuo meidän origami on monelle liikkeelle ongelmajätettä niin merkkiliike kuitenkin pitää omistaan huolen, ainakin Toyotalla.

Kustannukset: Hinaus kaskosta. Moniuraremmi ja asentoanturin johdon korjaus yhteensä 300€.

Kiitos Kuopion autokaupan suuntaan Miika Kinnuselle. Malliesimerkki monelle muulle kauppiaalle!

Origamin mittarissa noin 307tkm.

Kuva

Käsinpesu ja pölyjen pyyhintä iltapuhteena... Kelpaa räksien p*skoa...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuuluuko moniuraremmin kunnonseuranta/ennaltaehkäiseva vaihto vuosittaiseen/ajokilometripohjaiseen huolto-ohjelmaan Toyotalla?
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Hyvä kysymys. Kaippa se kuuluu. Jakopäähän tuossa ei tarvitse koskea kun se on ketjulla.

En ole niin paljoa syventynyt huolto-ohjelmaan kun auto oli vasta huollettu meille tullessa. Huoltovälihän origamissa on 15-20tkm. Meillä se tarkoittaa vähintään kerran vuodessa tai useammin.

Skodassa näytti olevan 30tkm / 2 vuotta. Minun ajossa vähintään kerran vuodessa.

Toisaalta, moniuraremmihän voi tulla tiensä päähän hyvinkin äkkiä. :?

Katsotaan... https://www.toyota.fi/omistajalle/huolt ... elmat.json
Käyttöhihnan huolto ensimmäisen kerran 105tkm ja sen jälkeen joka huollossa?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Oliko aiemman taksikäytön aikana huollot tehty samassa liikkeessä kuin josta auton ostit?
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kaikki samassa liikkeessä. Myyneet taksiin, huoltaneet ja vaihtaneet uuteen. Me ollaan toinen omistaja.

Turvallinen valinta.

Edit: Kotiin ajellessa otin kuvan skodan mittaristosta taajamanopeudessa. Vaihteena vitonen, nopeus 50km/h ja kierrokset pikkusen päälle 1000rpm.

Kuva

Saattaahan se vähän kaksoismassan päälle käydä. :?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Kuppi_kahvia
ja pulla
Viestit: 63
Liittynyt: 19.5.2008 20:21
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Kuppi_kahvia »

Omassa Yariksessa '06 d-4d huolto-ohjelmassa (huoltokirjassa) on että käyttöhihnojen tarkastus (vaihto tarvittaessa lisätyönä) Näyttäisi olevan sama bensiinikoneisessakin. Tietyn kilometrin jälkeen vuosittain. Polttoaineen kulutus tollaiselle automaatti Yarikselle kaupunkipainotteisella ajolle 4.8 litraa sataselle.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Sunnuntaina kun spekuloimme kahvipöydässä sääskien syötteinä origamin huoltoa niin puhelin "piippasi" viestin merkiksi.

Tarkkaa sisältöä en muista, mutta "Käytitte juuri autoanne OK-Auton huollossa, haluamme toivottaa hyviä ja turvallisia kilometrejä". Yleensä nämä viestit on palautteen kyselyä, mutta nyt näin... :)

EDIT: Tätä kirjoittaessa oli tullut sähköposti, jossa kyseltiin tyytyväisyyttä Hämeen autovarusteen Kuopion toimipisteen huoltoon? Enhän minä ole tuolla asioinut. Eivät ole varmaan osanneet päivittää asiakasrekisteriin oikeita tietoja, joten "Karpalon" uusi omistaja ei voi antaa palautetta. Klikkasin mailista löytynyttä linkkiä "en halua enää ilmoituksia". Katsotaan tehoaako :roll:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Pappi kirjoitti:Sukuun tuli uudehko Megane diesel... Pistää veljmies haastetta kulutuksiin. Mukavasti on kilometrejä kertynyt.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/913241.html
Tämä on ollut kyllä taloudellinen auto. Maaliskuussa veljmies osti ja tänään tulee 10tkm täyteen kunhan kotiutuu. :) Uraherkkyys hävisi kun auto käytettiin suuntauksessa. Tänään olin kartturin paikalla.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Skoda ensimmäistä kertaa veneluiskassa keula taivasta kohden. Volvolla oli jokainen lähtö omanlaisensa.

Skodan nelikko ja mäkilähtöavustin näyttivät kyllä kyntensä. Pitänee kesän aikana ottaa vaikka videolle veneen nosto. Luiska mistä veneen joutuu nostamaan on tunnetusti huono. Jyrkkä, jonka alimmaisen laatan on virta syönyt. Todella surkea esitys.

Paikallinen vesi on niin humuspitoista että kesän jälkeen veneen pesu vaatii järeämmät välineet. Satamassa ei ole valvontaa joten sama tuoda vene pihaan reissun jälkeen. Eikä tuo paikallinen satama nyt muutenkaan ”loista”.

Aikaisemmin tuo mäkilähtöavustin tuntui kyllä hupatukselta, muutaman melkein kastellun p*rseen jälkeen se ei ole ollenkaan huono varuste.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tänään herätys 5:45 ja anopin tekemän aamupalan jälkeen kohti Kuopiota.

