Keskustellaanko moottoriöljyistä?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Keskustellaanko moottoriöljyistä?

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Moottoriöljytkin tuntuu joskus herättävän keskustelua, mielipiteitä, olettamia etc. Katalysaattorit, hiukkasloukut, longlife... :shock:

Mulla on vielä helppoo: 320tkm ajettu M111. Selvää on, ettei ehkä enää notkeinta "täys"synteettistä. Mutta olisko motonetin halpa osasynteettinen hyvä?
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
Hese126
Mr. VaihtaaKuPaitaa
Viestit: 1904
Liittynyt: 19.10.2010 12:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hese126 »

Mobil ESP näyttää huoltokirjassa olevan käytetty, samaa vaihdellut itsekkin siis.
Om647 ja 494tkm.
Tuuria kuin Aku Ankalla.
s211, 270cdi,7-p.A

ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Öljyistä keskustellessa kannattaa myös sivuta aihetta vaihtoväli. Itse vaihtelen itsepintaisesti 10tkm välein. Joidenkin mielestä se on turhan tiheästi, mutta uskon että silläkin välttää pitkässä juoksussa kulumaa.

SLK:ssa pyörii joku Castrollin 5W-40 rasva. Ostopäätökseen vaikutti kanisterien koko.

Edellisessä CLK:ssa, joka tuppasi vähän öljyä kuluttamaan, pistin Mobilin 5W-50:stä. Eipä se kulutus juuri sillä miksikään muuttunut.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Mou kirjoitti:Öljyistä keskustellessa kannattaa myös sivuta aihetta vaihtoväli. Itse vaihtelen itsepintaisesti 10tkm välein. Joidenkin mielestä se on turhan tiheästi, mutta uskon että silläkin välttää pitkässä juoksussa kulumaa.
Nimenomaan se vaihtoväli on se perimmäinen keskustelunaihe mistä tahansa tribologisesta ilmiöstä puhuttaessa. Minäkin vaihdan moottoriöljyjä orjallisesti maks 10tkm vaihtovälillä, tiuhempaankin voisi vaihtaa.

Tänä päivänä täytyy vaan olla luottavainen sen suhteen että valmistajan/pakkaajan niin ilmoittaessa tuotteensa on luokittelun mukainen. Varmasti jotain merkkikohtaisia erojakin on mutta pääasiassa kulumisen aiheuttaa öljyn "rakenteellinen oheneminen" pitkien polymeeriketjujen ajanoloon murskautuessa hienojakoisemmiksi sekä ennenkaikkea voitelukyvyn (kalvonpaksuus ja tunkeutumiskyky) huononeminen epäpuhtauksien vaikutuksesta.

Longlife on vuosisadan kusetus.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

JuMu S kirjoitti: Longlife on vuosisadan kusetus.
En tiiä mitä insinöörin ja varsinkin sen palkanmaksajan päässä liikkuu kun uusia autoja suunnitellaan, mutta kuvittelen mielessäni että uuden auton käyttöiäksi on ajateltu viitisen vuotta tai karkeasti 200tkm. Tuohon ajatukseen longlife istuu oikein hyvin.
1. Auto käy harvoin huollossa :arrow: ei tule palkkakuluja huollosta.
2.Erikoiset öljyt yms. hinnoitellaan kalliisti :arrow: harvon tehtävälle huollolle jää hyvä kate.

Mainitun kilometrisuoritteen pikkuhiljaa täyttyessä on auto aikalailla loppu, mutta silloinhan se valmistajan näkökulmasta kuuluisikin toimittaa kierrätykseen ja ostaa uusi tilalle :wink: Vähän on vielä laskennossa petraamista, kun tuntuu paljon tulevan ennenaikaisia rikkoutumisia. Toisaalta ne ovat marginaalisia kun vertaa valmistusmääriin, valtaosa pelannee kuitenkin ihan ok.

