Sprinter kiikarissa

Vastaa Viestiin
Vauhdin kuningas
Viestit: 5
Liittynyt: 19.9.2011 18:43

Sprinter kiikarissa

Viesti Kirjoittaja Vauhdin kuningas »

Ensi keväällä/kesällä olisi suunnitelmissa hakea Saksasta Sprinter, joka on pitkällä ohjaamolla. En tiedä Sprintereistä käytännössä mitään muuta kuin sen, että moni tuttu on sitä suositellut ja mersumiehenä haluaisin jatkossakin tähti nokalla ajella, koska on niin hyviä kokemuksia ko. merkistä.

- Eli istumapaikkoja siis pitäisi olla se 5-6, mutta myös tavaroille tilaa sitten peräpäässä.
- Toiveena olisi saada pari polkupyörää mahtumaan sisälle, mutta en tiedä meneekö ne tuohon lyhimpään malliin? Sen lisäksi kaikki muut tavarat.
- Meillä on budjetti noin 12000-25000e autolle tuontiveroineen, riippuen vähän mitä te suosittelette. Eli autoa olisi tarkoitus pitää seuraavat 10-15v ja tehdä itse korjaukset ja huollot.
- 2006 vuodesta lähtien korimallit kiinnostaa
- Mitä malleja suosittelette ja mitä ette suosittele?
- Onko joku moottorityyppi ollut kestävämpi kuin joku toinen, mitä kannattaa välttää ja mitä suosia?
- Mitä tyyppivikoja noissa on, mitä kannattaa huomioida ostaessa?
- Onko ruostevikoja ilmennyt joissakin malleissa?
- Kun esim. mobile.de:stä hakee malleja, onko tuolle pitkälle ohjaamolle joku tunnus, jolla voi hakea suoraan niin, ettei normaalit pakettiautot tule listalle?
- Ilmeisesti tuota 5-6 -paikkaista autoa ei saa rekisteröityä pakettiautoksi, jolloin menee kovempi vero vuosittain? Vai saako jotenkin pakettiautoksi? Millä toimenpiteillä te olette tuota verotusta kiertäneet, oletteko rekisteröineet esim. retkeilyautoksi tai joksikin muuksi ja jos olette niin mitä muutoksia/lisäyksiä auto vaatii tällöin?
- Jos 4-vetomallit jätetään pois niin onko veto näissä etu- vai takapäässä? Minkälainen laite se on ajaa talvella?
- Manuaalilaatikolla on ajateltu auto hankkia
- Autolla olisi tarkoitus ajaa kaikki pitkät matkat ja reissut. Jos ajatellaan tuota lyhintä mallia niin minkälaisia kulutuslukemia näissä on?
- Toiveena on siis varmatoiminen ja luotettava auto, jota on tarkoitus pitää kauan
- Puolisolla ei ole C-korttia eli B-kortilla ajo toiveena tälle mallille. Rajaako tämä ehto jotain pois jos ajatellaan edelleen sitä lyhyttä mallia?

Tai jos tästä samasta on joku topikki olemassa niin saisinko linkkiä. Kiitoksia vastauksista etukäteen!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takavetoisia, paitsi nelivedot.
Et kertonut syytä miksi olet ajatellut manuaalivaihteista, mutta mielestäni kannattaa ehdottomasti ottaa vaihtoehdoksi myös automaatti. Se on kestävä ja toimiva hyvin huollettuna ja käytössä paljon paljon mukavampi.

Jos aiot huoltaa ja korjata itse hanki myös Star-testeri.
Tee huollot mieluusti lyhyemmällä välillä kuin suositukset, varsinkin moottorin öljynvaihto.
oulaistenliikenne.fi
V-K
Viestit: 12
Liittynyt: 30.10.2016 20:55

Viesti Kirjoittaja V-K »

Onko joku erityinen syy miksi pitäisi juuri Saksasta hakea? Omasta mielestäni järkevin olisi ostaa Suomessa oleva, jo valmiiksi rakennettu retkeilyautoksi rekisteröity, jos kerran kuorma-auto ei käy. Itse mitä olen joskus katsonut noita Saksassa olevia, niin ovat jotenkin epäkäytännöllisen oloisia. Mm. penkit kahdessa rivissä mutta ei väliseinää tai sitten ovat ihan henkilöautoja, jolloin autovero taitaa nousta niin paljon, että eivät vaikuta kovin järkeviltä. Lisäksi siellä esim. ilmastointi ei ole Sprinterissä mikään itsestäänselvyys ja autojen varustelu muuutenkin yleisesti ottaen melko heikko, tai ei kovin järkevä Suomiolosuhteisiin. Esim. voi olla kyllä navi ja parkkitutka mutta ei penkinlämmitintä, ilmastointia tai webastoa. Lisäksi riski muualta kuin merkkiliikkestä ostaessa kilometrien yms suhteen.