7.30 auton luovutus huoltoon ja kaverille soitto ”tuu hakemaan”. Päivä värkättiin kameroiden ja maastopyörien parissa unohtamatta uuden karheeta peugeot 5008 ajoneuvoa.

Noin klo 15.00 menin kysymään että mikä on Skodan tilanne. Olivat koeajolla ja kohta tulikin laput tiskille. Totesin huollon myyjälle ”laitetaan vaan kotipakettiin, syön kotona”. Tästä vähän hölmistyneenä käytiin läpi lasku ja kuittasin pois.

Minun osuus noin 750€ ja loput automyynnille. Minun summassa uudet pyyhkijänsulat.

Kolinat jäi korjaamolle. Sisäänajoa tälle päivää jo muutama 100km.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajoin eilen viitisenkymmentä kilometriä papin Skodalla, ilman mitään valmistautumisia hyppäsin kuskinpaikalle ja yksinään ajelin, kärry perässä.

Autoon "kotiutui" helposti, löysin ratin, penkin ym. säädöt sieltä missä ne pitääkin olla. Penkki on aika kapea minun kokoiselle, mutta ajoasennon sai hyvin kohdalleen.

Nelivetoisuutta ei huomannut missään, mikä on hyvä asia - tarpeen vaatiessa neliveto sitten auttaa. Esim. kääntösäde on kohtuudessa, eli muutamalla käännöksellä ja pihoissa taivuttelulla ei tullut mitään "ai-niin-tämähän-on-neliveto" - elämystä. Varmasti kääntyy paljon paljon pienemmässä kuin V70, jossa ainakin minua häiritsee kun renkaat ei vaan käänny tarpeeksi, mitä olen niillä ajanut.

Skodassa on tosi hyvät sivupeilit. Näkyy laajasti, mutta silti etäisyys hahmottuu hyvin. Jäin kaipaamaan omiin autoihin.
Lämmityslaitteen sivusuuttimen sulkevaa rullaa tms. en löytänyt enkä enää muistanut kysyä omistajalta mistä sen olisi saanut kiinni. Puhalsi liikaa jossain vaiheessa siitä.
Äänenvoimakkuuden säätörulla ratissa on näppärä. Tuntui heti kätevämmältä kuin naputtelu +/-. Tiedä sitten jos on tapana pyöritellä kämmenellä rattia parkkiin käännellessä tms. meneekö joskus "radio täysille" siinä...

Skoda oli yllättävän hiljainen. En tarkoita mitään erityisen hiljaista autoa, mutta odotus oli että melua olisi enemmän, minulle positiivinen yllätys. Mikään ei erityisesti noussut suurimmaksi äänen aiheuttajaksi. Yli 80 en ajanut, mutta oletan ettei äänimaailma aivan radikaalisti muutu satasessa.

DSG toimii mukavasti, lähtiessä D päälle ja vaihteisto unohtuu samantien. Jossain vaiheessa meni hitaassa (50) vauhdissa aika pienillä kierroksilla, jopa tuntui hieman pahalta kun mittareista seurasin. Vasta jossain vähän päälle tuhannen kierroksen taisi olla kun hetken tuntui pikku jyrinä ennenkuin vaihtoi pienempää, kun kevyesti kiihdytti. Tosiaan (tyhjä) kärry koko ajan perässä.

Edit; näköjään papilla edellä kuvakin kun 50km/h ja noin 1000 kierrosta.

Samaten moottori on nöyrä, ei ilmoittele olemassaolostaan hyvässä eikä pahassa vaan tekee työnsä.

Kyllähän tuolla kelpaa ajella.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

dealer kirjoitti:Kyllähän tuolla kelpaa ajella.
Lauseesta jäi pois ", kun nostaa etupenkin pois ja ajaa takapenkiltä".

Turvaistuinta siirtäessäni huomasi oikeasti sen, että kun kuljettaja on pidempi niin takana ei ole jalkatilaa yhtään.

Tässä tapauksessa omasta lyhyestä rakenteesta on etua. Jos olisi tarvetta isommalle jalkatilalle niin katseet kääntyisivät varmaan Superb:iin. Alkaa olla tuo jälkikasvu siinä pisteessä, että turvaistuimet saa poistaa ja mennään pelkällä korokkeella. Niin se aika kuluu.

Peilit on hyvät ja niitä osaa arvostaa kun kärryjen kanssa puuhastelee.
Tämä taasen tökkii... Sama oli edellisessä Volvossa. Koukku on sen verran syvällä, että johdossa on syytä olla mittaa. Sama jarrullisen kärryn lukkovaijerissa.

Kuva

Parkkitutka poistuu käytöstä kun kärryn pistoke kytketään paikalleen. Näyttöön tulee vain yhdistelmän kuva. Kärryn valot ovat myös auton valovalvonnan piirissä.

Venetrailerin peruuttaminen luiskaan on vain tympeetä kun tutkat piippaa pistokkeen ollessa irti. Jossain valikoissa voisi olla poiskytkentä. Volvossa oli erikseen nappi mistä nuo sai pois päältä.

Se on vaan jännä, että pienimmät kulutukset on tullut ajettua pohjois-pohjanmaan alueella. Nyt oli kärry perässä, joka ei juuri kulutusta nostanut.

Alkavalla viikolla "lapin eteiseen" ja paluumatkalla on sitten kuormaa senkin edestä. :oops:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”