Asiaan.
Itse käytän vaatimukset täyttävää moottoriöljyä (nykykalustoon longlifeä)
Vaihdetaan n.15tkm. välein.
Hiukan kallista, mutta autoni onkin jo ylittänyt käyttöikänsä niin täytyy olla hiukan ylivarovainen :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei sen niin väliä mitä öljyä vanhaan M111 laittaa, kunhan on riittävän notkeaa pakkasilla.
Joihinkin mersun bensakoneisiin ei saa laittaa "hiukkassuodatinluokiteltuja" öljyjä, esim. M272.
oulaistenliikenne.fi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mun ässään ei saa laittaa yli 4€/L hintaista öljyä M116 muuten se suuttuu ja lakkaa naputtamasta :happy:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Öljykeskustelua?

Ottakaa hetki, haen sipsipussin ja kaljapäkin viereen. :lol:
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Aral Super Tronic LL3 5w30 on ollut muutaman 20L tölkin verran käytössä. EI negatiivista mainittavaa ole, positiivistä VW BKD koneessa vähentynyt öljynkulutus eli 30tkm ylämerkistä alamerkkiin, muita joutunut sen litran kaatamaan. Edellinen om651 toimi tällä öljyllä mainiosti eli ei hajonnut.

Nyt on myös Fuchs Titan Supersyn Longlife 5W-40 229.5 luokituksen takia jos se vaikka sattuu olemaan Mercedeksen bensamoottoreihin parempaa kuin Aral HighTronic 5W-40 jolla on 229.51 nykyisin. Tätä käytin bensapeleissä aiemmin.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

markoala kirjoitti:Nyt on myös Fuchs Titan Supersyn Longlife 5W-40 229.5 luokituksen takia jos se vaikka sattuu olemaan Mercedeksen bensamoottoreihin parempaa kuin Aral HighTronic 5W-40 jolla on 229.51 nykyisin. Tätä käytin bensapeleissä aiemmin.
Itellä myöskin tuo Fuchs Titan nyt koestuksessa. Sitä ennen oli Teboil Diamondia, jota söi ja Mobil Super 3000 5W-40 jota taas ei syöny... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Mika.T kirjoitti:Öljykeskustelua?

Ottakaa hetki, haen sipsipussin ja kaljapäkin viereen. :lol:
Sipsiä ja kaljaa :shock:

Miltä maistuu :roll:

Sori, ot..
® Mesen linttaklubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

potox kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Öljykeskustelua?

Ottakaa hetki, haen sipsipussin ja kaljapäkin viereen. :lol:
Sipsiä ja kaljaa :shock:

Miltä maistuu :roll:

Sori, ot..
No hyvältä kuissi :shock:
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Keskustellaan vaan. Onko kukaan Marly Black Goldia kokeillu? Tai jotain muuta grafiitti-, molybdeenisulfidi- tms-pitoista. Kovasti maahantuoja kehuu, mutta jotenkin aika voodoohommilta haiskahtaa, kun ei tuosta mitään juttua löydy oikein mistään.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Tuo meijjän M111 on nyt viimeajat pureskellu jotakin motonetin GM genuine öljyä, ihan vaan siksi että sitä oli toista kannuu kotona. Ei hyvä, tuntuu maistuvan.

Mitä Sprinter 311CDI moottoriin? Ajettu 400tkm. Vuotuinen ajosuorite n.3000-5000km.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

aaltojarvi kirjoitti:Tuo meijjän M111 on nyt viimeajat pureskellu jotakin motonetin GM genuine öljyä, ihan vaan siksi että sitä oli toista kannuu kotona. Ei hyvä, tuntuu maistuvan.

Mitä Sprinter 311CDI moottoriin? Ajettu 400tkm. Vuotuinen ajosuorite n.3000-5000km.
Melko lailla aivan sama, jos öljyt vaihdetaan vuosittain ja laitteessa ei ole hiukkaspönttöä. Luokitus MB229.3 tai 229.5. Jos tulee kylmäkäynnistyksiä alle -20 celssiuksen lämpötilassa ilman esilämmitystä, niin suosittelen 0W- öljyä edellä mainituilla luokituksilla ja jos on hiukkaspönttö niin öljyt sitten sen mukaan, viimeiset numerot .31 tai .51.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”