Tuolla 25k€ budjetilla saa Suomestakin markkinaa seuraaamalla ihan nätin retkeilyautoksi rekisteröidyn suht järkevällä ajomäärällä ja toiset renkaat webastot yms. jo valmiina. Toki jos osaa itse sen retkeilysisustan lain edellyttämällä tavalla nikkaroida, voi tuonti ollakin kannattavaa.

Sitä kaikista lyhintä eli A1 pituutta ei kannata edes harkita, mutta olettaisin että tarkoitat A2 mittaa eli keskipitkää. Siinäkin tavaratila yleensä jää penkkien kanssa suht lyhyeksi, mutta kyllä sinne pari pyörää menee. Jälkimarkkinoilla selkeästi kaupallisempi on vähintään A3 mitta eli pitkä auto.

Matalaa autoa ei kai saa retkeilyautoksi rekisteröityä? Pakettiautossa ei voi olla penkkejä kuin yhdessä rivissä.

Ruostettahan ainakin alkupään autoissa on listojen alla ja pariovissa melkoisen herkästi. Jos kulutuksella ei ole niin väliä niin V6 konehan näissä se paras taitaa olla, eli x18 tai x19 CDI.

Alle kympin kulutukseen ei taida päästä jos kesänopeuksia ajelee maantiellä, ainakin omien kokemuksien mukaan (A3 316 CDI 7gtronic ja 319 CDI 5gtronic) Hissuttelemalla matalalla autolla voi toki mennä pienemmälläkin.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

- Onko ruostevikoja ilmennyt joissakin malleissa?
Kyllä, ilmeisesti kaikissa. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vauhdin kuningas
Viestit: 5
Liittynyt: 19.9.2011 18:43

Viesti Kirjoittaja Vauhdin kuningas »

Kyllähän se automaatti on myös vaihtoehto jos kerran on koettu kestäväksi. Itsellä on vaan takaraivossa se ajatus, että se kuluttaa aina vähän enemmän ja on vikaherkempi, mutta ehkä sen ajatuksen voisi pikku hiljaa unohtaa :)

Star on tarkoitus hankkia kyllä.

Saksasta sen takia ajattelin hakea kun hintataso on ollut huomattavasti edullisempi ja verojen jälkeen auto tulee vielä Suomen hintoja halvemmaksi. Kilometrejä ei kannata välttämättä Saksassa tuijottaa, huoltokirjojakin jotkut kirjoittelee päiväkirjan sijasta ilman, että se liittyisi mitenkään auton huoltoihin. Saksasta auto pitää ostaa kunnon perusteella ja myös selvittää myyjän taustat hyvin. Näin olen tehnyt nyt viidelle autolle eikä pettymyksiä ole jälkeenpäin tullut.

En vaan tiennyt sitä, että nuo pitkällä ohjaamolla olevat on pääasiassa Suomen erikoisuus. En löytänyt eilen Mobilesta yhtäkään sellaista Sprinteriä, joka olisi ollut sopiva. Siellä oli penkit peräkkäin lähes aina ja se ei tässä tapauksessa toimi. Suomesta ostaminen on nyt siis myös vaihtoehto. Ilmastoinnin kun laittoi vaatimuksiin niin 2/3 listalla olevista Sprintereistä putosi hausta pois.

Onko joku sivusto, mistä näen mitä eroa vuosimalleissa on esim. 2006- tai 2010-vuosimallin Sprinterillä?

Kiitoksia vastauksista tähän asti!

:)
V-K
Viestit: 12
Liittynyt: 30.10.2016 20:55

Viesti Kirjoittaja V-K »

En tiedä osaatko saksaa, mutta tuossa on alempana lyhyesti kerrottu mallista ja muutamista muutoksista. https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Sprinter

Eli alkukesästä 2009 vaihtuvat nelisylinteriset OM646 moottorista OM 651 koneeseen. Samalla V6 sai vähän lisää voimaa. Muutenhan autossa ei juuri näkyviä muutoksia ole ennen kuin syksyllä 2013 tuli facelift. Audio 20 radion ulkonäkö muuttui jossakin kohtaa ja siihen tuli Bluetooth ennen faceliftiä, tälläinen lähinnä tuli mieleen. Yleensä tosin jos alkupään autossa on tehdasradio, on se sitä pienempää 1 DIN mallia eli Sound 5. Niin ja automaattivaihteisto on seitsemänvaihteinen alkuvuodesta 2012 alkaen.

Mallien numeroinnista vielä, että ensimmäinen numero tarkoittaa kokonaispainoa. Nelosella ja Vitosella alkavat ovat aina kuorma-autoja. Kolmosella alkavaa on kahta versiota, joista 3.55 tonnin malli on myös aina kuorma-auto. Kolmosella alkava voi olla koriltaan minkä mittainen vain, mutta kevyin eli Kakkonen on maksimissaan keskipitkä (A2).
TIC
Viestit: 29
Liittynyt: 09.12.2007 23:15

Viesti Kirjoittaja TIC »

Tuo yhdistelmäsi on hankala. Budjetin pitäis vähän venyttää niin sitten siihen mahtuisi facelift (2014) 7g laatikolla oleva 4 kone. Se on vähän varmempi. Om651 ja manuaali tai 5g tomaatin kiertäisin kaukaa (kampiakseli katkeaa ennemmin tai myöhemmin) . Om646 on ihan hyvä moottori joskin ne alkaa olla kaikki paljon ajettuja ja ainakin kertaalleen kone vaihdettu ( henkilöauton alakertaan tehty aika paljon joten voi päätellä miten se 700km ajettu alakerta kestää sprinterissä jos se tehtaan jäljiltä kestää 300-400tkm). Tuo ikäiset myös järjestään kauttaaltaan ruosteessa. Minulla on tuollainen a2 mittainen om646 koneinen. 2008 vm ja tuo hollannista ja Suomessa tehty jatko-ohjaamo. Hyvä auto muuten mutta jo 2 kertaa maalattu ja ensimmäinen kone mennyt takuuaikana jonkun vian vuoksi ja vaihdettu uuteen. Tämä tehdasuusi kesti 200tkm kun siitä pyörähti laakerit päällekkäin. Voisin sanoa että maksimi huoltoväli jos meinaat noin kauan pitää ja 4 kone niin 15tkm välein öljyt vaihtoon. Itse olen koneremontin jälkeen vaihtanut 10tkm välein. Noin 50e kustannus suodattimineen kun itse tekee
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Eli ne laakerit pyörähtelee om646:stakin sprinterin nokalla?
TIC
Viestit: 29
Liittynyt: 09.12.2007 23:15

Viesti Kirjoittaja TIC »

xin811 kirjoitti:Eli ne laakerit pyörähtelee om646:stakin sprinterin nokalla?
Joo pyörähtelee toki on se kokonaisuudessaan luotettavampi kuin om651 delphin suuttimilla ja muuttuvatilvuuksisella öljypumpulla. Sanotaanko näin että om646 pelaa aika hyvin kun muistaa ne öljyt vaihtaa riittävän usein eikä vedätä pienillä kierroksilla. Dpf ja egr kun otettiin pois niin ei ole kertaakaan senjälkeen ollut vikatilassa. Hankala yhdistelmä dpf ja kun autossa ei ole lämpömittaria. Jos olis monitoimi mittaristo nii sieltä näkis lämmöt mutta omassani ei näe mistään lämpöjä. Eli esim termostaatin vikaantuessa poltto voi jäädä tekemättä ja loukku on tukossa. Toinen hölmöys on öljynpainevalon puuttuminen. Jos olet ostamassa autoa niin selvitä onko siihen vaihdettu moottori ja onko kone ollut uusi vai jonkun "takuu vaihtomoottori". Nuota tehdään kyllä ihan kunnollakin remppaamalla mutta sellainen moottori maksaa noin 5000 mikä on sprinterin lohkoon tehty ja runkolaakerilinja tarkistettu/oikaistu ja samalla laakerit ja jakopää ja öljypumppu vaihdettu. Om646.986 mikä löytyy aika yleisesti sprinterin nokalta niin siinä on eri kampiakseli, männät ja kiertokanget kun henkilömallissa tai esim viton koneessa. Hyvä kone mutta raju alavääntö rikkoo laakeroinnin yhdistettynä jumalattoman pitkään öljynvaihtoväliin. Minulla on aj tech softa usein tehty ja otettiin alapäästä ahtopaineet pois. Toivotaan nyt vähän pidempää kestoikää. Tosin kori alkaa olla siinä pisteessä että jokakevät saa jostain ottaa ruosteet kiinni. Tuo kuppi kun sprinteriin iskee niin sitä ei pysäytä kukaan eikä mitään. Mut saattohoitoa lähinnä annan omaani
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”